Mit Plante akvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 2990

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kejak - 19/12-2011 15:49 19/12-2011 15:49
Jeg vil til at prøve kræfter med planter, har derfor købt 5kg substrat fra tropica, 10kg flodsand(0,7-1,2mm) og skal bruge lidt hjælp til det med carbon og mikro/makro gødning. Havde tænkt mig at bruge easycarbo eller happy carbo, hvis det kan lade sig gøre i 112L, Den med mikro/makro er jeg lidt usikker på, kan jeg der bruge plantenæring fra tropica eller skal det være noget andet??
Jeg har ikke helt fået styr på hvad lys jeg skal have på, lige nu er der 4xled fra porsa på 0.8w hver, 2xhvid og 2x varm hvid.
Så der må der meget gerne komme forslag til hvad jeg gør der, har kigget på noget andet led lys jeg smider et link til senere når jeg har fundet det.
Af planter vil jeg have 2 slags til forgrund, og er kommet frem til at den ene skal være pogostemon helferi og den anden måske cuba græs tror jeg det hed. Mellemplanter skal være noget crypto(er) af en slags, bare noget der er nemt at have med at gøre ihvertfald.
Baggrund ville jeg godt have vallisneria, og dem har jeg lidt af allerede, en slags mere til baggrunden ville være lækkert, forslag til planter er mere end velkommen.
Det hele skal forresten køre med luft og filtermåtte, er det et problem i forhold til co2??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kejak - 19/12-2011 20:40 19/12-2011 20:40
Indlægget er rettet 20/12-2011 16:49 20/12-2011 16:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Den lampe jeg vil have på er her
Eksternt link http://ultra-led.dk/index.php/led-lamper-ferskvand/power-led-400....

Nu satte jeg et 25L op med det substrat og sandet, er der nogen der kan hjælpe mig med hvad for 2 planter ud over vallisneria der er i? *blink* er ikke så skrap til planter, kommer billed om lidt.

Ingen der kan sige hvad de 2 andre er for planter, de fulgte med et akvarium jeg købte så har ikke set navn på dem *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger kejak - 20/12-2011 16:56 20/12-2011 16:56
Når jeg skal kigge efter lys, er det så lumen, kelvin eller noget tredje jeg skal kigge efter.
Hvis jeg køber easy carbo og noget alt i en gødning, har jeg så hvad jeg skal bruge af gødning??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 20/12-2011 18:06 20/12-2011 18:06
Læs artiklerne på Eksternt link http://akvariegødning.dk de handler stort set alle om at få tildelt planterne det de har behov for.. der er 5 paramettre der skal være opfyldt lyset er kun een af dem... Den mest kortfattede og komprimerede artikel der spænder over det hele er den der hedder "Generelt planteakvarium",,,

Med hensyn til lyset, så er planterne absolut ligeglade med kelvin der kun er en angivelse for os om hvordan vi opfatter lyset i det synlige spektrum... det der er vigtigt er en kombination af den spektrale fordeling af lyset i det synlige spektrum samt hvor kraftigt lyset er, altså lumen...
Man kan sige at det hjælper ikke rigtigt noget hvis en lyskilde har masser af rødt lys men der ikke er nogen effekt bag, så har det ligesom ikke noget der kan sørge for at der kommer lys dybt ned i vandet.. lumen hænger også som oftest sammen med watt forbruget jo større forbrug i watt jo større er lumen afgivelsen, dog med nogle modifikationer der hænger sammen med hvordan de forskellige rør er konstrueret.. de såkaldte 5 bånds rør (fuldspektrede med farvekode 9xx) har som oftest tæt på det halve af lumen i forhold til 8xx serien af rør, men det er ikke aktuelt i forbindelse med dioderne, men der er stor forskel også på hvor mange lumen en diode afgiver og så spiller det bl.a. ind hvor gode de er til at sprede lyset stadig med et rimeligt antal lumen i behold.. Der skal temmelig mange dioder i forskellige spektre til for at dække et større akvarium ind med tilstrækkeligt diodelys og når man så kommer derop hvor det er rimeligt, så vil prisen som oftest stadig overgå hvad det koster at belyse med en god rør-lampe samt at investeringen også er dyr...
Så der er et stykke vej endnu inden det bliver interessant at belyse større planteakvarier med diodelys... men teknologien er der, der findes et hav af dioder i alle tænkelige og utænkelige spektrale fordelinger.. men som nævnt skal der mange af dem til og det nytter ikke noget at man belyser den ene ende af akvariet i en spektralfordeling og den anden ende i en anden spektralfordeling, hele det synlige spekter skal så at sige fordeles ud i hele akvariet.. og det er det der gør det dyrt og dermed kan man heller ikke anvende en rulle lysdioder der lyser med et for smalt spektrum, der skal noget mere nuanceret til... dioderne er så at sige meget smalspektrede i forhold til andre lyskilder... og så er den manglende spredning et problem, idet f.eks. rør der belyser et akvarium spreder lyset over en stor flade og dette lys reflekteres også af akvariets ruder osv... det opnår man ikke med dioderne, med mindre man lader dem pege mod glasset og det giver ikke rigtigt mening i den forbindelse, da det stadig vil være smalspektret lys...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kejak - 20/12-2011 18:50 20/12-2011 18:50
Hvad er forskellen på din alt i en gødning og easy life profito f.eks?

Har fundet noget co2, er der nogen der har denne eller prøvet den??
Eksternt link http://www.unimati.biz/product.asp?product=4256

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger kgkj (Inaktiv) - 20/12-2011 18:54 20/12-2011 18:54
det er da bedre end ingen ting men du skal vide at det er meget ustabil og i værste fald være skyld i at dit akvarie ekspolder med alger, du kan lave dit eget CO2 anlæg til billige penge med CO2 på flaske

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Park (Inaktiv) - 20/12-2011 19:21 20/12-2011 19:21
kejak skrev :
Hvad er forskellen på din alt i en gødning og easy life profito f.eks?

Har fundet noget co2, er der nogen der har denne eller prøvet den??
Eksternt link http://www.unimati.biz/product.asp?product=4256

Den du linker til kan du selv lave: Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/diy-co2-anlaeg-gaer ;)

Tropica plantenæring + kam jeg anbefale! Ellers kan du selv lave en blanding mikro og makro: Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/?Itemid=230&option=com_aquanutri&vie...

Læs evt. her også: Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/naeringsstoffer-og-lys/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Park (Inaktiv) - 20/12-2011 19:23 20/12-2011 19:23
kejak skrev :
Det hele skal forresten køre med luft og filtermåtte, er det et problem i forhold til co2??

Hvis du kører med luft som drivmiddel til dit filter vil du udlufte lidt af CO2'en, men EasyCarbo er en kulstofkilde, der ikke udluftes, så her er ingen problemer! ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 20/12-2011 20:20 20/12-2011 20:20
#5 forskellen er at Alt i én Gødning, netop indeholder alle essentielle næringsstoffer, det gør de andre ikke, ..
der mangler enten helt makrostoffer, eller der er kun en del af dem og så er der så endelig forholdet mellem næringsstofferne der også er særdeles vigtigt. Alt i én Gødningen rækker uanset dine vandforhold til en belysning på 0,7 watt, har dit eget hanevand den rette sammesætning, så kan det række til endnu mere lys...
Det eneste næringsstof der ikke er i er Calcium så at sige, men det er sjældent der er brug for det her i landet, og så vil det alligevel være umuligt at tilsætte i en færdigblandet gødning, det tillader kemiens love ikke, men alle andre forhold er der taget højde for...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger kejak - 21/12-2011 19:46 21/12-2011 19:46
Har regnet lidt på brugen af altiengødning og easylife´s og det løber op i det samme prismæssigt på sigt (nognelunde, usb er lidt billigere) så jeg ryger på en aliengødning en af de nærmeste dage.
Lys, kan jeg forstå at LED kan jeg godt glemme, syntes ellers den er vildt lækker den lampe jeg linker til, ville den måske kunne gå med de planter jeg vil have i (se starten af tråden)???

#7 er der ikke nitrat i?? og levere fisk ikke det?? Er det ikke bedre med tropica plantenæring?
ja undskyld striben af ? der :D
Park: mente nok der var noget med at co2 blev udluftet, men tag/bruger planterne ikke det de skal inden da??

Og venligst, nu hvor jeg har 2 plantegeeks(undskyld udtrykket hehe) her, kan i så ikke komme med nogen forslag til nemme baggrundsplanter og et par mellemgrundsplanter??

Tak for hjælp indtil videre............Håber snart jeg kan smide nogen billeder af mit første seriøse planteprojekt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 21/12-2011 21:39 21/12-2011 21:39
Du kan selv foretaget valget mellem planterne ved at anvende kriterierne her.. Eksternt link http://www.akvariegødning.dk/index.php/planteindex.html
en plante der dur til mellemgrund i 300 liter er ofte at finde som baggrund i 100 ltier ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Park (Inaktiv) - 21/12-2011 22:03 21/12-2011 22:03
Forslag til nogle baggrundsplanter (kan også benyttes som mellemgrund, hvis trimmes ordentligt):
- ludwigia repens - evt. "rubin"
- rotala rotundifolia
- hygrophila sp. araguaia

Mellemgrund:
- sagittaria subulata
- bolbitis heudelotii
- java bregner - narrow eller trident er flotte!
- pogostemon helferi
- cryptocoryne lucens

Plantenæring+ er det samme som plantenæring, men er inklusiv kvælstof (N) og fosfor (P). som er makrogødning ;)

Ellers kan du selv købe gødning og afstemme det med dit vandhanevand: Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=855328 ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger kejak - 31/12-2011 10:27 31/12-2011 10:27
Så blev der købt planter forleden, lidt easy carbon og tropica plantenæring.
Tømt for fisk og andet indhold. der var lidt vandt i da jeg smed bundlags gødning i, det kan ikke anbefales, det gjorde det lidt svært at lege rundt med. Og den smule der undslap og nu hænger i overfladen, falder den til bunds?? Eller skal jeg i gang med nettet??
Der røg flodgrus over, 2 rødder, 1 stor og lidt små sten. Planterne har jeg ikke den store ide om hvad er udover der er et par pogostemon helferi, en javabregne (windeløv tror jeg den hedder) og nogen vallisneria.

Har også fundet en super lampe (tror jeg da).
Eksternt link http://ultra-led.dk/index.php/t5-lamper/t5-quad-60-80cm-4xt5.html

Så er jeg jo helt oppe på 96watt, det må da være rigeligt :P Kan man måske smide 4x18watt i? eller undlade at have det forreste rør i f.eks?

Smider lidt billeder senere når filmkassen er opladt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Park (Inaktiv) - 31/12-2011 15:42 31/12-2011 15:42
Glæder mig til at se billeder!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger kejak - 31/12-2011 17:54 31/12-2011 17:54
Der kommer lige et par billed. :)

Er det sortvands akvarie hehe :P

Deres midlertidige hjem.

Et par undervejs billeder.

Og det næsten færdige resultat, hvad er det for planter på de 4 sidste billeder? De havde ikke navne skilte på i butikken desværre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Steffenhn (Inaktiv) - 01/01-2012 12:36 01/01-2012 12:36
#15 - Jeg er ikke sikker, men det anden sidste billede (den ved malle hulen) ligner min Cryptocoryne undulata "broad leaves"

Det ser ellers fint ud, en baggrund ville også være ret fedt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger kejak - 01/01-2012 14:05 01/01-2012 14:05
Ja jeg skal have fundet på noget til baggrund, tror det ender med noget blå/sort film bagved.
Var ellers i gang med en baggrund til det, men jeg var utålmodig og satte det op uden :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger Carsten From - 01/01-2012 14:15 01/01-2012 14:15
De planter du har i midten af det sidste billede holder ikke længe i akvariet inden de rådner. Det er en sumpplante som ikke egner sig til akvarier.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Steffenhn (Inaktiv) - 01/01-2012 14:18 01/01-2012 14:18
Uha, det er nok svært at sætte film på nu. Jeg har malet mit akvarie med sort akyrl maling og det kan nemt pilles af igen.
Det er nok nemmere at komme til med en pensel (og flottere resultat) frem for at prøve at få folie på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger kejak - 01/01-2012 14:26 01/01-2012 14:26
#18 De 2 bag stenen du mener??
#19 Tror det bliver noget bøvl ligegyldig hvad jeg vil med baggrund, nu hvor det er sat op :P
Det er nok nemmest at sætte noget bagved som det er nu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Superbruger Carsten From - 01/01-2012 14:47 01/01-2012 14:47
#20 Ja, dem bag stenen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger kejak - 05/01-2012 16:47 05/01-2012 16:47
Den lampe jeg linkede til tidligere, kan man komme mindre rør i den?? Eller skal de være på 24Watt?

Får lige linket igen.

Eksternt link http://ultra-led.dk/index.php/t5-lamper/t5-quad-60-80cm-4xt5.html

Annoncører
Annoncører