Flygtende søstjerner?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1345

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 13/02-2013 16:31 13/02-2013 16:31
Hej

Jeg har et 430 L akvarie med 200L sump, indeholdende diverse fisk og koraller (sps, lps og blødkoraller).
Jeg har i går skiftet en del vand i mit akvarie, faktisk hele sumpen, samt erstattet noget gammel rørføring med pvc-rør.

I forbindelse med vandskiftet måler jeg en noget høj phosphat på cirka 0,64. Øvrige værdier:

Phosphat 0,64 ppm
Nitrat 3-4 ppm
Dens 1,026
kH 8,4

Jeg tilsætter Rowaphos, og har i dag fjernet dette igen efter at phosphat er faldet til 0,02-0,04 ppm. Vi har for 1 god uge siden opstartet biopellets, som jeg forventer vil kunne holde phosphat nede på længere sigt.

I dag har jeg så målt Calcium, magnesium og gentaget kH.

Calcium <290 ppm !!!
Mg 1400 ppm
KH 11,2

Jeg har tilføjet kH buffer fra Red Sea efter deres forskrifter, dvs 4g. Og jeg har tilføjet calcium, dog en hel del mere end 4g, nemlig cirka 460g (beregnet ud fra Red Seas forskrifter). Jeg har maximalt tilføjet 60g pr 10. minut, som Red Sea anbefaler. Jeg har lavet større påfyldninger før uden problemer.

Her 2 timer efter påfyldningen har mange af korallerne lukket sig, og så bemærker jeg, at der er en masse af mine små søstjerner, som normalt ligger gemt i stenene. De er begyndt at komme ud af stenene og ser ud til at vandre opad?! En af mine koraller har 3-5 siddende på sig. Det har jeg aldrig set før.

Er der nogen af jer, der ved hvad der foregår, og om der er noget jeg skal foretage mig?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 14/02-2013 08:06 14/02-2013 08:06
Du har lavet rigtig mage forandringer i vandet på meget kort tid.
1) skiftet 30% vand
2) dunket PO4 tilbage til stealderen på ekstrem kort tid
3) nooket Ca på 1 sekundt
4) KH er gået i taget

Der er vel ikke så meget at sige tl at dine dyr er stresset?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 14/02-2013 13:34 14/02-2013 13:34
Nej det kan der være noget om. Men nu tilsatte jeg ikke engang halvdelen af den anbefalede dosis af Rowaphos, så intentionen var nu at sænke værdierne gradvist. Men jeg skal ærlig indrømme, at jeg var sprunget let og elegant over punktet med Calcium opdosering.

Jeg har af andre veje fået anbefalet delvist vandskifte de næste par dage, da vedkommende mente at pHen kunne have ændret sig. Hvad tænker du? Skal jeg lade systemet være eller lave delvist vandskifte over nogle dage for eventuelt at normalisere pH?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 14/02-2013 14:05 14/02-2013 14:05
Ja PH har ændret sig gevaldigt med 30% vandskifte osv. Men at skifte endnu mere vand ser jeg ingen fordel med?
KH er ligeledes for høj 11,2.

Nej du, sæt dig fint på dine hænder og venter.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger johanne86 (Inaktiv) - 14/02-2013 15:28 14/02-2013 15:28
Ok, det var også det jeg hældte mest til. Jeg venter utålmodigt! Øv hvor er det irriterende...

Kan du forresten forklare mig, hvad Ca skulle have med det hele at gøre? Kan den have indvirkning på basisværdierne? Jeg har spekuleret på, om det skyldes eventuelt dannelse af Calciumcarbonat, som så har indvirken på kH? Men tænker også at vandskiftet måske er den største synder i fht stigningen i kH? Men det er måske begge dele, der får den til at stige?

Status i dag er, at en enkelt dannebrogsreje har givet op. Mine anemoner og duncanopsammia-hoveder er nærmest helt foldet sammen, men alle euphyllia er næste fuldt foldet ud, det samme gælder en stor del sps koraller og mine acans. Så størstedelen af korallerne ser næsten upåvirkede ud. Fiskene er upåvirkede og søstjernerne er tilbage i stenene igen.
Jeg ved selvfølgelig godt, at det kan være korallerne dør med tiden pga det her, men lidt håb på at det ordner sig igen, har man vel lov at have.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 14/02-2013 15:57 14/02-2013 15:57
Jeg dosere Ca som pulver, når jeg gør det sker der noget så PH falder ret kraftigt lokalt (betyder jo ikke så meget at PH falder med 2,2 lokalt i 30 liter når man har 2200 liter vand at blande med bagefter) Når der MG og Ca er som det skal forhøjer det KH, hvilket er en god ting.
Den store synder er med stor sansynlighed saltet du har brugt, da det meste salt har meget høj KH/PH når det er frisktblandet.

Så ja begge dele betyder forhøjet KH :)

Godt at høre at korallerne er ved at komme ud, og fiskene er ret hårdføre, klare din euphyllia sig så klare det meste sig.

Annoncører
Annoncører