Sommerfugle cichlide

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 814

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger hjorten78 (Inaktiv) - 28/05-2013 17:52 28/05-2013 17:52
mine electricblue sommerfugle cichlider lagde æg i forrige uge og efter 2 dage var æggene væk men har lagt mærke til at flere steder i akvariet er der gele agtige plamager med noget der ligner æg i er det larverne fra æggene eller er det snegle æg da jeg næsten hverdag går og tager snegle op fra det akvarie håber i kan hjælpe mig....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jesper Jørgensen (Inaktiv) - 28/05-2013 18:22 28/05-2013 18:22
Det er i hvert fald ikke æggene fra fiskene og det lyder meget sandsynligt, det er snegleæg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger hjorten78 (Inaktiv) - 28/05-2013 18:28 28/05-2013 18:28
må igang med engang gastropex så gøtr jeg imorgen da jeg ska have skiftet bundlag ud med sand her på lørdag så vil være sikker på at der ikke er snegle når jeg ska have sand i :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger cherio (Inaktiv) - 28/05-2013 18:48 28/05-2013 18:48
Gastropex.... hvad er det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger hjorten78 (Inaktiv) - 28/05-2013 19:11 28/05-2013 19:11
det er et middel mod snegle som esha har lavet der er yderst effektivt :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger cherio (Inaktiv) - 28/05-2013 21:53 28/05-2013 21:53
Ja, tak jeg googlede det lige. Skal ned og købe det imorgen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger hjorten78 (Inaktiv) - 28/05-2013 22:22 28/05-2013 22:22
#6 er ret effektivt bare husk at fange de døde snegle op så de ikke forringer vandkvaliteten står godt nok man ikke behøver at lave vandskift efter brug men gør jeg nu alligevel :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger 10nnitus (Inaktiv) - 29/05-2013 05:44 29/05-2013 05:44
Indlægget er rettet 29/05-2013 05:48 29/05-2013 05:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Snegleinvasionen i akvariet
Der vil for så vidt til en hver tid altid være en forekomst af snegle i et akvarium, det kan nærmest ikke undgås, de lever godt og gemt i bundlaget, her er de for øvrigt en god hjælp til at holde dette optimalt bla. på grund af deres konturnerlige gennemrodning af dette. Set fra en anden side er de også være en gevinst, ganske vist i begrænset antal, da de her rydder op i resterne fra blandt andet overskudsfodret, døde fisk og lignende.
Normalt kommer de først frem efter mørkets frembrud, kan de derimod observeres mens lyset er tændt, er dette det første tegn på en overflod af snegle.
Er sneglene først kommet ind i et akvarium, som regel på grund af overfodring og indkøbte planter, er det på det nærmeste en umulighed at få helt bugt med dem igen, da de ligger overalt i hele inventaret planter, rødder og ikke mindst i bundlaget, med mindre man tager alt ud og nærmest steriliserer hele molevitten.
Der kan ved hjælp af fingermetoden og nogle skiver agurk indsamles snegle når disse har sat sig godt og grundigt tilrette på disse agurkeskiver som man så tager op og renser for derefter at placeres igen og igen i akvariet.
Det må da først og fremmest være en fordel at finde årsagen, frem for en tilsætning af medicin, for det vil i sidste ende kun føre til at hele problematikken, helt sikkert på et eller andet tidspunkt igen starter forfra, og derved kun tømmer pungen med unødvendige udgifter.
Gider man lave forarbejdet med at rense diverse ting og sager, samt en grundig gennemgang af nyindkøbte planter samt en reducering af fodermængden der tilsættes vil man komme et langt stykke af vejen til et velfungerende akvarium.
Medicin bruges kun i yderste nødværge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Jesper Jørgensen (Inaktiv) - 29/05-2013 12:07 29/05-2013 12:07
Jeg er meget, meget enig med Torben (#8).

Personligt har jeg ikke anvendt medicin eller andre former for kemikalier i mine akvarier, så længe jeg kan huske tilbage.

Et "problem" med snegle kan begrænses på flere andre måder, hvilket så absolut er tilrådeligt at forsøge, før man hælder kemikalierne i sit akvarium.

Som Torben skriver: Fingermetoden, lokkemad (f.eks. agurk) og tilpasning af fodermængden.
Fodermængden er den væsentligste årsag til antallet af snegle eksploderer, så skær ned på det - fiskene skal garanteret nok klare det.

Endelig er der også den biologiske bekæmpelse i form af Anatome helena.

Personligt er jeg meget glad for sneglene i mine akvarier, da de indgår i de helt naturlige kredsløb.

Annoncører
Annoncører