Hvor meget cirkulation til 720 L

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna
Visninger : 2071

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Theresia (Inaktiv) - 29/01-2012 10:25 29/01-2012 10:25
Hej jeg har et mbuna 720 L bajle, og kører med 4 gange vand i timen. 2000 L fra min baggrund PH og 1000 L fra en tunze "inde i akvariet" som blæser ned imod indsugningristene til baggrunden.
Jjeg synes det er lige i underkanten med 4 gange set på bevægelse i vandet alene, har prøvet med en ekstra tunze 100 L i den anden ende af akvariet. Men resultatet af det er at Mbunaerne står lige i mod strømmen hele tiden,,,hvilket jeg ikke synes er sælig flot.... har ca. 80 ungfisk lige nu.... Er der nogen forslag tiil hvor meget cirkulation i forhold til at en god filtrering samt til en evt. måde så fiskene ikke står lige imod strømmen ....Har taget "udstrømmermundingen" på tunze....Det gør da lidt .så der ikke står en direkte vandstråle ud i vandet.... Måske hvis den modsatte tunze pegede meget ned imod bunden/ eller imod baggrunden,,, uhmmm.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger gibson (Inaktiv) - 29/01-2012 10:58 29/01-2012 10:58
4 gange i timen lyder ok, men du skal sørge for at de er fordelt så der ikke er døde zoner, også i forhold til din filtrering vil det være mere effektivt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KTR (Inaktiv) - 29/01-2012 11:33 29/01-2012 11:33
4 gange i timen er ikke ret meget til mbuna. Jeg havde næsten 10x i min 530'er og skal have det igen når jeg får startet den store balje op. Du kan jo også selv se de nyder cirkulation.

Brug cirkulationspumper. De giver en bred vifte af vand og flytter meget vand på en blød måde. Powerheads giver en mere skarp koncentreret stråle. Jeg havde 2 af disse som jeg var glad for. Lydløse og bruger ikke ret meget strøm. Og med GOD cirkulation undgår du også at der ligger på "pølser" på bunden... ;)

Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=3690

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Theresia (Inaktiv) - 30/01-2012 08:19 30/01-2012 08:19
KTR det link med 2000 l/t larmer den ikke ??? har lige nu en rund tunze, med 4 blå gummi resonansdæmpende ophæng til magneten til ruden ...hvilket er super....har også en korallier den var også støjsvag, men ikke til priser til 200 kr,,,tror jeg gav 500-1000 kr. skL MAN derop i pris før man før støjsvage cirkulation

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KTR (Inaktiv) - 30/01-2012 19:35 30/01-2012 19:35
#4 - Jeg har haft 2 stk kørende samtidig på min 530'er og har ingen gener haft med lyd. Nu har vi alle en forskellig opfattelse af hvad støj er, men hvis jeg siger jeg er gift og hustruen ikke har brokket sig kan du så bruge det til noget ? :D

Jeg ved faktisk ikke om der ligger nogle test på Youtube, men som skrevet har jeg intet at udsætte på de 2 jeg har haft. Jeg køber samme mærke igen, men en tak større når jeg starter mit nye akvarie op. Så tilfreds er jeg nemlig...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 30/01-2012 19:52 30/01-2012 19:52
4 gange/time er måske lige i underkanten, men det har også noget at gøre med placering og hvilken pumpe man bruger. Jeg har selv haft gode resultater med 2 x 1500 l/t (Aquaclear 70 PH). En udskiftning af den ene med et 3000 l/t tunze PH, gav ingen synlig effekt.

Stream-pumper har jo imponerende tal, men der skal også en højere ydelse til, for at det giver den samme vandbevægelse som et PH. Især i lange akvarier, har den bløde/brde vandstråle svært ved at nå helt igennem akvariet.

Den Seio 530 pumpe der linkes til, har jeg 6 stk. kørende af, og de larmer typisk ikke meget. De er til gengæld ikke det mest pålidelige jeg har oplevet, da jeg har været nødt til at få byttet 3 eksemplarer, der pludselig holdt op med at virke. Hvis du vælger denne pumpe, vil det være en god ide at købe en ekstra med, som kan ligge klar hvis det bliver nødvendigt!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Theresia (Inaktiv) - 30/01-2012 20:10 30/01-2012 20:10
jeg har vist læst forkert på min tunze,,,,den leverer 2800 l/h så jeg har haft 7 gange i cirkulation..
. Hr lige læst på æsken.det var en tunze nanostream 6025 til 429 kr......
Har nu sat en megen til i den anden ende og blæser lige imod hinanden ved overfladen....hold K... det virker motiverende for fiskene ...de bliver aktive :D og flere kampe m.m. men der står stadig nogle imod strømmen...men meget bedre end før....
Men nu er der også 10.5 gange !!! det lyder voldsomt men det skal der faktisk til så der noget vandbevægelse over sandet/bunden
Det ser ikke ud til at de virkelig kæmper for at svømmme, bør man slukke den for noget af cirkuationen om natten evt.. ???.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Blå Ahlan (Inaktiv) - 30/01-2012 20:19 30/01-2012 20:19
Mine PH slukker, ca ved midnat (en time efter lyset) og tænder igen, ved 7 tiden om morgenen. Jeg har også 2 spandpumper kørende, og den ene i overfladen, så den stadig laver lidt iltning af vandet. Det fungere helt fint her :D

Annoncører
Annoncører