Easy life filtermedium og easy life profito sammen?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1559

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Laine (Inaktiv) - 12/12-2012 22:44 12/12-2012 22:44
Nogen der ved og de 2 midler må bruges samtidig eller om de ødelægger noget for hinanden?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
DK1991 (Slettet) - 12/12-2012 23:30 12/12-2012 23:30
De 2 produkter kan sagtens anvendes sammen, det er også af to vidt forskellige typer.
Profito er mikrogødning, og filtermedium er pulveriseret zeolith, som suger partikler og andre urenheder ud af vandet, og sætter sig derefter i dit filter, og efterlader et krystalklart vand.

Gødningen er ikke specielt god, da den mangler makro næringsstofferne. Det kan du læse mere om her:
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Laine (Inaktiv) - 13/12-2012 00:15 13/12-2012 00:15
Okay. Synes det med gødning er en jungle:/ findes der ikke en flyende gødning hvor der både er mikro og makro i?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
DK1991 (Slettet) - 13/12-2012 00:20 13/12-2012 00:20
USB Alt i éen akvariegødning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger AnneH (Inaktiv) - 13/12-2012 08:54 13/12-2012 08:54
Indlægget er rettet 13/12-2012 09:14 13/12-2012 09:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#4: Bruger jeg også og er svært tilfreds. Find forhandler her: Eksternt link http://fcanyvrainniarvynacf.akvariegoedning.dk/index.php/kortforh...

Denne kan vist dog nogenlunde det samme (tror den er blandet på præcis samme måde af de samme ting): Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/?option=com_hikashop&ctrl=product&ta...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 13/12-2012 09:26 13/12-2012 09:26
Vi bruger også USB alt i en gødning, du kan læse lidt om gødning her Eksternt link http://fcanyvrainniarvynacf.akvariegoedning.dk/index.php/om-plant...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
DK1991 (Slettet) - 13/12-2012 11:22 13/12-2012 11:22
#5 samme blanding tror jeg bestemt ikke de er, da der er forskellige doseringer, og akvarieplanter's gødning er meget mørk i farven, mens usb akvariegødnings er lys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 13/12-2012 16:09 13/12-2012 16:09
Jeg bruger bare Profito en gang om ugen og er glad for det.
Mine planter trives fint, men ikke alle typer kan nøjes med det.

Jeg gider ikke gøde hver dag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Lyngklipper (Inaktiv) - 13/12-2012 18:41 13/12-2012 18:41
Desværre er USB Gødning voldsomt dyr(299,- pr L) og iflg. brugsanvisning skal det anvendes hver dag(3 ml pr 50L akvarievand) og (mit akvarie er på 900L så jeg skal bruge ½dl hver dag) derudover skal halvdelen af vandet i akvariet skiftes hver uge!! Det hænger efter min mening ikke rigtigt sammen men det er vel for ikke at der skal opstå en ophobning af overskudsgødning(nitrit/nitrat) i vandet.

Jeg bruger CO2 og det virker....... :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 26/12-2012 01:30 26/12-2012 01:30
Indlægget er rettet 26/12-2012 01:39 26/12-2012 01:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jo mere vand man har, jo dyrere vil det blive at gøde op, der er tale om volume dosering og det gælder alle akvariegødninger, der er kun visse dele af gødningsstofferne man i vand kan tilføre til den enkelte plante, det foregår i bundlaget i form af de næringsberigede lerkugler...
Den flydende gødning er primært for at sikre planterne de makrostoffer de har behov for og de optages via vandsøjlen i akvariet.
Der er ikke anbefalet et 50% vandbytte pr. uge, men et 20-25% vandbytte og det har så iøvrigt ingen indflydelse på gødningsdoseringen, da den netop er daglig er det fuldstændig ligegyldigt om der skiftes vand eller ej, som sådan... men det er vigtigt at gødningen tilsættes efter et vandskift.
Har du et velfungerende akvarium, der fungerer indenfor de kriterier der er angivet på vejledningen til gødningen, så er der stort set ingen ophobning, det kommer dog an på hvilke vandværdier man i forvejen har i sit hanevand, hvilket er umuligt at tage højde for i en universal gødning, så nogle vil kunne have behov for at skifte mere vand, men det anbefalede vandskift, er netop for at imødegå at der ikke sker en ophobning af især nitrit, men har som sådan ikke noget med gødningen at gøre, men mere om ens filtreringsmæssige forhold, som filter og bundlag er i stand til at varetage den anaerobe del af kvælstofcyklus...

Derudover kan et vandskifte have samme positive virkninger som det kan have at tilføre brintoverilte, da nyt vand som oftest har overskud af ilt vil der være tale om oxideringsmæssige forhold der forbedres i akvariet og det vil forbedre Redox forholdet i positiv retning, den virkning kan man ikke som sådan opnå med gødningen og skiftet er især møntet på den der ikke har den store erfaring, har man den, så kan man i princippet undvære vandskiftet og nøjes med at fylde op med vand der modsvarer hvad der måtte være fordampet, personligt har jeg kørt et enkelt akvarium i 7 år uden vandskift overhovedet, men der tilføres dagligt gødning, så det kan lade sig gøre, men det vil være en stor mundfuld eller kan være det for en begynder ud i kunsten at holde et planteakvarium godt kørende...

Priserne blander jeg mig som sådan ikke i, da det er forhandlernes eget område, jeg har en vejledende udsalgspris, men om de overholder den eller ej, er deres egen afgørelse, så der kan være prisforskelle hos de enkelte forhandlere..

Med hensyn til co2, så er der ikke tale om enten eller, men snarere et spørgsmål om både og... uanset hvordan man vender og drejer forholdene i akvariet så vil co2 ikke kunne erstatte de rette gødnignsstoffer og omvendt... så begge dele er nødvendigt, kører man helt low-tech, så kan man godt holde et planteakvarium kørende uden at der skal tilføres separat co2, det kommer bl.a. an på valg af bundlag osv... belysnings intensitet m.m.

Her er et der kører uden co2 tilsætning, og har gjort det i ca. et halvt års tid, planterne trives forbløffende godt og der er kun tale om tilførsel af daglig gødning og en smule foder til de ialt 6 fisk der er i akvariet, de bliver dog ikke fodret hver dag...

Vandskifte er ikke aktuel og der toppes kun op med fordampet vand...

Dette er til gengæld co2 beriget og vandskiftes med ca. 20-25% foregår hver 14'ende dag evt. hver 3die eller 4'de uge, alt efter som jeg har tid til det.. og der er klart planter der ikke kan nøjes med den co2 mængde der frigives i 54 literen, dvs. det kan de godt, men væksten vil blive så meget mindre og i princippet retarderende for planten ...

Annoncører
Annoncører