Scalare-æg for første gang! Hvad gør jeg nu?

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1855

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger LadyDay (Inaktiv) - 27/02-2012 17:26 27/02-2012 17:26
Hej med jer.
Mine skalare er for første gang igang med at lægge æg! Egentlig har min plan været at jeg ville lade naturen gå sin gang og ikke forsøge at klække eventuelle æg, men nu hvor de er der, så små og fine, og med forældrene der omhyggeligt lægger/befrugter dem og jager alle andre fisk på passende afstand, så bliver man jo alligevel lidt blød om hjertet og synes det er super sjovt og hyggeligt!
Men så er det jo at jeg er aldeles uforberedt på at få "babyer"! Jeg går ud fra at der ikke er nogen chance for at æggene får lov at klække/ynglen kan overleve i selskabsakvariet?
Udover skalare har jeg perlegurami, dværggurami, trigonostigma espei, otocinclus, ancistrus, en plecostomus og nogle amanorejer og diverse snegle.
Men det eneste andet "akvarium" jeg har er en plastbalje på 60 L. Er sådan en stor nok til at ynglen kan gå der til det har en størrelse så de kan sælges/foræres væk?! Jeg tænker at det er alt for småt når de begynder at blive på størrelse med en tokrone, også selvom jeg reducerer antallet så der ikke er 500?!
Hvis det godt kan gå, hvad skal jeg så ellers bruge til yngelakvarium ud over en pumpe? Kan jeg iøvrigt fodre dem med Liquifry 1 eller tørrede, afskallede artemia æg?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger HendeSofie (Inaktiv) - 27/02-2012 17:28 27/02-2012 17:28
Først og fremmest, tillykke med æggene - forstår godt, at det er svært ikke at forsøge at blive blød om hjertet, når man pludselig ser, at der er chance for små liv :)

Jeg har læst, at der er en anden tråd der kører herinde om Scalare unger, noget i stil med "små trekanter", måske du skulle høre TS ad derinde? Han lader i hvert fald til at have godt styr på det :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger LadyDay (Inaktiv) - 27/02-2012 17:32 27/02-2012 17:32
Ih ja, jeg har godt lige set den
Rio Manacapuro <3
Der står desværre ikke rigtig noget om hvordan og hvorledes. Jeg har læst noget selv om hvordan man optimalt gør, men ikke nogle klare svar på hvor stort opdrætsakvariet skal være eller hvorvidt der mon er en chance for at forældrene kan beskytte dem effektivt i selskabsakvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger HendeSofie (Inaktiv) - 27/02-2012 18:13 27/02-2012 18:13
Jeg har desværre ikke viden indenfor scalarer, men ellers må du tage en lille portion fra, som passer til pladsen? Om ikke andet, bare for at prøve sig af med at fodre dem op, passe dem og i det hele taget prøve det med at have unger. Måske får du så meget blod på tanden, at du næste gang har et lidt større akvarie parat og kan starte LadyDays Scalare-shop ;-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jesper schytt (Inaktiv) - 27/02-2012 18:24 27/02-2012 18:24
Tro dine guramier vil spise ægene, men de vil nok bare skimle, hvis du fjerner dem fra forældrene. Men held og lykke det kan jo være :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger LadyDay (Inaktiv) - 27/02-2012 18:33 27/02-2012 18:33
Jeg tror jeg ser hvad der sker. Det er jo sjovt at se hvordan forældrene opfører sig. Og nu ved jeg ihvertfald at mine skalare gerne lægger æg, så kan jeg jo altid overveje at gøre noget alvorligt ud af det i fremtiden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Svend Erik - 27/02-2012 18:42 27/02-2012 18:42
Tillykke med æggene
Prøv at kigge denne tråd
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1392773
Men 60 liter er ikke meget at gøre godt med

Mvh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Onkel Molle (Inaktiv) - 27/02-2012 18:48 27/02-2012 18:48
Ja, det er en oplevelse. Tillykke med det. :)

Men skal du have noget seriøst opdræt igang, skal de gå for sig selv. Mallerne er ret gode til at rydde op i sådan nogle æg, når de får færten af dem. Og har de ikke heldet inden yngelet er fritsvømmende, er resten af selskabsakvariets beboere dsværre mere end villige aftagere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger LadyDay (Inaktiv) - 27/02-2012 19:24 27/02-2012 19:24
Tak for rådene!
Jeg tror det bedste jeg kan gøre er at nyde at se forældrenes adfærd inden æggene forsvinder, og hvis jeg så får lyst til/råd til at opdrætte lidt for sjov en gang, så må der er ekstra akvarie af en passende størrelse til en gang i fremtiden.
Det gode er at æggene nok kan tyde på at mine fisk er kommet til at trives for alvor! Jeg har døjet med kroniske problemer med flagellater, så fiskene er gået til stille og roligt, men nu har jeg fået uv filter og nu er fiskene sunde og raske! Hvilket jeg tænker at æggene er et tegn på, sammenlagt med at der ikke er nogle oppustede maver mere. :D

Annoncører
Annoncører