Tilstoppet baggrundsfilter - hvad gør jeg?

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1752

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger martinjensen123 (Inaktiv) - 22/11-2011 21:01 22/11-2011 21:01
Hej alle,

Jeg har et 250L akvarie med hjemmelavet baggrundsfilter lige efter Unimati's guide. Filteret er lavet med bioelementer, og næsten 1/3 af akvariet er filtermateriale!

Jeg har et 60mm hul med rist hvor vandet kan løbe ind - dette sidder ca. 4-5 cm over toppen af bundstenene.

Jeg er nu stødt på det problem at risten ikke kan følge med (tror faktisk det er helt stoppet - bag risten) og vandet løber derfor over.

Er der nogen bud på hvad jeg kan gøre for at løse problematikken?

Baggrundsfilteret er kun 6 mdr. gammelt, og efter hvad jeg har kunne finde af informationer på nettet skulle dette filter være stort set vedligeholdelsesfrit...

På forhånd tak!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger martinjensen123 (Inaktiv) - 22/11-2011 21:06 22/11-2011 21:06
Det er forresten disse bioelementer jeg benytter: Eksternt link http://www.unimati.biz/product.asp?product=487

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Hugo - 22/11-2011 21:09 22/11-2011 21:09
Lav et overløb i baggrunden, således at vandet løber den vej til filteret, inden pytten løber over.
Slamsug i filteret ved indløbet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger martinjensen123 (Inaktiv) - 22/11-2011 21:31 22/11-2011 21:31
Hej Hugo,

Har lavet et lille overløb, men har faktisk købt en overløbskam for længe siden - kunne være jeg skulle få den installeret.....

Tak for buddet...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Unimati (Inaktiv) - 22/11-2011 21:52 22/11-2011 21:52
Er vandstanden faldet bag hele baggrunden (elementer, svamp, vat & pumpekammer), eller kun i pumpekammeret?

Hvor lang afstand har du fra risten og ud til bagglasset?

Fodrer du meget med frost eller andet "slimet" foder?

Hvis den er slammet til omkring risten (hvilket jeg aldrig tror, jeg har oplevet, hvad jeg lige kan huske af), så kan det afhjælpes ved at slukke for pumpen, når du skifter vand. Slangen du tømmer akvariet med ved vandskifte, stikker du hen på risten, når du tømmer, så vil den suge eventuel løs skidt med ud.

Kan du kigge ind i filteret?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger martinjensen123 (Inaktiv) - 22/11-2011 23:21 22/11-2011 23:21
Hej Ole,

Vandstanden er faldet bag hele baggrunden, ca 10 cm lavere end resten af vandstanden. (og det er lige i begge sider).

Fra rist til bagglasset er der vel 10 cm også.

Jeg har fodret noget med hjemmelavet frostfoder, men bruger mest normalt flagefoder eller myggelarver.

Den ser egentligt ikke ud til at være slammet til omkring risten, og jeg har prøvet at sætte slamklokken på dér under rens, det hjælper i en kort periode.

Jeg kan godt kikke ind i bioelementerne, de ser ret beskidte ud de nederste 10-15 cm (det er så også i dette lag risten sidder).

Jeg prøvede at prikke nogen huller i baggrunden, det hjalp også, men igen en kort fornøjelse...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Unimati (Inaktiv) - 23/11-2011 00:45 23/11-2011 00:45
Frost er generelt meget hårdt ved filteret, men derfor skal det nu ikke slamme til. Det lyder lidt underligt.

Uanset grunden, så må du ikke rengøre filteret. Ved de næste mange vandskifte slukker du pumpen, og suger vandet ved risten. Efter nogle gange skulle det gerne fjerne "proppen".

Et overløb kan også bruges, men det vil ødelægge noget af sugeevnen i risten, så du risikerer at skidtet ikke bliver suget ind i filteret, men derimod lægger sig på bunden. Et overløb bør altid være en sidste udvej, og selv der vil jeg ikke gøre det :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger martinjensen123 (Inaktiv) - 24/11-2011 16:57 24/11-2011 16:57
Hej Ole,

Tak for buddet, så venter jeg med overløbet og prøver med hyppige vandskift og dropper frostfoderet..

Jeg vender tilbage med hvordan operationen lykkes...

Annoncører
Annoncører