Jounalister og deres sprogkunstskaber...*skeptisk*

Postet under : Siden - Akvariesiden Offtopic
Visninger : 1534

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger betty87 (Inaktiv) - 22/10-2012 17:19 22/10-2012 17:19
Det mindste de kunne gøre var da at skrive navnet ordentligt... ignoranter ;(

Eksternt link http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-58984011:tyve-stjæler-150-...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 22/10-2012 17:53 22/10-2012 17:53
Arh... bare tag et kik på teleteksten på tv... det der med korrekturlæsning ligger meget fjernt fra div. tv stationer/journalister... det eneste der er i hovedet på dem er Breaking News, så skide være med hvordan de forskellige ting bliver præsenteret...
Se f.eks. på DR's teksttv der er næsten lige så mange rettelser og dementier som der er nyheder...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Lasse fra Borup - 22/10-2012 18:01 22/10-2012 18:01
haha, lidt sjovt at overskriften indeholder ordet "sprogkunstskaber" i en tråd omkring sprogkundskab... :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger ulle04 (Inaktiv) - 23/10-2012 09:57 23/10-2012 09:57
#3: Ja, den morede jeg mig også over :D

Vil lige fortælle, at korrekturlæsning ikke er journalisters job, men redaktionssekretærens (som ind imellem er journalistuddannet). Og selv om det optimale selvfølgelig er at alle faktaoplysninger er korrekte, vil jeg tro, at dette eksempel hører til i petitesseafdelingen. Især når det drejer sig om en netnyhed, hvor det går stærkt med at få historierne skrevet og lagt dem på. Så I skal nok ikke regne med at der falder en rettelse på den her :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 23/10-2012 11:45 23/10-2012 11:45
Det er netop et af problemerne idag, alle mener at det skal gå så hulens stærkt eller hurtigt, og det er en mennekelig ting at lave en slåfejl, men det er ikke ensbetydende med at man ikke kan rette den senere og ikke desto mindre så går det åbenbart for hurtigt med alle de dementier...

Men... det kan jo også være at de skriver på serbokroatisk, urdu eller hvad ved jeg, og det bare er mig der ikke kan læse deres volapyk...

Det er også tit galt i deres tal-angivelser, ... det er så absolut ikke ligegyldigt om der står 100 eller der står 100000 eller endnu værre ... men det skal jo gå stærkt, tænk hvis skattevæsnet sendte sådan nogle regninger hver dag, så kunne det godt være at man ville få "koldsved" eller det der var værre.... jeg synes ligesom det med at sætte en ære i det man præsenterer måske er gået lidt fløjten, men det er vel egentlig også kendetegnene ved alle de fordummende programmer de sender stort set på alle kanaler, ... jeg kan ikke forstå hvorfor de ikke samler det hele under et og kalder på programmet for "Lær at stege en bøf på 10.000 måder og byt den med din nabos kasserede indbo" :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brib - 23/10-2012 12:24 23/10-2012 12:24
Nu er der vel egentlig ikke en kæft der alligevel ved hvad de hudædere kaldes på latin - Så jeg kan ikke se problemet .

Men ret spøjst at trådstarter selv lægger ud med en ordentlig "stave-brøler" :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger emil_4600 (Inaktiv) - 23/10-2012 12:53 23/10-2012 12:53
brib skrev :
...
Men ret spøjst at trådstarter selv lægger ud med en ordentlig "stave-brøler" :-)

et par stykker ik?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger sblack (Inaktiv) - 24/10-2012 06:52 24/10-2012 06:52
Hihi oki indrømmer at jeg endnu ikke har afhentet min stavebog ved de journalister....
Men føler bare ikke lige de vil aflevere den til mig så jeg må klare mig uden... og håber jeg kan huske en fejl i ny og næ....

vidste i at komma regler m.m. er ændret siden 1995?
vidste i at med ny læring i folkeskolen er der lærer der underviser børn med ordlyd det vil sige de først skal stave rigtig fra 3. KLASSE

sygt ikke

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Censuren Sponsor Laura (Inaktiv) - 24/10-2012 14:18 24/10-2012 14:18
Indlægget er rettet 24/10-2012 14:21 24/10-2012 14:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#8 Kommareglerne blev ændret tilbage til de gamle regler igen for et par år siden, da der ikke var nogen, der kunne finde ud af de nye regler :D

Og det det med at børn ikke lærer retstavning, den er god nok. Jeg har et barn i 3., et i 4. og et i 5. klasse. De har alle tre lært det, de kalder "børnestavning", hvilket betyder, at ingen stavemåde er forkert. Det betyder så igen, at hende der går i 5. nu, mildt sagt, staver som en brækket arm. Møgsystem! Forældrene har INTET at skulle have sagt, og man bliver nærmest beskyldt for at være ondskabsfuld, hvis man retter sine børns stavefejl ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brib - 24/10-2012 20:42 24/10-2012 20:42
Jeg kan hverken finde ud af de nye eller gamle komma regler, og sætter bare kommaerne der hvor jeg synes de skal stå. :-)

I dansk havde vi noget hvor man skulle sætte XXXXX og OOOOO - i sætningerne - Det fattede jeg heller ikke en meter af ( og gør det stadig ikke )

Egentlig kan det vel også være ret ligegyldigt hvordan man staver, for efterhånden er det danske sprog så amerikaniseret, at dansk er blevet en stor pærevælling. Hovedsagen er vel at man kan gøre sig nogenlunde forståelig på skrift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 24/10-2012 22:03 24/10-2012 22:03
Vi kan sgu da gå tilbage til runerne, såvidt jeg husker var der intet komma opfundet dengang :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Censuren Sponsor Laura (Inaktiv) - 25/10-2012 00:38 25/10-2012 00:38
Brib, det er altså ikke så svært :D man skal bare lige lure systemet....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger sblack (Inaktiv) - 25/10-2012 12:07 25/10-2012 12:07
lklinkm skrev :
#8 Kommareglerne blev ændret tilbage til de gamle regler igen for et par år siden, da der ikke var nogen, der kunne finde ud af de nye regler :D

Og det det med at børn ikke lærer retstavning, den er god nok. Jeg har et barn i 3., et i 4. og et i 5. klasse. De har alle tre lært det, de kalder "børnestavning", hvilket betyder, at ingen stavemåde er forkert. Det betyder så igen, at hende der går i 5. nu, mildt sagt, staver som en brækket arm. Møgsystem! Forældrene har INTET at skulle have sagt, og man bliver nærmest beskyldt for at være ondskabsfuld, hvis man retter sine børns stavefejl ;(

Gud ja det er der vidst noget om. de kom retur ja jeg går jo heldigvis ikke i komma skole mere griner...

Men ja netop det jeg tænker med det der børnestavning det er noget hø uden lige. og jeg forstår slet ikke lærer der går op i det.... Hmmm må have ringet til min veninde hun skal til eksammen i indlæring.... så må hun da lige huske at kommentere lidt på det... Nej jeg holder mig til gammeldaws måde eller alkalær ..... (alle kan lære)
alt er i stavelser så man kan følge med.
netop genialt når man først er noget derud hvor der ingen vej er ....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Censuren Sponsor Laura (Inaktiv) - 25/10-2012 12:14 25/10-2012 12:14
Jaj fårsdår hæla eg va dar galt i a læa a sdaue rajdi!
Jeg forstår heller ikke, hvad der er galt i at lære at stave rigtigt.

Må nok bare indse, at jeg er gammeldags....Sta-vel-ser...!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger brib - 25/10-2012 13:10 25/10-2012 13:10
USB_akvariegødning skrev :
Vi kan sgu da gå tilbage til runerne, såvidt jeg husker var der intet komma opfundet dengang :D

Hvis du en gang til hentyder til at jeg er gammel , så smider jeg min griffel og skrivetavle efter dig, og hiver din sidekammerat i fletningerne :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 25/10-2012 14:17 25/10-2012 14:17
Det kan vel godt betragtes som en kunst at stave rigtigt i dagens Danmark, og så er det vel sprogkunstskaber. Sproget udvilker sig jo hele tiden. Det har jeg da ofte hørt, når jeg har sagt, at noget lignende var forkert ;)

Annoncører
Annoncører