Mad til koraller og lign.

Postet under : Saltvandssiden.dk - Stenkoraller
Visninger : 846

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Lars, Rens (Inaktiv) - 28/12-2013 15:59 28/12-2013 15:59
Hej,
Koraller - bløde og sten - skal jo sammen ned polypper, muslinger, skiveanemoner o.l. have mad som alle andre organismer. De færdige produkter man kan købe - er de gode nok og dækkende ? Er der nogen der har en speciel opskrift som virker ? Hvis man vil være lidt gode ved sine dyr er det så tilladt at give mere end brugsanvisningen foreskriver ? Det er jo svært på kort sigt at se om den mad man giver virker og er god nok.
Mvh Lars

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger nyberg - 28/12-2013 16:21 28/12-2013 16:21
Det er som udgangspunkt ikke nødvendigt at fodre hvirvelløse dyr, der indeholder zooxantheller. Man kan evt. tø mystisk op i en kop vand, suge vandet op i en pipette og blæse ud over polypperne. Og ellers fanger de også en smule, når der fodres med frostfoder.

Af hjemmelavet koralfoder kan du prøve at blende en hårkogt æggeblomme, rå blåmuslinger og en smule gær. Sammen med vand. Det hele filtereres igennem et klæde og hældes i en isterningebakke. Herefter kan man tø en klump og i ny og næ. Ulempen er, at det er svært at dosere og man kommer let til at gøre mere skade end gavn, så jeg vil næsten anbefalede at lade være.

De kommercielle produkter har måske en gavnlig virkning, men igen går lang det meste af det til spilde og belaster blot akvariet. Min personlige erfaring er, at det er spild af penge.

Nogle af de storpolyppede stenkoraller vil gerne have fodertilskud i form af artemia og andet småt. Nogle typer kan endda sætte en halv eller hel pillet reje til livs. Nogle typer kan fodres om natten, hvor de sender deres tentakler ud, andre kan fodres, når fiskene alligevel fodres. Hvilket foder, de tager, må du prøve dig frem med.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 28/12-2013 16:37 28/12-2013 16:37
Helt enig med Nyberg her, jeg fodre mine LPS med til eks marine mix i en kanyle. Ikke fordi de behøver da de fleste af dem har stortrives uden foder, men de vokser noget hurtigere og mit system kan klare den ekstra belastning.

SPS, Skiver, Knapper, "HA'er" (læderkoraller) har jeg aldrig fodret, bare mine LPS og Anemoner.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger nyberg - 28/12-2013 17:15 28/12-2013 17:15
#3 Du undgår også at svine hele vandmassen til på den måde, du fodrer.

Nogle kommercielle produkter er et eller andet flydende plankton af mere eller mindre suspekt oprindelse og skal doseres i vandmassen. I forhold til disse tror jeg, at korallerne høster større meget gevinst gennem den daglige fodring af fiskene. Jeg kunne i hvert fald konstatere større aktivitet hos koraller som Lobophyllia og Caulastrea, som normalt ikke har tentaklerne fremme i dagstid.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 28/12-2013 18:00 28/12-2013 18:00
#4 Jeg slukker altid for alle pumper inden jeg fodre, og så "forfodre" jeg korallerne, venter 5 min til tentaklerne er helt ude og så er det fest :)
Det er mest mine Acanthastrea der fodres, men er begyndt at fodre mine Ricordea, i aften skal de have tørfoder, reefpearls 500-1000um.

Annoncører
Annoncører