Fagre nye verden

Postet under : Saltvandssiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1030

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KimJ - 25/12-2013 12:23 25/12-2013 12:23
Efter at have vendt ryggen til saltvandet i tre år (noget flytning, med påfølgende distraktioner), er det tid til at få startet et akvarium op igen.

Jeg planlægger et akvarium på 195x75x70 LBH. Det kan dog godt være, at det i stedet bliver 165x100x70.

Det er lyset der giver anledning til spørgsmål her; Der er åbenbart sket det, mens jeg har kigget væk, at HQI er blevet gammeldags, og LED er det nye sort, og det virker ret forvirrende for En der ikke ligefrem er teknik-habil.

Jeg har undersøgt sagen lidt, og det ser ud til at der er ret bred opbakning omkring et watt-forbrug på 320-480W, til de dyr jeg planlægger at holde (fisk, skiveanemoner, symbioseanemone, kammuslinger, som nok skal ligge i "idealområdet, dog på bunden, lidt LPS som også kan placeres der hvor lyset er bedst.

Det skal nævnes, at vanddybden i praksis kun bliver ca. 60 cm, da der bliver lagt et 10cm tykt bundlag.

Hvilke lamper kan i anbefale? Jeg bygger ikke selv.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 25/12-2013 14:59 25/12-2013 14:59
Hej Kim,

Og velkommen tilbage :)

Det med at vælge lamper er mest efter økonomi, man kan få meget fine LED lamper der kan en masse som ikke behøver at koste en formue, eller gå efter de dyrere der kan "snakke" sammen.
Generelt er det forvirrende (IMO) at forstå og sikre W tallet for de forskellige LED leverandører, derfor kigger jeg på hvor mange LED der er i hver lampe og så sikre jeg mig at det er CREE LED, og sidst at alle farver er med (rød, cyan, Cool White, Warm White, Natural White) og eventuelt en UV LED.

Jeg skulle mene at et 195 cm gerne skal have 4*60W, men om man starter med 3*60W er man i gang billigere og man kan jo altid købe 1 eller mange flere om man mener der mangler belysning.

Selv har jeg 144 LED (432W) over min 720 balje.

Mazarra P serie; har jeg set hot Triton og den kan jeg bestemt anbefale. De har 8 * 60W over en 200cm tank.
Ecotech Radion XR30 Gen2; IMO alt for dyr, men man får da en masse features. (ikke bedre end Mazarra)
MaxSpect Razor; flot lampe, jeg har bare set den over en lædertank så kan ikke vurdere om den er god eller ikke, dog er det med CREE så den er nok ikke helt gal.

Der findes mange LED derude, og det er en jungle, har selv haft en billig fra RapidLED som på papiret så ud fin, men der var bare 1 rød, 1 grøn LED og så Royal Blue og Cool White for resten af pengene, rigtig ubehagelig lys at kigge på i længden.
Ligeledes har jeg set LED lamper til en formue der virker "billige", hos akvarieleasing har de en LED lampe til SEK 18000,- den er suppleret med 2 stk T5 DeepBlue for at få bare lidt farve på korallerne.

Fremtiden er Plasma siges det... Eksternt link http://shop.biotedmarin.se/gavita-pro-300-lep/1130-0

Annoncører
Annoncører