Alge på glasset ...?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1837

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger franco (Inaktiv) - 23/09-2013 15:42 23/09-2013 15:42
Er lidt i tvivl om hvad dette er for en fætter? Billedet er et nærbillede - selve fætteren er ca 2 mm lang + forgreningen.

De sidder lidt spredt rundt på glasset + et par steder i klynger som på foto.

/allan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Akvariebiksen (Inaktiv) - 23/09-2013 15:57 23/09-2013 15:57
Det er Hydra.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger franco (Inaktiv) - 23/09-2013 16:38 23/09-2013 16:38
#2 Tak (tror jeg nok :D )

Har dem heldigvis kun i ét akvarium. Det er forholdsvis ny startet - 160L med HMF, indhold; en flok sterbai + rejer.

Har ski været lidt uheldig med dette akvarium. Fik lidt planter hjem fra Tyskland, efterfølgende blev jeg ramt af lus af en slags:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1542437

de ser nu ud til at være udryddet efter alle planter blev dykket under vandoverfladen - og så nu hydra *doh*

Har lige læst en del tip til udryddelse, lige fra granat æbler til Flubenol.

Nogen som selv har erfaring med udryddelse af hydra?

/allan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 23/09-2013 17:09 23/09-2013 17:09
Den er nu forholdsvis nem at komme af med, de lever i symbiose med alger, fjern algerne, så forsvinder hydraen...

De kommer med frostfoder i stor udstrækning, nogen gange er der nærmest flere hydra end der er foder :D

Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger franco (Inaktiv) - 23/09-2013 17:17 23/09-2013 17:17
Hej Jørn - tak for tippet :) 4 dages mørklægning skriver du - det må jeg prøve.

Vil det mon være en idé at bade ny købte planter i :
Eksternt link http://www.eshalabs.eu/danmark/produkter/gastropex.html for at undgå snegle og hydra m.m. ?

/allan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 23/09-2013 17:29 23/09-2013 17:29
Njaaaa... jeg bruger personligt aldrig sådan noget i mit akvarium og hvis det er med hensyn til hydraerne, så er de forholdsvis nemme at komme af med, via mørkelægningen, og du skal måske istedet overveje andet frostfoder, jeg skiftede mærke og har ikke siden haft problem med hydra...

Tidligere har jeg anvendt alun til at give planterne et bad inden de kom i akvariet, men det var mest af hensyn til at slippe for snegle, hvis der var tale om privatkøb af planter, der skulle helst ikke være noget særligt af den slags når man køber potteplanter ... men om det er effektivt i forbindelse med hydra ved jeg ikke... men der er problemet jo så også noget andet når man får dem via frostfoderet...

eller prøv f.eks. et andet foderemne, nu ved jeg ikke hvad du fodrer med, men det er hovedsageligt myg, jeg har været udsat for de er i... fodrer en del med mysis, der har jeg aldrig set dem...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger franco (Inaktiv) - 23/09-2013 18:17 23/09-2013 18:17
I dette akvarium er der aldrig fodret med frost, kun mallepiller og flagefoder + agurk. Jeg vil nu mørklægge i 4 dage - og herefter give en update :)

Tak for hjælpen #2 og #4

/allan

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger franco (Inaktiv) - 23/09-2013 18:43 23/09-2013 18:43
Indlægget er rettet 23/09-2013 18:44 23/09-2013 18:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Farvel hydra :D

/allan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 23/09-2013 18:45 23/09-2013 18:45
Tjah... så tør jeg ikke gætte på hvor du kan have reddet dem...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger franco (Inaktiv) - 28/09-2013 11:03 28/09-2013 11:03
Efter 4½ døgns total mørklægning, ser det desværre overhovedet ikke ud til at have berørt hydra. Der er mindst det samme antal på glasset, og klyngerne sidder nøjagtigt de samme steder..... ;(

Det er lidt mærkeligt at hydra kun forekommer i ét af syv akvarier, når jeg aldrig tager hensyn til hvilke ting som kommer i hvilket akvarie.... Kan det mon være fordi, at der kun er sterbai i det ramte akvarie? Altså måske bliver hydra ædt i de andre akvarier inden jeg opdager den?

/allan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Jubel-Bille - 28/09-2013 11:12 28/09-2013 11:12
Der findes et produkt det hedder AT planaria fri, det skulle også fjerne hydra.
Jeg købte mit fra Sverige. Men ved at akvariebiksen.dk, tidligere har haft det. Måske de har det igen...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/09-2013 16:09 28/09-2013 16:09
Allan er du sikker på det sorte plast du har anvendt, ikke er så tyndt, at lyset trænger gennem, så vil det netop ikke have nogen effekt,
jeg plejer altid til en mørkelægning, enten at anvende adskille lag aviser, eller evt. bølgepap.. det er lystæt...

Guramier og labyrinth fisk i det hele taget tager planarier, men om de også tager hydra ved jeg faktisk ikke, men det er ikke usandsynligt...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger franco (Inaktiv) - 28/09-2013 18:22 28/09-2013 18:22
Jørn du har ret i, at det sorte plast ikke er 100% lystæt, derfor brugte jeg også 3 lag, men måske det stadig ikke er nok...?!
Det er det eneste akvarium, som jeg ikke har ansistrus i, så måske de æder hydra?
Jeg må prøve endnu en mørklægningsperiode, når planterne har fået lidt lys igen :)

#11 tak, man vil jo helst undgå den kemiske vej, men nogen gange kan man jo blive så frustreret, at det bliver løsningen, jeg har faktisk noget eSHa GASTROBAC på vej med posten, dette skulle tage livet af hydra, og så ryger eventuelle snegle samme vej.

/allan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Jubel-Bille - 28/09-2013 18:35 28/09-2013 18:35
Jeg kender det godt, altså det at ville undgå kemi.
En af mine baljer er hårdt ramt af planarier. Jeg har købt det produkt jeg omtalte,
men jeg har ikke brugt det endnu. Prøver at klare den uden...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/09-2013 18:54 28/09-2013 18:54
Det er muligt de æder dem... det er bare underligt hvor du har dem fra, når du ikke bruger frostfoder eller levendefoder

jeg har sådan set ikke haft dem siden jeg skiftede fodermærke...
men de par gange har jeg kun mørkelagt og de er forsvundet hver gang ... så jeg forventer da også at du vil kunne klare det på den måde... det jeg læste op om deres symbiose er sådan set smart for dem, da de på den måde ikke er afhængig af at der altid er "foderdyr" for dem og der stod ikke noget nævnt om at der var undtagelser, det var generelt omtalt i forbindelse med Hydra og deres gøren og laden, så jeg regner ikke med at der er nogen der er "immune" overfor den behandling...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger franco (Inaktiv) - 28/09-2013 19:49 28/09-2013 19:49
Jeg læste en tråd på et svensk eller var det norsk forum, hvor én påstod han havde fået hydra igennem brug af malle piller.
Lige netop det ramte akvarium er der aldrig fodret med frost. For det første har det kun kørt et par måneder, ja jeg havde det med hjem fra unimati den dag jeg hentede bundlagsgødning til det store hos dig Jørn, og der har kun gået en flok sterbai maller der i + lidt rejer, som kun er fodret med mallepiller + flagefoder + agurk. Som tidligere nævnt fik jeg lidt planter hjem fra Tyskland, hvor efter jeg fik lus i den store yellow sun, disse har jeg så ikke set mere til, efter alle planter blev dykket under vand overfladen. Efterfølgende dukkede hydra så op..... Alle de andre baljer bliver jævn tit fodret med frost, af forskellige mærker, og som nævnt har jeg aldrig set hydra i disse.

Jeg læste også et sted at 42 grader varmt vand tager livet af dem, men så skal planter og fisk jo op, og hvor får man lige et varmelegeme som klare 42 grader? Og hvad så når planterne kommer i igen, vil problemet så opstå igen?

#14 hører gerne hvordan, hvis det lykkedes? :)

/allan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/09-2013 23:26 28/09-2013 23:26
hvad byder man uventede gæster?

jeg bruger også mallepiller Novofect og Novotabs... mit flagefoder er så gammelt at ikke engang mider kan leve der i, men fiskene er vilde med og er iøvrigt Vitakraft premium står der på bøtten ,,,

derudover har jeg noget granulat foder fra henholdsvis Avifauna og Rejeshoppe, frysetørret tubifex og daphnia samt spirulina Nutrafin Max, det var den tørrede afdeling...
det har jeg aldrig konstateret at der kom nogen somhelst levende ud af i akvariet...
det lyder underligt hvor du har det fra, umiddelbart vil jeg ikke mene at der kan være hydra i tørfoder... et er at de kan tåle at blive frosset ned gennem længere tid, men at blive frysetørret, og valset og hvad de ellers gør ved foder, synes jeg er lidt langt ude, det er i det mindste aldrig noget jeg har hørt om, men selvfølgelig "døden skal have en årsag" så et eller andet sted kommer de jo fra...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger franco (Inaktiv) - 29/09-2013 08:02 29/09-2013 08:02
Jamen jeg bruger jo TabiMini, så der har vi jo synderen.... Nej, det er nok ikke tørfoderet som du skriver. Men hvad med planterne, kunne indgangen ikke være der igennem?

/allan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Hugo (Inaktiv) - 29/09-2013 12:30 29/09-2013 12:30
Jeg har brugt tabimin som hovedefoder i en del pytter i mange år uden at se en hydra deri.
Derimod fik jeg det engang i en rejepyt, hvor der blev fodret med rejepiller, som også gav planarier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 29/09-2013 20:41 29/09-2013 20:41
der er næsten kun een måde at finde ud af det på, det er ved at du skifter fodermærke, når de nuværende hydra er væk, må du prøve med et andet mærke, så bliver der syn for sagen...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger d9ha - 30/09-2013 12:38 30/09-2013 12:38
Havde været så uheldig at få hydra med i handlen sammen med et brugt 128 L. Aflivede dem ved hjælp af 2 stykker ledning og et 9 V batteri. det tog kun et par timer. Men det vil sandsynligvis også aflive dine rejer, Hvis du lader dem blive deri.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger franco (Inaktiv) - 30/09-2013 13:08 30/09-2013 13:08
#20 Jørn, mener du at hydra kun kan komme ind igennem foderet? Hvad med planter?

#21 tak for tippet!

/allan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 30/09-2013 22:19 30/09-2013 22:19
hvis der er tale om neddykkede planter eller planter der har været det, så er det en mulighed at der kan følge Hydra med...

Batteri-tricket skal man være lidt forsigtig med, det kan også tage visse planter at anvende den metode, den er effektiv ingen tvivl om det, men det virker ved at batteriet fremskynder at der frigives kobber direkte fra elektroden, i det her tilfælde ledningerne og det er ikke noget rejerne er specielt glade for, for der er tale om ret store mængder kobber, der gives fri...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger d9ha - 01/10-2013 09:52 01/10-2013 09:52
#23 ja der skal lige skiftes 3/4 vand bagefter. Sikkert også en god idé at starte med et par rejer bagefter og vente 14 dg. med resten for at se om de klarer sig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger franco (Inaktiv) - 04/10-2013 17:25 04/10-2013 17:25
3 dages behandling med eSHa gastrobac ser ud til at have udryddet hydra, og de få rejer i baljen ser ud til at klare behandlingen.
Ja jeg tyede til sidst til den nemme løsning....

/allan

Annoncører
Annoncører