Passende belægning i 150 liter?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1324

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Wision (Inaktiv) - 10/01-2014 08:33 10/01-2014 08:33
Hej med jer

Jeg kunne godt bruge lidt input om, hvorvidt mængden af fisk i mit akvarium er passende. På en måde synes jeg der mangler noget andet end stimefisk, et par af et eller andet, men jeg ved ikke helt, om det vil skabe for meget uro i akvariet, det er dejlig roligt nu.

Indholdet af akvariet nu er som følger:

10 Glødelystetra
8 Øksefisk
6 Dværgsugemaller (otocinclus)
Ukendt antal rcs-rejer og nogle helena-snegle

Jeg har tidligere haft tre sommerfuglecichlider i akvariet, og de var spændende, men var for meget efter de andre fisk når de havde æg og holdt rejerne lidt for meget nede. Så dem kom jeg af med og anskaffede mig de 8 øksefisk i stedet. Og de er da fine og sjove, men ikke specielt aktive. Kan I følge mig, når jeg siger at der mangler et eller andet, der ikke er en stimefisk? Et par af en eller anden fisk, der ikke er for stor og ikke så aggressiv som sommerfuglecichliderne. Det gør dog ikke noget, hvis de tager et par rejer i ny og næ, der er ved at være for mange. ;)

Akvariet er som nævnt i overskriften 150 liter og det er indrettet på følgende måde (planterne er vokset lidt mere siden):

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Wision (Inaktiv) - 10/01-2014 08:59 10/01-2014 08:59
Jeg kan se i et gammelt indlæg, dengang jeg var ved at være træt af sommerfuglecichliderne, at en foreslog Apistogramma cacatuoides. Hvordan er folks erfaringer med dem, er de mindre aggressive end sommerfuglecichliderne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Wision (Inaktiv) - 10/01-2014 10:09 10/01-2014 10:09
Eller måske ville en form for Laetacara være et bedre valg, lyder til at de er mere fredelige?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger DViper (Inaktiv) - 10/01-2014 10:38 10/01-2014 10:38
:) Super flot akavarie! Kampfisk ( Betta Splendens ) eller anden art af Betta, har selv kampfisk og synes de er meget rolige og lidt spændende at iagttage. Held og lykke med din søgen! :) MVH Dan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 10/01-2014 10:57 10/01-2014 10:57
Jeg ville ik have kampfisk og øksefisk sammen men istedet prøve en art af små gurami som t-pumila som jeg selv har meget glæde af hvis man ik har noget imod de snakker hele tiden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Wision (Inaktiv) - 10/01-2014 11:02 10/01-2014 11:02
Gurami har jeg kigget lidt på, de er interessante, men er de gode sammen med øksefisk? Opholder de sig ikke meget i den øverste del af akvariet, som allerede er optaget af øksefiskene?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Wision (Inaktiv) - 10/01-2014 11:05 10/01-2014 11:05
Jeg er også i tvivl om jeg har for meget cirkulation til gurami. Jeg vil helst have god cirkulation af hensyn til de mange planter. Alle planter bevæger sig lidt, der er dog ikke kraftig strøm, kun lige ved udstrømningen fra filteret....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 10/01-2014 11:12 10/01-2014 11:12
Nu er det så kun min erfaring men mine går i 220liters men 900liter i timen pumpe og alle planter røre på sig men der er jo læ nogle steder og de bruger alle "lag" i vandet men er jo hulerede og ik skumrede så de bruger mest bund og midt kun over flade når eller hvis de suger lidt luft.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Wision (Inaktiv) - 10/01-2014 11:26 10/01-2014 11:26
Jeg må lige læse lidt mere op på pumila så, de lyder som en interessant mulighed og er tilpas små. Hvor nemme er de normalt at få fat i? (bor i nærheden af Aalborg)
Holdes de som par eller eventuelt trio?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Wision (Inaktiv) - 10/01-2014 14:45 10/01-2014 14:45
Ikke andre input? Om knurrende dværggurami eller andet...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Wision (Inaktiv) - 12/01-2014 17:25 12/01-2014 17:25
Jer der har eller har haft knurrende dværggurami: Har I haft dem som par, trio eller gruppe?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger 10nnitus - 12/01-2014 19:11 12/01-2014 19:11
Indlægget er rettet 12/01-2014 19:24 12/01-2014 19:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Art: Laetacara curviceps
Omgængelighed: fredelig, genert
Sværhedsgrad: Let

Avl afdenne forunderlige lille dværg cichlide kan være en meget givende oplevelse.

Akvarie temperaturen skal hæves 1-2 grader og regelmæssige vandskift. Vandet skal være blødt og let syrlig.
pH-niveauer bør være et sted mellem 6,2 til 7,0
En varieret kost er nøglen.
Høj kvalitet flage fødevarer sammen med hakkede regnorme, er krill , myggelarver og artemia er let accepteret.
Curviceps kan gyde i selskabsakvariet, forudsat at de lever med fredelige, rolige fisk, såsom Cardinal Tetras er meget værdsat af curviceps. Uden små stimefisk i akvariet, vil curviceps føle usikker og urolig.
Dette er ikke i tvivl et af de vigtigste aspekter at overveje.
Curviceps er af natur, genert og usikker. At gyde dem, vil du nødt til at oprette en skyggefuld og afsondret miljø. Curviceps favoriser de skyggefulde områder af store drivtømmer stykker og buskede planter såsom Hygrophila polysperma .
Vælg et par eller en trio af flade, glatte, knytnæve -størrelse klipper.
Placerer dem tæt sammen på et skyggefuldt sted.
Brug drivtømmer og høje planter til at omgive klipperne og skabe så meget skygge og afsondrethed som du kan. Jo mere sikker de føler, jo bedre chance har du på gydning dem.
Underlaget skal gerne består af sand eller fint afrundet grus.
Curvicep æg og yngel er forholdsvis lille i størrelse, men er også ganske talrige.
I de fleste tilfælde vil 150-400 æg lægges på en glat sten.
Som med alle cichlider, bliver forældrene bedre og bedre hver gang de gyder ... så flip ikke ud, hvis de spiser æggene den første og anden gang.
æggene klækkes mellem 48-60 timer, frigiver den lille yngel fra deres indhegning.
Ungerne vil så tage alt fra 60 til 72 timer for at absord deres blommesække og vil være fri svømning kort tid efter. Som det vil alle cichlider, forældrene holder et vågent øje med yngel, og vil holde dem i stramme formation. Andre fisk vil blive inderligt jaget væk fra yngel og den unge yngel vil vokse betydeligt i løbet af de første par dage.
Når de er fritsvømmende , skal ungerne fodres med nyklækket rejer 3-4 gange om dagen.
Hold andre fisk velnærede vil også hjælpe forældrene holde ”uvedkommende” i skak.
Regelmæssige fodringer og små (10 %) daglige vandskift vil sikre hurtig vækst i ynglen.
Hvis du har tænkt på at hæve ynglen selv, fjerne æggene 24 timer efter at de er lagt, og placere dem i et lille 45 L akvarium med et svampefilter, et varmelegeme og en luft sten.
Underlaget skal bestå af sand eller fint grus og akvariet skal fyldes med vand fra forælder `s akvarium. Sørg for tilstrækkelig vandcirkulation over æggene og tilsæt methylenblåt til vandet. Dette vil hjælpe med at beskytte æg fra svamp.
Når æggene er klækket og ynglen er fritsvømmende, skal du følge instruktionerne ovenfor.
Regelmæssige fodringer og vand forandringer er nøglen til succes!
Når ungerne er 1 cm i størrelse, kan de fodres knuste flager og hakkede myggelarver. På dette tidspunkt, skal du overføre dem til et større akvarium, indtil de bliver store nok til at slutte sig til deres forældre i selskabsakvariet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Wision (Inaktiv) - 13/01-2014 11:07 13/01-2014 11:07
10nnitus: tak for dit input. Jeg har dog læst diverse beskrivelser og var mere interesseret i nogle personlige erfaringer :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Wision (Inaktiv) - 16/01-2014 15:25 16/01-2014 15:25
Nu har jeg fået læst lidt mere om Knurrende Dværggurami og er blevet ret hooked på dem :-). Men de er åbenbart ikke sådan lige at opdrive i Aalborgområdet. En af forhandlerne har skrevet ned, at jeg er interesseret i dem, så må vi se hvad der sker. Jeg ville egentlig hellere købe dem fra en privat opdrætter, så jeg har oprettet en annonce og krydser fingre... ;)

Jeg er stadig interesseret i at høre om folks erfaringer med denne spændende lille fisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Sølz - 16/01-2014 16:40 16/01-2014 16:40
Knurrende dværggurami er er skæg lille fisk, som helt reelt laver nogle sjove og ganske hørbare knurrende lyde. Ikke så farverig en fisk, men når lyset rammer den rigtigt, så er den langt mere farvestrålende end man umiddelbart tror.
Jeg havde læst mig til, at de ofte kunne være ganske vanskelige at få til at overleve på trods af ideelle akvarieforhold; det holdt stik også hos mig. Mine overlevede i ca. 3 måneder, hvorefter de døde een efter een :( .
Synes, at du skal have denne advarsel med i dine overvejelser ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Wision (Inaktiv) - 16/01-2014 21:14 16/01-2014 21:14
Ja, jeg har også læst, at de importerede tit har fisketuberkulose, det var derfor jeg hellere ville finde en privat opdrætter, men det er der nok ikke så store chancer for...

Annoncører
Annoncører