Tropheus! Hunner med æg. Kan de spise imens?

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Generelt
Visninger : 2391

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sille2012 (Inaktiv) - 28/06-2012 00:20 28/06-2012 00:20
Da det er 5 år siden jeg havde fisk sidst og netop er startet op igen, har jeg vist glemt lidt på vejen. Men kan det passe a tropheus der har æg i munden er i stand til a spise imens eller spiser de ik imens de ruger æggende?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 28/06-2012 01:16 28/06-2012 01:16
Den er go`nok! Tropheus hunner er fuldt ud i stand til at spise under mundrugningen.

Mvh. KimJ

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger sille2012 (Inaktiv) - 28/06-2012 09:56 28/06-2012 09:56
Mente det nok. :) kunne bare ik huske det. Tænk a Ban kan glemme så meget på 5 år ;) . Bare det ik bliver ved sådanne :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Arthur (Inaktiv) - 29/06-2012 15:45 29/06-2012 15:45
KimJ skrev :
Den er go`nok! Tropheus hunner er fuldt ud i stand til at spise under mundrugningen.

Mvh. KimJ

Ja de kan tage føde til sig under rugningen, men at sige at de fuldt ud er i stand til det, er vist lidt af en tilsnigelse. ;)

Personligt har jeg ikke set det i den første del at rugningen, men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at de ikke gør det. Derimod er de ivrigere i den sidste del, specielt når der fodres med flagefoder. Jeg mangler stadig at se billeder af hunner i den sidste del af yngelperioden med afføring. Personligt hælder jeg mest til den teori at indtagelsen primært er til deres yngel, men anerkender at hunnen også selv kan få del i det indtagne foder.
Jeg har tidligere deltaget i en tråd om emnet, men dengang var det begrænset hvor mange der bød ind. Jeg er dog selv stadig meget interesseret i emnet, så hvis der er nogen der har indput er de meget velkommende. Specielt er jeg interesseret i hunner der går med yngel og har afføring hængende efter sig.

Tidligere tråd om emnet: Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1002707

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 29/06-2012 16:21 29/06-2012 16:21
Mine egne erfaringer, stemmer overens med det jeg har skrevet i #2.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger vorup - 30/06-2012 08:59 30/06-2012 08:59
#4 mine troffer har ikke afføring hængende efter sig uanset om de ruger eller ej. Det kommer vel an på foderet. Jeg fodrer med spirulina disks, lidt grønt tørfoder og reje-ærte mix.

Min erfaring er at de spiser alt hvad de kan få ind i munden under hele perioden, men at de går lidt mere forsigtigt til foderet de første par dage. Vel for lige at få styr på det hele (igen). Men det er sjældent der er så meget ro i en flok at de kan få ret meget.

Mine hunner bliver sjældent ret tynde under en rugning, så de må alligevel få en del indenbords ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger jf (Inaktiv) - 01/07-2012 07:10 01/07-2012 07:10
Mine erfaringer med Tropheus og mundrugende cichlider generelt er at det er yderst begrænset hvad hunnen indtager af foder. De få gange jeg har observeret det, har det været et enkelt stykke flagefoder.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Arthur (Inaktiv) - 01/07-2012 22:15 01/07-2012 22:15
KimJ skrev :
Mine egne erfaringer, stemmer overens med det jeg har skrevet i #2.

Alt andet ville da heller ikke give mening, eller er du også uenig i det? :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 01/07-2012 22:30 01/07-2012 22:30
Indlægget er rettet 01/07-2012 22:39 01/07-2012 22:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Indtil videre har jeg da vist ikke erklæret mig uenig i noget?

Du er til gengæld uenig i at jeg har gjort de erfaringer jeg har, siden de er en "tilsnigelse"?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Arthur (Inaktiv) - 02/07-2012 15:59 02/07-2012 15:59
Ja jeg er uenig i at de er i stand til fuldt ud spise. Hvis du har en anden opfattelse af 'fuldt ud' kan du selvfølgelig godt have ret, men så resikerer du meget nemt at blive misforstået. Som en vis mand engsang lærte mig, så er det ALTID afsender der er ansvarlig for at budskabet bliver forstået, og i dit tilfælde så læser jeg 'fuldt ud' som om at hunner spiser normalt i hele perioden.
For min skyld kan du godt mene dette, men det gør det ikke mere rigtigt, og så mener jeg at det er vigtigt at udsagnet ikke står uimodsagt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 02/07-2012 16:16 02/07-2012 16:16
Jeg "mener" ikke noget, men beskriver mine erfaringer, som er præcis det jeg skriver, nemlig at de spiser i hele perioden.

At andre har gjort den modsatte erfaring, ændrer ikke på dette, men rejser bare spørgsmålet om hvad der kan være årsag til denne forskel.

Hvis det kan gøre dig glad, skal jeg dog gerne modificere mit udsagn;

Under de rigtige forhold, spiser Tropheushunner under hele mundrugningen (det forbehold Vorup nævner, kan jeg dog godt tilslutte mig).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger sille2012 (Inaktiv) - 02/07-2012 23:19 02/07-2012 23:19
Vil give jer alle ret.. har to Hunner der går med unger. Og den ene spiser slet ik. men den anden Spiser. Men spiser ik helt normalt.. Den spiser ik så meget som de andre gør. Så i har vist alle ret. B)

Og takker for hjælpen til jer alle :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Arthur (Inaktiv) - 04/07-2012 17:59 04/07-2012 17:59
Som tidliger sagt så er jeg stadig MEGET interesseret i billeder af hunner der går med æg og larver og samtidig har synlig afføring.
Hvis jeg så samtidig kan få datoen for hendes leg vil det være et yderligere plus.
Jeg tvivler ikke på Vorups udsagn, men modsat har jeg også haft rugende hunner gående i et akvarie helt for sig selv og de viste heller ikke tegn på at have tabt sig selvom der ikke var fodret i hele perioden.
Måske er mit problem at jeg i dag udelukkende holder Petrochromis og ikke Tropheus, men omvendt tror jeg ikke at de opfører sig meget forskelligt.

Jeg betvivler ikke at Kim og andre basserer deres udsagt på egne iagtagelser, og de vil i mange tilfælde også ligge meget tæt på 'sandheden'. Omvendt syntes jeg at emnet er så interesant at jeg gerne vil lidt tættere på sandheden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 04/07-2012 18:10 04/07-2012 18:10
Indlægget er rettet 04/07-2012 18:10 04/07-2012 18:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har samme problem som dig, nemlig at jeg ikke længere holder Tropheus, så der kan ikke rigtigt komme nye observationer herfra. Jeg har gennemset alle mine gamle Tropheusbilleder, men kan faktisk ikke finde et eneste billede, hverken med eller uden skuffe, der viser en Tropheus med afføring efter sig. Dette skyldes nok mere at jeg er gået efter pæne billeder, end at de ikke engang imellem har haft det. Jeg synes dog, som Vorup, at jeg husker det som ret sjældent forekommende.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger HBP - 04/07-2012 23:18 04/07-2012 23:18
Spændende debat.
De erfaringer jeg har omkring emnet igennem tre årtier er lidt delte.
Har obsevationer hvor Tropheus hunner stort set ikke tager føde til sig og andre tager føde til sig som normalt. Har også været igennem diverse fotos og har ingen billeder med hunner hvor der er tydelig afføring.
Har eksempelvis en Maswa gruppe som må siges at spise med største velbehag under rugeperioden, dog har jeg iagttaget at hunnerne de første par dage er lidt mere forsigtige, det skyldtes nok at æggene svulmer og rytmen lige skal findes.
Som du nævner Arthur er det lidt pussigt at der "måske" ikke findes fotos, kan være som Kim nævner at de ganske enkelt er sorteret fra.
Vil prøve at holde et ekstra øje med mine Tropheus den kommende tid og se om det skulle lykkedes med det blotte øje at iagtage eller i bedste fald snuppe et foto.

Annoncører
Annoncører