Mine fisk dør, men kan ikke finde ud af hvorfor

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 1344

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Eva84 (Inaktiv) - 20/09-2013 18:19 20/09-2013 18:19
Inden for de sidste 3 måneder er mine fisk døde med mellemrum. Først var det en sværddrage, som så meget tyk ud. Efter nogle uger døde min guppy han, som havde finneråd. Efter den tid er min guppyhun og 4 sommerfuglecichlider døde (indenfor ca. 2 mdr.). De to af dem har jeg ikke observeret noget på, hvorimod de to andre er falmet i farverne. I går mistede jeg så en diskus og pt. er der en mere diskus af samme størrelse som ser noget underernæret og gennemsigtig ud. De andre diskus og øvrige fisk har umiddelbart en god ernæringstilstand og farver.
I dag har jeg fået tjekket vandet ved en fiskebutik for diverse ting, og der er intet galt med vandet. Han ved ikke hvad der kan være galt andet end han synes jeg skal skrue højere op for temperaturen (fra 27 grader til 29-30 grader) og skifte mere vand (fra 1/3-1/4 til ½ ugentligt).

Er der nogle der har nogen idé om, hvad der kan være galt i mit akvarie og evt. har nogle gode råd??
På forhånd tak.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jubel-Bille - 20/09-2013 19:09 20/09-2013 19:09
Du bliver nød til at fortælle lidt om dit akvarie, hvis nogen skal kunne hjælpe.
Hvor længe har det kørt?
Hvor tit skifter du vand ? Bruger du koldt eller varmt?
Hvilket filter ?
Akvarie størrelse?
Hvor mange fisk?
Hvad fodre du med?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Eva84 (Inaktiv) - 20/09-2013 20:15 20/09-2013 20:15
Takker :)

Mit akvarie er på 450 liter.
Startet op i marts i år, og har kørt med planter og lys i ca 1½ mdr. inden der kom fisk i.
Skifter vand en gang om ugen. Alm. postevand på de ca. 28 grader.
Tetra pumpe med filtervatpude, filterkugler, filterskum, keramiske filterringe.
Jeg har 5 diskus samt ca. 40 unger platy mix a max 4,5 cm. samt 15 ancistrusmaller (unger) og 9 kobber- og pansermaller (voksne).
Jeg fodrer med flager, diskus tørfoder og frostfoder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
AG17 (Slettet) - 20/09-2013 22:56 20/09-2013 22:56
Hvordan får du dit postevand til at være 28 grader? Man putter jo ikke varmt vand fra vandhanen i. Det er fyldt med bakterier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jery (Inaktiv) - 20/09-2013 23:48 20/09-2013 23:48
#4: jo, man gør.
#1: er du sikker på temperaturen (måler du med et kvalitets termometer?). Er der sket nogen ændringer i omgivelserne (nymalede vægge, brug af luftfrisker etc.)?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Bering (Inaktiv) - 21/09-2013 00:51 21/09-2013 00:51
Indlægget er rettet 21/09-2013 00:56 21/09-2013 00:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Er du sikker på du skifter vand nok :-) ? Alle symtomerne du beskriver tyder på dårlig vandkvalitet. Og 1/3 er slet ikke vand nok at skifte hvis du kun har en spandpumpe på akvariet. Discusfoder sviner a h til. 2 gange 1/3 ville passe bedre :)

4# jeg har de sidste 7 , måneder skiftet vand ved mine discus-unger HVER dag. Med temperet vand fra hanen (30-31grader) uden der på noget tidspunkt er sket noget som helt *santa*

Det med temperet vand er vidst snart blevet en myte *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger gnasker (Inaktiv) - 21/09-2013 00:56 21/09-2013 00:56
man bruger ikke varmt vand fra vandhanen, jeg har selv et 530L og det er det kolde vand jeg bruger og det skader hverken fisk eller planter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
AG17 (Slettet) - 21/09-2013 09:35 21/09-2013 09:35
Man må ikke bruge varmt vand fra hanen til madlavning. Det er fyldt med bakterier. Hvorfor skulle man dog så bruge det i et akvarium?! Det er da logik for burhøns. Så må vi have nogle eksperter på bordet. Nogen læge eller mikrobiolog tilstede? :D

Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=463025

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Cory-Mike (Inaktiv) - 21/09-2013 17:58 21/09-2013 17:58

Det lyder for mig som om du ikke er kommet af med det finneråd du havde problemer med. Især når du skriver at fiskene kommer til at se underernærede og gennemsigtige ud.

jeg har selv problemer med det i mit akvarie lige nu. Jeg købte nogle flying fox og desværre fandt jeg to danioer med flossede haler. jeg lod dem være og dagen efter var halen væk. Så de blev aflivet. Samme dag som aflivningen købte jeg noget middel mod bakterie angrebet og der er nu 2 danioer der minder rigtig meget om det du beskriver. Jeg har vedhæftet en lille film (meget dårlig kvalitet) men der kan du se de 2 danioer jeg har der er syge. Ps Jeg har også observeret en Danio der var meget tyk og med rejste skæld. (bygvattersot).

Mht. om man kan bruge poste vand fra den varme hanen. Så har jeg altid brugt det direkte fra vandhanen. Selv til opdræts akvarier og opfodring af yngel. Faktisk er jeg meget enig med #6

Måske denne artikkel om det kan hjælpe dig. http://aquadaily.com/2009/01/26/fin-rot-symptoms-and-treatment/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 21/09-2013 19:27 21/09-2013 19:27
#4: som de andre siger har det ikke noget hold på sig. Den myte håber jeg inderligt, at vi kan få aflivet så hurtigt som muligt. Overvej iøvrigt hvor mange bakterier der sådan generelt er rundt omkring, det er ikke småting. Og de rigtigt farlige, som nogle salmonella typer, forskelige tarmbakterier og den slags er også overalt :)

Men skal man bruge tempereret vand skal man sørge for, at bruge et godt termometer! Jeg ynder, at bruge reletivt koldt vand, da jeg bilder mig ind, at det har en positiv effekt på fiskene. Temperaturen daler ihvertfald markant i både floder og mindre søer når det regner meget, hvilket det jo tit gør der hvor vi får vores dyr fra. Ihvertfald hvis det er vf :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Cory-Mike (Inaktiv) - 21/09-2013 20:36 21/09-2013 20:36

vedr. temperatur faldet så kan de tricke corydoras arterne til at smide æg. Ikke ualmindeligt at det sker i selvskabsakvarier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 21/09-2013 22:23 21/09-2013 22:23
#11: ja, og andre maller er jo også kendt for, at lave det nummer...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Eva84 (Inaktiv) - 22/09-2013 17:34 22/09-2013 17:34
#4 Jeg bruger tempereret vand fra vandhanen.

#5 Jeg bruger de glastermometer, man kan købe i dyrebutikker.
Intet nyt er sket i omgivelserne.

#6 Jeg skifter 1/3-½ af akvariet en gang ugentligt.
Vandet i akvariet er som sagt blevet testet og det fejler intet.

#9 Det har kun været den ene guppyhan jeg har st finneråd på.
Og den diskus unge, der er død, der har set afmagret og gennemsigtig ud (+ en mere jeg har i akvariet). Ellers har der kun
været det symptom, at fiskene falmer i farverne hvorefter de efter ca. 2 uger dør.

I dag har jeg opdaget en Xiphophorus Maculatus unge på ca. 1,5 cm., hvor finnen er klappet lidt sammen.
Lige en detalje mere. Min sværddragehun har i mange mdr. nu perioder hvor hun ligger sig nede på bunden, men appetitten fejler intet og pludselig liver hun op igen og svømmer normalt rundt.

Kan diskus godt tåle, hvis jeg kun tager koldt vand i, når nu de skal have 30 grader?
I korte træk, vil det så sige, at I foreslår, jeg skal skifte vand oftere end en gang ugentligt?
Jeg er i vildlede, hvad jeg skal gøre for ikke at miste flere fisk :(

Annoncører
Annoncører