Termometer & temperatur

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Teknik og udstyr
Visninger : 1470

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Lars Christensen (Inaktiv) - 13/05-2012 23:16 13/05-2012 23:16
Hej.

Har for et par dage siden fået Mbuna i mit nyopstartede, men brugte akvarie.
Temperaturen er som sådan stabil. Men jeg er lidt i tvivl om den passer. Jägerlegemet er sat til 24C, hvilket mit -10C - +200C termometer (bruges til ølbrygning her på matriklen) bekræfter. Jeg pillede derfor et klæbetermometer af akvariet, da det viste 26C, købte et nyt til at klæbe på og monterede. Men også dette viser 26C.
Hvordan er jeres erfaringer og hvad gør i andre? Jeg vil ikke have et termometer liggende ved akvariet hele tiden, og alligevel synes jeg det er vigtigt lige at kunne følge med at der ikke er forkerte udsving.

... min plan er i øvrigt at hæve temperaturen et par grader, når alle fiskene er faldet til i deres nye omgivelser og de forskellige magtballancer falder lidt bedre på plads. Der er lidt kamp lige nu, og det ikke for varme vand skulle dæmpe gemytterne lidt, har jeg læst et sted på www.

Hilsen Lars

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger vch (Inaktiv) - 14/05-2012 11:25 14/05-2012 11:25
Hmmm mit råd (men ikke sikkert alle er enige) vil være at hive det varmelegme op og spare den strøm. Står det i en alm. temperert stue er det faktisk ofte 23-26 grader alt efter hvor meget lyset varmer osv. og det er ganske fint til malawi.

Jeg kører min 900 liters med sydamerikanere helt uden varmelegme og den er stabil med 25-26 grader uden varme. Jeg er kun glad for at spare de penge.

De der klæbetermometre iøvrigt er ikke en pind værd og de er grimme tilmed. Man kan få nogen næsten usynlige glastermometre med sugekop til at klæbe på indersiden af glasset og den kan du sætte i siden hvor den ikke er synlig og så har du nøgagtig temp.

Har haft malawi i 4 år med masser af yngel uden nogensinde at have haft et varmelegme i. De eneste fisk hvor jeg har brugt varmelegme var mine discus som jeg prøvede en kort periode men det fik jeg ikke til at funge selv med varme.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger franco (Inaktiv) - 14/05-2012 13:33 14/05-2012 13:33
Der er stor forskel på hvad specielt billige termometre viser ved en given temperatur. En tommelfingerregel, placer dit termometer i et glas med isterninger, smeltevandet er nul grader - viser dit termometer eksempelvis 2 grader, viser det sandsynligvis også 2 grader for meget ved 26 grader.

/allan

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Lars Christensen (Inaktiv) - 14/05-2012 17:07 14/05-2012 17:07
Hej.

Mange tak for jeres hurtige svar.
Mit akvarie står i vores spisestue, hvor der ikke altid er helt så varmt, så derfor varmelegemet. Jeg vil se mig om efter et "rigtigt" termometer, som jeg kan sætte ind i akvariet.

Mange hilsner Lars

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 15/05-2012 15:29 15/05-2012 15:29
Jeg mærker med en finger om temperaturen er god nok. Det "termometer" har man altid ved hånden.
Jeg har oplevet klæbetermometre hvor det gælder om at finde flere der viste det samme, hvis en kunde skulle bruge f.eks. 4 stk.

Annoncører
Annoncører