Sciaenochromis fryeri

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Rovcichlider
Visninger : 3478

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger LFCFAN (Inaktiv) - 10/02-2012 08:10 10/02-2012 08:10
Hej fiskefreaks!..

Ville høre om der er nogle der har lidt at fortælle om at holde Sciaenochromis fryeri som flok, er det en god ide el noget skidt?

MVH

lfcfan :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger homes (Inaktiv) - 10/02-2012 14:47 10/02-2012 14:47
Det kan du roligt gøre, de kan være en smule aggressive men det fører sjældent til direkte død som følge, fordelen er at du får fuldt blus på de dominerende hanner. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger thethorhauge (Inaktiv) - 24/03-2012 17:47 24/03-2012 17:47
de skal gå i flok og gerne lidt flere hanner end hunner som de gør i natueren.
det sjove hvis man har flere hanner end hunner så bliver hannerne skarper i farven og de går fint sammen men kan være lidt håre ved andre raser

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Morten_ - 24/03-2012 18:09 24/03-2012 18:09

De går ikke i flok i søen de lever alene over klippe kysten og kan findes ved kampango mallens rede hvor de jager unger som står over reden.
Men det er ikke en flok fisk på nogle måder men kan holdes flere sammen i akvarier. Jeg ville dog helst holde dem max et par, par sammen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger marginatus (Inaktiv) - 24/03-2012 18:49 24/03-2012 18:49
Enig med Morten

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Ulf - 25/03-2012 09:47 25/03-2012 09:47
# 3

Hvor har du den interessante oplysning fra om at de ikke jager/lever i grupper ?

Ad Konings skriver i sin bog "Malawi Cichlids in their natural habitat" 4th Edition, at han har set 7 jagende S.f. over en Kampango rede, 4 hanner og 3 hunner .

Mine egne akvarium erfaringer fortæller mig, at de helst skal holdes i små grupper. Så er hannerne flotte og hunnerne bliver ikke jagtet så intens, som # 2 skriver. Jeg har været opdrætter af disse skønne fisk i 30 år. Det er efter min mening den ubetingede flotteste Malawi og den er yderst akvarieegnet i små grupper,

Ulf

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Morten_ - 25/03-2012 10:41 25/03-2012 10:41

Ja de kan samles flere sammen ved en kampango rede men de jager ikke i en flok men hver for sig de er der kun fordi der er så mange unger at der er nok til alle. Eller jager de over klippe kysten/overgangs zonen hvor de efterligner mbune'er som går og græsser ved at vippe hele hoved og kroppen ned mod klippen for det ser ud som den går ned og æder alger og der ved ikke virker truende over for ungerne.

Og ellers har jeg det fra hvad jeg selv har set i søen og for det første er der langt imellem dem, det er ikke i hver dyk man ser en han og har ikke set en hun endnu da de er pisse svære at finde og det ville de ikke være hvis de gik rundt i flok.
Men ja du kan gøre hvad du vil i et akvarium men som sagt ville jeg ikke holde flere end 3par for at efterligne hvordan de går i naturen og for at være heldig for at se den rigtig jagt adfærd(Jeg snakker om vf fisk)
Har set rigtig mange holde dem i arts akvariet også. Så man kan gøre hvad man vil med dem :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Ulf - 25/03-2012 19:08 25/03-2012 19:08
# 7

Nå, du rykker din anbefaling fra et par til 3 par. Jeg synes også 3 par er en fin anbefaling og jeg glæder mig over du anbefaler at holde dem i deres naturlige miljø sammen med Mbuna, hvor man kan iagttage deres særlige jagtteknik overfor Mbunayngel.

Jeg kan oplyse til alle, der ikke har de tusindvis af kroner en vildtfanget flok af disse herlige fisk koster, at man kan se det samme med opdrættede fisk. Jeg holder dem sammen med Labidichromis caeruleus og har fine erfaringer med af finde en foderblandning, der tilgodeser begge parter. Sping ud i det LFCFAN, her venter de bedste oplevelser for en malawifreak!

hilsen

Ulf

Annoncører
Annoncører