Hjælp!! Hvilke fisk!!!

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 993

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MaleneB (Inaktiv) - 17/08-2013 12:27 17/08-2013 12:27
Hej allesammen

Har købt mig et 10L akvarium hvor i er der 2 mellem store planter i (iforhold til størrelsen) og et pumpe/filtre.
Ville gerne hører hvilke fisk man ville kunne komme i?

Og ved godt de fleste ville sige rejer/snegle osv... men har også hørt rundt omkring man sagtens kan have fisk i hvis det ikke er mere end 2-3 små fisk?

Hvilke fisk ville i kunne anbefale med plusser og minusser?

Har hørt om: Platys fisk, neonfisk, 1 kampfisk, evt en lille malle også..

Jeg behøver ikke flere end 2-3 fisk i, så det kommer ikke til at være fuldt op med fisk.

Ville virkelig gerne have nogen råd og folk med erfaringer omkring mindre at have et mindre akvarium.
Mit akvarium har stået klar i 2 dage nu, og venter til der er gået en uges tid før fiskene skal i..

Håber nogen ville hjælpe med nogen ordentlige svar og ikke hakke ned fordi det er et 10L akvarium.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger koptokaff - 17/08-2013 12:31 17/08-2013 12:31
Hvis du absolut vil have fisk i, så vil jeg anbefale en enkelt kampfisk. Vær opmærksom på hyppige vandskift, da vandkvaliteten hurtigt kan blive dårlig med så få liter vand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger joakim123456789 (Inaktiv) - 17/08-2013 12:40 17/08-2013 12:40
Jeg siger også kampfisk :)
men vil da anbefale dig at købe et større akvarie så du kan få et lidt større udvalg i fiskene :)

/Joakim

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Emilmjensen (Inaktiv) - 17/08-2013 13:00 17/08-2013 13:00
Jeg vil sige en kampfisk og så evt lidt RCS rejer :)

Kender en som har 3 platy i et 19 liters hvilket jeg tror lige går, men synes at det er synd med Neonfisk da det er en stimefisk :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Sølz - 17/08-2013 13:45 17/08-2013 13:45
Indlægget er rettet 17/08-2013 13:49 17/08-2013 13:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Sølz - 17/08-2013 13:48 17/08-2013 13:48
Indlægget er rettet 17/08-2013 13:48 17/08-2013 13:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Malene,

Det eneste du generelt vil få positiv respons på til 10 liter vand er rejer. HVIS du vil have fisk, så er der enkelte af Killi-arterne, som kan være i en så lille beholder.

Generet, så er selv de meget små fisk er IKKE egnet til et SÅ lille "akvarium" - ej heller en kampfisk.
Fra de 10 liter vand skal du fratrække det, som gruset og planter, fylder - d.v.s. der er altså ikke engang 10 liter vand.

Uanset hvad nogen skulle finde på at sige O.K. til, så lad være - det er IKKE et akvarium, men blot en beholder, der kan indeholde en vis (meget lille) mængde vand, og som bestemt ikke burde kaldes et akvarium :( .

De fiskearter, som du selv nævner er LANGT fra fisk, som kan gå i små akvarier og slet ikke i mindre end 10 liter vand.

Udover pladsmangelen for fiskene, så er det ganske vanskeligt at få etableret en fornuftig/velfungerende biologisk balance i så lidt vand. Jo større akvarium jo nemmere/jo mere stabil kan man etablere den ønskede/nødvendige biologiske balance i et akvarium.

Hvis du samtig er nybegynder, så vil du løbe ind i mange skuffelser med denne lille vandbeholder - uanset hvilken type fisk, du måtte finde på at putte i vandet. Gør dig selv en stor tjeneste og læs div. gode artikler om etablering af akvarier på denne side - se øverst under beskrivelser. Læs måske også nogle bøger om akvariehold - du vil helt sikkert ændre dit syn på sagen - og måske/forhåbentlig blive glade for denne skønne hobby. :) :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jubel-Bille - 17/08-2013 14:08 17/08-2013 14:08
Uden at regne på det, gætter jeg på at der ca 7 liter vand i et 10 liters akvarium.
Det er efter min mening ikke nok til fisk... Men som du selv skrev... Det vidste du godt, at flere ville sige;-)
Jeg ville putte rejer i:-). Prøv at Google neocaridina, det er en af de nemme rejer. De fås i mange flotte farver.
Man kan også få flotte snegle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger mipe (Inaktiv) - 17/08-2013 14:56 17/08-2013 14:56
Indlægget er rettet 17/08-2013 14:57 17/08-2013 14:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Kampfisk
Eksternt link http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=3994
Man siger gerne minimum 25 liter til en enkelt kampfisk.

Platy
Er en flokfisk og skal helst gå mindst 4-5 stykker sammen ligesom guppy, i et akvarie på mindst 50-60 liter!

Neonfisk
Er en stimefisk og skal helst gå mindst 10-12 stykker sammen i mindst 80 liter!

en lille malle
En lille malle bliver stadig 12-13cm og vil være alt for stor, mindst 50-60 liter!

10 liter er ikke stort nok til nogen fisk overhovedet!

Sølz skrev :

Uanset hvad nogen skulle finde på at sige O.K. til, så lad være - det er IKKE et akvarium, men blot en beholder, der kan indeholde en vis (meget lille) mængde vand, og som bestemt ikke burde kaldes et akvarium :( .

Enig. Et akvarie starter først ved 12 liter og det er stadig kun beregnet til rejer, snegle og midlertidig opbevaring af fisk f.eks yngel!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MaleneB (Inaktiv) - 17/08-2013 16:30 17/08-2013 16:30
Tak for svarene alle sammen :)

Ved godt det selvfølgelig er allerbedst med et noget større akvarium.
Men da pladsen ikke er til det lige nu, må man starte stille og roligt op :)

Men synes nu det er svært at forholde sig til da alle har sin egne holdninger til hvad der er iorden og hvad der ikke er iorden med et lille akvarium :|

Nogen skriver 1 kamp fisk (evt. rejer også) ville kunne fungere, og selvfølgelig med hyppige vand skift??

Hvilken art af killi fisken ville kunne egne sig til et lille akvarium og hvor mange kan man tage i?

Kan man have 2 platy fisk i som der også bliver skrevet?

Og til sidst, hvis jeg skulle gå hen og købe rejer i stedet for fisk, da dette ville være en del bedre i følge nogen :) Er der så nogen bestemt indretning de skal have og hvor mange kan man have? Har ikke rigtig nogen erfaring inde for rejer :)

Ved der er en del spørgsmål, men som sagt synes jeg det er svært at forholde sig til. Da folk virkelig har mange holdninger omkring dette med et lille akvarium..

Håber i har tid til evt. at skrive om i selv har haft erfaringer med mindre akvarium og hvilke fisk/rejer/Snegle i har haft? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Jubel-Bille - 17/08-2013 16:52 17/08-2013 16:52
Jeg har selv en lille bowle.
Ved ikke hvor mange liter den er på, men efter grus, planter, rødder og elefantfod, kan der fyldes knap 13 liter i.
Deri har jeg 4-7 frasorterede neocaridina rejer. Det fungere super, men der er jo heller ikke meget i.

Som en anden skrev - platy = min 50 liter.

Rejer kan godt lide rødder, planter og mos

( elefantfod er et filter, der kører på en luftpumpe - super til rejer og fiskeyngel)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MaleneB (Inaktiv) - 17/08-2013 16:59 17/08-2013 16:59
Okay :)
Jeg har sten og planter i min lige pt som er ved at blive gjort klar til fisk/rejer.

Kan rejer godt leve med få planter og sten? eller skal det indrettes på en hel anden måde?
For ellers kunne det være man skulle overveje rejer.

Så ville man vel også godt kunne have 5-6 rejer gående i mit akvarium? :)
Kræver de nogen speciel "pleje" udover normalt vandskifte osv?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Jubel-Bille - 17/08-2013 17:09 17/08-2013 17:09
Lidt mos elsker de:-)

De er også glade for tørrede bøgeblade og blancherede brændenælder.
Hvis rejerne er store nok til at kønsbestemme dem, ville jeg nøjes med 4, 2 af hver køn... De kan hurtigt blive til flere.
Men ellers passer 5-6 godt.
At holde en gode vandværdier i små baljer er svært. Så du bør skifte lidt vand 2-3 ugentlig, især i starten.
Du skal nok starte med neocaridina rejer. De fås i mange farver.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger MaleneB (Inaktiv) - 17/08-2013 17:16 17/08-2013 17:16
okay tak for svaret :)

Så de ville godt kunne leve med lidt planter/sten også evt. en sten med mos på ? Har ikke alverdens plads i mit akvarium nemlig :)

Ja men tænkte mere om man kun kunne købe hanner, bare så de ikke for unger hele tiden, for så går der ikke så lang tid før hele akvarium et fyldt op også kommer der vel hurtigt alt for lidt plads tænker jeg? :)

Ja har også læst neocaridina rejer er nemme at starte op med, kan man få dem i de fleste forretninger ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger MaleneB (Inaktiv) - 17/08-2013 17:18 17/08-2013 17:18
* Nu har jeg min pumpe stående midt i mit akvarium da det hører til sådan, det kommer ikke til at genere rejerne vel?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Jubel-Bille - 17/08-2013 17:29 17/08-2013 17:29
Rejer trives bedst med lidt flow i vanden. Altså ikke med en pumpe med fuld knald på.
Hvis du kunne vise et par billeder, med sten og planter , ville det være nemmere og vurdere om der er 'nok',:-)
Ang køn, så er hunnerne dem, med flotteste farver.
Ynglen kan du bare forære væk:-)
Jeg ved ikke om de fleste dyrhandlere har dem.
Men de købes billigere privat - her på køb/salg siden og den blå avis.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger MaleneB (Inaktiv) - 17/08-2013 17:44 17/08-2013 17:44

Det er sådan det ser ud lige pt. det er kun lige sat til igår aftes så der mangler lidt :)
Men som du kan se er der ikke så meget plads igen.
Men der kan godt ligge et par ekstra større sten i eller en lille hule hvis de behøver dette :)

Pumpen er der ikke særlig meget knald på..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger MaleneB (Inaktiv) - 17/08-2013 17:45 17/08-2013 17:45
* pumpen ser lidt skæv ud, den er ikke nået og blevet sat ordentlig på plads, men det kommer :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Jubel-Bille - 17/08-2013 19:22 17/08-2013 19:22
Det er godt nok småt med plads. Jeg ville nok nøjes med tre rejer.
Jeg har aldrig set et sådan akvarie før. Så om det bare er en luftsten eller den også fungerer som filter, aner jeg ikke.
Hvis den ikke fungerer som filter, bør der nok skiftes vand 4-5 gange ugentligt.
Men det kan du nok læse om i brugsforvirringen.

Jeg ville ikke lave huler eller fylde flere sten i ... Men lidt mos, ville gøre godt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger MaleneB (Inaktiv) - 17/08-2013 19:26 17/08-2013 19:26
Ja der er nemlig ikke så meget plads :)

Nej tænkte os bare tre rejer og en snegl :)
Luftstenen som du kalder den har indbygget filtre i, så vandet skal vel skiftes 2-3 gange om ugen?

Har set man kan købe mod kugler, ville dette være nok med en enkel mos kugle? nu når der ikke skal være så mange rejer i :)

Annoncører
Annoncører