Sporestoffer vs. kalkreaktor

Postet under : Saltvandssiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2671

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Gzus.dk (Inaktiv) - 04/02-2012 20:28 04/02-2012 20:28
Er der nogen der har erfaringer omkring tilførelse af sporestoffer, når man samtidigt kører med en kalkreaktor med ARM medie.

Kan læse mig frem til at der er del strotium i det ARM medie, men hvad er der ellers af gode sporestoffer ?

Jeg skal til at starte op med lidt forskellige tilsætninger. Jeg tilsætter allerede MG og kalium, men hvad er ellers godt at tilsætte ? Der findes jo forholdsvis dyre produkter allerede fra forskellige producenter der samler en del af disse sporestoffer, men hvad virker og hvad er penge ud af vinduet ?

Jeg regner i hvert fald med at tilføje jod.

Jeg skifter allerede ca. 120 liter vand, om måneden i mit 784 liters akvarie, hvor der også burde komme lidt sporestoffer ind.

Håber på lidt erfaringer, links osv.

/Morten N

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 04/02-2012 21:08 04/02-2012 21:08
Organotrace vil jeg anbefale på det varmeste.
Eksternt link http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 04/02-2012 21:08 04/02-2012 21:08
Indlægget er rettet 04/02-2012 21:10 04/02-2012 21:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg kan personligt godt lide wiegandt produkterne de er lidt dyre men nemme at tilsætte nu er jeg godt nok bagyndt at tilsætte et salifert all in one produkt men det er fordi det er fint indtil vider men plejed at bruge hw trace tip 1 og 2

her er en produkt oversigt måske der er noget der passer dig Eksternt link http://www.hw-wiegandt.de/katalog-hwwiegandt-eng.pdf ( hov opdaget lige den er lidt skidt der mangler en del info )

tror det er lidt af en smagssag hvad der er penge ud af vinduet da der mangler forskning på området

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 04/02-2012 21:18 04/02-2012 21:18
Om jeg ikke har helt fejl er ARM media jo gamle koraller, så teorier er vel at alt en stemkoral behøver findes i mediet og dermed behøves ikke andet. Så i teorien behøves ingen sporemner til ARM medie.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Gzus.dk (Inaktiv) - 04/02-2012 21:36 04/02-2012 21:36
Stockholm Saltvand skrev :
Organotrace vil jeg anbefale på det varmeste.
Eksternt link http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=...

Er det Mrutzek's eget mærke ? Hvad med amino+ i samme mærke ?

/Morten N

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 04/02-2012 21:40 04/02-2012 21:40
Amino i samme mærke har jeg haft på min bestillingslist i meget lang tid, burde vel denne ene gang straffe min forhandler for dårlig leveringer og bestille en liter af hver på nettet,
Jeg så forandringer på mine visse SPS efter 1 uge med Organotrace

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Gzus.dk (Inaktiv) - 04/02-2012 22:07 04/02-2012 22:07
Amino i samme mærke har jeg haft på min bestillingslist i meget lang tid, burde vel denne ene gang straffe min forhandler for dårlig leveringer og bestille en liter af hver på nettet,
Jeg så forandringer på mine visse SPS efter 1 uge med Organotrace

Kører du med kalkreaktor ?

/Morten N

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 04/02-2012 22:20 04/02-2012 22:20
Jeg har en men den er ikke koblet til da den sænker PH for meget, jeg vil have en rigtig maffig reaktor med derfølgende Merwasser reaktor som skal fungerer som automatisk påfyldning af vand. Men det er en stor invistering.
Vertehc reaktor rx6 måske ca 5000,-
Deltech merwasser 2000,-
Påfyldningspumpe ca 3500,-

Jeg fylder på med merwasser i dag når jeg husker det via en dunk og dryppemetoden, det spiller for vildt, 5 liter i baljen over natten og PH synker til bare 8.2. Så i weekenden når jeg fodrer kraftigt er det altid merwasser på, i dag fik anemonerne en stor fisk hver så PH skulle rase i nat, redox er nede på 130 :-) Så de går ikke sultne i nat.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Han$en (Inaktiv) - 04/02-2012 22:45 04/02-2012 22:45
Om jeg ikke har helt fejl er ARM media jo gamle koraller, så teorier er vel at alt en stemkoral behøver findes i mediet og dermed behøves ikke andet. Så i teorien behøves ingen sporemner til ARM medie.

Det er nemlig helt korrekt!

Jeg kender flere der kører super lækre farver på SPS udelukkende med kalkreaktor, og absolut ingen andre tilsætninger eller vandskifte.

Magnesium holdes dog ikke let oppe med ARM medie alene, der må man ofte have noget Magnesium granulat i reaktoren, eller dosere manuelt..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Gzus.dk (Inaktiv) - 04/02-2012 22:50 04/02-2012 22:50
Han$en skrev :

Det er nemlig helt korrekt!

Jeg kender flere der kører super lækre farver på SPS udelukkende med kalkreaktor, og absolut ingen andre tilsætninger eller vandskifte.

Magnesium holdes dog ikke let oppe med ARM medie alene, der må man ofte have noget Magnesium granulat i reaktoren, eller dosere manuelt..

Hvad med kalium, det burde vel i princippet også være i mediet ?

Hvis alle disse ting findes i mediet, hvad er der så til at tilsætte ? Aminosyre og nogle forskellige typer for koralfoder ? Måske noget bakteriekultur ?

/Morten N

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Han$en (Inaktiv) - 04/02-2012 22:57 04/02-2012 22:57
Gzus.dk skrev :

Hvad med kalium, det burde vel i princippet også være i mediet ?

Hvis alle disse ting findes i mediet, hvad er der så til at tilsætte ? Aminosyre og nogle forskellige typer for koralfoder ? Måske noget bakteriekultur ?

/Morten N

Når mediet opløses via Co2 (sænket PH) frigives alle stoffer til vandet som korallen selv har optaget den gang den var i live, så man er umiddelbart dækket ind hvis det spiller.

Jeg har læst meget omkring Kalium, og ved også at det forbruges i akvariet, men sjovt nok er der systemer der kører glimrende på udelukkende Ca, Mg og KH fra Balling uden tilsætning af yderligere sporstoffer - Så om Kalium rent faktisk er et behov, eller om det blot "opbevares" i koralen uden den vilde effekt er jeg lidt i tvivl om endnu, da der er meget blandet læsning.

Amino er godt som foder, det giver dem lidt sul på kroppen. Der er en lang række ZEO-ting som du ved, og selv bruger jeg Amino, Spongepower og ZEOfood7 - Det virker for mig, og er med til at både SPS og LPS får lidt mad til trods for lav næring.

Bakteriekulture tror jeg ikke på. Jeg købte noget ZEObak engang, det lugtede som mit hjemmebryggede VSV - Alle de bakterietilsætninger lugter mig lidt af blot at være et dyrt kulstof.

Du avler og fodre jo allerede bakterier i det du tilfører VSV / Kulstof.

Kører du rigtig VSV, eller blot Vodka?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Gzus.dk (Inaktiv) - 04/02-2012 23:04 04/02-2012 23:04
Han$en skrev :

Du avler og fodre jo allerede bakterier i det du tilfører VSV / Kulstof.

Kører du rigtig VSV, eller blot Vodka?

Indtil videre har jeg kun kørt med den bedste vodka fra Odin. Jeg har godt hørt om folk snakke om monokulture, men jeg er umiddelbart ikke støt på en god artikel om emnet, der har fået mig til at skifte over til VSV.

/Morten N

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 04/02-2012 23:05 04/02-2012 23:05
Tror man skal tage hvad rektorererne for hvad de er, nu har du en noget større balje end jeg så det kan hurtigt blive rigtig dyrt selv i pulver, før jul var jeg oppe på en dåse Ca og 3/4 dåse MG i måneden så det koster jo 500,- hver måned, med den reaktor jeg har i dag (som jeg ikke bruger) er udgifterne til CO2 på samme nivå så der er ingen penge at sparer, da det desuden er en turboreaktor kan jeg ikke have ARM medis i og jeg får ingen fordele, bare ulemper.
Så jeg venter til jeg enten kommer over de magiske 1000 liter eller til jeg har "råd" til en rigtig pro reaktor
I teorien burde Kalium være i ARM mediet, men jeg ville nok fortsætte tilsætte med mindre jeg ikke kunne se nogen forskel, ved dog ikke noget om kalium i ARM medie.

Amino kommer du ikke uden om, og da du ruller VsV ville jeg sikre mig mod monokultur for alt i verden....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Han$en (Inaktiv) - 04/02-2012 23:58 04/02-2012 23:58
Det vi stræber efter at opretholde med Levende Sten og bundlag er et økosystem - Om end dette er på bristepunktet konstant..

Jeg kan ikke helt tro på at en monokultur vil kunne opstå, men alligevel kører jeg Vodka, Sukker og Eddike - Så er der 3 typer kulstof i det mindste :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 05/02-2012 00:20 05/02-2012 00:20
Har i alle læst denne Eksternt link http://coralreef.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=...
Rigtig fin artikkel efter min mening.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Gzus.dk (Inaktiv) - 05/02-2012 10:25 05/02-2012 10:25
Han$en skrev :
Det vi stræber efter at opretholde med Levende Sten og bundlag er et økosystem - Om end dette er på bristepunktet konstant..

Jeg kan ikke helt tro på at en monokultur vil kunne opstå, men alligevel kører jeg Vodka, Sukker og Eddike - Så er der 3 typer kulstof i det mindste :)

Hvad vil der ske hvis man ender med en monokultur, og hvordan vil man opdage det ?

/Morten N

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Han$en (Inaktiv) - 05/02-2012 13:33 05/02-2012 13:33
Gzus.dk skrev :
Hvad vil der ske hvis man ender med en monokultur, og hvordan vil man opdage det ?

/Morten N

Se, dét spørgsmål har jeg selv søgt svar på uden det store held *uhh*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 05/02-2012 19:57 05/02-2012 19:57
nå det var godt i kom drenge jeg var lidt på dybt vand her men noget måtte der jo skrives så jeg øsed ud af min ringe viden omkring tilsætning :D :D var stockholms kommet 10min før skulle jeg nok have sparet mig bortset fra det super lækkert akv og fed stensætning

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 05/02-2012 20:18 05/02-2012 20:18
Skal ikke sige dette er videnskab men om man har en monokultur af den ene eller den anden bliver akvariet alt andet end lige mindre stabilt, så ud over det åbenlyse at visse koraller, muligvis fisk ikke skulle trives i en monokultur tror jeg at akvariet skulle blive meget mere følsomt mod forandringer.
Som jeg læser artiklen jeg linkede til, er lang tids VsV (uden bakterier) en tiggende bombe og før eller senere kommer du op med en 100% monokultur og akvariet crascher på meget kort tid, samme som ved en overdosering.

Med en PH probe kan man forudse dette for om O2 i tanken daler til 0 fordi man har opnået en monokultur eller en overdosering kommer PH at falde som en sten, man har et par timer til at redde hele baljen om PH raser på den måde, så jeg vil æde min gamle hat på at det kommer at ske under en julefest....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Gzus.dk (Inaktiv) - 06/02-2012 11:08 06/02-2012 11:08
Her er lidt læsning om emnet.

Eksternt link http://www.advancedaquarist.com/2008/8/aafeature3

/Morten N

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Gzus.dk (Inaktiv) - 06/02-2012 19:24 06/02-2012 19:24
Kunne godt se ud til at næste skridt kunne være at gå fra vodka til VSV, måske begynde at tilføre lidt bakteriekultur samt få købt mig en ozonisator så jeg kan få min redox lidt op.

Derudover begynde på lidt aminosyre, og lidt koralfoder.

/Morten N

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 06/02-2012 23:14 06/02-2012 23:14
Ja bare lidt af gangen...... Ozon skal du lige huske at passe på med om du har små derhjemme, det er også vigtigt at ozonen ikke kommer direkte i tanken, man siger mindst 45 sec inden retur.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Han$en (Inaktiv) - 06/02-2012 23:23 06/02-2012 23:23
Og aktiv kul er en meget god ting at bruge sammen med!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Gzus.dk (Inaktiv) - 07/02-2012 07:35 07/02-2012 07:35
Ja bare lidt af gangen...... Ozon skal du lige huske at passe på med om du har små derhjemme, det er også vigtigt at ozonen ikke kommer direkte i tanken, man siger mindst 45 sec inden retur.

Det skal jeg lige forstå korrekt, dvs. 45 sec. inden det når op til tanken ? Jeg regnede bare med at jeg ville slutte det til min BK skummer, der skulle vist være et hul til det samme :)

Hvad er det der gør det specielt farligt for små børn ? Er det fordi det lægger sig i gulvhøjde eller hvad ?

Det aktive kul er godt at bruge sammen med Ozon eller de andre ting jeg nævner ?

/Morten N

Annoncører
Annoncører