Hjælp til blanding af osmosevand og salt.

Postet under : Saltvandssiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1080

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger stonefox (Inaktiv) - 21/10-2013 01:57 21/10-2013 01:57

Hvis jeg skal blande osmosevand ( Værdien 0) med salt så det bliver til 10 til 23 ppt ( vægtfylde på 1,008 til 1,016 )
Hvordan vil en formel så se ud ?

Et Hydro meter til at måle saltindhold i vand, kan det blive for gammelt ?

Jeg har et gammelt Hydro meter liggende ( tror jeg det er), men ved ikke om det er godt nok, og så undre det mig at værdierne på hydrometeret starter i toppen med 1100 ( rødt område) ned til 1300 ( grøn område)
Syntes ikke det passer med de værdi jeg skal ramme på 1,008 og til 1,016

Hvis det kræver et nyt Hydro meter hvilke fabrikater skal jeg gå efter, som er pålidelige.

På forhånd tak.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger nyberg - 21/10-2013 08:46 21/10-2013 08:46
Indlægget er rettet 21/10-2013 08:47 21/10-2013 08:47 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Formlen for omregning fra vægtfylde til koncentration findes. Jeg har den i en bog, som jeg skal se, om jeg stadig kan finde i gemmerne. Den er iøvrigt temperaturafhæning, så det er principielt ikke ligegyldigt, om der måles ved kold hanevand eller 26 grader tempereret vand.

Et hydrometer kan som sådan ikke blive for gammelt. Men er det skadet, er der risiko for, at det er upræcist. Det samme gælder, hvis det er tilkalket, men så er det blot at lægge det i lidt eddikesyre. Når skalaen går fra 1100-1300, må det have været brugt til andet formål end akvarie. Derfor bør du nok investere i et nyt.

Mht. mærke, er der mig bekendt ikke noget, der er bedre end andet. Dog kan et hydrometeret af den type, der ligner et termometer, kan være lidt svære at aflæse. Noget nemmere er de små, gennemsigtige beholdere med en flydeviser. Du burde du kunne finde nogen, der kan gå langt nok ned i skalaen.

Hvis du får meget uro i kroppen af ikke at kende koncentrationen meget præcist, kan du overveje det noget dyere refraktometer. Her er det vandets brydningsforhold, der aflæses som saltkoncentrationen. I praksis har det næppe nogen betydning at være næsten 100% nøjagtigt, men det er et vældig fint instrument.

Annoncører
Annoncører