Dafnie akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 1758

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kribensismallen (Inaktiv) - 10/04-2012 11:21 10/04-2012 11:21
Tænkte på at lave et lille akvarie til dafnier så man altid har dem ved hånden, er der nogen der har nogen gode råd, erfaringer og lign. Planen var at smide et par cm havejord som bundlag da det skulle være godt for bakteriekulturen. Også et par snegle til oprydning og alger. Tænkte på at putte et par planter i også. Fodring skulle være tørgær.

Tænkte lidt på at bruge en lille terrarieboks som akvarie

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jokaleijo (Inaktiv) - 10/04-2012 13:52 10/04-2012 13:52
Jeg lytter lige med her :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Lyngs - 10/04-2012 14:06 10/04-2012 14:06
Lyder fint, husk endelig ikke at putte iltsten i da selv svag cirkulation vil kunne ødelægge de små kræs fangarme. Undgå direkte sollys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Tokasper (Inaktiv) - 10/04-2012 14:26 10/04-2012 14:26
Hmm, jeg er lidt uenig med #3 her. Jeg vil tværtimod anbefale direkte sollys - det giver både varme og grobund for algeforekomst der vil glæde de små kræ. Men ellers enig; jord, ingen luftsten eller andet og så bare en god omrøring hver anden dag. Ingen grund til planter - en biolog veninde har rådet mig fra det. Jeg har i mere end et år nu haft to kulturer til at trives ved denne fremgangsmåde, dog fodret primært med "grønt vand" og ikke tørgær da det (eftersigende) hurtigt forbruger ilten.
Husk at sørge for at jorden ikke er for gødet/forurenet.

Bedste hilsner,
Kasper

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Pseudo (Inaktiv) - 10/04-2012 14:28 10/04-2012 14:28
De få dafnier du kan yngle i et lille akvarie rækker kun til et enkelt måltid og en lille koloni er yderst sårbar. Man bruger dem på vandværkerne til at tjekke vandkvaliteten. Jeg har adgang til nogle små moser og vandhuller, hvor ejeren også er akvarist. Nu hvor sæsonen så småt går igang smider vi et par damestrømper med hestelort i, det danner en god infusoriekultur og de står specielt i store sværme i sollyset og i pålandsvind. Når de er på det højeste behøver vi ikke net, der tager vi bare en spandfuld.Dafniers næringsværdi er bedst det første døgn da det er tarminholdet der indeholder alger og vitaminer som fiskene har gavn af, resten er bare en tom skal uden foderværdi.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Tokasper (Inaktiv) - 10/04-2012 15:21 10/04-2012 15:21
Dafnier er nu fremragende foder, selv efter det første døgn som #5 skriver. En dafnie består af ca. 50% proteiner og 25% fedt hvilket på ingen måde kan siges at være manglende i næringsværdi?

Et par kilder:
FN's dafnieprogram: Eksternt link Eksternt link http://www.fao.org/DOCREP/003/W3732E/w3732e0x.htm
og her er en mand der har været så venlig at uddrage alle de spændende data fra sit Ph.d. projekt vedr. dafnier: Eksternt link Eksternt link http://www.caudata.org/daphnia/

Desuden er de små kræ også en god kilde til vitaminer o.l. for fiskene - mængden er selvfølgelig afhængigt af hvad de er blevet fodret med, en af grundene til at jeg primært fodrer mine med algevand i stedet for gær. Men det er ikke så videnskabeligt underbygget :-).

Desuden kan et par Ikea-bokse i vindueskarmen sagtens dække mange fisks foderbehov. Jeg fodrer primært med dem (to gange dagligt) og har ikke problemer med at få dem til at strække til de fisk jeg har, på nær den koldeste vinter hvor jeg må supplere med andet foder. Det er selvfølgelig ikke 900 liters Mbuna jeg fodrer men dog en række fisk som får mad fra vindueskarmen (tjek min artsliste).
Nå, blot en opfordring til at anskaffe et par kulturer og nyde at have frisk foder kontinuerligt, uden at skulle ud og lege med hestelort og lignende :-).
Bedste hilsner,
Kasper

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 10/04-2012 15:49 10/04-2012 15:49
De lyder godt nok spændende, jeg kigger på mange muligheder for foder til killifisk og dafnia lyder som en mulighed. Hvor skaffer man sig en kultur?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger kribensismallen (Inaktiv) - 10/04-2012 16:02 10/04-2012 16:02
Nu har jeg kun to små akv. Dvs under 30 liter så jeg skal jo ikke producere flere tusind... Hvordan laver i svæve alger?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Tokasper (Inaktiv) - 10/04-2012 16:27 10/04-2012 16:27
En tur i marken kan give en god startkultur. Jeg ville dog vente med at bruge af den i et par uger for lige at se om der er kommet noget "sjovt" med i fangstnettet, men det er blot min forsigtighed der gør sig gældende. Jeg har været heldig nok til at få mine fra ferskvandslaboratoriet og de har eksisteret uden problemer siden anskaffelsen (fik også en grønlandsk kultur men den døde desværre ud - havde ellers håbet at den kunne være vinterforstærkningen :-)), og nok til at sælge kulturer af i sommermånederne.

Mht grønt vand så er det nemmeste at starte med en kultur af det, men ellers kan den opstå af sig selv i bedste "paragenesis"-stil ved at stille nogle havlitters flasker med vand og lidt gødning i vindueskarmen. Ellers kontakt en der har en igang i nærområdet eller som har problemer med grønt vand i akvariet, der plejer at være flere om ugen der beklager sig over dette luksus problem herinde på siden :-).
Bedste hilsner,
Kasper

Annoncører
Annoncører