Hvilken jordspiser skal jeg vælge

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika - Jordspiser
Visninger : 5426

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger langebæk - 05/12-2011 00:58 05/12-2011 00:58
hejsa alle sammen

jeg er ved at starte et discus akvarie op igen på små 500 liter og har udset mig en lille gruppe på 6 stk jeg gerne ville ha, men udover det skal der selvf være jordspiser og jeg har før haft G. orange head.

jeg har overvejet lidt at have 5-6 stk Geophagus iporangensis fordi ikke bliver så store men graver de ligeså meget som orange head??
jeg har også kigget lidt på Geophagus steindachneri og Geophagus surinamensis men de bliver også pænt store eller er det bare at købe 5-6 stykker også tynde ud i dem når de bliver større og pare ud?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger SAC - 06/12-2011 16:31 06/12-2011 16:31
G. iporangensis graver MEGET og vil sikkert stresse dine discus ihjel. G. steindachneri virker som den mest velegnede af de nævnte arter. De når alligevel aldrig de angivne max-størrelser i akvariet. En han og tre hunner vil være en fin lille flok. Jeg har hørt om én herinde, der har oplevet steindachneri som agressiv. G. surinamensis findes ikke i min verden, så den kan jeg ikke kommentere....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger langebæk - 06/12-2011 18:48 06/12-2011 18:48
okay tak det var jeg ikke klar over, det er jo ret væsentlig at de graver meget det vil jeg lige tage med i overvejlserne.
kender du nogle andre forhandler end neonfisken.dk der har mange fede jordspiser i kbh området`?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger SAC - 07/12-2011 11:57 07/12-2011 11:57
Du kan næsten altid gå ud fra, at de cichlider, der IKKE er mundrugere, graver mere og er mere territoriehævndende, end de mundrugende.

Jeg bor jo i den modsatte ende af landet, så jeg kender ikke Københavner-butikkerne ret godt. Det må der være andre her på siden, der gør???? For mig ser det ud til, at Neonfisken er den førende på Sydamerikanere, men det er kun udfra hvad jeg har kunnet se på nettet. Neonfisken reklamerer forresten med Geophagus surinamensis - vildtfanget i Columbia. Den Geophagus, der oftest fejlagtigt sælges som surinamensis er Geophagus dicrozoster. Den kommer netop fra Columbia, Det billede, de har på siden, er af en meget ung fisk, men det kunne sagtens være en dicrozoster. Hvis du kigger på den MEGET fejlagtige artsbeskrivelse her på siden, vil du se, at der er to billeder: Et af en Geophagus altifrons og et af en dicrozoster. (Det er det, hvor der står G. surinamensis - han.) På billedet af dicrozosteren kan du se, at den har en lille sort streg nederst på gællelåget. Prøv at lægge mærke til, om Neonfiskens har det... Dicrozoster er en utroligt flot fisk, hvor de røde, blå og hvide farver i finnerne er meget kraftige. Den er mundrugende, men livlig. Jeg vil ikke garantere, at den ikke vil stresse dine discus, men en lille flok ungfisk, der kan vokse op sammen med discusserne kunne være en mulighed. Inderst inde er jeg dog bange for, at de fleste andre cichlider vil stresse discusfiskene....men igen....jeg har aldrig prøvet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger langebæk - 07/12-2011 17:07 07/12-2011 17:07
jeg har nu snævret det ned til Geophagus steindachneri og Geophagus surinamensis også G. orange head som lægger deres æg på en sten.
men jeg tænker bare nu har jeg haft discus i mange år og de lægger æg næsten ligemeget hvordan vandet er det bliver dog bare aldrig til andet end æg hvis man vil have mere ud af de så skal der blødtvand til og mange andre ting
skal man være mega heldig for at få unger på sine Geohagus i alm hane vand eller kan det slet ikke lade sig gøre?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger SAC - 08/12-2011 09:50 08/12-2011 09:50
Det kan sagtens lade sig gøre med de fleste Geophagus. Der er nogle enkelte vanskelige, men dem, du nævner her, plejer der ikke at være problemer med. G. steindachneri er jo traditionel mundruger og må nærmest betegnes som nem. Det er rigtigt, at G. Orange Head Head først lægger æg på en sten, men efter et par døgn tages de i munden. Den er slet ikke så slem, som dm, der slet ikke er mundrugere. Der bliver opdrættet mange Orange Head i alm. vand, selvom det nok ville være endnu bedre med blødt.

Og så længe, du spørger om G. surinamensis kan jeg ikke svare dig. Når en forretning reklamerer med G. surinamensis, kan det som nævnt være hvad som helst. Det eneste, som det helt sikkert IKKE er, er G. surinamensis

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger DLarsen - 08/12-2011 09:57 08/12-2011 09:57
Hej Langebæk,
Hvis du leder efter nogle jordspisere som ikke bliver så store og som er søde og fredelige, kan jeg varmt anbefale dem her: guianacara owroewefi. eller eventuelt G. Geayi, som jeg dog ikke selv har.

Men owroewefi har jeg en flok af, gående i et 900L sammen med alt muligt andet (selskabsakvarie). De har ynglet flere gange i selskabsakvariet uden der er taget særligt hensyn til vandværdier eller andet. Enste "ulempe" er at de graver huler under sten og trærødder, men ... Det er jo jordspisere :-)
Jeg har købt dem i Neonfisken for ½ år siden.

ps. Jeg har en enkelt Steindachneri han gående i et andet jordspiser akvarie, og den er en pestilens pga. den er så aggressiv. Ved ikke om det er anderledes hvis den fik nogle hunner at gå med.
vh
Dennis

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger HECHR - 08/12-2011 14:51 08/12-2011 14:51
Jeg er enig med DLarsen her.
Uden at have excelleret ud i alverdens jordspisere, så er
Guianacara owroewefi en absolut favorit.
Den er flot og har en utrolig spændende adfærd.
Havde jeg pladsen til et artsakvarium til dem, så var de her.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger SAC - 08/12-2011 15:16 08/12-2011 15:16
Indlægget er rettet 08/12-2011 15:20 08/12-2011 15:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tjah...Guianacaraerne er også dejlige fisk. De graver noget, ja, men primært for at udvide og indrette deres huler, så de graver ikke nødvendigvis hele akvariet op. Men tror du ikke, at et Guianacara-par, der fører en flok unger rundt i akvariet, vil skræmme og stresse discusfisk helt vildt? Det svære ved det her er jo ikke at finde en fin jordspiser, men at finde én, der så nogenlunde vil lade discusfiskene i fred. Super-fisk til arts-akvarie, som du skriver, eller sammen med nogle lidt mere hårdføre arter....men......til discusfisk tvivler jeg noget.

Men hvis vi skal gå lidt længere ud, end de deciderede Geophagus, så er Biotodomaerne nok nogle af de mindste og fredeligste. Biotodoma cupido er den mest almindelige. En rigtigt fin fisk, der har nogenlunde samme krav til omgivelserne, som discusfisk. Du kan se et udmærket billede under artsbeskrivelsen her på siden....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger langebæk - 08/12-2011 20:40 08/12-2011 20:40
min opsætning bliver 6 stk discus 5-6 stk jordspiser og 8-10 stk af de her Hemiodus gracilis en tetra variant der bliver små 10 cm

jeg har haft discus i mange år og havde tidliger to stk G orange head i et 720 sammen med 15-20 discus der var nul problemer også selv om over 20 cm.
det var nok der da de kom op i den størrelse og alle farverne kom frem jeg blev super tændt på at have flere jordspiser
jeg er lige kommet hjem fra en tur i sverige hvor vi var oppe i en akvariebiks der ligger i åled, ud over det var den fedes biks jeg har set ever og jeg kom hjem med ægte margroovi rødder fra philipinerne så havde han G. red head VF fra colombia gående lige ved siden af G. red head FX og der var kæmpe forskel, de vildt fangene var meget mere fede i farverne hvor FX'erne nærmest så kedelige ud

han havde også lige sådan en fætter her til 100.000 kroner hvis nogle af jer ikke ved hvad i skal bruge jeres atp penge på

og selvf også lige en gruppe VF L046 som har har haft før export forbudet kom

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger SAC - 09/12-2011 10:46 09/12-2011 10:46
Ok. Jeg vidste ikke engang, at man havde fundet Orange Head i Columbia. Men er det så ikke bare at springe på dem? Orange Head er når alt kommer til alt en af de allerflotteste Geophagus og den bliver ikke så stor. Og så en ny variant??? Kan man se et billede af sådan en Columbiansk fætter et sted?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger SAC - 09/12-2011 11:45 09/12-2011 11:45
Indlægget er rettet 09/12-2011 13:55 09/12-2011 13:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hmmm....nu har jeg fundet Åleds hjemmeside. Spændende! Men de er nu heller ikke helt fri for at have rod i navnene. Jeg har selvfølgelig ikke været deroppe, som du har, men her er lige lidt at være opmærksom på:

Geophagus sp. Orange Head: er ganske rigtigt farveløs. Så hvis det er den, du mener, så er det rigtigt. Det KAN skyldes, at de er unge eller at de går under forhold, der ikke er optimale, og de kan tænkes at farve ud i et ordentligt akvarie.

Geophagus Red Head - latinsk navn: Geophagus proximus. Den er helt gal - men en fejl, jeg har set før. Geophagus proximus er en HELT anden fisk. (Jeg har selv en flok af dem) Du kan selv prøve at slå den op. Fisken på billedet er en Orange Head. Forskellen er nok - uden at jeg kan være 100% sikker - at det er varianten fra Araguaia.Araguaia-varianten har små metalliske pletter på kroppen. Så virker den lidt kraftigere, og er normalt brunere, der hvor Tapajos-varianten er mere orange. Jeg har set Araguaia-varianten solgt som G. proximus et par steder her i Jylland. (Læg desuden mærke til, at jeg KONSEKVENT kalder dem Orange Head, for det er det, de hedder i de bøger og blandt de folk, jeg respekterer og lærer af. Det er dødirriterende, når den samme fisk skal kaldes Orange Head, Red Head, Red Shoulder, Red Face o.s.v.)

Geophagus sp. Columbia. Geophagus dicrozoster hed G. sp. Columbia før den blev beskrevet. Det er den, der ofte sælges som G. surinamensis - Vildtfanget Columbia. Men det kan vi nok se, hvis de får et foto på siden. Det passer meget godt med, at Åled for flere andre fisk bruger forældede og udgåede navne. (Geophagus jurupari, Acarichtys geayi o.s.v.)

Jeg kan dog ikke lige finde en Orange Head fra Columbia....men det kommer måske senere....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger langebæk - 09/12-2011 17:12 09/12-2011 17:12
det er så fedt med alt den nye viden, men jeg fandt lige et billede af den der G. sp columbia

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Lau - 10/12-2011 10:17 10/12-2011 10:17
100.000kr? så er den leopoldi da vidst også betalt ;) mon ikke det er fordi de ikke ønsker at sælge den?

Ang. jordspisere så har jeg haft held med geophagus sp. orange head med discus, men også biotodoma cupido, har ikke rigtig prøvet andre.

Har mine orange head gående sammen med mine leopoldi-rokker nu og det går også fint. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Svend Erik - 10/12-2011 11:10 10/12-2011 11:10
Har du prøvet at kigge denne Geophagus crassilabris, jeg ved ikke hvor meget den graver som voksen, men syntes det er en af de flottere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger langebæk - 10/12-2011 12:29 10/12-2011 12:29
lau jeg tror det har noget at gøre med størrelse, hunnen var 70-80 cm i diameter og hannen var 50-60 cm de yngle også og han havde indtil flere forskellige mindre gående i kældren, men du kan logge ind på discushobby.dk jeg har smidt en ordenligt røvfuld billeder derinde af det hele

jeg tror også det bliver orange head eller de den VF G. sp Columbia jeg vælger til min balje, sådan at jeg har 6 discus og 5-6 jordspiser og 10 af Hemiodus gracilis

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger SAC - 11/12-2011 10:06 11/12-2011 10:06
Spændende. Eksternt link http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=444ende .
Her kan du se, at sp. Columbia er dicrozoster siden 2004. Så prøv at søge på Geophagus dicrozoster og se, hvad der kommer op af fotos og beskrivelser. Den er rigtigt fin, livlig og nem at holde og opdrætte

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger amolin (Inaktiv) - 11/12-2011 17:02 11/12-2011 17:02
Hvad med pellegrini?
Ligner steindachneri en del, er bare lidt federe (synes jeg), og så er det jo en ret sjælden fisk, det synes jeg da gør det lidt sjovere...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger NDR (Inaktiv) - 11/12-2011 17:06 11/12-2011 17:06
#13 Er det dit eget billede, eller har du fået tilladelse til at bruge det?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger langebæk - 11/12-2011 22:40 11/12-2011 22:40
NDR---> jeg har snakkede med Åled og han sagde god for det ellers havde jeg aldrig lagt hans billede herind

Annoncører
Annoncører