Fundulopanchax gardneri "gold"

Postet under : Akvariesiden.dk - Æglæggende tandkarper
Visninger : 2641

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 03/03-2012 16:57 03/03-2012 16:57
Hej

Jeg valgte at tage en tur til Vejle idag, hovedsageligt for at kigge lidt og måske købe lidt. En ting var sikkert, jeg havde sagt til mig selv "INGEN IMPULSKØB!".

Det gik fint indtil jeg lige skulle over og kigge lidt hos Killi folkene, det er jo nogle fantastisk flotte små fisk. Kom hurtigt til at små sludre lidt med en flink mand, Jørn mener jeg han hed, som sad med sit lille display af forskellige flotte killier. Det ene tog det andet og det endte selvfølgelig med at jeg købte et flot par Fundulopanchax gardneri "gold". Jeg glemte bare at jeg egentlig ikke havde et kørende akvarium til dem.

Så nu har jeg lige startet et 20L op med tempereret vand, lidt frisk sand og en godt indkørt filter jeg havde kørende ekstra. Fandt lidt Anubias fra en anden balje og en klat flydeplanter fra et tredje. Så jeg håber egentlig at det alligevel kan give de små fisk en god start her hos mig.

Umiddelbart har jeg læst lidt på dem allerede. Blandt andet er vandet i Randers nok lige hårdt nok, men det skulle ikke som sådan være et problem.

Men hvad bør jeg ellers tænke på med disse smukke fisk? Del gerne ud af jeres gode og sågar dårlige erfaringer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger meguld (Inaktiv) - 03/03-2012 18:00 03/03-2012 18:00
tænker selv på at købe nogle af dem, så glæder mig til at se nogle billeder af de små kræ :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Roversfandk (Inaktiv) - 03/03-2012 19:06 03/03-2012 19:06
1. Sluk det filter, alt hvad en killi skal have er vand, en lille tot flydeplanter og en moppe til at ligge æg i. Foder med levende foder eller flagefoder. skift 20-30 % vand en gang i ugen.

Mop se her :Eksternt link http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=4302

ellers er du velkommen til at blive medlem her. Eksternt link www.killi.dk

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 03/03-2012 20:06 03/03-2012 20:06
Billeder kommer senere når de lige er faldet ordentlig til :)

#3 Tak for respons.

Første tanke, kan der ske noget ved at jeg har det lille pumpefilter kørende. Det er øvrigt sat på laveste styrke, foruden at det bare spytter vandet ind i sideruden ... så det er begrænset hvor meget bevægelse der er på vandet.

Anden tanke, jeg skal helt sikkert til at lege med garn ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 03/03-2012 21:58 03/03-2012 21:58
Lidt billeder :)

De er taget med mine telefon, så kvaliteten er desværre ikke den bedste.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 04/03-2012 20:02 04/03-2012 20:02
Jeg fjernede nu pumpen alligevel og det lader umiddelbart til at det skaber mere ro hos de pågældende fisk. Så længe jeg husker at skifte lidt vand jævnligt skal det også nok gå :) '

De lader ihvertfald til at have det godt, hannen er næsten helt neon grøn bag til og svømme meget rundt, især hvis han umiddelbart ikke lige kan finde hunnen.
Igår ville de ike spise mit flagefoder, men idag blev der ihvertfald prikket lidt til det. Satser dog på at finde lidt levende foder også ... hvad kan anbefales?

Har desuden fået fingrene i lidt Riccia fluitans (stjerneløv) som jeg håber på vil kunne skabe et godt dække i det lille akvarium.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 06/03-2012 22:24 06/03-2012 22:24
Nu håber jeg der er lidt killi folk på dette fora, for lidt spørgsmål vil der jo nok opstå.

Hvor store skal F. gardneri være før jeg kan forvente æg og hvis alt spiller, unger. Lige nu er mine vel lige under 4cm. Hannen har flere gange været over hunnen lidt, så lysten er der.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Hugo - 06/03-2012 22:47 06/03-2012 22:47
Dine er store nok!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 06/03-2012 23:01 06/03-2012 23:01
#8 Perfekt, jamen så skal de jo bare fedes godt op i den næste tid. Og jeg skal igang med at lege med garn :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 07/03-2012 21:05 07/03-2012 21:05
Jeg var hjemme forbi min forældre idag og gik så i min mors strikketøj, hun havde skam noget grønt garn. Det var sku meget nemt at lave sådan en lille moppe og den er allerede taget i brug, 5 minutter efter den kom i begyndte hannen at køre hunne igennem den. Holder mig lige nu lidt på afstand, så kan ikke se æg her fra sofaen :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger knud - 08/03-2012 10:15 08/03-2012 10:15
Jeg synes, der mangler en enkelt advarsel i moppe-opskriften, nemlig den, at moderne garn kan indeholde farvestoffer og imprægnering, der kan være farligt for fiskene.

Annoncører
Annoncører