Lys til saltvand

Postet under : Saltvandssiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 3197

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Engelke (Inaktiv) - 09/06-2013 17:33 09/06-2013 17:33
Hej jeg er ny indenfor saltvand men har en del år med ferskvand.

Jeg er ved at bygge mit første saltvands akvarium på 250 liter. Hertil bygger jeg min egen LED belysning men så er spørgsmålet jo hvor meget lys skal der til et koral rev. Det skal være muligt at have samtlige koraller i akvariet hvis vi ser på lyset. pladsen er jo et helt andet emne.

Her falder jeg så over at folk bruger meget udtrykket antal watt per liter. Det er jo en mærkelig størrelse da watt angiver kun energi forbrug i elektronikken men ikke har noget med selve lysets kraft der kommer ud af lampen at gøre. Vi måler lysets farve temperatur med kelvin hvilket jeg har læst mig frem til skal ligge mellem 6700 til 10000 kelvin. Over 10000 kelvin forsvinder mange af de andre farver og vi går mere over i blå. Lysets kraft måles som bekendt for mennesker i lumen som er den enhed der bruges hvordan det menneskelige øje opfanger lys, dog har jeg researchet på nettet at planter er noget andet. Her er vi over i noget der hedder PAR. Da er dog ingen steder de angiver deres lyskilder i hvor meget PAR de udstråler eller om man kan omregne lumen til par.

Så nogen der har en ide om hvor mange lumen eller par der kræves før en lampe er god til et akvarie? Hertil er det jo den bedste angivelse hvor mange lumen eller par der skal til per cm vand.

Har fundet denne meget interessante indlæg på engelsk der fortæller om PAR i akvarier men han kommer frem til at man skal måle sit lys. Jeg må ærlig indrømme jeg har ikke et instrument til dette. Eksternt link http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=184368

Men er der andre der har kigget på dette? De LED strips jeg regner med at bruge har 10000K og 13 lumen per LED Der er 600 LED'er på et bånd på 5 meter.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 10/06-2013 01:36 10/06-2013 01:36
Ja......
Eksternt link https://www.thcfarmer.com/community/threads/lumens-are-for-people...
Gode spørgsmål, håber du er en haj til Engelsk?

//Thomas

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 10/06-2013 11:49 10/06-2013 11:49
Du har helt ret, det siger ikke ret meget når man snakker om "watt pr. liter" - men de fleste forstår det og det er nok derfor det er blevet det man bruger.

Det er mange faktorer der spiller ind ift lysbehovet. Fx. dybden af akvariet, vinklen lyset rammer vandet på(højde fra vand til lys), kelvin og ikke mindst PAR(fotosyntetisk aktivt lys). PAR er sådan set det eneste rigtige at bruge, da det er det der forlæller hvor meget af lyset der egentlig kan bruges af korallerne. Problemet med PAR er bare at det ikke er så brugt, samt det er dyrt at måle.

Så på den måde er vi faktisk tilbage til "watt pr liter" igen, eller måske bedre "watt pr m2", watt pr liter kan bruges som håndregel ved akvarier med en standard dybde på ca 40-50 cm. Begynder man på dybere akvarier fx 80 cm, må man bruge kraftigere lys for at få nok PAR ned på det dybe vand.

Med mindre du synes det er vildt spændende så vil jeg ikke bruge en masse tid på at læse op på lys ift lumen og par, for det er så lidt anvendt i hobbyen at din nye viden nok vil forvirre mere end den gør godt.

Hvis du bruger de gængse håndregler som fx 1,5-2 watt pr liter og blander lyset ca 50 % 10.000K og 50 % 20.000 K så skal du få et flot lys over dit saltvandsakvarium. Det flotteste lys jeg selv har haft var med en 400 watt HQI på 16.000 K kombineret med 4x 20.000 K 24 watt T5 rør(Det så sådan ud: Eksternt link http://coralreef.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=... ). Lige pt. kører jeg med 3x 24 watt 12.000K og 3x 24 watt 22-25.000 K(Det ser sådan ud: Eksternt link http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=58300 ) .

Så tænker du sikkert - jamen jeg har da lige læst at 6700 K er bedst ift. PAR - jo, men hvis du prøver at sætte et 6700 K rør over akvariet ser du hurtigt hvorfor ingen bruger det! Vandet bliver gult som Fanta. For akvariet skal få det "maritime look" og korallernes flourescerende farver skal stå frem, er det nødvendigt med det kolde lys.

LED kan give meget og godt lys, men LED strips er ikke godt nok. De giver ikke nok lys og der er en grund til at LED akvarielamper er relativt dyre :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 10/06-2013 14:32 10/06-2013 14:32
Kloge Ord som altid Anders,

Vælger du PowerLED er reglen ikke 1,5-2W pr liter watt, da PowerLED er 1,5-2 gange kraftigere end T5.
Til en 250 liters balje ville jeg gerne have 200 W LED belysning, men 150W kompliteret eventuelt med et T5 eller 2 og du kan have alle Koraller (med mindre det er 1 meter højt *santa* ).

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Engelke (Inaktiv) - 11/06-2013 19:03 11/06-2013 19:03
Først og fremmest tak for de mange gode indlæg med en masse nyttig info. Ja min research på nettet har også givet mig finger peg om at LED strips ikke er nok. Så er ved at kigge nærmere på at købe nogen højeffekt LED's yderlige. Så jeg har de strips til at give lys i stedet for et T5 rør og så 2 spots med nogen kraftige LED. Dette kunne så være to 100W LED.

Samtidigt må jeg sige at der findes mange info om lys og akvarier. Men syntes ikke da er så meget om LED og deres evne at sende lys i dybten af vand. Det kunne jo være interessant at anskaffe sig et meter der kan måle PAR som dette: Eksternt link http://www.apogeeinstruments.com/mq-200-quantum-separate-sensor-w... . Så ville jeg kunne lave nogen opstillinger med diverse lamper og måle hvor dybt lyset kommer med forskellige Watt. Jeg kan se konen bliver ikke glad for min fremtidige forsøg med diverse LED. Men jeg er jo nørd så jeg må hellere prøve. Så næste punkt er afse lidt penge til et meter der kan måle PAR ;)

Annoncører
Annoncører