Filter/sump/dsb til stort indbygget akvarium?

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Gør det selv
Visninger : 3200

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Aqua-MI (Inaktiv) - 09/12-2011 10:54 09/12-2011 10:54
Jeg har holdt lidt pause med akvarierne og har fået bygget om. Nu står jeg så snart klar med et ”herreværelse”, hvor der skal være indbygget akvarium (Tanganyika eller Malawi) i endevæggen. Baljen skulle gerne blive nogenlunde på disse mål: 275*120*80cm (L*D*H). Måske bliver dybden 10-20cm mindre – og måske bliver højden op til 20cm mere. Det er forhold, som jeg overvejer... Det skal jo være muligt at fiske diverse op fra alle hjørner af baljen. Kommenter endelig :-)

Akvariet skal bygges ind i væggen 60-70cm over gulvhøjde, havde jeg tænkt mig. Så kunne man sidde i sofa og have fint indkig. Og der burde så være plads til diverse filtrering under akvariet.

Det er særligt omkring filtreringen, at jeg har mine tvivl. Jeg har tidligere haft rigtig mange akvarier – og lavet alt mulig filtrering med succes, lige fra indbyggede filtre til rislefiltre, simple sumpe (små akvarier stående over store akvarier) samt et hav af løsninger med spandpumper og indvendige filtre. MEN jeg har aldrig – som jeg skal nu – måtte fokusere på at akvarie og sump skal være i et opholdsrum, hvorfor der er strikse krav (fra min kone) til:

1. En næsten 100% garanti for at der ikke spildes vand eller det kan løbe over (tilstoppet filter, vandskift, etc.)
2. Ventilation – minimal fugt.
3. Lydløshed – ja, uha-da-da...
4. Æstetik, dvs. man må kun se akvariefronten. Al teknik er skjult (og lydløs).
5. Forbrug af tid og penge. Når det er oppe at køre, så må systemet ikke kræve at jeg som tidligere lige skal ligge og lege med diverse pumper og filtre hveranden aften – og det må ikke kræve 58 kbm i vandskift som for et par år siden.

Jeg håber, at skitseringen har givet en ide om hvad der sigtes henimod :-)

Hvem har erfaringer med et deep sandbed filter (DS B) til ferskvand?

Jeg har bla. kigget lidt på den her side, som dog drejer sig om et saltvandsakvarium.
Eksternt link http://www.allensaquariums.com/reef/design.htm

Der er jo en del, som mit system ikke bør indeholde...

Denne side er super informativ: Eksternt link http://www.reef-eden.net/DSBs.htm

Hvem har erfaringer med at tilføre diverse ”sanddyr” mv til et DSB? Hvilke? Hvorfra skaffer man den mikrofauna?

Sluttelig kastes dette brede spørgsmål op i luften:

Hvad ville du fylde ind under akvariet, hvis du stod foran dette projekt? Man skal nok regne med at der vil være ca 250 cm i længden, 80-90 cm idybden og nok kun 40cm i højden (idet der skal være mindst 20 over sumpen til hænder, arme, slanger og rør). NB: Det skal være et Tanganyika- eller Malawi-akvarium :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger rune_frost (Inaktiv) - 09/12-2011 11:08 09/12-2011 11:08
spændende projekt du skal i gang med!

jeg har netop indkøbt et 260cm akvarie (936 L) som jeg også planlægger at indbygge i en væg, dog kun en skal/front forand akvariet.

Hvad havde du overvejet mht. baggrung? der findes jo ingen baggrunde i den størrelse 260-275cm!

så jeg er lige med på en "lytter" :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Aqua-MI (Inaktiv) - 09/12-2011 11:26 09/12-2011 11:26
Jeg har ikke besluttet mig, men BTN-moduler eller hjemmelavet baggrund, som jeg har gjort før.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger calon (Inaktiv) - 09/12-2011 17:58 09/12-2011 17:58
har ingen erfaring med filter bag bagrunden, men burde dette ikke opfylde din kones krav ?
af hvad jeg har læst så burde man ikke skifte det eller røre det mer end hver 2. - 3. år og kun filtervat skal skiftes engang imellem. og hvis man skaffer sig den rigtige ph så burde problemet med det lydløse da også være dækket.
hvad angår at ku se det så er det jo bare at være fantasifuld med sin baggrund :D .
eller er dette helt forkert ?
Og hvad angår at skifte vand er der jo tons vis af forskellige ting man kan putte bag sin bagrund som gør at man næsten ikke behøver at skifte vandet :D
Det er en rigtig spændene tråd da jeg lidt står med samme problem selv, da mit 530 snart skal op og køre og selv har samme krav.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Svend Erik - 09/12-2011 18:52 09/12-2011 18:52
Hvad med en sump/biofilter under akvariet, størrelse alt efter hvad der er plads og lyst til. Og så et svovlfilter til at tage nitrat, ikke at det fjerner behov for vandskift, men det begrænser.
Jeg syntes det virkede for nogle år siden da jeg brugte svovlfilter, men hvad andre siger ved jeg ikke.
Sump kræver godt nok overløb, men det burde kunne laves lydløst.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 09/12-2011 19:46 09/12-2011 19:46
Med kun 40 cm under akvariet (jeg er enig i at der absolut ikke bør være mere, af hensyn til synsvinklen når man sidder foran akvariet) bliver det svært med en sump.

Kan der evt. bilve plads ved siden af akvariet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Aqua-MI (Inaktiv) - 10/12-2011 19:21 10/12-2011 19:21

Det er ikke optimalt med filter bag moduler, når akvariet er så dybt som det her bliver. 100-120cm.
Der er uanset mange bestræbelser altid et eller andet som skal rettes eller renses i et baggrundens filter; og det bliver totalt umuligt i det her tilfælde :-)
Og der der nu er plads under akvariet, så er det jo oplagt at bruge den plads...

Ja, det er præcis hvad jeg skal have - og der er jo rimelig med plads: 200-250 cm i længden (dog evt opdelt i tre rum for at have to støttepiller under den store balje ovenpå) og så 80-100cm i dybden (bredden).
Hvis overløb laves så udløbet fra dette er under vandoverfladen i sumpen, så er der ikke rislende lyd. Modsat iltes vandet heller ikke så godt, som hvis overfladen brydes.
Ja, det bliver nok noget med at koble et svovlfilter med koralgrus + svovlgranulat på med lav gennemstrømning.

Der skal helst ikke afsættes mere plads på hver side af akvariet end ca 10cm til andet end rør, ledninger og slanger.
Som jeg ser det er der plads til 400-500 L sump under akvariet trods den lave højde (40cm).
Skulle det vise sig at der er behov for højere højde, så må jeg få banket mere gulv ud under baljen, således at der evt kan støbes et dybere resovoir.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Svend Erik - 10/12-2011 23:59 10/12-2011 23:59
Jeg havde mit varmelegeme og luft til at være i sumpen så iltning, det skal bare være i et rum der bliver ved med at være fyldt.
Husk at sidste rum i filteret skal kunne rumme overskudsvand hvis strømmen svigter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Aqua-MI (Inaktiv) - 11/12-2011 00:14 11/12-2011 00:14
Ja, en luftpumpe skal nok tilføres for ekstra iltning. Jeg regner med at sumpen skal være lukket med låg/dækglas for at mindske fordamapning og ligeledes lyd.

Varmelegeme behøves ikke idet jeg i f.m. at gulvet i det aktuelle rum snarligt bliver brudt op og gulvvarme indlagt. Der bliver i denne forbindelse lavet separat "gulvvarme" til akvariet med egen termostat.

Annoncører
Annoncører