Vil de ikke må man selv :)

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Sandsild
Visninger : 3002

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger homes (Inaktiv) - 01/05-2012 17:19 01/05-2012 17:19
Jeg flyttede et par Xenotilapia Flavipinnis med æg, så skete det der nu kan ske at de smed æggene pga. en kombi af stress og fodring. Godt nok var der kun 2 æg men det var forsøget værd at prøve redde dem som jeg har gjort før med andre typer, og med stort held. Så forsigtig suge æggene op i en slange og overføre dem til en flaske med luft på og MEGET VIGTIGT at bruge samme vand som i akvariet forældrene går i. De har nu "boblet" i en 3 dages tid og er klækket med små larver på. Jeg syntes det var forsøget værd og at det nu lykkedes med dem også er jo fint nok. jeg har som vist ladet flasken stå i akvariet dog mest pga. tempreturen. Man kan godt med et godt øje ane at der er larver på æggene på det vedlagte filmklip.
Der er jo som sagt ikke det store arbejde i det men derimod syntes jeg det er forsøget værd at redde dem og mener deres værdi vil være personligt højere for mig, ikke kroner øre mæssigt men det fornøjelige i hobbyen.

Eksternt link http://youtu.be/P35FUAxl2RU

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger fuglsang (Inaktiv) - 01/05-2012 18:33 01/05-2012 18:33
Ser sgu godt ud gamle B) den må jeg sgu lige afprøve, næste gang jeg står med nogen spyttet æg B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger marginatus (Inaktiv) - 01/05-2012 18:50 01/05-2012 18:50
Ja det skal sgu nok gå godt :-)

Du skal dog ikke være så bekymret for at bruge rent vand i flasken. Det kan de sagtens klare. Jeg har lige ruget et kuld Nimbochromis fuscotaeniatus ud på samme måde, uden videre dødsfald mellem æggene :-) De blev taget fra dagen efter de var blevet lagt, og tog ca. 18 dage, før de var fritsvømmende :-)

Mvh. Dennis

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger homes (Inaktiv) - 02/05-2012 16:06 02/05-2012 16:06
Takker Rene

Jeps Dennis det er da også lykkedes flere før dog har jeg ikke oplevet det med Xenotilapia før og må indrømme at i betragtning af at de er relativt sarte i forhold til andre cichlider så foretrækker jeg at bruge samme vand som er i akvariet, du har nok ret i at mange typer er lige glade med vandet men lige dem her der vover jeg ikke frisk vand, de er nogle følsomme små bastarder. ;) Men det går fint og larverne vokser. :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger vorup - 08/05-2012 09:11 08/05-2012 09:11
Putter i noget svampedræber i for at sikre mod skimmel?
Skal vandet i flasken fornys eller er det det samme vand gennem hele processen der jo kan vare i flere uger?

Jeg prøvede med et hold Gibberosa æg forleden og efter 2 dage var de alle skimlede.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger marginatus (Inaktiv) - 08/05-2012 13:02 08/05-2012 13:02
Personligt skifter jeg det halve af vandet i flasken, de dage hvor jeg alligevel skifter vand i de øvrige akvarier. Hvorvidt dette er nødvendigt, ved jeg ikke.

Jeg bruger ingenting i flasken, kun vand og en luftsten. Jeg sætter så også flasken på indersiden af et akvarie for at holde temperaturen nogenlunde konstant.

Jo varmere vandet er, jo hurtigere udvikler ungerne sig. Dog har det flere gange vist sig, at ved temperaturer over 30 grader dør æggene.

Mvh. Dennis

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger homes (Inaktiv) - 08/05-2012 15:33 08/05-2012 15:33
Og jeg gør heller ikke andet end at skifte vandet jævnligt med akvarie vandet som jeg jo så også skifter jævnligt, jeg havde også flasken stående i selve akvariet.
Nemlig Dennis jeg sætter dem dog af og til ved radiatoren og har faktisk ikke mistet en eneste de gange jeg har klækket selv.
De er iøvrigt nu uden blommesæk og er derfor tilført et lille bitte plast akvarium med en elefantfod og fin sandbund hvori de nyder tilværelsen. Det er sjovt med Xenoér at de er så små at også artemia er stort foder.

Claus jeg cirkulerer dem altid kraftigt indtil der kommer larver på netop for at undgå "liggesår" som så fremkalder skimmel, jeg ved ikke om det er den korrekte løsning men må sige at det har virket for mig. Når larverne så er fremme dæmper jeg cirkulationen så de ikke svømmer sig ihjel eller bliver rundtossede.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger fuglsang (Inaktiv) - 08/05-2012 23:13 08/05-2012 23:13
Hej jan ,jeg tømte en longola hun i weekenden, men fik fat i den forkerte hun som kun havde æg. Nå men samlede dem op ad baljen og lavede samme setup som dit .Og det virkede perfekt der er nu larver på alle 7 æg B) ,så det var sgu super at have læst dit indlæg også jeg selv fik brug for det nogen dage efter :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger vorup - 09/05-2012 10:43 09/05-2012 10:43
Har i erfaring med at se forskel på befrugtede og ubefrugtede æg?
Hvornår og hvordan ser man at et æg er ubefrugtet?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger homes (Inaktiv) - 09/05-2012 22:05 09/05-2012 22:05
#8 Herligt Rene :P tillykke med de nye der ;)

#9 Ja Claus de ubefrugtede er eller bliver temmelig hurtigt lysere og opløses hurtigt, jeg tvivler på at du kan se det på æg du lige har pillet ud da de oftest er kraftigt orange, men som sagt forvitrer de ikke befrugtede ret hurtigt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger kimaskov (Inaktiv) - 06/06-2012 22:50 06/06-2012 22:50
Jeg skal lige høre, om æggene slet ikke må ligge stille i flasken. Eller skal der være så meget knald på luftstenen, at æggene flytter sig/bevæger sig hele tiden.

Hvad er værst, for meget cirkulation, eller for lidt.?

/Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger homes (Inaktiv) - 07/06-2012 00:18 07/06-2012 00:18
Hej Kim
Jeg vil anbefale dig at sætte fart på luftstenen indtil der kommer antydning af larve, derefter skrue lidt ned så de nærmest vugger lidt frem og tilbage i flasken eller hvad du nu anvender. Det er IKKE godt at æggene ligger stille da de så har stor chance for at forvitre eller få svamp. Jeg vil sige at der ikke er et værst, jeg har altid og gør det endnu som beskrevet og mister meget sjældent yngel på den metode.

/Jan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger kimaskov (Inaktiv) - 07/06-2012 21:14 07/06-2012 21:14
Hej Homes

Mange tak for svaret. Jeg må prøve din teknik af, og håbe på at det lykkes.

Jeg er ved at klække 9 stk. cyathopharynx foai sibwesa æg, som jeg virkelig håber på kan blive til noget.

/Kim

Annoncører
Annoncører