Gode råd sump.

Postet under : Saltvandssiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1421

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger mbt (Inaktiv) - 07/12-2013 16:53 07/12-2013 16:53
Hej alle,jeg har et 720l akvarie men ønsker mig en ordentlig sump,har i nogle gode råd omkring vordan sådan en skal inrettes med hensyn til opdeling af rum og hvad jeg skal have i den.Jeg har på nuværende tidspunkt kun et 85 l sump det står min skummer i +40 l akv til fordampet vand,der ud over har jeg et nitrat filter koblet på over min fremløbs pump,håber i kan hjælpe med nogle gode råd omkring vor jeg kan få lavet den og hvordan det skal sættes op.Skal lige sige at jeg ønsker mig et mix af koraller og fisk mvh mbt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 07/12-2013 19:13 07/12-2013 19:13
Spørgsmålet er;
Hvad vil du ellers have i din sump?
DSB,
ZEOvit
ZEOlit
Balling
Refugium
Mud
Biopellets

Alt dette har betydelse for design, for den du har i dag er helt OK til det du har i sumpen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mbt (Inaktiv) - 08/12-2013 15:31 08/12-2013 15:31
Kan du uddybe de foeskellige metoder fordele og ulemper tak.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 09/12-2013 09:05 09/12-2013 09:05
lol, det er et rigtig stort arbejde...
Der skal Googles *santa* men meget kort.

DSB, Deep Sand Bed, nitratfilter
ZEOvit, PO4 fjerner
ZEOlit, PO4 fjerner
Balling, stabile værdier
Refugium, nitrat filter
Mud, Miracle Mud, som en DSB men skulle også give sporemner
Biopellets, Nitrtfilter

Målet for dem alle er at holde et nærings fattigt system.
Selv har jeg DSB, Biopellets og Balling light. Tidligere har jeg med stor succes kørt med ZEOvit.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger mbt (Inaktiv) - 09/12-2013 16:27 09/12-2013 16:27
Tak for svarene,det jeg døjer aller mest med er fosfat og nitrat.Jeg må ind og google lidt omkring de forskellige måder og så finde ud af vad der best for min balje,måske lidt zeovit og balling metoden,hvis man nu bruger de 2 som nævnt hvor dan bliver min sump så inrettet. *skeptisk*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 09/12-2013 21:13 09/12-2013 21:13
1 af gangen,

Til balling skal du have 3 beholdere af nogen art under sumpen, jeg planere i mit næste byg at have dem ved siden af sumpen, 90 liter totalt så jeg han have 3*30 liter, de skal helst dækkes til for at undgå for meget fordampning, dertil skal helst bruges en doseringspumpe. Veldigt simpelt.

ZEOvit eller ZEOlit, her skal man have en reaktor, og den skal stå efter skummeren

En god ide som jeg har misset i mit nuværende setup er en blandeakvarie til vandskifte.
I mit tilfælde en 200 liters balje (10%) vor jeg kan blande salt i, lade det stå over natten og lave et super enkelt vandskifte.
Antager man passende kan bruge samme "balje" til automatisp vandpåfyldning.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger mbt (Inaktiv) - 10/12-2013 16:27 10/12-2013 16:27
Tak for svarene,jeg er blevet en smule klogere,jeg hvil bare gerne ha et sytem som bringer mine værdier til et minimum,ikke at det skal køre livrem og seler men en enkel måde at få det til at køre stabilt,ja det er ikke en nem verden.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 10/12-2013 20:04 10/12-2013 20:04
Well, er pengene ikke et problem ville jeg tage ZEOvit/lit.

Men da jeg har totalt 2200 liter vand er ZEOvit/lit alt for dyrt. Derfor Balling metoden, det også er "dyrt" (i opstart) om man skal have det automatiseret. Jeg supplere med BioPellets og PO4 fjerner, begge i en reaktor som også koster i opstart.

OM jeg skulle vælge min prio for at starte sump og ikke havde råd til alt på en gang, ville jeg starte således;
1) En Bubbleking skummer
2) En Bubbleking skummer
3) se 1
4) se 2
...
15) En Bubbleking skummer
16) Balling
17) ZEOlit, med en automatisk "ryster"

Jeg overvejer stadig ZEOlit, og så stoppe balling og "bare" fylde på med MG, CA, KH og ikke sporemner fra Balling, men dem beregnet til ZEOlit.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Lord Mike (Inaktiv) - 10/12-2013 20:07 10/12-2013 20:07
Jeg vil klart anbefale at køre med det som hedder Berliner metoden.

Berliner metoden er klart den nemmeste og mest stabile måde at køre sit akvarie på. Kort fortalt drejer det sig ganske enkelt om at koncentrere sig om 3 ting nemlig god skummer, god cirkulation og god belysning. Denne metode har jeg selv stort set altid kørt med, men jeg har dog udvidet metoden med et godt refugie hvor i der er alger.

Denne måde at køre sit akvarie på har jeg altid haft stor succes med, hvis du vil vide mere om dette er goggle din ven :-)

Pøj pøj ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 10/12-2013 20:30 10/12-2013 20:30
Jo Mike,
Det er vel grundlaget for saltvand... :)
Begynd ikke på at udbygge sump før du har Berlineren på plads.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Lord Mike (Inaktiv) - 11/12-2013 00:06 11/12-2013 00:06
Indlægget er rettet 11/12-2013 00:07 11/12-2013 00:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#10 prøv at søge i goggle og du skal forstå ;)

Keep it simpel, er det som der bliver eftersøgt for derefter at blive anbefalet at køre ZeoVit-metoden *doh*

Nu forstår jeg bedre hvorfor folk flygter fra saltvandssiden for at gå til saltvandsforum. Sørgeligt men sandt...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 11/12-2013 08:13 11/12-2013 08:13
Indlægget er rettet 11/12-2013 08:42 11/12-2013 08:42 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg tror ikke jeg har anbefalet ZEOvit noget sted? Venligst korriger mig om jeg har!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger mbt (Inaktiv) - 11/12-2013 15:39 11/12-2013 15:39
Hej godt med noget snak her på siden.men har fundet frem til at det skal være en sump med det i kalder et refigium altså hvor man dyrker nogle caloperalger troe jeg nok det heder elller mudbed også kaldet tak for svarene.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 12/12-2013 07:53 12/12-2013 07:53
Ja det er vel meningen med siden at man skal få inspiration og så ellers træffe sine egne beslutninger, for der er ikke noget der er decideret forkert. Forskellige ting fungere i forskelige akvarier :)
Tror jeg ved hvilke du mener, det er en del der er meget forsigtige med de alger, da de kan "gå i stykker" og frigive store mængder nitrat til vandet.

Jeg personligt har haft dem i flere omgange, men de har ikke rigtig hat det godt i mit nærings fattige vand, selv med belysning 24/7, og det har irriteret mig enormt da jeg elsker at se min Naso guffe i sig af algerne *santa*

I dag har jeg alger (dem der ligner et garnnøgle) over min DSB, de er heller ikke perfekte da de let kan sætte sig fast i en pumpe, men de trives lidt bedre iaf.

Husk at algerne skal have lys 24/7, en LED lampe fa IKEA er nok.

Annoncører
Annoncører