Hjælp til akvarie indhold!

Postet under : Cichlider - Andet - Cichlider - Generelt
Visninger : 2641

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 06/05-2012 22:33 06/05-2012 22:33
Hej allesammen..

jeg har lige fået mig et 160L juwel akvarie med en fin baggrund i, og kunne godt tænke mig jeres hjælp og idéer til hvad jeg kan gøre ved den mht dekoration samt fiskevalg.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en masse farverige fisk, men jeg aner ikke hvad der kan gå sammen med hvad, og så i den "lille" 160L's vandpyt.. Håber nogle har forslag! Vil jeg blive meget glad for.

billede af akvariet:

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 06/05-2012 22:37 06/05-2012 22:37
Jeg havde tænkt mig at smide en red moore rod i samt, nogle planter og sten.

Kan jeg selv gå på stranden og finde nogle fine sten og putte dem i(hvis jeg vasker dem godt og grundigt?)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 06/05-2012 22:39 06/05-2012 22:39
Men jeg kunne også godt tænke mig, at lave sådan et akvarie uden planter i og så smide nogle sten i og nogle farverige fisk og noget blå lys evt. som jeg har set flere have i.. men jeg er i tvivl om man kan få nogle flotte farvrige fisk til et 160L's akvarie hvor der ikke er nogle gemmesteder/planter m.m

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Roflmao (Inaktiv) - 06/05-2012 23:01 06/05-2012 23:01
Indlægget er rettet 06/05-2012 23:02 06/05-2012 23:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Cichlider er ekstremt farverige, det er bedst at dekorere akvariet hovedsageligt med sten da de fleste cichlider spiser planter. Det ligner cichlide sand du har i bunden og baggrunden er ikke helt dum til cichlider :)

Men er du komplet nybegynder og har du aldrig haft akvarie før, ville jeg nok anbefale et helt normalt selskabs-akvarie. Hvis du vælger et "selskabs-akvarie" tror jeg du vil synes om neon fisk, du skal nok have en stime og med 160 liter omkring 20 stk.

Så kan du jo altid mixe det, da der er visse cichlider som kan gå med neon fisk osv.

Jeg håber du får et fedt akvarium! :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 06/05-2012 23:14 06/05-2012 23:14
tak for svaret

jeg har i forvejen et akvarie med guppier, platyer, neon fisk, maller og nogle tetraer gående.. Og vil gerne prøve noget nyt med nogle lidt mere spændene fisk i.. Jeg er bare i tvivl om sammensætningen af fisk, samt hvor mange jeg kan have i baljen..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Roflmao (Inaktiv) - 06/05-2012 23:16 06/05-2012 23:16
Nu er jeg selv forholdsvis nybegynder på cichlide område, men søg rundt omkring og find noget information og jeg tror du vil nyde cichlider rigtig meget :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger mauri3000 (Inaktiv) - 06/05-2012 23:56 06/05-2012 23:56
Der er rigtigt mange små flotte malawier, så jeg ville søge i den retning.
Man kan også få nogle super fede sten, der oftes kaldes "afrikanske hulsten"
De er hvide i det, og med massere af huller i som din fisk kan gemme sig i.
De koster godt nok en del, men jeg købte for 800kr af dem, jeg bruger pt. halvdelen, så kan man altid skifte om på dem når man får lyst til ny indretning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger mauri3000 (Inaktiv) - 06/05-2012 23:56 06/05-2012 23:56
Der er rigtigt mange små flotte malawier, så jeg ville søge i den retning.
Man kan også få nogle super fede sten, der oftes kaldes "afrikanske hulsten"
De er hvide i det, og med massere af huller i som din fisk kan gemme sig i.
De koster godt nok en del, men jeg købte for 800kr af dem, jeg bruger pt. halvdelen, så kan man altid skifte om på dem når man får lyst til ny indretning.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 07/05-2012 00:17 07/05-2012 00:17
Hej mauri.. tak for svaret :-) Jeg troede slet ikke at 160L var nok til at snakke om malawi overhovedet... Er der nogle du kan anbefale mig???

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 07/05-2012 00:26 07/05-2012 00:26
kunne rigtig godt tænke mig nogle blå/røde/gule/multi farvede fisk.. evt. sådan nogle med zebra striber.. er der nogle der kan gå i min baby balje med de farver?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger mauri3000 (Inaktiv) - 07/05-2012 00:51 07/05-2012 00:51
Jeg kan desværre ikke anbefale nogen, jeg havde malawi meget kort, da jeg købte mig et 130l.
Men hvad det var for nogen kan jeg ikke huske. Men dem fik jeg anbefalet af et par kammerater jeg har,
som har en "malawi kælder" Så jeg tog deres råd for gode varer. Jeg fik dog nok af alt deres postyr, og købte mig kuglefisk i stedet. Der ligger min kærlighed lige nu :)
Jeg har dog nogle sydamerikanere, oscar og zebra, men de kan ikke gå i så små akvarier. De er plantet i mit akvariebord, indtil jeg køber et stort akvarie de kan gå i.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Zeigermann (Inaktiv) - 07/05-2012 02:34 07/05-2012 02:34

Hvis du nu tager en tur til stranden og finder nogle sten, som passer til baggrunden i farven og gerne i en størrelse på omkring 10 --> 20 cm, som du så kan bygge lidt op i højden.

Inden du bygger stenene op, så tager du lige sandet ud, og lægger en tynd flamingoplade over hele bunden, så eventuelle sten ikke kan lave ridser i glasset, og derved få glasset til at revne.
Når nederste lag af sten er lagt, kan du smide sand ud mellem dem, og derefter bygge højere op, bare lige husk på at alle sten skal ligge godt fast inden du bygger næste ovenpå.
Så vil det være klar til et lille udvalg af Mbuna'er fra Malawi.

Med dine 160 liter ville jeg vælge:
Mbuna cichlider:
1.3 Pseudotropheus saulosi (Pas på med at få andre fisk med gule hunner)
1.3 Labidochromis sp. "hongi"
1.3 Pseudotropheus flavus
Maller:
2.2 Ancistrus sp.(Skal have et par træstykker til fordøjelsen)
Planter:
Anubias kan være i sådan et akvarium, og kan sættes mellem et par sten mellem andet eller tredie lag af stenene, så bliver de ikke gravet op af cichliderne.

Hvis du allerede har en del trærødder, og stadig gerne vil have cichlider + planter, så ville jeg nok kigge mig lidt omkring efter nogle Sommerfuglcichlider fra Sydamerika.
Her kan du også have diverse selskabsfisk så som Neonfisk, Zebrafisk o.s.v., og de er ikke så hårde ved beplantningen.

Generelt bør du finde ud af, hvad du gerne vil have, og så læse lidt om fiskene under punktet 'Beskrivelser', så du kan se, hvad de kan/bør gå sammen med.

Hvis du bor i nærheden af Esbjerg, så har jeg 0.0.6 Mikrogeophagus altispinosus, som du kan overtage + jeg har en masse Ancistrus sp., som du også kan få nogle med af.
Det kan vi lige snakke sammen om, hvis det skulle have interesse.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 07/05-2012 11:39 07/05-2012 11:39
Zeigermann - MANGE TAK for dit meget hjælpsomme svar :-)

Jeg har tænkt at gøre som du anbefaler, gå ned på stranden og bygge i højder ude i siderne.
Vil helst ikke have nogle planter i, men det behøves jeg vel heller ikke?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 07/05-2012 20:39 07/05-2012 20:39
I beskrivelsen står der at de kræver minimum 250L. :o (

er der andre der har nogle bud på flotte fisk? eller opsætning..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 07/05-2012 22:15 07/05-2012 22:15
Og jeg har fyldt mit akvarie op med sand og vand.. havde ikke læst mig frem til at der skulle flamingo plader i bunden og derefter sten og sand *rødmer*

er der noget jeg kan gøre uden at tømme hele baljen ??

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger lampemand (Inaktiv) - 07/05-2012 23:08 07/05-2012 23:08
teoretisk er der nok mange der vil mene at man ikke kan have cichlider deri. da det nok lige er i det mindste... men altså små ikke terroritale cichlider. og så ikke for mange, ellers ska du have flere liter, måske sneglehuslegere er nok det optimale

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger mauri3000 (Inaktiv) - 08/05-2012 00:21 08/05-2012 00:21
Med hensyn til flamingoen, så kan du nøjes med at ligge flamingo under de tunge sten du lægger i akvariet. Det er forholdsvis nemt at skubbe flamingoen under gruset, og så lægge stenen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 08/05-2012 00:35 08/05-2012 00:35
tak mauri :)

Har et andet lille "problem".. Mit vand ligner en omgang Gin & Tonic.. Det er ved at være en uge siden jeg fyldte sand i..

Og kan jeg bruge "blå" lysstofrør istedet for det alm. lys??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger mauri3000 (Inaktiv) - 08/05-2012 00:57 08/05-2012 00:57
Hmm gin og tonic siger du.. Jeg tager en dobbelt, uden tonic..
Det skulle vel ikke være sådan at du ikke har vasket dit grus inden du lagde det i?
Der kan være rigtigt mange grunde til "svæv" i vandet, det kan være bakterier, alger, osv. Så det er svært at give et sikkert bud. Evt, så skift 50% af vandet, et par gange, med et par dages mellemrum. Så går det væk hvis det bare er grus sedimenter. Din baggrund er ikke hjemmelavet vel? De hjemmelavede skal nemlig "renses ud" og kan lave det svæv.

Jeg ville vælge et blåt lysstofrør hvis jeg var dig. Og hvis du altså ikke vil have planter i.
De blå lysstofrør, kombineret med hvide, kan lave et ret fedt farve spil i vandet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger steenmillinder (Inaktiv) - 08/05-2012 23:26 08/05-2012 23:26
Der findes MANGE ciclider! rovcichlider spiser ligeså mange planter som løver og ulve gør fx. lepidiolamprologus eller rhamphochromis bare for at blive i afrika...

Tanganyika et Neolamprologus multifasciatus harem med et julidochromis transcriptus par og evt. et par maller får du et super fedt akvarie med masser aktivitet og yngel helt uden plads problemer, de skal have en masse sneglehuse og nogle sten.

Sydamerika et Apistogramma eller Mikrogeophagus ramirezi par, der ville du også kunne have lidt selskabsfisk, planter, trærødder, og maller.

Jeg ville personligt vælge den første med sten og sneglehuse, passer fedt med din baggrund, lyst sand, større granit sten, lyse sneglehuse, lidt blåligt lys og evt. en hammerslået(plante).

P.s. det er ikke nogen større videskab at holde cichlider, tilstrækkeligt filter, korrekt mad og temperatur, og så skift 1/4 - 1/3 del af vandet hver uge så går du ikke helt galt i byen, og så læs op på det, forum det, nørd det, det er jo også en af de fede ting ved hobbyen ;) ... her er en SUPER bog! Eksternt link http://www.amazon.com/The-Cichlid-Fishes-Experiment-Evolution/dp/...

pøj pøj med det, er sikker på du bliver glad for cichlider, det er noget helt andet en gubby, platy og ander fodderfisk! :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Nicklas_L (Inaktiv) - 09/05-2012 00:32 09/05-2012 00:32
Tak for hjælpen. Jeg har også valgt at smide nogle store sten i og bygget nogle huler af dem. Imorgen tager jeg ned og køber blåt lysstofrør samt artemia(?) fodder og kigger på hvilke cichlider han har der kan gå sammen i min lille balje. Jeg ville bare forhøre mig herinde, Da fiskemanden jo er sælger ;)

Annoncører
Annoncører