Ferie & fodring af fisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 4495

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 10/06-2012 12:20 10/06-2012 12:20
Hej!
Om 1 måned skal jeg rejse på ferie,men hvordan sikre jeg mig at mine fisk få mad ?
Jeg har fornyeligt købt de der selv-fodreblokke,man putter ned i sit akvarie mens man er på ferie,så spiser fiske af dem når de er sulten nok....men da jeg prøvede for at se om det passer ( de har nu ligget ned i baljen i snart 14 dage..sådan ca.),gad fiskene overhoved ikke at røre ved dem..hverken mine plattyer,glødelys-tetra,guppyer eller sugemaller...så hvad gør jeg så...jeg undlod at fodre dem alm. samtidlig...men det gik ikke så godt..mistede 2-3 fisk...de døde nok af sult,vil jeg tro..derfor fodre jeg dem som jeg plejer,men fodreblokkene ligger der stadig,men fiskene spiser ikke af dem...
Jeg har købt de fodreblokke som svarer til en uges fodring.
Nogen der kan give en forklaring på,hvorfor mine fisk ikke vil spise af dem?

Mvh sugefisken

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Katxap (Inaktiv) - 10/06-2012 12:31 10/06-2012 12:31
følger lige med..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger jacob - 10/06-2012 12:31 10/06-2012 12:31
Det er min opfattelse af det er foder af meget ringe kvalitet, og det er nok årsagen til at det ikke bliver spist. Jeg har aldrig brugt disse ferieblokke og kommer aldrig nogensinde til det. Har hørt at det skulle være godt til rejer, men har ikke selv testet det.

Hvor længe skal du være væk ? . Jeg synes godt man kan være væk fra sine fisk i op til 2 uger. Det kan dog være rart at der er en som lige kigger til at pumper osv kører som det skal. Iøvrigt så tager folk på ferie hver eneste år, og derfor så er der også allerede flere af denne slags tråde i forum :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 10/06-2012 12:41 10/06-2012 12:41
Hej,jacob!
Jeg skal være på ferie i 3 uger,men har ikke nogen til at se efter mine fisk så længe...Hvad vil du råde mig til?

Andre der har et godt råd ?? :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger jacob - 10/06-2012 13:41 10/06-2012 13:41
Kender folk som har været væk fra deres akvarier i 3 uger uden problemer. Men det afhænger nok noget af hvilke fisk du, og dit øvrige setup. Hvis du tager afsted, så lav et vandskifte dagen inden. Men sørg for at gøre som du plejer, ikke noget med et kæmpe vandskifte og en masse foder. Følg dine rutiner, så går det bedst. Når du kommer tilbage igen, så start med at fodre lidt, istedet for at starte voldsomt ud. Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men sådan gør jeg det selv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Michael_F (Inaktiv) - 10/06-2012 13:52 10/06-2012 13:52
Vil de ikke spise foderblokkene når de bliver sultne nok?

Jeg skal evt. også på ferie, men jeg overvejer at skrue op for lys nogle uger inden, så der kommer flere alger. Men jeg har også malawi som lever af de småalger der er på sten og rødder...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 10/06-2012 14:11 10/06-2012 14:11
Til Michael _F

svaret på dit spørgsmål....Nej,ingen af mine fisk ville spise at foderblokkene i over 48 timer,jeg gav dem ingen anden fodder,for ville tjekke om de spiste af dem...men nej...og det kedelige der skete..min Indianer han-platty døde,samt 2 andre plattyer og en spiriel Molly....først på 3.dagen gav jeg den tørfodder igen,som jeg plejer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger molo (Inaktiv) - 10/06-2012 14:26 10/06-2012 14:26
Hvis du er urolig for, om de når at dø af sult, kunne du købe en foderautomat. De fås i flere udgaver, mere eller mindre avancerede. Det kræver dog, at du kan placere automaten, så foderet falder ned i akvariet, men mon ikke du kan hitte en løsning :)
Se fx her: Eksternt link http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=2711

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger tho_mas - 10/06-2012 14:37 10/06-2012 14:37
Igen, alt efter art, så kan de fleste fisk godt klare sig i 3 uger uden mad, helt madfrit er der ikke i akvariet, da en del fisk så slår sig på alger eller plantedele. Svage og syge fisk vil nok ikke kunne klare 3 uger.

Når du kommer hjem fodrer du bare som normalt, Så skal de nok klare det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 10/06-2012 14:37 10/06-2012 14:37
molo...tak for rådet,men det er en lidt dyr pris for mig..har nemlig 3 x 60L akvarier,og den foderautomat du henviser til koster knapt 400 kr pr stk....så jeg må finde en anden løsning..men ellers tak for dit gode råd.

Mvh sugefisken. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger molo (Inaktiv) - 10/06-2012 15:27 10/06-2012 15:27
Indlægget er rettet 10/06-2012 15:31 10/06-2012 15:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er en til 225,- kr. her, men det er en Juwel - om den lige passer til dine akvarier, ved jeg jo ikke:
Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=914

Der er også en NutraMatic til 205,- kr. her, skulle kunne sidde på rene glasakvarier:
Eksternt link http://minizoo.dk/Ferskvand/%C3%98vrigtudstyr/Foderudstyr/NutraMa...

Søg evt. selv videre hos dine lokale forhandlere - og god ferie ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger rasmus 81 (Inaktiv) - 10/06-2012 17:50 10/06-2012 17:50
spørg din lokale fiske pusher om du kan lege et akvarie og få dem passet et par uger du ka højst få et nej og det sikkert billigere end 3 nye foder automater :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jonaskindberg (Inaktiv) - 10/06-2012 18:03 10/06-2012 18:03
hej :) du kan også, som # 6 siger, skrue op for lyset og derved lave en del alger.. udover det kan du skære 4-5 skiver agurk på en 1 cm ca. og så stikke skaftet af en ske eller gaffel igennem dem.. så dumper du bare agurkeskeen ned på bunden, og så kan sikene firt spise :) det er nok mest sugemallerne der vil benytte sig af dem :) og du kan jo bare stoppe et par stykker i inden du tager afsted :)
har selv brugt det en del gange, dog ik hvor jeg sku på ferie, da jeg har haft folk til at passe det.. :)
fiskene plejer ik at spise af dem de første dage, da agurken først ska blive lidt blød :) men så holder den jo så ogs længere :)

mvh jonas :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger tho_mas - 13/06-2012 13:58 13/06-2012 13:58
# eneste minus ved at dumpe flere agurkeskiver i baljen er at hvis de skal ligge i 3 uger og begynder at rådne er det ikke så godt for vandkvaliteten -og hvis ingen er hjemme til at opdage det så kan det ende kedeligt. Kræver i hvertfald godt filter og god gennemstrømning.

Generelt dump ikke mere mad ned end fiskene æder hurtigt. Så hellere lade dem faste lidt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Superbruger jacob - 13/06-2012 15:06 13/06-2012 15:06
Personligt ville aldrig nogensinde lade et stykke agurk ligge i akvarier i op mod 3 uger. Synes et par dage er rigeligt...Iøvrigt så ville også være ganske relevant at vide om trådstarters sugemaller overhovedet spiser agurker, der findes jo en del arter som udelukkende lever af kød....

Annoncører
Annoncører