Vand temperatur?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2374

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger petercw (Inaktiv) - 13/08-2012 16:58 13/08-2012 16:58
Hej med jer,

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan i tager hånd om temperaturen i jeres vand.
Hvad gør i de varme sommerdage, hvor vandet pludselig bliver markant varmere?

Personligt har jeg nogle halv liters flasker liggende i min fryser, som jeg smider i.
Det sagde min forhandler var den bedste metode.

Jeg synes dog stadig at temperaturen svinger mellem 26-28 grader.

Hvor varmt må sådan noget vand egentlig blive?
Jeg har høre at det er OK, så længe det er under 30 grader, men jeg er ikke sikker på, om det er godt at temperaturen svinger sådan.

Hvad har i andre af erfaring?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 13/08-2012 17:17 13/08-2012 17:17
Hej
Hvis det er så varmt i rummet (og udenfor) at vandet kommer op på 26-28 gr. ville jeg slukke for varmelegemet og lukke vinduerne. Termostaten i legemet kan du ikke stole på. Måler du 26 gr. i vandet i et rum som er 24 gr., vil du opleve vandtemp. stiger hvis rumtemp. stiger. Varmelegemet slår ikke altid bare fra fordi vandet er varmt nok. Det er derfor fedt, hvis man er så heldig at have sine akvarier i et rum med den rigtige temp. og smide legemerne i gemmeren.
Jeg har fundet frem til det er billigst, fremfor at have en masse 50-300 watt legemer kørende 24/7. Og det med ½ liters flasker tror jeg ikke du gider i længden :P . Hvilken temperatur du skal have afhænger af, hvilken type fisk du har. Her er det en god idé at læse artsbeskrivelserne. 30 grader er alt for meget til alm. selskabsfisk. 25-26 går vel an til de fleste alm. selskabsfisk.
Temp. må gerne svinge lidt. Bare ikke mange gange i døgnet. I naturen, tænker jeg, svinger den også. Svømmer fisken ned til bundlaget er der køligt ift. overfladen.

mvh.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 13/08-2012 17:38 13/08-2012 17:38
Prøv at se kommentar nummer 46 i denne tråd:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1438118

Mvh
Jesper Green

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger langebæk - 13/08-2012 18:17 13/08-2012 18:17
tja mine discus har ingen problemer med 30 eller derover jeg begynder først at svede når vi nærmer os 37-38 grader men det har jeg alligevel ikke prøvet endnu

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 13/08-2012 18:19 13/08-2012 18:19
Tror ikke han har discus i baljen.... endnu :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 13/08-2012 18:49 13/08-2012 18:49
Hej igen Peter, og alle andre glade ferskvands drenge og piger.

Peter har postet dene tråd på saltvandssiden :-) spontant er Discus ikke glade for salt...

Om sommeren har jeg 6 store PC blæsere monteret over baljen, så det rigtig trækker over vandspejlet, ellers ligger jeg konstant på +30 grader. Dine koraller kan tabe skindet" eller blegne og dø om du har så høje temperaturer for længe.
I 2010 da det var rigtig varmt i Stockholm havde jeg vel 31 grader i vandet i et par uger. Alle koraller overlevede, måske de dengang var ret vand ved høje temperature.

Det bedste er at lufte godt ud, eventuelt slukke en del af belysningen, specielt om du har HQ lamper, for så er overfladetemperaturen 1-3 grader varmere end vandet. En anden god ide er at slukke for varmelægemet om natten, så kan tempraturen muligvis dykke ned under 25 og så tager det et par timer iden den kommer op på samme temperatur som dagen før.

Kraftig blæser, påfyldning af kold vand midt på dagen for der kommer at fordampe en masse. er det ikke nok er det ned med belysningen, 4 timer om dagen er nok til dine koaller.

//Thomas

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger petercw (Inaktiv) - 13/08-2012 19:01 13/08-2012 19:01
Hvad angår varmelegemet, rum temperatur og den slags, så vil mit vand altid være en del varmere end rum temperatur. Jeg har RSM130D. De lamper i låget frigiver enorm meget varme, trods de fire blæsere som køre i siderne. I dag har jeg fx 25,1 grad i stuen og vandet er på ca. 28 grader.
Jeg har jo et termometer i vandet.

Når lyset går ud, så falder det gerne to grader. Typisk til ca 26 grader.
Jeg har sat mit varmelegeme til at varme ved 25/26 grader.

Jeg vil helst ikke slukke det, for nogle nætter kan det være ret koldt. Da vil jeg ikke risikere at vandet falder til under 20 grader. Jeg bor på første sal, så har næsten altid mine vinduer åbne :)

Dit køle element ser fint ud Jesper, men jeg tror ikke at sådan en type passer til et lukket RSM130 som i mit tilfælde. Mit "luftrum" er forholdsvis lille og der er allerede en del luft køling.

Hvad angår fisk/liv i akvariet, så har jeg masser af snegle, små søstjerner, to danebrog rejer (som har været forsvundet længe), to domino fisk, samt to klovnfisk.

Hvad angår den vandflaske, så har du helt ret. Det er ikke særlig praktisk. Slet ikke, hvis jeg ikke er hjemme til at smide den i. Jeg vil bare ikke ofre 3500.- kr på sådan en stor køler til mit lille RSM130.

Kan man få små "billige" køle elementer, evt. til at sætte om bagi ved "sumpen", eller ville sådan en løsning ikke være at foretrække? :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 13/08-2012 19:07 13/08-2012 19:07
Jo små ekstra blæsere kan sagtens hjælpe til, et bedre alternativ er om du kan hæve selve låget/lampen 5 cm, for på den måde få ind mere "frisk" luft?

Annoncører
Annoncører