Altarnativ behandling, nu hvor vi ikke kan købe medicin.

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 2214

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger signek (Inaktiv) - 26/07-2012 11:51 26/07-2012 11:51
Hejsa.
Nu hvor man ikke kan købe medicin til sine akvarier, tænkte jeg på om nogen af jer ligger inde med "guldkorn" :D

Jeg har lade mig fortælle at fx. Elle kogler - skulle være godt mod svamp.
Og så er der jo den "vi alle kender" salt + hævet temp....

Håber andre kan komme med indput og gode forslag. :P

På forhånd tak....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 26/07-2012 12:16 26/07-2012 12:16
tørre Bøge/ege-blade - lidt mildere middel end ellekogler.

spaghnum - giver godt vand og "syrer" til blødtvands-baljer

Kalksten til sø-cichlider også gerne i filteret...

fange foder i naturen istedet for de dyrt indkøbte frost og levende foder.

Lad være med konstant at pille i akvariet, det stresser både vand, planter og fisk. Der er mere sygdom i et pysse-nysse-akvarie end i et hvor der er skidt i hjørnerne.

Vask altid hænder inden du kommer dem i baljen OG IKKE MED SÆBE - sæbe dræber fisk.
Vær opmærksom på KUN at bruge spande, vandkander og slanger der IKKE har været i kontakt med kemi på nogen måder.

Og nej - plantegødning til dine stue-planter er ikke godt for akvarie-planter!!

Nogen af mine eks. er ikke medicin, men forebyggende foranstaltninger for ikke at skulle få brug for medicin.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ulle04 (Inaktiv) - 26/07-2012 12:20 26/07-2012 12:20
Jeg har indtil nu spurgt efter medicin 3 steder og har fået lov til at købe det hver gang, så jeg tror bare, at man skal spørge lidt diskret. Mit indtryk er at butikkerne stadig har det hele - bare pt. i baglokalet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
gubbi kaj (Slettet) - 26/07-2012 12:38 26/07-2012 12:38
Jeg selv har svamp lige nu og har fådet de her råd jeg givet fisken en tur i saltvand i 15 min i en spand med 1 liter vand 2 spsk salt fisken tilbage i akvariumet og så der efter til-sætte 1 kapsel Atamon par 50 l vand i akvariumet men som sagt det er bare et råd jeg har fået ved ikke hvor godt det er men følger lige med i tråden da jeg jo selv har svampe - problemer.....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 26/07-2012 12:38 26/07-2012 12:38
I havedams-centrene har de store portioner og et godt lager.

Dette kan sagtens bruges til vores akvarier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Pseudo (Inaktiv) - 26/07-2012 13:10 26/07-2012 13:10
Hej fo_dk !
Jeg kipper med flaget !
Jeg har haft akvarier i over 70 år og har sjældent købt "medicin". Jeg har klaret mig i gennem årene med blanding jeg fik af hedengagne oberst Scheel, en amatørbiolog der bl.a. fandt flere arter af killifisk i afrika.
Blandingen bestod af 3/4 liter euflavin + 1 l methylenblåt. Man kunne behandle i opholdsakvariet eller et syge/karantæneakvarie.
Der skulle nogle få dråber pr. l vand hvilket farvede det grønblåt og farven skulle så holdes en uges tid ved daglige tilsætninger af væsken.
Jeg har osse med held brugt Rodalon samt saltbade.
Nogle af mine akvarier ligner mosehuller og stinker ligesådan, men rejer og ancristus yngler som rotter
Der er en eller anden handlene der skriver, at hvis man ikke er indstillet på at skifte vandet næsten dagligt, så kan man godt opgive at holde rejer, tja- - ham om det. Jeg fylder bare efter i mit akvarie, sommetider med regnvand.
Jeg undrer mig tit over alle de kemikalier og vandrense anlæg folk bruger.
Hvad gør de ved det vand de udskifter. Bliver det kørt til kemisk værk i Nyborg ??
Nu får vi jo nok på puklen, men det er vel det AS er til for. En god debat :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 26/07-2012 14:00 26/07-2012 14:00
#3 Man kan da købe mange ting der er ulovligt at sælge, men sælgeren kan da straffes for at handle med det. Vi ved da efterhånden alle, at salg af medicin er ulovligt uden en godkendelse, og at salg af medicin som ikke er godkendt også er ulovligt.
Hvis man ser stort på dette, må man da forvente at få en stor bøde, og jeg vil da forvente, at det kan blive en smule mere svært at få en tilladelse til at sælge medicin, den dag hvor der findes godkendt medicin.

Det jeg hører er dog at man ikke vil lave en særlov, som gør det muligt at sælge fiskemedicin, og samtidig hører jeg også, at
producenterne af fiskemedicin tilsyneladende ingen interesse har i at få godkendt deres medicin på grund af et lille land der ikke vil gøre som de andre. Hvis vores kunder vil købe fiskemedicin, så kan de frit gøre det i udlandet evt. via internettet, og når nu de er igang med det, så kan de også lige så godt købe alt andet i udlandet, så kan vi lukke Danmark.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 26/07-2012 14:01 26/07-2012 14:01
Jeg er enig i at man kan undgå hvideplet medicin og svampemedicin ved at bruge UV, egeblade og diverse andre ting, men hvis en fisk har gatorm, gælleorm eller lignende, så står man da vist med et problem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger kvn (Inaktiv) - 26/07-2012 14:07 26/07-2012 14:07
UV-lys. Samt internet import af medicin fra Tyskland. Et par andre muligheder.
Min erfaring er dog at jo mindre du roder i akvariet, suppleret med regelmæssige vandskift er vejen frem. Mine akvarier kører ofte i 2-3 år, hvor jeg kun skyller spandfilteret (ca hver 2-3 måned) og beskærer planter. Og det helt uden brug af kemikalier. De få gange der har været antydning af sygdom har jeg brugt tilsætning af salt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
DK1991 (Slettet) - 26/07-2012 14:23 26/07-2012 14:23
Jeg har nu set en del butikker som sælger fiskemedicin som faunamor og Tetra medica contralck her i danmark, så det burde da ikke være helt umuligt at finde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 26/07-2012 14:50 26/07-2012 14:50
#6: Pseudo - jeg er helt enig med dig, dog med den lille pasus at jeg altid har overkill filtrering på de akvarier jeg laver stå sådan.

Et rislefilter til 6000L havedam sat til et 325L akvarie er perfekt og fylder ikke i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Pseudo (Inaktiv) - 26/07-2012 20:38 26/07-2012 20:38
Ok! Jeg har da osse filtrering, men det er et af de gamle hjørnefiltre. Dels renser det utroligt godt og dels elsker jeg lyden.
Ulempen er at lortet ikke kommer ud af akvariet en sommetider pakker jeg det med kul som jeg degenererer med et opkog
Jeg har osse et af de gamle hængefiltre, så kommer møget ud, men ulempen er så at der kan springe en slange af :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Pseudo (Inaktiv) - 26/07-2012 20:54 26/07-2012 20:54
Hej Tonny!
Du taler altid at du må lukke på grund af internethandel.
Jamen det gælder da mange brancher og det er dybt tragisk, Jeg arbejdede selv i en akvarie en gros engang.
Det var 4. generation af akvariehandlere og grundlæggeren var en af de første omkring århunredeskiftet. Men tiderne skiftede og private kunne begynde at importere fisk fra taiwan og andre steder og det gik langsomt ned af bakke.

jeg kan stadig huske de gamle købmandsbutikker med spegesild i tønder på gulvet, og varerne blev vejet af mens man ventede.
Man fik personlig betjening og de daglige sladderhist....ups! nyheder. Når jeg i dag går ud af Netto føler jeg mig tit ensom og forladt.
Tonny! Jeg føler med dig og håber du klarer dig mange år endnu men udviklingen er imod dig,--desværre
best regard :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 27/07-2012 00:24 27/07-2012 00:24
#13 Nej, jeg kommer ikke til at lukke pga internethandel. Så meget ved jeg desværre allerede med sikkerhed. Jeg er i øjeblikket igang med mit tredie bedste år ud af 12 år med Akvarie West. Men der er altså nogen der er ved at lukke danmark med diverse love og regler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
gubbi kaj (Slettet) - 27/07-2012 07:18 27/07-2012 07:18
Syndes den debat to en Alternativ drejning,,,,,,,,,,,

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 27/07-2012 08:52 27/07-2012 08:52
#15 Ja det er kedeligt, at det så ofte skal ske. Måske der er en der vil slette #13 - #16, så tråden kan nøjes med at handle om det der var meningen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger signek (Inaktiv) - 27/07-2012 10:46 27/07-2012 10:46
Jeg Prøver da bare igen :D

- Debatten/ snakke/ råd var jo tænkt så vi alle kunne bruge naturens helt egen medicin i vores akvarierr.

Jeg er helt med på at jo mindre vi roder i baljerne, jo beder er det. :P

MEN... Nogen har jo (som jeg selv) mindre akvarier til avl osv og disse kræver jo ofter vandskift og rengøring. ;)
Og derfor "roder" vi jo lidt mere i dem...

Citere lige fo_dk #2 ;)

tørre Bøge/ege-blade - lidt mildere middel end ellekogler.

spaghnum - giver godt vand og "syrer" til blødtvands-baljer

Kalksten til sø-cichlider også gerne i filteret...

Og så det råd jeg fik engang.

Elle-kogler mod svamp.
- Dog ved jeg ikke om de skal være friske eller "modne" - Sikker på der er andre der har den viden. :)

Smid jeres råd på Linket.
Jeg vil lave et word dok med alle råd og den vil jeg da rigtig gerne maile til andre. :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 27/07-2012 10:58 27/07-2012 10:58
Jeg har hørt om nogen der bruger forskellige lægeurter i deres akvarie - evt. morter/blender det sammen med foder og fryser det ned.

eks. bukkehornsfrø er bakterie-hæmmende og chili/hvidløg booster immunforsvaret.

Jeg har ikke selv forsøgt mig med dette hos fisk, men det virker fint på mig selv.
Eks. blev jeg af lægen i bål og brand smidt på MEGET kraftig penicillin pga. en byld på brystet, da jeg ellers ville dø af blodforgiftning (og/eller alt muligt andet frygteligt.....).
Jeg har ikke brugt penicillin siden 2005, så jeg købte det ikke......

Jeg ringede til min Heks og spurgte hende til råds: Urte-pencil var svaret.
Allerede dagen efter jeg havde taget trippel-dosis af urte-pencil var bylden blevet ½ størrelse og slet ikke øm mere.
Efter 5 dage lignede den bare en lille bums - jeg fortsatte med normal dosis i 5 dage mere og det forsvandt helt.

Jeg ved at havde jeg taget penicillinen i den store dosis ville min mave have været helt smadret i ca. 1 måned, mit immunforsvar havde været ret low.....

Jeg siger ikke at dette virker på alle - men jeg ved godt hvad jeg vælger istedet for at lytte til lægen...........

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger signek (Inaktiv) - 27/07-2012 11:04 27/07-2012 11:04
:P LOL fo_dk #18
-chili/hvidløg booster.. jeg har nu ikke lige tænkt mig at marinere mine fisk før indtagelse :D
Ej joke... Har selv brugt en del urter til min hest. så hvorfor ikke også til fisk.. *blink*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 27/07-2012 11:08 27/07-2012 11:08
NETOP - jeg bruger en masse gode tips fra heste-verdenen til mig selv og min hund.
Blue-Horse produkterne bliver smurt på alle sår og skader - virker helt perfekt.

Alle her i huset spiser loppefrøskaller forebyggende - og det virker helt perfekt.
(købte 1½ kg. for 140kr - hvor HUSK som er fuldstændig det samme koster 105 for 300g.......)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 27/07-2012 11:58 27/07-2012 11:58
Har kun brugt medicin en gang for omkring 3 år siden. Mod gatorm hos guppy.
Ved ikke hvorfor der aldrig er sygdom i mine akvarier. Men tror det er fordi jeg er meget diciplineret og konservativ omkring vandskift. Der holdes øje, evt. måles og skiftes vand på det rigtige tidspunkt og i korrekt mængde.
Som nævnt af andre er det også vigtigt, at der ikke rodes rundt, laves om, skiftes filter, rykken rundt med indhold, ikke putter medicin i uden at kende diagnosen, at skylle hænder grundigt uden sæbe, bruger NYE, rene skuresvampe eller børster til evt. rengøring af indvendig side af ruder. Svampe og børster som ALDRIG er brugt til andet end akvarier.
I øvrigt går mine fisk (undtagen mine discus) konstant i vand, der indeholder et gram salt (uden jod, som nedsætter fertiliteten) pr. liter. Skifter jeg 50 liter vand en dag, kommer jeg også 50 gram salt (fint til opvaskemaskiner) i det rene skiftevand.
Mine UV-filtre, tror jeg også gør et godt stykke arbejde for at holde skadelige ting nede. Nå, jo. Så er der det med foder. Skal de fisk jeg fodrer ikke vokse mere fordi de ER voksne, fodres der minimalt. Overfodring er vist den største dræber og årsag til nitrit/nitrat og ammonium-produktion.
Ved ikke om det kan bruges eller om det er nyt for nogen :P

Mvh.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 27/07-2012 12:33 27/07-2012 12:33
Indlægget er rettet 27/07-2012 12:35 27/07-2012 12:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#21: Jeg har aldrig målt mine akvariers vand eller være disciplineret og konservativ.
Jeg har kigget på mine fisk og givet dem det de har brug for naturligt.

Overkill-filtrering har jeg altid brugt i mine baljer - så måske det er ligeså godt som at være systematisk som du er?

Men jeg er helt enig med dig i det med fodringen - så lidt som muligt og altid dage uden foder HVER ENESTE uge til voksne fisk.
Samtidig har jeg leget med naturlig temp - hvor der om natten er køligere end om dagen......

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger lul1971 (Inaktiv) - 27/07-2012 16:37 27/07-2012 16:37

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 27/07-2012 19:52 27/07-2012 19:52
Vær opmærksom på KUN at bruge spande, vandkander og slanger der IKKE har været i kontakt med kemi på nogen måder.

Måske lidt firkantet udtrykt, for så kan man i princippet ikke bruge spanden, selve spanden er kemi, vand er kemi, fisk er kemi, planter er kemi osv osv.. så mon ikke det sådan mere specifikt går på at man ikke skal anvende beholdere der f.eks. har været anvendt til opløsningsmidler, sæber, skyllemidler, olier, brændstof osv...
dog undtaget visse sprit/alkoholer, som ikke har nogen vedvarende virkning og faktisk i flere henseender kan anvendes direkte i akvariet, men det er absolut ikke for begyndere...
Men udtrykket kemi brugt så bredt, kan nemt afskrække nogen fra at bruge anden form for kemi hvor det netop kunne være på sin plads...

Og nej - plantegødning til dine stue-planter er ikke godt for akvarie-planter!!
jo, plantegødning til stueplanter er sådan set udmærket til akvarie-planter, man skal bare ikke dosere det direkte i akvariet hvor der også opholder sig fisk eller andre levende dyr, da der som oftest er både ammoniak og urea i, ureak er et ammoniak lignende produkt altså et urin-stof... og det kan med stor sikkerhed slå fisk osv. ihjel...

og så en tilføjelse til listen Brintoverilte kan bruges mod mangt og meget i akvariet og for såvidt også forebyggende, brintoverilte angriber alt organisk i akvariet og der er det så heldigt at fisk er beskyttet af en slimhinde og planterne af et såkalt cuticle der nærmest er en form for vokslag, så hvis man doserer korrekt, kan man tage meget utøj, med brintoverilte og også forbedre forholdene generelt i akvariet i det, det i mange henseender netop er med til at oxidere diverse, som på den måde hurtigere og nemmere gøres til genstand for bakterimad...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger caso - 27/07-2012 23:51 27/07-2012 23:51
Jeg har engang forsøgt mig med hvidløg, mod parasitter. Jeg blev nødt til at afbryde behandlingen efter 2 dage, da min kone syntes at stanken var ubærlig. Der hørmer helt vanvittigt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
gubbi kaj (Slettet) - 01/08-2012 08:27 01/08-2012 08:27
gubbi kaj skrev :
Jeg selv har svamp lige nu og har fådet de her råd jeg givet fisken en tur i saltvand i 15 min i en spand med 1 liter vand 2 spsk salt fisken tilbage i akvariumet og så der efter til-sætte 1 kapsel Atamon par 50 l vand i akvariumet men som sagt det er bare et råd jeg har fået ved ikke hvor godt det er men følger lige med i tråden da jeg jo selv har svampe - problemer.....

vil bare sige det virker alle mine fisk er i god bedring

Annoncører
Annoncører