Opstart af 530l akvarie - hjemmefremstillet bord

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 3749

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger olesev (Inaktiv) - 04/12-2013 23:12 04/12-2013 23:12
Kære alle.
Jeg fik endelig mulighed for at erhverve mit et 530 liter effectline akvarie. Akvariet var i en ikke god forfatning, så prisen var rimelig. Der medfølger ikke bord, men det har jeg tænkt mig at lave selv. Akvariet skal være med indvendig baggrund, Back to Nature fakse kalk. Akvariet skal være med 3 filtersystemer: Et hmf hjørnefilter, en hjørne baggrundsfilter, og en spandpumpe der skjules i baggrund.
Jeg har tænkt mig at vise hvordan jeg selv bygger et bord, hvordan jeg laver et system til vandskifte, herunder bore hul i akvariet, samt indretter akvariet.

Akvariet er hentet ind fra carporten, og jeg har lavet et midlertidigt bord jeg kan have det stående på. Er samtidig ved at efterprøve om det er tæt

Et billede af lampen:

Jeg valgte at skille lampen helt for at rense den. Oprindeligt var det meningen at den skulle ombygges til LED, men indtil videre kører jeg videre med de t8 der sidder i lampen. Nye rør er købt fra Eksternt link www.lyskilderdirekte.dk . De er billige. Det er 827 og 865 samt nye glimttændere.

I får lige et par billeder at mit nye værksted hvor jeg har et par midlertidige 54L akvarier stående.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger olesev (Inaktiv) - 04/12-2013 23:47 04/12-2013 23:47
Efter lampen er rengjort er det et bord der skal bygges. Det skal fremstilles i 19mm mdf. Pladerne får jeg skåret på mål i Bauhaus, udfra min bestillingsliste.

Prisen er ca. 700 kr.

Stakken er klar til at arbejde videre på:

Stakken er forvandlet til et møbel. Det samles med 4x60 mm spunskruer.Der bores for i pladerne så de ikke udvider sig. Møblet laves med låger der sidder indvendig i skabet, så jeg sikrer at der er luft til alle sider med afstandsklodser.

Hænglser er købt i Bauhaus, ca. 70 kr. pr. par. Der er forskel, så man skal huske at tage de rigtige der passer til indvendige låger.

For at montere hængsler er der brug for et specialværktøj. Et forstner bor. Mine er købt i Biltema, og der kan de fås billigt.

Efter at det hele er samlet, skiller jeg det igen, og fræser runde kanter på møblet. Dvs. over og underplade, sider og midterstøtter Lågerne fases kun med et stykke sandpapir.

Der bores en del huller i møblet, til slanger, ledninger etc. så de kan komme fra rum til rum, og ud i gennem bagpladen. Mit co2 anlæg er for højt til møblet, så det skal der også tages højde for. Min erfaring fra tidligere møbler er, at hullerne skal være så store at en hånd kan komme igennem. Så er det nemmere at få fat i ledninger etc. Jeg borer med et stor hulbor, og runder hjørnerne med rundingsjern i overfræseren.

Efter dette begynder det tidskrævende malerarbejde. Selvom jeg syntes at jeg har et stort værksted, fylder pladerne meget. :)

Efter at have malet skal der monteres ben.
Jeg monterer 8 ben. De skal være justerbare, og de købes i IKEA. De hedder Bestå, og er af aluminium, og er billige. Tror det er 20 kr. for to stk.

For at montere dem, borer jeg for og isætter nogle bøsninger som jeg kan skrue benene fast i. Købt i Bauhaus og koster ca. 60 kr. for 8 stk. Det er 8 mm.

Derefter er bordet klar til at blive samlet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger olesev (Inaktiv) - 04/12-2013 23:56 04/12-2013 23:56
Det færdige bord med det færdige akvarie ovenpå. Lidt snyd, da jeg beskriver tilretningen af akvariet senere..

Lidt detaljer

Jeg vil ikke have greb, så i stedet har jeg monteret nogle beslag der gør at når man trykker let på lågen, springer den op. Bestå fra IKEA, 2 stk. 40 kr. Det fungerer fantastisk.

Mit vandsystem

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 05/12-2013 00:00 05/12-2013 00:00
Det ser sku godt ud tager du imod bestilling?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger olesev (Inaktiv) - 05/12-2013 00:02 05/12-2013 00:02
He he, min timeløn er for høj. Og jeg er bare en arbejdsom bankfunktionær.... :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KasperK/Lolland - 05/12-2013 11:28 05/12-2013 11:28
Det ser dæleme rigtig godt ud. Flot udført projekt!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger shavi (Inaktiv) - 05/12-2013 14:17 05/12-2013 14:17
Ser godt ud ! Thumps up !

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger langebæk - 05/12-2013 19:39 05/12-2013 19:39
ser sku godt ud må jeg sige :) dit vandings system forstå jeg ikke lige den ene er ind og den anden er ud men hvad er den grønne slange til??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger olesev (Inaktiv) - 05/12-2013 22:13 05/12-2013 22:13
Hej Langebæk og i andre. Tak for roserne. Lægger flere billeder på af processen senere. Vandsystemet er ikke færdigt. Det I ser, er faktisk kun et overløb, og en hane der kan åbnes for vandskifte. Der er to rør i akvariet, hvor det ene er i overfladen, det andet ca. 10 cm. nede. Det der er nede er forsynet med hanen. Det er meningen, at slangen skal forbindes med et rør i gulvet (har krybekælder) hvor vandet kan løbe i afløb. Der skal yderligere en slange op fra gulvet til at forsyne akvariet med frisk vand, (fra et blandingsbatteri der er i værkstedet) Derved kan jeg skifte vand ved at åbne for hanen. Når jeg fylder på, skal jeg ikke tænke på at holde øje, for overløbet tager overskydende vand.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger boyepetersen (Inaktiv) - 05/12-2013 22:15 05/12-2013 22:15
Ser rigtig godt ud, flot lavet. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger olesev (Inaktiv) - 05/12-2013 22:43 05/12-2013 22:43
Nu er tiden kommet til at vise hvordan jeg foreløbig har lavet vandsystemet.

I kan se hvordan mine rør står i akvariet. Mit ønske var fra starten, at jeg ville gøre vandskifte nemt. Jeg havde derfor besluttet mig for at der skulle være overløb og et rør der kunne løbe vand ud af.
Jeg har absolut ingen erfaring i at bore i glas, men det er der mange der har gjort før mig, så deres erfaringer er brugt. Bor er købt i Kina. Ca. 60 kr. for 3 stk. bor incl. fragt.

Der er ikke centerbor som et almindeligt hulbor, så jeg borede to huller i et plexi plade, som jeg satte i akvariet med tape. Så havde jeg noget til at styre boret. Boret fungerer kun ved køling med vand. Det klarede jeg ved at skærme en del af akvariet med en liste og tape, så jeg ikke skulle fylde hele akvariet. Jeg ville heller ikke have vand på gulvet, så jeg klæbede en bøtte under akvariet, som jeg havde boret et hul i, med en slange ned i en spand.

systemet fungerede rigtig fint, og med fuld gas på skruemaskinen, vrikke lidt fra side til side, blev der boret to fine huller.

to 20 mm tankgennemføringer er sat i, klar til at bygge videre på.

Købt stumper hos Eksternt link www.koiimport.dk . Hurtig ekspedition og ok priser. Det hele er limet sammen efter anvisninger på nettet. Det er rimeligt til at have med at gøre. For at afkorte mine rør, har jeg brugt en pex saks. Den kan ikke klippe direkte, men jeg har brugt den som rørskærer, altså klemme lidt, dreje runde, klemme lidt igen og dreje rundt, og røret deles fint og flot uden krater.

Mit foreløbige resultat. Det skal som skrevet tilsluttes et rørsystem jeg vil lave i krybekælder, hvor frem og retur skal køre i to systemer. Det kræver dog 36 meter rør, så det venter jeg lige lidt med. B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KBAndersen (Inaktiv) - 06/12-2013 16:32 06/12-2013 16:32
Hej

Wow.. Det er virkelig godt arbejde du laver.
Må snart se det in real live.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger olesev (Inaktiv) - 06/12-2013 16:35 06/12-2013 16:35
Hej Kenneth.
Jo tak, du skal være velkommen.

*santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger olesev (Inaktiv) - 08/12-2013 22:12 08/12-2013 22:12
Så er det tid til at vise det sidste omkring min opsætning af mit 530L
Jeg vi nu vise hvordan baggrund er isat.
Det er tale om Back To Nature baggrund, fakse hvid. Det er købt i Cichlidecentret, hvor han altid har det på lager. Det er nemt at skære , og tilpasse.
Jeg startede med at lavet et hjørnefilter. Det er lavet af en plade på 35 cm bred der er skåret i smig, så det passer ind i hjørnet. Pladen skal være tæt, da det skal fungere som filter. Jeg har boret to huller er passer med et par riste. På billedet kan man kun se en, men der er efterfølgende lavet en til der er placeret ved siden af.
Filteret er fyldt op med bioholde, en 5 cm grov svamp, et lag filtervat, en 5 cm grov svam, og en powerhead i toppen til at drive filteret. Jeg har brugt en 600 liter Pico Hydor.

Derefter har jeg limet resten af baggrundene på. De er fastholdt med klemtvinger og fliser.

Nu kom vi til det sjove. Jeg ville montere nogle klippemoduler,så der kom mere dybde. De fulgte med da jeg købte akvariet, så jeg kender ikke fabrikat. De skulle limes udenpå 3d baggrunden, så de måtte files og skæres, så de passede så man ikke kunne luft bagved. Fik ikke taget billede undervejs, men I får lige det færdige resultat. I denne sten,er der monteret to riste i bunden, og ovenfra er der monteret indsugning og udblæsning fra min spandpumpe.

Det færdige resultat som jeg er godt tilfreds med. Man kan ingen teknik se, og der er tre filtersystemer. Spandpumpen var kørende i forvejen, så det er kun hjørnefilteret og hmf filteret der skal køres ind.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KBAndersen (Inaktiv) - 09/12-2013 10:28 09/12-2013 10:28
Spændende. Ser rigtig godt ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KBAndersen (Inaktiv) - 11/12-2013 11:33 11/12-2013 11:33
Er du kommet videre ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger olesev (Inaktiv) - 11/12-2013 11:36 11/12-2013 11:36
Akvariet kører, og der er flyttet lidt fisk ind. Mangler kun vandsystem i krybekælderen, men det venter jeg med til efter jul. Hader at ligge på ryggen i krybekælder og arbejde. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger KBAndersen (Inaktiv) - 01/01-2014 15:06 01/01-2014 15:06
HEj Ole

Er du kommet videre med akvariet?

Og Godt Nytår

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger olesev (Inaktiv) - 01/01-2014 22:21 01/01-2014 22:21
Hej Kenneth.

Godt Nytår til dig også.
Akvariet kører rigtig fint. Kun lidt af de sædvanlige brune opstartsalger, så det er perfekt.
I akvariet går der nu 7 rød ancistrus,1 134 malle, 4 stribede smerlinger, 4 algeædere, 28 neonfisk og 2 pistogrammer. Mangler stadig at tage stilling til hvad jeg ellers vil have. Det bliver nok noget rødnæser, mine 2 264 maller og nogle sommerfuglecichlider. Gerne nogle blue Electric hvis jeg kan få fat i nogen for menneskepenge.. :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger langebæk - 02/01-2014 01:20 02/01-2014 01:20
de der ben du har på bestå fra ikea hvis jeg laver et bord ala din i 250*80 tror du så de kan holde det er alligevel næsten 2000 kilo med vand og deko der kommer ovenpå

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger olesev (Inaktiv) - 02/01-2014 11:06 02/01-2014 11:06
Hej Langebæk.

Selve benene er ret solide. De er lavet af aluminium og skruer er af jern. Det svage punkt er nok selve plastikfoden men den er nu ret solid.. Akvastabil bruger ben der er stort set lige magen til, og de placerer to ben pr. 100 cm. på et 720L med 2 meter i længden. Det giver en belastning på 140 kg. pr. ben. Hvis du laver låger på 50 cm, får du 6 lodrettet stivere. Men to ben under hver får du 12 ben. De skal så bære 166 kg. hver. Det vil jeg mene de kan bære. Det er et meget tungt akvarie du har. Med 2000 kg. har du nok regnet en god marginal. Hvis du vil være sikker kunne man placere 3 ben under hver stiver. Det er jo ret dybt med 80 cm. Så skal de bære 111kg. Så er du meget sikker. Jeg er dog hverken håndværker eller ingeniør, så jeg vil intet garantere. B)

Eksternt link http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/80143217/

Du er velkommen til at komme hjem og kigge hvis du har lyst. Så kan du få et par røde ancistrus med i lommen. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger langebæk - 02/01-2014 16:16 02/01-2014 16:16
baljen er 250*80*70 det er 1400 liter plus sump på 250 så er vi i 1650 liter/kilo så rundet lidt op :P
jeg har fået smeden til at fikse mig en stålramme så der er plads til 8 ben men du har ret i det med de 80 så sætter nok en stribe ben mere så der er 12 i det hele så er der 62,5 cm imellem hver ben i bereden og 26 cm i dyben.

skal nok lige kigge på gulvet også, men det er beton elementer fra 80'erne og junkers parket ovenpå

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger olesev (Inaktiv) - 02/01-2014 16:37 02/01-2014 16:37
he he ja med en sump og de mål så løber det op. Bordet og lampen komme også til at veje godt til. Smeden skal vel svejse det sammen i stuen. Han laver vel også gevind til benene. 8mm.
Det er et spændende projekt. Lægger du det ud på denne side eller Discusforum?
Det er en heftig belastning på det stakkelt gulv. Der skal nok en lille plade under akvariet til at udligne trykket så du ikke smadrer parketgulvet. En stor køkkenbordplade i Eg ville nok være god. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger olesev (Inaktiv) - 02/01-2014 16:40 02/01-2014 16:40
Indlægget er rettet 02/01-2014 16:41 02/01-2014 16:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Dobbeltpost.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger langebæk - 02/01-2014 17:06 02/01-2014 17:06
det kommer nok ud begge steder når den tid kommer, smeden bikser den sammen hos sig selv også kommer det ind af døren på terrassen det skal kun være 70 højt uden ben så på højkant kan det gå gennem døren, så kan jeg i stuen beklæde det med træ og sætte låger i, skal have fat i sådan et forsknerbor i harald skrald :)

lampen er bare en alukant i 10cmX10mm med top i pcv den vejer ikke alverden og af lys bruger jeg LED men om det bliver dem som unimati sælger eller det er noget hjemmefusk ved jeg endnu ikke helt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger olesev (Inaktiv) - 02/01-2014 23:23 02/01-2014 23:23
Ja bor fås til en god pris i Harald N.
Hvis du skal bruge bor til glas må du gerne låne af mig. Jeg har to jeg aldrig har brugt endnu.
Jeg vil gerne følge dit forsøg med LED. Det var meningen at jeg skulle montere det i min lampe, men jeg syntes at det er for uoverskueligt. Det vil da i øvrigt koste dig en halv bondegård at varme alt det vand op til 28-30 grader. Det er elregningen der afholder mig fra at sætte discus i mit 530L. (og prisen på voksne discus :P )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger gesefuna (Inaktiv) - 03/01-2014 00:42 03/01-2014 00:42
kører du ikk dir akvarie på central varmen ??? *blink* :| *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger olesev (Inaktiv) - 03/01-2014 09:09 03/01-2014 09:09
Nope. Kører varmelegemer. Har endnu ikke set et godt system til centralvarmen der kan køre på akvarier.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger langebæk - 03/01-2014 16:46 03/01-2014 16:46
Isolering af bag og underside holder en del på varmen i baljen men ja strøm er ikke gratis og savner da helst sikker de svenske el priser fra da jeg boede derover :)
I min nye mega balje skal jeg have varme kabler i bunden det skulle man kunne spare den del på og ja DISCUS er ikke heller ikke gratis men køb dem små og foder dem op selv :) eller må du ud med den store pengepung og købe vilde discus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger KBAndersen (Inaktiv) - 02/04-2014 09:01 02/04-2014 09:01
Hej Ole

Hvordan går det med projektet? Er du færdig med det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger olesev (Inaktiv) - 02/04-2014 09:13 02/04-2014 09:13
Hej Kenneth
Akvariet kører perfekt. Det er fuldt besat med fisk, og mine filtre kører som de skal. Ingen algeproblemer, (har 4 flying fox)
Planterne gror fint, selvom jeg ikke får gødet regelmæssigt. Bør nok lave et automatisk system. Det må blive næste projekt.
Mit system til vandskifte lader vente på sig. Har ikke taget mig sammen til at få købt stumper, men nu skal det snart være.
Håber at det er lavet indenfor en måneds tid.. :) Problemet er at min hjørneakvarie også skal sluttes på, og der skal jeg bore huller i bunden først. *doh*

Hvad med dit?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger KBAndersen (Inaktiv) - 02/04-2014 14:29 02/04-2014 14:29
Indlægget er rettet 02/04-2014 14:33 02/04-2014 14:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lyder godt, Ole. Mit akvarie, det kæmper jeg pt med grønne trådalger. Havde ellers fået godt gang i plantevæksten. Købt noget algedræber og håber det hjælper. Brugt i ca. 1 uge nu.
Havde jeg lige knasterne til det, ville jeg nok starte forfra og så bygge det op med baggrundsfilter osv. Men har et projekt med nogle hjemmebyggede højttalere og det koster også lidt knaster. B)
Vil gerne se dit en dag.....
PS har også haft overvejet og sælge det, da algerne kom..Så mistede jeg ligesom lysten og kræfterne til endnu en gang og kæmpe med et problem. Men nej, jeg tror jeg ser tiden an lidt endnu inden jeg beslutter noget mht salg. Og fiskene, tjaa, fruen mener det ser lidt sølle ud. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Torben Ø (Inaktiv) - 02/04-2014 15:33 02/04-2014 15:33
Hej Ole

Er ved at gøre klar til en 530L og skal have bestilt sand/grus til den. Har du et ca bud på mængden..ca kg?
Dit badekar ser dælme godt ud :P tror jeg vil ha boret hul i min også med det samme

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger olesev (Inaktiv) - 02/04-2014 22:15 02/04-2014 22:15
Hej Torben.
Jeg købte to 25 kg. poser, og brugte 1,5 stk. ca. Det er sand fra Harald Nyborg.

Til Kenneth.
Du er sgu uheldig. Jeg har overhovedet ikke de problemer i de 6 akvarier jeg har. Du er velkommen til at komme og se mine. Derefter kunne jeg godt tænke mig at se dit, og finde nogle fornuftige løsninger. I stedet for baggrundsfilter kunne du lave to hjørnefiltre som jeg har lavet i det store. Det burde kunne gøres for omkring 500 kr. Hverdage efter kl. 20.15 er gode, da ungerne er lagt i seng. Skriv på sms 61553177

Annoncører
Annoncører