Utæt - åhhh nej altså

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 1575

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 12/03-2013 16:25 12/03-2013 16:25
Så skulle der fyldes vand i mit 360 l brugte akv. i dag.. Jeg havde ikke fyldt det halvt da jeg tjekkede bunden hele vejen rundt.. Til min overraskelse syntes jeg der var noget der "glinsede" i venstre hjørne (foran).. Jeg blev i tvivl for det løb slet ikke, men i håb om at det var noget gammelt klart silikone jeg kunne se, forsøgte jeg mig alligevel med lidt køkkenrulle..
Den var god nok, der var vand på trods det var meget meget lidt.. Det siver åbenbart SÅ lidt at jeg fortsat ikke vil kunne se det løbe ned af møblet i morgen heller..

Det kan vel ikke være lidt vand der har "forputtet" sig i gummi-forstærkningen der sidder på hjørnet?? Bare for muligvis at blive fri for at tømme og lappe balje her midt i det hele.. Jeg har jo rengjort akv. helt, og måske der på en eller anden måde er løbet lidt vand ned imellem glas og gummihjørne, som så siver ud nu der kommer vægt på i takt med at jeg fylder vand i... Måske :( ;) *uhh*

Men det tror vel ingen der er chance for hva??

Gider ik rode med det mere i dag, men i morgen må jeg så tømme det og hive bundlag og rødder op igen ;( ;(

Akv. er brugt og var IKKE utæt da vi hentede det.. Det er ca. 2 år gammelt..

Fugerne er sorte, og jeg har IKKE mod på at fuge HELE baljen da jeg aldrig har prøvet sådan noget før, så det blir kun bunden, men tager hele bunden nu jeg er igang.. Så må jeg søge efter en god artikel som jeg kan forstå..

Skal jeg vælge sort lim/silikone el kan jeg godt bare smørre klart ovenpå??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AB - 12/03-2013 16:59 12/03-2013 16:59
Hvad med at fylde akvariet helt med vand, lade det stå en dag eller to, og så se om det drypper. Hvis ikke det drypper, er det vand fra rammen (tjek at der ikke kan komme vand ud i toppen - at det er topfuget).

Hvis du beslutter dig for at omfuge, er det smartest at omfuge det hele - det er ikke så svært. Grunden er, at utætheden jo KAN være længere oppe end bunden - vandet løber jo under rammen, og desuden vil samlingen mellem ny og gammel silikone være et svagt(utæt) punkt.

Vh Anders

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AB - 12/03-2013 17:02 12/03-2013 17:02
Indlægget er rettet 12/03-2013 17:04 12/03-2013 17:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Kan du selv have kommet til at pjaske lidt med vandet, så det har lagt sig i bunden? Det er jo typisk der det lægger sig ;)

Vh Anders

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 12/03-2013 18:55 12/03-2013 18:55
Jeg har fyldt akv. heltr op nu, og så ser jeg hvordan det står til i morgen..
Jeg vil nemt kunne ha været kommet til at pjaske så det har lagt sig der, men nu ser jeg lige tiden an til i morgen og håber på det bedste..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 13/03-2013 08:23 13/03-2013 08:23
Så er det HELT sikkert, akv. ER utæt i nederste venstre hjørne fortil.. Der lå en lille sø på gulvet, og jeg kan se en smal kalkstribe ned af skabet ;( *doh* *blink* *skeptisk*

Hvad hulen skal jeg gøre??

Skal jeg tømme baljen HELT, hive ALT op og fuge hele "svineriet" én gang for alle??

Har bae næsten ikke mod på det, da jeg aldrig har prøvet det før, men ja en gang skal jo være den første..

Øv hvor er det bare ikke lige det jeg havde brug for nu :( :( :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger kimkirsten (Inaktiv) - 13/03-2013 09:30 13/03-2013 09:30
Er det utæt er der kun måde og det er total tømning klinisk rengørening og al gammel silikone skal skæres væk og det er helt ned til bar glas og så ny fuge, men skal lige siges at hvis du har gjort akvariet rent med vand og du har skyllet det over det hele kan det nemt være vand i mellem aluprofilen og glasset og så kan der gå flere dage inden det er løbet ud. Så vær sikker på at den er utæt inden du begynder og fjerne silikone for det er et stor stykke arb. Og næsten umulig hvis du ikke har prøvet det før.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 13/03-2013 10:31 13/03-2013 10:31
Okay, jeg ser tiden an til i morgen..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AB - 13/03-2013 11:05 13/03-2013 11:05
Indlægget er rettet 13/03-2013 11:07 13/03-2013 11:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Vil også anbefale en dag eller to og ser an.

Jeg er dog uenig i at det er næsten umuligt at omfuge et akvarie, hvis man ikke har prøvet før...

Følgende tager et par timer. Max.

- Skær silikone af med hobbykniv eller et blad fra en sådan. Lad silikonen i toppen af akvariet være (det der sidder helt oppe ved alurammen). Du kan evt. senere give en klat silikone i hjørnerne i toppen.
- Skrab de sidste rester(den tynde hinde der sidder tilbage) af med barberblad eller lignende.
- Afrens samlingerne med acetone. Vær grundig.
- Læg en fuge AKVARIEsilikone hele vejen rundt i samlingerne. Sørg for at holde dig inden for alurammen, så silikonen ikke ses udefra.
- Glit den våde silikone med en finger dyppet i sæbevand (eller spyt), så den bliver glat og trykket ud mod glassene.

Hvis du får silikone på glasset (og det gør du nok ;) ) så lad det sidde og tørre. Så er det nemmere at fjerne.

Lad silikonen hærde ilfg. anvisningen på tuben, og tjek om akvariet er tæt, før du stiller det op med dekorationer osv.

Vh Anders

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger brib - 13/03-2013 12:49 13/03-2013 12:49
Jeg har lavet en lille guide i hvordan man griber det med omfugning an på dette link.

Eksternt link http://www.akvarieviden.dk/artikler/Sådan_limer_du_dit_akvarium-3...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AB - 17/03-2013 20:27 17/03-2013 20:27
Hvordan er det gået med akvariet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 17/03-2013 21:01 17/03-2013 21:01
#10 *rødmer* *rødmer* *rødmer* *rødmer* *rødmer*
Det var IKKE utæt B) B) B) B) B) B) B)
Nu skal i da høre. Vi lod akv. stå endnu en nat fyldt m vand. Næste morgen var der vand i bunden af skabet hvor spandpumpen står. Jeg tørede alt vand væk for at finde ud af om det var pumpen, men undrede mig over at der nu var vand i modsatte ende end der hvor jeg mente det var utæt *blink*
Så opdager Kim (manden min) at der løber vand øverst op fra i højre side, stadig modsatte ende end der hvor jeg mente det var utæt.
Vandet løb ned af glasset, ned på gulvet og noget af vandet sev ind i skabet hvor pumpen står.
Vi finder til alt held ud af at det er pga "udsuget/udblæset" el hvad det hedder :)
Altså det rør m huller i der kommer vand ud af i akv. Tutten for enden af røret var faldet af, så vandet blev blæst hårdt ud for enden af røret på sideglasset, og så hvirvlede vandet sig op i hjørnet og der løb hver gang lidt vand ud øverst, og på gulv og i skab :P
Der hvor jeg var overbevist om at baljen var utæt, er det slet ikke utæt, så det må være vand der er løbet ned i hjørnekante da jeg ordnede akv. inden jeg satte det op.
Så alt i alt er vi bare rigtig glade ved at vi ikke skulle tømme, lime, lappe m.m :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger brib - 17/03-2013 21:28 17/03-2013 21:28
#11 : Når enden er tør, er alting godt ( nyt ordsprog ) :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Mette/Korsør (Inaktiv) - 17/03-2013 22:20 17/03-2013 22:20
Hoho haha, ja jeg syntes bestemt alting er godt nu enden er tør ;) ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger AB - 20/03-2013 12:55 20/03-2013 12:55
Det var godt du valgte at vente med omfugning - super B)

Annoncører
Annoncører