Fra 250 liter til 325.

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1992

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 31/12-2012 14:42 31/12-2012 14:42
Hej, og godt nytår til alle.

Jeg har et 325 liter på hånden, og overvejer om mine Malawi ikke ville sætte pris på lidt mere plads, men hvordan præcist skal sådan en flytning forgå ? Det er ikke optimalt hvis jeg er nødt til at lade det nye akvarie køre ind først da det skal stå på samme plads som mit 250 liter, og der er på ingen måde plads til 2 kørende akvarier.

Så hvordan gøres det nemmest ?

Jeg forstiller mig noget i stil med at tømme 250 literen, putte fiskene i en stor spand sammen med spandpumpen og et par sten, flytte 250 literen, og sætte det nye 325 liter op, ligge bundlag, sten og fylde vand i, og når det så vandet er klart hælde fisk i og flytte spandpumpen over, så starter det jo allerede med en fungerende bakterie kultur.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Hugo (Inaktiv) - 31/12-2012 14:58 31/12-2012 14:58
Hvis du bruger hele bundlaget fra et velindkørt 250L i et 325L så skal der jo ikke tilføres meget bundlag, og bakteriafloraen er til stede fra start.
Sparsom med fodret den første tid, så bør det gå fint :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger sølvpil - 31/12-2012 15:23 31/12-2012 15:23
Hugo skrev :
Hvis du bruger hele bundlaget fra et velindkørt 250L i et 325L så skal der jo ikke tilføres meget bundlag, og bakteriafloraen er til stede fra start.
Sparsom med fodret den første tid, så bør det gå fint :)

Som Hugo siger ja :) .
Vil kun tilføje at kan du beholde det meste af det vand der er i 250L i spande, og sidenhen bruge det i 325 l, så er du også langt.. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Hugo (Inaktiv) - 31/12-2012 15:34 31/12-2012 15:34
Rådet med at genbruge vand er fint nok, men det kan ikke erstatte brugen af det brugte bundlag.

hovedeparten af bakteriefloraen sidder nemlig i bundlaget :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Muslingen82 (Inaktiv) - 31/12-2012 15:35 31/12-2012 15:35
det er samme spandpumpe du skal bruge igen på 325L akvariet? hvis ja så kan det næsten ikke være nemmere!.

du tømmer dit gamle og genbruger hvad du ønsker, du behøver ikke at tage bundlag osv med over da hele bakteriekulturen sidder i din spandpumpe, flytter dine fisk over i nogen store murespande eller noget..

så fylder du din nye balje op med sten, grus, vand osv osv, sørger for at vandet har tilnærmelsesvis samme temp som vandet i murespanden... så sætter du filter til og hælder fiskene over.... du behøver ikke at indkøre noget somhelst hvis det er samme spandpumpe, DEN er det eneste vigtige i det her, bare smid bundlag og alt mulig andet ud som du ikke gider overføre.

dine cichlider vil elske dig for mere plads at lege på, og de kan også godt lide rent vand, så skal heller ikke tænke på at gemme vand fra den gamle.

igen hvis det er samme spandpumpe og den er velindkørt kan du fodre som det passer dig osv, da den som nævnt har den fornødne bakteriekultur...

jeg ville dog ikke hælde sten i dine spande midlertidig... når de får meget lidt plads at være på osv så er det bedre med ingen sten osv, dermed kan de ikke finde territorier at slås om osv...

har selv lige lavet opgrade på min fra 480 -> 660L og der gik jeg fra spandpumpe til baggrundsfilter... fiskene var alligevel i med det samme, og normal fodring igang, det eneste jeg gjorde var at tage alt slammet fra spandpumpen og hælde over i baggrundsfilteret og så lige vride filtersvampene... alle mine vand værdier var velbevaret osv...

pøj pøj med det og godt nytår.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 31/12-2012 17:19 31/12-2012 17:19
Hej og tak for svarene, spandpumpen skal genbruges til det nye, og jeg ville sådan set gerne have renset mit bundlag, har en del svæv i vandet jeg ikke rigtig kan slippe af med, og mistænker det kommer fra bundlaget.

Jeg overvejer dog også selv baggrundsfilter, det er muligt man skal overveje det hvis akvariet alligevel er tomt. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Hugo (Inaktiv) - 31/12-2012 19:55 31/12-2012 19:55
Rensning af bundlaget ved skyldning i lunken vand, slår ikke bakteriefloraen ihjel. Bundlaget vil stadig være et stort aktiv :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 11/01-2013 18:34 11/01-2013 18:34
Jeg finder lige denne tråd frem igen, har fået lavet en aftale ang et 325 liter, men det er med baggrundsfilter, så spandpumpen fra mit 250 skal ikke genbruges, så hvad med bakteriekulturen ? Er det nok blot hælde en omgang snask fra spandpumpen ned i baggrundsfilteret, og så blot fodre sparsomt den første uges tid ?

Jeg genbruger dog bundlaget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Hugo (Inaktiv) - 11/01-2013 18:45 11/01-2013 18:45
Ja!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 11/01-2013 18:48 11/01-2013 18:48
Lyder godt, så vil jeg se frem til at få det nye leveret og sat op, jeg har dog ikke mulighed for at gemme alt vandet fra mit 250 liter, så der bliver nok tilført en del nyt, men som der blev skrevet det meste bakterie sad i bundlag og pumpen, så det burde gå godt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 12/01-2013 20:42 12/01-2013 20:42
Så lykkes det at få det hele flyttet over, og for pokker da et bøvl !

Det hele startede med en grundig rengøring af det nye akvarie, incl filtermatriale, biobolde osv, da det så var klaret var det jo blot at tømme det 250 liter og sætte det nye op, intet problem så langt, lige indtil jeg skulle til at justere på skruerne under mit porsa bord for at få det nye i vater, knæk sagde det så, og jeg mangler nu 1 justeringsskrue, og har 3 der sidder urokkeligt fast pga rust...Fandens også tænker man så, det lykkes dog at få lavet en "lappe" løsning så akvariet kunne sættes op, og fiskene kunne komme ud af den murerbalje de har stået i de sidste par timer med spandpumpen kørende.

Alt er sat op, vandet er fyldt i, fiskene er flyttet retur, jeg fik dog lavet en "grum" fejl, glemte at pode filtervattet bag baggrunden med snask fra spandpumpen, så har valgt at lade den gamle spandpumpe køre et par uger i det nye akvarie blot for at få gang i bakteriekulturen igen, det burde vel være fint ?

Bundlag blev genbrugt, samt sten, eneste "klage" jeg har over det nye er lyset, sådan et enkelt rør er simpelthen ikke noget til et 325 liter akvarie, så enten skal der laves noget LED, eller så skal der bygges 2 rør i mit fulddækkende armatur.

Fiskene svømmer lystigt rundt, de ser ud til at nyde den ekstra plads, før så akvariet godt fyldt ud, nu virker det mere passende.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 13/01-2013 14:06 13/01-2013 14:06
Lige et billede af det nye, der skal flere sten i, men dem jeg har er desværre en anelse for store til at passe ind pga baggrunden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
gubbi kaj (Slettet) - 13/01-2013 16:15 13/01-2013 16:15
ser fint ud Ronnie

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 13/01-2013 16:24 13/01-2013 16:24
Jo tak, jeg er også glad for det, det generer mig blot lidt med det lys, men det kan da heldigvis ordnes. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 13/01-2013 21:33 13/01-2013 21:33
Jeg er allerede blevet træt af at have den spandpumpe sat i akvariet da der er fulddækkende armatur og det hænger noget skævt pga slangerne, og jeg ser ingen grund til at begynde at skære i armaturet når pumpen alligevel ikke skal bruges i det lange løb.

Mon det er nok blot tage filtersvampene fra spanden og vride dem godt over baggrundsfilteret, og så fjerne spandpumpen ? Eller er jeg nødsaget til at holde den kørende ?

Vandværdierne er fine, det skulle de så også helst være med tanke på der nok er ca 300 liter rent vand direkte fra hanen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Hugo (Inaktiv) - 13/01-2013 23:10 13/01-2013 23:10
Det gør du bare, og husk sparsom fodring, det er det vigtigste!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger sølvpil - 16/01-2013 22:25 16/01-2013 22:25
Ronni.N skrev :
Lige et billede af det nye, der skal flere sten i, men dem jeg har er desværre en anelse for store til at passe ind pga baggrunden.

Rigtig flot akvarie.... :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 16/01-2013 22:27 16/01-2013 22:27
Jo tak, der er kommet lidt flere sten i, men jeg er stadigt ikke tilfreds. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 18/01-2013 16:52 18/01-2013 16:52
Stor tak til brugeren "gubbi kaj" jeg fik et ældre akvastabil armatur fra ham der passede på et 250 liter, efter lidt roden rundt fik jeg flyttet alt indmaden fra det over i mit eget, og nu kan man faktisk se fiskene, sikke en forskel der bliver med 2 rør istedet for 1 kort.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 18/01-2013 17:07 18/01-2013 17:07
Lige et enkelt billede med det nye lys, billedet er taget med en mobil så kvaliteten er ikke i top, men det er nemt at se forskellen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
gubbi kaj (Slettet) - 18/01-2013 17:37 18/01-2013 17:37
Ronni.N skrev :
Stor tak til brugeren "gubbi kaj" jeg fik et ældre akvastabil armatur fra ham der passede på et 250 liter, efter lidt roden rundt fik jeg flyttet alt indmaden fra det over i mit eget, og nu kan man faktisk se fiskene, sikke en forskel der bliver med 2 rør istedet for 1 kort.

Det var så lidt og er nu også glad for dit det gamle akvarium Atman AR-980 skal bare finde ud af hvad baggrund jeg skal have der i men overvejer en Kisar 98x48 cm (rød) incl. filtermateriale
Eksternt link http://www.unimati.biz/product.asp?product=2333

men altid godt vi kan hjælpe hinanden :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Mr.Frog - 18/01-2013 17:47 18/01-2013 17:47
Pas på med sådan et tykt bundlag, når det er sand.
Der kan nemt komme forrådnelse i det, hvis ikke det renses i dybten ind i mellem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 18/01-2013 17:55 18/01-2013 17:55
Mr.Frog skrev :
Pas på med sådan et tykt bundlag, når det er sand.
Der kan nemt komme forrådnelse i det, hvis ikke det renses i dybten ind i mellem.

Bundlaget er ikke voldsomt tykt, der er flamingo i bunden, samt stenene har fået det skubbet godt op, det ligger bare ikke optimalt lige pt.

Gubbi Kaj, Det ligner da en ganske fornuftig baggrund, glæder mig til at se når det bliver monteret. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 19/01-2013 19:04 19/01-2013 19:04
Så fandt jeg første fejl ved min baggrund, det er åbenbart muligt for fisk at komme om bag ved den, de må svømme igennem udstrømmer rør, og så ikke være kloge nok til at svømme tilbage.

Det startede med 1 fisk deromme, og endte med omkring 10, skulle nok ikke have fjernet de rør, og sat mig ned for at spise.. SUK.

Nu er de da heldigvis alle ude igen så vidt jeg kan se, det er problemet ved at have mere end blot et par fisk, forslag udbedes til hvordan jeg kan forhindre dem i at svømme igennem mine udstrømmer rør, og alligevel ikke blokere for flowet fra dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 23/01-2013 10:21 23/01-2013 10:21
Problemet med baggrunden er løst, og der er blevet monteret en Tunze Nanostream 6045 til at skabe lidt cirkulation i vandet, jeg frygtede lidt en 4500 liter pr time pumpe ville være alt for meget, men det er et blødt flow den laver, og man kan se fiskene nyder det, så nu er der ihvertfald bevægelse. :D

Kan så tilføje at jeg er noget overrasket over størrelsen på sådan en Tunze Nanostream, den er ret kompakt, og ikke ligefrem det grimmeste man kan montere i akvariet hvis man endelig vil benytte noget i den stil.

I forhold til mit gamle powerhead så er det en stor forbedring, powerheadet larmede, gav en hård stråle vand, og pyntede ikke ligefrem i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 28/07-2013 00:00 28/07-2013 00:00
Ingen grund til at starte et nyt indlæg, der er efterhånden gået et par måneder, og jeg har ikke haft den tid jeg gerne ville have til akvariet, så det har ikke ændret sig overhovedet i opbygningen, det er der dog heldigvis ændret på nu, og jeg besluttede mig for at hive alle sten op i forbindelse med mit normale vandskifte, og få lavet hele opsætningen om med nogen mindre sten også, der blev også fjernet en anelse sand i samme omgang.

Det hele ser nu således her ud:

Der blev i samme omgang monteret 2 nye rør i amaturet, et Power Glo og et Aqua Glo.

Annoncører
Annoncører