Definition af rovfisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 1620

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Hymme (Inaktiv) - 01/09-2012 22:06 01/09-2012 22:06
Kom til at tænke på (tillykke med premieren) hvad egentlig er betegnende for en rovfisk ?? Jeg mener hvis det betyder at de er kødædere, så er en sejlfinne molly vel også en rovfisk...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AnneH (Inaktiv) - 01/09-2012 22:51 01/09-2012 22:51
Et rovdyr er vel et dyr, der primært fanger levende foder og æder det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger emil_4600 (Inaktiv) - 01/09-2012 22:53 01/09-2012 22:53

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Barack Banana (Inaktiv) - 01/09-2012 23:00 01/09-2012 23:00
Indlægget er rettet 01/09-2012 23:06 01/09-2012 23:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Uden at kende definationen præcist vil jeg da godt komme med et bud. Jeg gætter på at betegnelsen rovdyr dækker over de dyr, der er carnivores (kødædende), hvorimod en sejlfinnemolly hører til kategorien omnivores (altædende) ligesom mennesker og det der bacondyr blandt andet. Sidst men ikke mindst findes der også herbivores (planteædende).

Hvis vi så kigger nærmere på første kategori, jager og fanger et rovdyr sit bytte, hvor nogle andre carnivores (såsom grip) er ådselædere.

Det giver i hvert fald mening i mit lille hoved.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 02/09-2012 00:48 02/09-2012 00:48
Gribbe er rovfugle - hvor imod ugler faktisk ikke er.
Du kan derpå ikke dele det op sådan på alle dyr. Da definitionen er varierende
Men både fysiologi og morfologi har indflydelse.
(der til er der faktisk flere gruppe arter der er aktivt føde søgende :) ).

- Men angående fisk.
Tjo så kan det jo være der er en med den helt konkrete formulering :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 02/09-2012 09:23 02/09-2012 09:23
Der er ikke nogen "videnskabelig" inddeling der skelner rovfisk fra andre fisk, som det er tilfældet med fugle.

Man kan i fuglenes tilfælde også godt argumentere for at "rovfugle" (Falconiformes) burde kaldes noget andet, da det både er et navn og en beskrivelse af deres levevis, hvor det sidste også kunne passe på andre fugle (f.eks. ugler og tornskader).

M.h.t. fisk, her primært akvariefisk: Jeg vil mene, at man set fra akvaristens synspunkt, primært har interesse i at skelne mellem fisk der er piscivore, d.v.s.primært æder andre fisk (ikke yngel, men "rigtige" fisk) og dem der ikke gør.

Det er jo ikke ligefrem nogen videnskabelig inddeling, og den giver vide muligheder for at diskutere f.eks. hvor små fiskeunger skal være, for ikke at kunne regnes som "rigtige" fisk *skeptisk*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Hymme (Inaktiv) - 02/09-2012 22:07 02/09-2012 22:07
Tak for svarene. Tror nok jeg blev lidt klogere nu :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Knerd (Inaktiv) - 03/09-2012 09:30 03/09-2012 09:30
Jge tror ikke vi kan bruge de almindelige definitioner her på siden. De aller fleste fisk jeg har været i nærheden af spiser jo med glæde en nyfødt guppy. Jeg anser heller ikke mine scalare som rovfisk fordi de, hvis de kan gabe højt nok, spiser mine små tetra.

I min optik er rovfisk, fisk der primært eller udelukkende lever af kød, som Ulvefisk, Bladfisk, Sommerfuglefisk, Panserål og Oscar. Men selv med den definition er det lidt flydende, efter som nogle af de førnævnte kan tilvændes sticks, mallepiller og flagefodder, så de herefter lader andre fisk være i fred.
Piratfisk, Ulvefisk og Oscar som kan være decideret farlige for akvaristen kommer jo i min optik helt sikkert ind under kategorien rovfisk.

Annoncører
Annoncører