Lysmængde i akvarie.

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 2277

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fritidsfiskeren (Inaktiv) - 22/02-2013 10:31 22/02-2013 10:31
Hej.

Jeg har købt et startsæt, 112 L. akvarie med indbygget lys i låget, 2 stk. F24 T5/D rør, men har googlet rørene og fundet ud af at hvert rør kun er på 24 W.
Jeg har læst her på forum, at der anbefales 1 W pr. Liter, så det er kun halv styrke på lyset.
Kan man få rør med større W eller højere Kelwin, eller følger W rørlængden.
Eller vælger man planter efter den lys mængde der er til stede i låget, akvariet er 40 cm. dybt.
Hvis man indbygger flere rør får man vel problemer med at holde temperaturen nede.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Fritidsfiskeren (Inaktiv) - 22/02-2013 22:39 22/02-2013 22:39
Ingen der har nogen bud?????

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger rene-rasmussen - 23/02-2013 02:41 23/02-2013 02:41
Jeg vil mene der er okay med knald på lyset.. jeg har 112 med T8 2 x 18 og der er godt gang i det i hvert fald..

Jeg tror den beregning høre lidt fortiden til, for der er jo vildt forskel på lux (det lys der rammer et punkt på en given afstand) der er måske dobbelt i t5 i forhold til t8 derfor mener jeg ikke vi kan bruge watt pr liter til ret meget, der er i hvert fald stor tolerance på det..

watt følger rørlængder, og jeg vil sige jeg vælger planter efter lys.

Alt efter hvordan det er udformet vil jeg sige at du burde sagtens kunne sætte et rør mere i, i hvert fald mht temperaturen. selvom det dog er ho rør du har i vil jeg ikke tro de bliver varmere end t8.. et helt andet spørgsmål er de fysiske rammer.

Kelwin er farvetemperatur, og der er nogle muligheder, du har t5 HO (high output) t5 fås også i HE (High Efficiency) version som selv sagt må være "koldere" men det er teoretisk, jeg har ikke rodet meget med t5. så kan kun sige hvad jeg er overbevist og sikker på ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Boreli (Inaktiv) - 23/02-2013 02:44 23/02-2013 02:44
damen og mig har lige beklædt hele armaturet indvendigt i dag med stanniol papir og lim skal love for der kom knald på ;) i alle hjørner og vinkler :)
så hvis det flere lumen/lys gør dette da en stor forskel for lyset kommer igennem akvariet til bund arealet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Permand (Inaktiv) - 23/02-2013 11:10 23/02-2013 11:10
Hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt, har du måske misforstået ang. kelwin. Kelvin er et udtryk for lysets farvespekter og skal helst lligge omkring de 6500, hvis du vil have held med dine planter. Watt er et udtryk for hvor meget strøm røret bruger for at producere en vis mængde lys /lysstyrke (=lumen), Men uanset hvad så gå ind på Eksternt link www.akvariegoedning.dk - der er kanon info om lys.
:P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Fritidsfiskeren (Inaktiv) - 23/02-2013 12:39 23/02-2013 12:39
Du mener altså at der er lys nok.
Hvordan finder jeg så ud af hvor lidt lys de forskellige planter har behov for, jeg synes der er for lidt information på de labels der sidder på potterne. *skeptisk*

#5.
Nej, jeg har ikke misforstået Mr.Kelwin. Jeg brugte bare som jeg syntes, var min logik, des højere Kelwin, des hvidere lys, derved kan lyset vel trænge længere ned igennem vandet. :)
Jo, det med watforbrug har jeg også på det rene. :)

Annoncører
Annoncører