Vil bare tude lidt...

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 1259

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger orlof - 01/08-2013 17:58 01/08-2013 17:58
Jeg trænger bare til at læsse af et sted, og det bliver her. Håber det er ok.

Sagen er at for 2 uger siden var vi på weekend, og da vi kommer hjem er en af de største slørhaler HELT væk. Jeg skiftede vand og så hver dekoration og trærod efter. Den er borte, og jeg konkluderer at den må være blevet stjålet, da en ca. 15 cm stor slørhale ikke kan nå at dø og blive ædt på 2 dage.

I ugen efter har jeg (min mand) aflivet to andre. Den ene pga. strittende skæl, og sløv. Formodentligt bugvattersot. Den anden havde skadet øjet, og blev sløvere og sløvere. Tre mindre slørhaler "hænger i bremsen", og resten er de sidste dage blevet mere matte at se på.

I dag finder jeg så endnu en af de største (og hidtil sundeste) slørhaler pludselig død. Det eneste jeg umiddelbart kunne se på den er en byld-lignende gevækst, der hvor finnen er "sat på".

Vandet er testet herhjemme for NO2, og hos dyrehandleren for flere andre ting. Intet er galt. Derfor tror jeg at den der muligvis har taget min fisk, har haft noget snavs af en slags på hænderne.

Lige nu synes jeg det er noget møg med de fisk, og har tænkt på at aflive hele akvariet. Men på den anden siden ønsker jeg at redde de sidste, men aner ikke hvordan. Jeg har skiftet vand flere gange, og det har tilsyneladende ikke hjulpet. Akvariet er på +400 l.

Har egentlig ikke nogle spørgsmål pt., trængte bare til at fortælle det....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger sira666 - 01/08-2013 19:52 01/08-2013 19:52
gør mig ondt... håber det bliver bedre og krydser fingre for at der ikke er flere der dør :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger akvariedegnen - 01/08-2013 19:58 01/08-2013 19:58
Hvad mener du med, at fisken er blevet stjålet. Hvor står dit akvarium da?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Mynthen (Inaktiv) - 01/08-2013 20:32 01/08-2013 20:32
Jeg ved godt at det ikke er et spørgsmål du stiller, men jeg har en veninde, hendes ancistrus på 8-9 cm forsvandt på en weekend, den var der fredag aften men ikke søndag formiddag da hun kom hjem igen og den var ikke hoppet ud, den var spist af de andre, som så blev syge fordi de havde spist den. Jeg fik lige et deja-vu. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger sira666 - 01/08-2013 21:17 01/08-2013 21:17
#4 dog burde man da kunne finde skeletet hvis det var det? *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Meng - 01/08-2013 22:00 01/08-2013 22:00
Indlægget er rettet 01/08-2013 22:02 01/08-2013 22:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvem vil dog bryde ind, og risikere fængselsstraf for at stjæle en slørhale - nej nu må I sgu' lige være realistiske.... *doh*

Jeg kan ikke forklare hvorfor at den er forsvundet sporløst efter en weekend - hvilke andre fisk går i akvariet, måske dét kunne kaste lidt lys over sagen. Har der været nogen forbi for at fodre eller vande blomster? Er dækglasset på, eller er der heldækkende armatur? Hvis ikke, kunne det være en kat der er sneget sig ind af et åbenstående vindue eller dør, og har fået sig en levende snack... :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger orlof - 02/08-2013 06:06 02/08-2013 06:06

Min store datter og kæreste var hjemme den pågældende weekend. De havde tal på fiskene lørdag.

Fyren vi har mistanke mod, har i længere tid kommet i vores hjem flere gange om ugen. Han har ikke været her siden (og han er ikke rejst på ferie). Han har store psykiske og sociale problemer, og jeg kunne ikke drømme om at melde ham (eller nogen anden til politiet for en fisk).

Akvariet har dækglas, hvor hullerne til foder og pumpe ind- og udtag, er så små at det er fysisk umuligt for en 15 cm stor fisk at komme ud (eller ind) den vej. Akvariet står i stuen.

Der går kun slørhaler, og ancistrus-yngel (1-2cm) i det akvarie

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 02/08-2013 10:15 02/08-2013 10:15
Indlægget er rettet 02/08-2013 10:16 02/08-2013 10:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er jeg godt nok ked af at høre Anette :(
Jeg ved at du gør alt hvad du kan for dine slørhaler.

Min ven Hin, mistede alle sine 7+ år gamle slørhaler, da han havde fjernet maling fra sine
arme med rensebenzin og endda vasket dem bagefter.
Bare et lille spor af det skidt var nok til at alle fiskene døde :(

Jeg ville købe en murebalje eller lign. og flytte fiskene til mens jeg rengjorde akvariet.

Jeg ville kassere alt....Grus, filtermateriale, dekorationer og planter.
Og så starte op helt forfra.
Hårdt og ikke gratis, men tror det er den eneste løsning.

Evt. placere fiskene i en vens havedam imens?

Det er godt nok en sørgelig situation.
Jeg føler med dig.......Ville selv få fugtige øjne hvis det var mine elskede fisk :(

Mvh
Jesper

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger viggo0 - 02/08-2013 13:47 02/08-2013 13:47
#7:nu nævnte du jo ikke ligefrem, at en ustabil personlighed havde fri adgang til akvariet. Det forklarer vel en del :)

Jeg ville følge Jespers råd.

Annoncører
Annoncører