Billedbehandling

Postet under : Siden - Akvarie Fotografering
Visninger : 2541

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KimJ - 13/04-2013 11:28 13/04-2013 11:28
Som en udløber af en anden debat her på siden, starter vi lige en lille øvelse i billedbehandling her. Ideen er, at de interesserede, kan lægge et originalt, ubehandlet billede op, og så kan andre downloade billedet og redigere det som de synes, og lægge detes resultat op til debat. Af hensyn til sidens begrænsninger m.h.t. hastighed, bliver vi nok nødt til at downsize de færdige forslag, inden de lægges op igen.

Jeg lægger ud med to billeder, af vidt forskellig karakter; Det første er taget ved alm. akvariebelysning ved relativ høj ISO værdi, det andet er et typisk enkelash billede, med flashen monteret på kameraet. Begge er altså indenfor rækkevidde af hvad et typisk DSLR udstyr kan levere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Vamze (Inaktiv) - 14/04-2013 01:06 14/04-2013 01:06
Indlægget er rettet 14/04-2013 01:17 14/04-2013 01:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Kim.

Som sagt synes jeg det er en glimrende idé. Jeg har tilladt mig at redigere dit #2 billede. Jeg har blot fjernet det der ligner støvpartikler på ruden. Det er gjort i PS CS5.

Der forekommer dog en del JPG-artifacts på billedet. Jeg tror måske det kommer af at billedet bliver komprimeret ved upload her til siden. Man kan muligvis opnå bedre resultater hvis vi linker til filen via dropbox eller andet.

Her er et billede jeg har taget. (Upload via siden, og et link til en lidt større fil)

Link: Eksternt link https://www.dropbox.com/s/r5mhn39qau6lwvr/IMG_3503.jpg

Det er ikke et godt billede, men trods alt en anerledes "pose". Fokus er desværre også ramt lidt skævt. :/

EDIT: Jeg måtte lige lege lidt mere. Her har jeg helt fjernet den anden fisk i baggrunden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Cola (Inaktiv) - 14/04-2013 01:31 14/04-2013 01:31

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger creep0 (Inaktiv) - 14/04-2013 01:58 14/04-2013 01:58
Indlægget er rettet 15/04-2013 14:46 15/04-2013 14:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lavet lidt støj reducering og sløring af baggrunden. har holdt fiskene originalt og kun fjernet div. pletter med et pensel værktøj. bladet med æg er skåret fra baggrunden og lagt tilbage, med 40% gennemsigtighed. syntes selv det vigtigste i billedet er bevaret, så billedet stadig gengiver situationen.

trak baggrunden lidt og plettede lidt på fisken.

har prøvet at give fisken lidt mere skarphed og sløre baggrunden yderligere. et svært billed at arbejde med :)

måtte lige prøve at dæmpe lyset lidt og ændre lidt ved øjet.

rettede lyset lidt igen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 15/04-2013 12:08 15/04-2013 12:08
#2 og 4

Flot arbejde! Jeg har ikke selv prøvet at redigere billedet af de to L. fuelleborni endnu, men umiddelbart ser det ikke ud til at der kan gøres mere. Jeg foretrækker afgjort den version af billedet, hvor begge fisk er med.

Scalarebilledet har jeg haft fat i, og jeg må indrømme at den her viste version er bedre.

Jeg er desværre lidt ophængt p.t. men regner med at kunne deltage mere aktivt om et par dage.

I mellemtiden kunne vi da godt bruge lidt flere billeder!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger creep0 (Inaktiv) - 15/04-2013 13:22 15/04-2013 13:22
#5 syntes også billedet bliver kedeligt når den anden fisk forsvinder. og min lysdæmpning er blevet lidt for mørk.

her er et par, som også kunne være bedre :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Silvertail (Inaktiv) - 15/04-2013 17:10 15/04-2013 17:10
Hvad redigering af billeder angår, så bruger jeg selv Adobe PS Lightroom 4. For mig er det helt klart det rette program, nogle vil naturligvis hellere bruge den fulde PS, men den koster også der efter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 17/04-2013 20:15 17/04-2013 20:15
Jeg har rodet lidt med tre af billederne, fra #2 og #6.

Tropheus billedet fra #2, (som jeg uden held forsøgte at downloade fra Dropbox?) er justeret i Levels, har fået fjernet en del svæv fra vandet med Stamp tool og er kørt to gange gennem Smart sharpen på hhv, 150 og 100%!. Det sidste er normalt ikke anbefalelsesværdigt, men er et forsøg på at få fiskens øje til at fremstå skarpere, selv om fokus ligger bag det.

Malle billedet kunne jeg ikke rigtig få noget brugbart ud af. Refleksen i højre side ødelægger billedet i en sådan grad, at opretningsforsøg blot resulterede i andre problemer, så der skal der en med bedre evner end jeg til.

Det sidste billede er justeret kraftigt op i Levels og har fået 150% smart sharpen. Flashrefleksen er fjernet med Stamp tool.

Jeg er enig med #2 i at billedvisningen her på AS er totalt uegnet til denne øvelse, så det vil nok være en ide for dem som har muligheden, at lægge billedet et andet sted. Jeg ved ikke hvad der gik galt med Dropbox? Der kommer en mulighed for at downloade originalen, men når jeg trykker på knappen, sker der ikke noget?

Hvis nogen skulle have lyst til at få lagt deres originale ikke-resizede billeder med her, og ikke har andre muligheder, kan de evt sende billederne på en mail til mig, og så lægger jeg dem midlertidigt på min egen hjemmeside. Så kan man hente dem der, til redigering og efterfølgende visning her.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger creep0 (Inaktiv) - 17/04-2013 20:44 17/04-2013 20:44
#8 Billedet af den grøne labeo, bliver vist heller ikke bedre. syntes den hvid/gule baggrund i højre side sætter nogle begrænsninger for hvad man kan med billedet. har du den samme oplevelse af at arbejde med det ?

mallen (L201) har jeg også selv forsøgt med, men kunne heller ikke opnå noget der var brugbart.

billedet af den øhh "rygende fisk i cola's streg", syntes jeg stadig der er alt for meget støj på, men som sagt, syntes jeg også det er et svært billed at behandle.

Annoncører
Annoncører