Nybegynder - kampfisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1686

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
MadsJakobsen (Slettet) - 06/03-2013 00:19 06/03-2013 00:19
Hej Alle

Jeg har lige anskaffet mig en kampfisk, som går i en bowle (28 cm diameter). Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber jeg kan få svar på.

nuværende "fyld": sort/hvide sten i bunden, en plante og en krukke fisken kan svømme ind i

1) Fisken er ikke særlig aktiv, jeg mistænker lidt at vandet er for koldt (der er ingen lampe eller andet til at varme bowlen op, den står på en kommode), og overvejer om det er nødvendigt at købe et varmelegeme til bowlen. jeg har set nogle ret små nogle. Eksternt link http://www.ribezoocenter.dk/newattino-nw010k-10w-thermal-protecto...
Er der nogen der ved om dette varmelegeme kan gemmes under de sten der ligger i bunden, eller om det skal monteres (så vidt muligt) på siden af bowlen?

2) Jeg har haft den i to dage nu, og den har så vidt jeg har set, ikke spist endnu. Jeg har tørfoder og noget frossent larve noget. Jeg har forsøgt at give den begge dele, men har ikke observeret den spise af det endnu.

3) Bowlen er temlig sparsom indrettet, og jeg har læst at kampfisk gerne vil have lidt huler at gemme sig under osv. Jeg køber nogle flere planter i morgen og gør bowlen lidt mere attraktiv, Er der nogle der har et godt råd til hvad jeg skal købe)

og hvis der er andre gode råd, så tager jeg også gerne imod dem

- jeg har læst flere tråde omkring fisk i bowle og fordele/ulemper. Hvis vi ser bort fra det, så vil jeg gerne have den får de bedste betingelser i den bowle den nu er i.

på forhånd tak for hjælpen

- Mads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mr.Frog - 06/03-2013 01:05 06/03-2013 01:05
Måske du skulle se tiden lidt an de næste par dage.

Det kan være den lige skal tilvænne sig vandet og sit nye hjem ;)

Det er træls, at have en ledning stikkende ud af bowlen.
Man kan få en varmeplade til krybdyr der er tynd som pap, og kunne måske ligge under bowlen. Det er ikke sikkert der kan justeres styrke på den, men den varmer ikke så meget. Har dog ikke selv afprøvet det på en bowle.
Måske du kunne finde en der kunne justeres i styrken ?

Planter skal jo gerne have lys ?
Jeg ville bruge en anubia plante.

Som du selv er inde på, så er der ingen lampe. Men måske er det lige løsningen til det, hvis den fortsætter med at være inaktiv. Så får planten også lidt lys.

Har du målt vandtemperaturen ?

Pas på med, at fodre for meget fordi den ikke spiser. Den kan sagtens gå flere dage uden foder ind i mellem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ddalsg (Inaktiv) - 06/03-2013 11:05 06/03-2013 11:05
1) Du kan købe nogle varmelegemer som er på størrelse med et thebrev - disse kan sagtens ligge under bundlaget har jeg hørt, så du behøver ikke have dem fremme.

2) Nu vil jeg undlade at kommentere på bowlen, men da de er så små bliver vandet hurtigere giftigt. Når du fodrer ofte skal du huske at fjerne ALLE madrester bagefter, da bowlen ellers hurtigt bliver giftigt. Kampfisk sætter i øvrigt pris på rigtig rent vand.

3) Det er rigtigt at de skal have huler de kan gemme sig i. En enkel plante vil desværre ikke få kampfisken til at trives meget mere, de skal simpelthen have mulighed for at gemme sig for at have det godt.

Husk at give den noget varieret foder, og lad for guds skyld være med at putte flere kampfisk ned til den i troen om at den er ensom :) Det er set før - og det går galt.

Ellers held og lykke med din kampfisk :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Maxidk (Inaktiv) - 06/03-2013 11:50 06/03-2013 11:50
Du skal absolut have noget varme på, kampfisk har det bedst med 25-28 gr.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger JacobK - 06/03-2013 12:33 06/03-2013 12:33
Fornylig så jeg varmelegemer beregnet til netop at ligge under bundlaget i en bowle, runde og flade og tynde og ledningen går lodret op fra pladen når denne ligger vandret, hvis du forstår, (altså behøver man slet ikke bøje ledningen). De havde forskellige (små) størrelser. Jeg er ikke helt sikker, men måske var det i MaxiZoo jeg så dem.
Kampfisk (og andre fisk) har i øvrigt mindre appetit jo koldere vandet er, det er fordi de er vekselvarme dvs deres stofskifte (og aktivitetsviveau generelt) følger vandets temperatur, jo varmere, jo mere appetit. Men naturligvis spiller andre faktorer osse ind, f.eks. vandets kvalitet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
MadsJakobsen (Slettet) - 06/03-2013 16:37 06/03-2013 16:37
Hej alle. Tusind tak for svar. Jeg sørger for rent vand og nogle gemmesteder til fisken snarligt.

Hvis nogle har et link til et af de omtalte bund varme legemer. Så vil jeg gerne ha et. Så jeg kan få købt det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger birkesholm (Inaktiv) - 06/03-2013 18:00 06/03-2013 18:00
Da det er en labyrintfisk trækker den jo luft ved overfladen. Og da det er farligt for en fisk at være i overfladen, pga den resiker at blive spist, vil de gerne stå under noget og gemme sig.... Og her er Muslingblomst (pistia stratiotes) perfekt. Det er en flydeplante som ikk skal have for meget lys også vokser den hurtigt og bruger en masse af de næringsstoffer der er i vandet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Mr.Frog - 06/03-2013 18:25 06/03-2013 18:25
Ja, den indskydelse fik jeg også, men det kræver jo en lampe.
Jeg tror også rødderne kan samle skidt og de er ret sarte og knækker nemt ved berøring til stor svineri af vandet i en bowle der vist ikke er nogen filter i ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger andersm (Inaktiv) - 06/03-2013 20:45 06/03-2013 20:45
Smid et varmelegeme i på 27-28 grader og et par flydeplanter og du vil se ham live meget mere op.
evt nogle af de her;
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/planter/show/?id=119

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger andersm (Inaktiv) - 06/03-2013 20:46 06/03-2013 20:46
Smid et varmelegeme i på 27-28 grader og et par flydeplanter og du vil se ham live meget mere op.
evt nogle af de her;

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger andersm (Inaktiv) - 06/03-2013 20:46 06/03-2013 20:46
evt nogle af de her;

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger birkesholm (Inaktiv) - 06/03-2013 21:33 06/03-2013 21:33

hmm ja de er lidt sarte... en helt alm læselampe/bordlampe skulle være nok til at holde liv i muslingblomst.
I mit 60L har jeg et helt alm lysstofrør fra trælasten og der gror de som skidt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ddalsg (Inaktiv) - 06/03-2013 22:06 06/03-2013 22:06
#6: De kan fås flere steder, et eksempel er her:
Eksternt link http://www.maxizoo.dk/15-watt.html

Annoncører
Annoncører