For meget lys? Dårlig vand?

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1037

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Molup (Inaktiv) - 07/01-2014 17:20 07/01-2014 17:20

Jeg har lige opstartet min nye akvarie.

Har haft flere før, men det har altid været et plug´n play ting.

Denne gang har jeg selv prøvet at om lave et saltvand til ferskvand.

Så det lys jeg har i er jo lidt for meget måske for planterne?

Info om lyset:

LED eco nano 10, 5W, kit

”Daytime” sætter helt nye standarder for variabilitet, funktion og æstetik.

Alle fordelene, såsom luxeret aluminium profil, den komplekse varmestyring med GORE ® membran og den mest effektive LED-teknologi fra SEOUL SEMICONDUCTOR ® (SSC), for blot at nævne de vigtigste, er forenet med den gennemprøvede eco-line.

Beskyttelsesglasset som er lavet af LEXAN ® Super Clear kan nemt tages af, rengøres og sættes på igen, og stadig være stænksikkert.
LED-systemet er lavet til at modstå de til tider barske forhold som salt- og ferskvandsakvarier byder på.
Resultatet er ekstremt lang levetid med ensartet glans og farveægthed.

De utallige monteringsmuligheder giver alle ønskelige belysningsmuligheder til akvarier og terrarier.

Specielt
¦ Luxeret aluminium ekstruderet profil med et tidløst design - saltvandsbestandighed i henhold til DIN 81.249-1
Fås i mange standard længder. Specialmål kan fremstilles på bestilling
¦ Daytime Interface © - specielt udviklede kontakter i cluster-moduler
¦ High-end LED-teknologi fra SEOUL SEMICONDUCTOR ®
Effektivitet: 120 lumen per watt, fremragende farvegengivelse: CRI> 90, vinkel: 120 °
Ultra Blue White 15.000K + Peak 465nm (til cichlider og saltvand)

Lampelængde: 20 cm.
Lampebredde: 5,5 cm.
Lampehøjde: 1,06 cm.
Egnet til akvarielængde mellem 28 og 43 cm.
Lavstrøm: 12 V.
Lampens temperatur ca. 40 ºC.
"Kringeleffekt".

Nogen bud på problemet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jresee (Inaktiv) - 07/01-2014 17:29 07/01-2014 17:29
Det lyder jo som en salgsannonce. Der er ikke for meget lys når der kun er 5 W fordelt over 20 cm. Du skriver ikke noget om hvor stort akvariet er.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 07/01-2014 17:31 07/01-2014 17:31
Hvad er problemet, det kan jeg ikke se beskrevet nogen steder... der er en masse tekst men ingen definition af et problem...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger mipe - 07/01-2014 17:33 07/01-2014 17:33
Indlægget er rettet 07/01-2014 17:46 07/01-2014 17:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er ikke for meget lys, men forkert lys!

Saltvandslamper er lavet til koraller og mangler størstedelen af de røde, gule og grønne niveauer som ferskvandsplanter skal bruge!

Ultra Blue White 15.000K + Peak 465nm kan ikke anbefales til ferskvand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Molup (Inaktiv) - 07/01-2014 17:54 07/01-2014 17:54
mipe: Har selv tilføjet rød belysning. hvis jeg tilføjer de andre farver ville lyset så stadig være forker?

jresee: Akvariet er 59 L.

USB_akvariegødning: hvis du ser billeder, så er problemet at mine planter ligner de er ved at dø lidt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Molup (Inaktiv) - 07/01-2014 19:06 07/01-2014 19:06
mipe skrev :
Det er ikke for meget lys, men forkert lys!

Saltvandslamper er lavet til koraller og mangler størstedelen af de røde, gule og grønne niveauer som ferskvandsplanter skal bruge!

Ultra Blue White 15.000K + Peak 465nm kan ikke anbefales til ferskvand.

Hvad tror du fiskene vil sige til dette?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 07/01-2014 19:08 07/01-2014 19:08
Lyset ser svagt ud på billederne det virker nærmest mørkt og hvis der er tale om saltvandslys, er jeg helt enig med Michael om at det ikke dur til planter, planter kræver et bredspektret lys og er mere eller mindre istand til at udnytte det hele dog er behovet for at tilgodese planten størst i det rødlige område, da netop det lys er det sværeste at få gennem vandet, det stoppes op, men problemet er selvfølgelig ikke så stort i et lille og ikke så højt akvarium som det omvendte hvor rødt lys stort set reduceres med 30 pct for hver 30 cm sådan cirka...

Billede 2 og 3 er Eleocharis xxxxxx og den kan godt se sådan ud når den kommer fra gartneriet og der kan være tale om emerse blade der kan være brune fra start, så det kan man ikke rigtigt regne hvis den er direkte placeret i akvariet under de betingelser/forhold... iøvrigt bør man klippe den ned i 1-1,5 cm højde og skille den ad i småtotter ved indplantingen i akvariet...

Der kan være tale om næringsmangler hos planterne, men det behøver ikke være mangel på gødning, for selvom der er gødning tilstede så vil et manglende lys ikke kunne tilgodese plantens behov for energi-tilførsel og dermed vil planten ej heller optage gødningsstoffer....
Men du kan prøve at læse den folder der ligger her lidt nede på siden, klik på miniaturen lige over tabellen, så henter du den i pdf format ... der står det mest elementære om planter i akvariet Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Molup (Inaktiv) - 07/01-2014 19:17 07/01-2014 19:17
USB_akvariegødning skrev :
Lyset ser svagt ud på billederne det virker nærmest mørkt og hvis der er tale om saltvandslys, er jeg helt enig med Michael om at det ikke dur til planter, planter kræver et bredspektret lys og er mere eller mindre istand til at udnytte det hele dog er behovet for at tilgodese planten størst i det rødlige område, da netop det lys er det sværeste at få gennem vandet, det stoppes op, men problemet er selvfølgelig ikke så stort i et lille og ikke så højt akvarium som det omvendte hvor rødt lys stort set reduceres med 30 pct for hver 30 cm sådan cirka...

Billede 2 og 3 er Eleocharis xxxxxx og den kan godt se sådan ud når den kommer fra gartneriet og der kan være tale om emerse blade der kan være brune fra start, så det kan man ikke rigtigt regne hvis den er direkte placeret i akvariet under de betingelser/forhold... iøvrigt bør man klippe den ned i 1-1,5 cm højde og skille den ad i småtotter ved indplantingen i akvariet...

Der kan være tale om næringsmangler hos planterne, men det behøver ikke være mangel på gødning, for selvom der er gødning tilstede så vil et manglende lys ikke kunne tilgodese plantens behov for energi-tilførsel og dermed vil planten ej heller optage gødningsstoffer....
Men du kan prøve at læse den folder der ligger her lidt nede på siden, klik på miniaturen lige over tabellen, så henter du den i pdf format ... der står det mest elementære om planter i akvariet Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Akvariet er meget lys, men valgte at sætte min blænde lidt ned så jeg ikke fik overeksponeret nogen dele af akvariet, så i kunne se så meget som muligt :)

Har selv opsat 3 LED skinner der kun lyser rødt de lyser ca 12 timer dagligt, hvor det normale kun lyser ca 10 en halv time.

Kigger lige på linket :)

Annoncører
Annoncører