Hvorfor Malawi og hvilke?

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Generelt
Visninger : 2348

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
santos2 (Slettet) - 30/01-2012 22:40 30/01-2012 22:40
Jeg har altid været inkarneret Tanganyika nørd, men har altid kigget efter de farverige Malavier. Men fandt dem lidt kedeligere. Nu kaster jeg mig lidt i "fjendens" lejr og vil gerne have nogen argumenter for hvorfor Malawier er så fede. Og hvilke af dem der er de fedeste fisk, adfærd mm.
Hvad siger I? Hvem ved, måske kan jeg blive overtalt til at hoppe over hegnet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger henning andersen - 31/01-2012 00:00 31/01-2012 00:00
fint nok at komme ud af skabet :D måske det her kan overtale dig - det er Mbunaèr, og de går ikke så godt
med de andre malawier, og er iøvrigt primært vegetarer.

mvh. henning.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
santos2 (Slettet) - 31/01-2012 06:03 31/01-2012 06:03
Nu kan et glansbilled m fisk der glor på et styk agurk næppe være det bedste argument for Malavier? :) Det er vist kun vand på Tanganyika møllen :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger henning andersen - 31/01-2012 07:39 31/01-2012 07:39
#3 Beklager mit indlæg, læste ud fra dit indlæg at du var interesseret i inputs, tog åbenbart fejl *doh*

mvh. henning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 31/01-2012 08:16 31/01-2012 08:16
Hvis du har brug for at blive overbevist af andre, for at skifte mening, er det vel smartest bare at blive der hvor du er nu. Malawier er hverken bedre eller dårligere end Tanganyikaer, bare anderledes, ganske som man kunne sige det om Syd- eller mellemamerikanere eller for den sags skyld guldfisk...

Valget falder kun tilbage på dig selv, så lad være med at overlade det til andres reklameinputs ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 31/01-2012 08:41 31/01-2012 08:41
Er til en hvis grad enig med Kim, men fprstår at du også gerne vil have noget input og inspiration fremfor fordele/ulemper i forhold til Tanganyika.

Prøv at kigge på youtube hvor masser har uploadet videoer af deres malawiakvarier. På den måde får du et indtryk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
santos2 (Slettet) - 31/01-2012 08:46 31/01-2012 08:46
Tak for inputs. De flotte farver er jo åbenlyse Malaviers fordel, og det kan man sagtens se. Men jeg var interesseret i inputs fra malavifolket, om de også ser nogen af fiskene være spændende på andre måder, måske med adfærd mm. Jeg synes jo f.eks. at Ocellatus er super fede, fordi de ligesom er som bulldogs uanset deres str :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
santos2 (Slettet) - 31/01-2012 08:58 31/01-2012 08:58
Og så er der forhåbentligt også den sædvanlige humor blandt akvaristerne som der plejer være :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Blå Ahlan (Inaktiv) - 31/01-2012 10:31 31/01-2012 10:31
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14265

Så kunne det her, godt være vejen frem, for dig :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger homes (Inaktiv) - 31/01-2012 11:50 31/01-2012 11:50
santos2:
Jeg er også "gammel" Tanganyika mand men har dog haft stort set alt der kan yngle af cichlider gennem tiden, jeg fik en ufrivillig pause men startede op på Malawi og fandt her nogle interessante arter/typer/varianter jeg ikke havde tænkt over før, nu vi taler adfærd. Man kan godt efter min bedste overbevisning se at søerne har været en på visse af varianternes adfærd, her tænker jeg bla. Petrotilapia. Jeg har fundet dem mere interessante end jeg anede jeg ville men må dog sige at Tanganyika snorene har trukket i mig sådan at jeg nu er begyndt at holde begge typer igen, i separate akvarier naturligvis. Så prøv nogle er min anbefaling og se om du finder dem spændende nok eller gør som jeg hold begge.
Malawi omtales af og til sjovt af nogle Tanganyika folk men lige det ser jeg som mere uvidenhed om typerne end egentligt sagligt, der er masser af inspiration at hente ved at holde begge søer, og sikkert også Victoria cichlider som jeg ikke personligt kan udtale mig om.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger dave - 31/01-2012 20:21 31/01-2012 20:21
#1 Jeg forstår udemærket dine overvejelser, som jeg også selv har jævnligt. Jeg er kommet frem til at der findes alt for mange arter og jeg har alt for få akvarier. I øvrigt kan man jo så i sin levetid kun nå at holde et begrænset antal arter.... *rødmer* lidt kringlet tanke, MEN:

Jeg tror ikke på du finder den charmerende og variede adfærd hos malawi som tanga. Jeg har selv Tanga og min bror Malawi. Der er også interessant adfærd og kampe om dominans i akvariet, men slet ikke på samme måde som med Tangaer.

Lige nu holder jeg tangaer sammen med victoria. Det er rigtig spændende. Der får du ustyrligt flotte farver (på hanner) og da de er truede og sjældne har man mulig hed for at gøre noget for at bevare arterne.. Meget spændende og god kombi, hvis man vælger passende fisk sammen.

og til sidst lidt links:
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/?Type=128&pic=true

mine vic: Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/foto/?ArtID=13753

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
santos2 (Slettet) - 31/01-2012 21:36 31/01-2012 21:36
Dave, tak for dit input. Fede tanker at vende der. Og de er super flotte de victoria du har! Dem har jeg ikke set s[ flotte.!
Homes, tror jeg er let at overbevise der. BA , tror ikke lige jeg har nogen tusind liter vand til de meget h[rde fisk der :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jensp - 20/04-2012 00:43 20/04-2012 00:43
Hej. Kamal:

chek den side jeg laver:

Eksternt link www.malawi-gruppen.dk

:)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger calon (Inaktiv) - 20/04-2012 00:49 20/04-2012 00:49
li et spørgsmål til #2 hvad er det for en til venstre nr 3 hvis man tæller fra bunden ? li over den gule, er det en tropheus art ? hvis det er stavet rigtigt. og hvis hvad for en :D :D :D :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger frederikc (Inaktiv) - 20/04-2012 10:41 20/04-2012 10:41
Efter min mening er Malawisøen pænere og fiskene er sjove og farverige at iagtage(staves) man kommer ikke i nærheden af en sjovere adfærd. det sjove ved Tanganyika er vel sneglehuslegerne som gemmer sig i sneglehuse og tropheus som svømmer i store stimer. Anbefaler klart Malawi frem for Tanganyika der findes jo f.e.k.s andre forskellige dyr i Malawi søen bland andet Malawi krabber og Malawi ål og Malawi malle. :D :D

Hilsen Frederik

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger vch (Inaktiv) - 20/04-2012 21:10 20/04-2012 21:10
Hvorfor ikke med det samme hoppe over til syd eller mellemamerikanere i stedet for det alle andre har :-)

Annoncører
Annoncører