Vaske sand?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2082

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger heba (Inaktiv) - 20/11-2011 08:20 20/11-2011 08:20
Jeg købte et par poser med levende sand og der stod at man kunne putte sandet i direkte.
Som skrevet så gjort, dog kun en pose.
Nu har jeg i 2 dage set at fin fin sand flyder rundt i det.
Efter en dag lagde jeg en meget lille ferskvandspumpe med filter ned som fjerne noget af det.
Jeg har her til morgen forsøgt at placere mine levende sten og vil højst samdsynligt arbejde mere med opbygningen af dem senere i dag.
Dette har medført at sigtbarheden er faldet drastiskt igen.
Kan kun se halvt igennem akvariet på 40 cm.
1: Vil dette opstå også når jeg starte begge min 2 cirkulationspumper på 2400 og 3200 liter og fortsætte?(lige nu køre den lille kun).
2: Har jeg dummet mig gevaldigt ved at følge hvad de skrev på posen og IKKE vaske/skylle sandet?
3: Skal jeg lade den lille pumpe køre de næste 2-3 uger og lade den gøre arbejdet?
4: Skal jeg tømme akvariet for vand og sand og starte forfra med VASKET sand?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mt808 (Inaktiv) - 20/11-2011 10:33 20/11-2011 10:33
du må ikke vasket det levende sand du skal bare lad det få noget tid så skal det nok komme :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger skod (Inaktiv) - 20/11-2011 11:30 20/11-2011 11:30
jeg ville smide alle powerheads i med det samme ellers vil du få skidtet hvirvlet op hvergang du sætte en ny i. Det skal nok bundfælde efter et par dage, medmindre du har vandflowet direkte i sandet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger heba (Inaktiv) - 20/11-2011 11:36 20/11-2011 11:36
Tak skal i have.
Har startet begge cirkulationspumper nu.
Har kun protein-skimmer i pt og midlertidigt ferskvandpumpen til at filtrere støvet væk.
Hvis sandet er så fint skal jeg så have et filtreringsfilter permanent også?

mvh
Henrik

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger mt808 (Inaktiv) - 20/11-2011 11:45 20/11-2011 11:45
nej det vil jeg ikke sige du skal det skal bare ha noget tid. men det har man jo ikke :D og det har jeg heller ikke :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 20/11-2011 19:53 20/11-2011 19:53
Prop streampumperne i og smid filtervat omkring, det kan sagtens tage en uges tid at slippe af med..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Han$en (Inaktiv) - 20/11-2011 21:24 20/11-2011 21:24
Hvis skummeren og alle pumper kører, skal det nok lægge sig.

Men af denne årsag benytter jeg aldrig selv "Levende Sand" - Jeg vælger at købe tørt til 1/3 pris, og vaske det grundigt. En lille skefuld fra et indkørt system kan kickstarte det meget hurtigt, men er ikke nødvendigt. Stenene skal nok sætte skub i det med tiden.

Men dermed ikke sagt at det på nogen måde er spildt at have købt levende - Jeg har bare ikke tålmodigheden til tåget vand :P

Såvidt jeg har læst mig frem til er der vidst også et par dage at hente i at indkøre med levende sand, men om det passer har jeg ingen erfaring med.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Drelige (Inaktiv) - 20/11-2011 22:02 20/11-2011 22:02
ret mig hvis det er forkert, men mener jeg har set et link herinde hvor der er en der siger at man tager en filtersok og sætter på et rør og så en tragt i den anden ende og så skulle det tage det der "tåge" men kan selvfølgelig ikke finde det link nu er der nogen der kan hjælpe der????

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 20/11-2011 22:08 20/11-2011 22:08
Drelige skrev :
ret mig hvis det er forkert, men mener jeg har set et link herinde hvor der er en der siger at man tager en filtersok og sætter på et rør og så en tragt i den anden ende og så skulle det tage det der "tåge" men kan selvfølgelig ikke finde det link nu er der nogen der kan hjælpe der????

Samme princip med filtervattet ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Drelige (Inaktiv) - 20/11-2011 23:26 20/11-2011 23:26
Jaaa men hvis man nu som mig gerne vil have noget mere i hvordan så bedst?? Og forresten en stor tak til dig Anders og stockholm for at tale mig fra falske baggrunde har købt levende sten og mums det skal nok blive godt

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Han$en (Inaktiv) - 20/11-2011 23:48 20/11-2011 23:48
Det du omtaler som støvsamler er nok som denne:

Eksternt link http://marine-sources.at/zubehoer/product/view/9/22

Jeg bruger den selv med deres 200mikron sokker, og det fungere glimrende. Sokkerne har jeg 2 af, når den ene så har tjent sin værnepligt (ca en måneds tid) bliver den skyllet groft under hanen, og ryger med de sure underhylere i vaskemaskinen med vrangen ud af. Hvor mange gange de holder til det vides ikke, jeg er kun oppe på vask nummer 2 indtil videre.

De fanger i hvert fald en masse skidt, det er helt sikkert, og hvis man ikke har reaktor til formålet, kan de også læsses med enten aktivt kul eller fosfat fjerner.

Dog skal man være lidt om sig - For meget Detritus i sådan en sok kan sive nitrat og fosfat. Et velindkørt og ikke overbelastet akvarie plejer dog at kunne håndtere dette :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger heba (Inaktiv) - 21/11-2011 06:53 21/11-2011 06:53
Tak for alle svarene

Vandet ser nu ud til at blive mere klart.
Det er ikke optimalt endnu, men tiden arbejder for det.

Han$en:
Hvor sætter man den fast den sok?

Mvh
Henrik

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger heba (Inaktiv) - 21/11-2011 07:21 21/11-2011 07:21
En lille tilføjelse:

Efter jeg skrev indlægget kl 06:53 kom min kone ind og sagde hun havde pudset ruderne og tilfældigt kommet til at rode rundt i sandet på bunden.
Det havde nu ændret sin opførsel fra dag 1 til nu dag 3.
Første dag stod der op 2-5 cm støvskyer og det fordelte sig i akvariet.
Nu her dag tre bølgede det blidt op og lagde sig ned, næsten uden støvsky.

Hun havde også googlet på navnet: Caribbean Live Sand fra Carib Sea Inc.
Det fik utroligt god kritik!
Folk skrev præcist som jeg at det så forfærdeligt ud første dage, men over en uge faldt det til ro og ændrede karakter fra vildt nervøst sand til et super produkt.
De skrev også at der er masser af bakteriekultur i og der hjælper på hastigheden på at få et nystartet akvarie op og køre.
Så jeg langt mere positivt på dette produkt end hvad jeg gjorde dag 1 og 2.

Mvh
Henrik

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Han$en (Inaktiv) - 21/11-2011 13:24 21/11-2011 13:24
Han$en:
Hvor sætter man den fast den sok?

Holderen sættes på kanten af sumpen - Den er formet som et beslag, og så er der 2 plastik fingerskruer - Sokken proppes ned i holderen, og så passer det blot sig selv :)

Hun havde også googlet på navnet: Caribbean Live Sand fra Carib Sea Inc.
Det fik utroligt god kritik!
Folk skrev præcist som jeg at det så forfærdeligt ud første dage, men over en uge faldt det til ro og ændrede karakter fra vildt nervøst sand til et super produkt.
De skrev også at der er masser af bakteriekultur i og der hjælper på hastigheden på at få et nystartet akvarie op og køre.
Så jeg langt mere positivt på dette produkt end hvad jeg gjorde dag 1 og 2.

Det skyldes at bakterierne lige skal igang i akvariet. Når bakterierne kører holder disse sandet samlet, og gør det tungere / tættere pakket. Jeg bruger 1-2mm i mit, og når det kommer i som renvasket flyver det bare man overvejer at tænde en pumpe.. Efter en 5-6 dage har bakterierne indtaget overfladen, og så ligger det rimelig tungt

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Ak1204 (Inaktiv) - 21/11-2011 16:58 21/11-2011 16:58

Sand indeholder meget små partikler foruden korn. Når disse små partikler blandes med vand, vil sidstnævnte gøre vandet uklart.. Skummeren og filtervat tager disse partikler..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Han$en (Inaktiv) - 21/11-2011 19:42 21/11-2011 19:42
Ak1204 skrev :

Sand indeholder meget små partikler foruden korn. Når disse små partikler blandes med vand, vil sidstnævnte gøre vandet uklart.. Skummeren og filtervat tager disse partikler..

Men sandet er stadig løst de første dage. Der vil altid være spildprodukter, det er uundgåeligt :)

Annoncører
Annoncører