Dværg kuglefisk i planteakvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 10784

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Steen Mortensen (Inaktiv) - 13/08-2013 21:39 13/08-2013 21:39
Hej alle!

Jeg går og samler idéer og til mit næste projekt, og kunne derfor godt bruge lidt vejledning.
Jeg er blevet grebet af fænomenet "Aquascaping" - og vil i første omgang begynde med et 54L bygget i stil med:

Eksternt link http://1.bp.blogspot.com/-kxcgsj4K8M4/TaGEPrUs_nI/AAAAAAAAAAM/zzj...

Eksternt link http://www.aqua-rebell.com/images/aquascaping/aquascaping-minilan...

Jeg synes selv at jeg har sat mig en del ind i hvordan man starter sådan et op, men valg af fisk er jeg lidt mere i tvivl om.
Jeg vil nemlig gerne høre jeres mening om at ha' 1-2 dværgkuglefisk gående i dette akvarium.
Det jeg har læst om dværgkuglefiskene er:

- Bliver op til 5 år gamle
- Skal helst gå i et artsakvarium
- Skal fodres 2 gange dagligt (spiser ikke flagefoder)
- Skal ha' små levende snegle en gang imellem
- 26-28 grader varmt vand
- Er sjove at se på og har en del "personlighed"

Synes I det vil være en god idé? Vil de føle sig hjemme i akvariet?

Mvh. Steen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Hugo - 13/08-2013 21:58 13/08-2013 21:58
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=11052

Prøv at læse kommentarene også, der er gode hints

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger sira666 - 13/08-2013 22:24 13/08-2013 22:24
Indlægget er rettet 13/08-2013 22:25 13/08-2013 22:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

"Dværg kuglefisken også kaldet Malabar kuglefisk og Malabar pufferfish er en lille sjov ferskvands fisk med en stor adfærd, den har behov for et tæt-beplantet akvarium og lign. da de "går til ro" om natten. Hannerne er oftest meget territorielle, så der skal være gode muligheder for skjul, huler, smutveje, naturlige inddelinger til små territorier osv. En meget intelligent fisk, der kan lære tricks, men som også tigger efter mad. Afhængig af de forhold fisken holdes under, kan man forvente en levetid på ca. 5 år. Minimum akvariestørrelse 54 liter.

Foder: Frosne, røde myggelarver som hovedfoder – dertil levende, mindre snegle, med ikke al for kraftig skal

Social: Aggressiv, det anbefales at holde 2-3 hunner pr. han

Adfærd: Intelligent, den besidder en stor personlighed. Den vil kigge på dig med fremadrettede øjne, den vil konstant holde øje med, hvad du foretager dig, så snart du er i samme rum vil den tigge mad ved ruden "

Eksternt link http://cichlidebaljen.weebly.com/gode-snegleaeligdere.html

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Steen Mortensen (Inaktiv) - 13/08-2013 22:41 13/08-2013 22:41
Ja det har jeg læst, men hører sådan et akvarium til et tæt bevokset? Der kommer jo til at være en del planter, men stadig åbent. Skal der være planter fra "gulv til loft" for at det er tæt bevokset?

I kommentarer er der nævnt at de godt kan lide f.eks. javamos, det stemmer vel meget godt overens med denne type akvarium med lave tætte planter og mos?

Kan se se at der er én herinde der har en i et selskabsakvarium, det strider jo imod beskrivelsen af dens "normale" adfærd, men har så også læst om flere der har haft det uden problemer...Så må indrømme at jeg ikke helt ved hvor meget jeg skal lægge i de beskrivelser...?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hugo - 13/08-2013 23:13 13/08-2013 23:13
Jeg ville nu nok lægge mere vægt på beskrivelse, end på en bruger som evnt. har haft noget kørende i 9 dage og udtaler at det går godt. Rigtig mange gange er man alt for tidligt ude, med en dom om hvad der fungere sammen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Steen Mortensen (Inaktiv) - 14/08-2013 07:35 14/08-2013 07:35
@Hugo
Ja det kan du selvfølgelig have ret i!
Har du en holdning til hvad et tæt bevokset akvarium er?

Hvis de kan være aggressive overfor hinanden, når der ikke er gemmesteder nok, kan dette vel løses ved kun at have én i?

Og tak for jeres svar indtil videre :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Hugo - 14/08-2013 08:22 14/08-2013 08:22
tæt beplantet=man kan næsten ikke se bagruden :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Steen Mortensen (Inaktiv) - 14/08-2013 14:04 14/08-2013 14:04
Tak for hjælpen!

Desværre er det jo så nok ikke lige dén type fisk, jeg skal ha' i mit akvarium.

Jeg må lede videre efter en lidt sjov og speciel fisk der kan gå i de mere åbne akvarier :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 14/08-2013 14:26 14/08-2013 14:26
En kuglefisk af den type du nævner kan sagtens gå i et planteakvarium med lave planter og spredt bevoksning. Du skal ikke tage "tæt bevoksning" så bogstaveligt ;) Det står desuden i nærmest alle artsbeskrivelser efterhånden. Fordi fisk gerne vil have gemmesteder, betyder det ikke, at man SKAL have fyldt sit akvarie til randen med planter.

Men noget helt andet er, at du gerne må uddybe lidt bedre hvilket type akvarie du påtænker, at lave. Et aquascape, kan være helt uden planter, med få planter og helt proppet med planter. Så, at du vil lave et aquascape, siger faktisk ingenting ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Steen Mortensen (Inaktiv) - 14/08-2013 15:23 14/08-2013 15:23
@viggo0

Jeg ville gerne lave noget lignende det her:
Eksternt link http://1.bp.blogspot.com/-kxcgsj4K8M4/TaGEPrUs_nI/AAAAAAAAAAM/zzj...

En bund af Eleocharis parvula, en høj med en træstub dækket med java- eller christmas-moss så det ligner et lille træ.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger scn - 14/08-2013 17:36 14/08-2013 17:36
så du vil have en bar græsplæne med et træ :)
Så skal du undgå fisk der har behov for (godt med) skjulesteder.

Hvad med en lille stimefisk, det er næsten altid det man ser i japansk (iwagumi) inspirerede akvarier:
Eksternt link http://www.google.dk/images?client=opera&q=iwagumi&oe=utf-8&chann...

Det skal være afslappende at kigge på, og der er stimefisk et hit.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 14/08-2013 17:57 14/08-2013 17:57
#11: det kan du godt have kuglefisk i. Men du er godt klar over, at det kræver lidt af hvert, at holde sådan noget, ikke? - både i forehold til udstyr, og knowhow.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Steen Mortensen (Inaktiv) - 14/08-2013 20:15 14/08-2013 20:15
@Viggo0
Hvad tænker du på specifikt?
Det jeg selv har læst mig til er:

- Skal helst gå i et artsakvarium
- Skal fodres 2 gange dagligt (spiser ikke flagefoder)
- Skal ha' små levende snegle en gang imellem
- 26-28 grader varmt vand

@scn
Jeg har kigget en del på Iwagumi akvarier. Dog vil jeg ikke sige at denne byggestil hører til Iwagumi, da principperne bag den jo består af én hovedsten og 2 sekundære sten. Så da der ingen sten skal i, syntes jeg ikke at jeg ville kalde det Iwagumi. Men du har ret i, at det er kraftigt inspireret af den japanske byggestil.
Grunden til at jeg har kigget lidt væk fra de små stimefisk er, at jeg personligt rigtig godt kan li' kuglefiskens udseende/personlighed.
Angående skjulesteder er jeg ikke belæst nok til at vide, om græsset defineres som et skjulested. Ligeledes er jeg heller ikke sikker på om den har behov for disse hvis den f.eks. går som eneste fisk i akvariet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 14/08-2013 20:38 14/08-2013 20:38
Indlægget er rettet 14/08-2013 20:38 14/08-2013 20:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#14: jeg tænker på akvariet (planterne og sådan) :) dværg kuglefisk er ikke specielt krævende, andet end,at de gerne lige vil have lidt snegle en gang imellem...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Mynthen (Inaktiv) - 14/08-2013 21:42 14/08-2013 21:42
Jeg syntes at det ville være synd at sætte kugler i sådan et akvarium, de skal kunne gemme sig ellers bliver de stressede og der skal være plads til at de kan have deres egne territorier. Jeg har dem og jeg fodre dem ikke, hos mig skal de selv finde og fange deres mad i form af snegle og mexikanske tanglopper, de vil meget hellere have tanglopperne frem for sneglene. Men lad dig ikke skræmme af kuglerne, det er absolut en sjov fisk, som man kan få mange timer til at gå med at følge. De skal bare have flere og længere planter, end der er på de billeder, så der er plads til at gemme sig, sove og have territorier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Mynthen (Inaktiv) - 14/08-2013 21:45 14/08-2013 21:45
De skal forresten helst have brede blade til at sove på, de vil ikke sove på en "græsplæne" og de kan bedst lide at sove højt i akvariet, hvor der så lidt strøm som muligt. De kan generelt ikke lide for meget strøm, det afhjælper tæt beplantning også.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger kalaila (Inaktiv) - 14/08-2013 21:57 14/08-2013 21:57
Jeg har ikke selv holdt denne fisk, men jeg overvejede dem selv for nylig og læste op på dem; som du sikkert ved, er der skrevet en del om dem på engelsk.

Angående planter: Har du flere end én, er det vigtigt, at de ikke konstant er i hinandens synsfelt, så det aquascape du linker til ville slet ikke fungere.

Nøjes du med en enkelt, har du ikke det problem. Dog har jeg set det nævnt, at de kan blive stresset af deres eget spejlbillede (de vil reagere på det, på den ene eller anden facon). Dette kan afhjælpes ved at have planter eller anden dekoration langs glasset, der "bryder" fiskens fokus på spejlbilledet.

Som sagt, jeg kan ikke tale af erfaring, men der lader til at være en del god information på nettet, da de er nyligt populære og relativt fordringsløse fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger kalaila (Inaktiv) - 14/08-2013 22:00 14/08-2013 22:00
Og mens jeg skrev, kom der så førstehånds-viden. :P Jeg suger til mig her fra sidelinjen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 14/08-2013 23:07 14/08-2013 23:07
Tja.. Da jeg havde dem i mit 60 liters planteakvarie, synes jeg de gjorde det meget fint i starten hvor det ikke var vokset til. Generelt tror jeg folk overdriver lidt omkring hvor store krav de egentligt har. Hvem her har egentligt haft dem under forhold hvor der ikke har været tæt beplantning? Altså jeg har, og jeg har også set dem i en biotop hvor der ikke var meget beplantning, der var dog nogle store egeblade i bunden. De giver dog ikke mange gemmesteder :)

Jeg har ikke set dem som særligt agressive, andet end overfor alle andre fisk end dem selv, så det her med, at de ikke må være i hinandens synsfelt forstår jeg ikke helt ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger kalaila (Inaktiv) - 15/08-2013 07:44 15/08-2013 07:44
Min forståelse er, at det er lidt á la kampfisk, minus tendensen til at dræbe hinanden. De bliver stressede, hvis de uafbrudt skal forsvare deres lille område mod andre kuglefisk. Jeg ved ikke, hvor mange du havde i dit 60 liters, men i naturen har de alt andet lige mere plads, så selv uden tæt beplantning vil de ikke støde på hinanden så ofte som i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 15/08-2013 10:20 15/08-2013 10:20
#21: du har ret i, at det ikke helt kan sammenlignes med naturen, men det biotopakvarie jeg så dem i var nu heller ikke særligt stort (mener det var 80 liter). Jeg havde 4 i mit. Så havde jeg også lidt andre fisk på det tidspunkt, men de røg hurtigt ud :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger kalaila (Inaktiv) - 15/08-2013 10:45 15/08-2013 10:45
#22 Ah, okay, troede du havde set dem i deres egentlige biotop. :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 15/08-2013 12:04 15/08-2013 12:04
#23: nåå, nej det har jeg ikke :) Men de fleste biotoper er faktisk ret fattige på plantevækst.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Mynthen (Inaktiv) - 16/08-2013 17:44 16/08-2013 17:44
#18 Jeg syntes det er synd kun at have én af dem, mindst 3-4 stk vil jeg sige, da de en gang imellem godt kan lide at gå i stime (ser det ca 3-4 gange om ugen) og de er meget aktive sammen, det er lidt svært at forklare, men de ligesom "kommunikerer" sammen, hvis det giver mening? Hannerne puffer sig op og gør sig til for hunnerne og gnider sig op af dem og hunnerne spiller kostbare og fører sig frem for flest mulige hanner for at få dem til at følge efter sig.

Det med at de ikke kan være sammen med andre fisk passer ikke, hvis der er nok gemmesteder og nok mad, som der er hos mig. Jeg har dem sammen med ancistrus, guppyer og colombianske posthornsnegle (de kan ikke spise de store af dem, men tager alt ynglen). Faktisk er det guppyerne der driller kuglerne og stjæler maden ud af munden på dem.

Annoncører
Annoncører