Den uofficielle Zeo tråd.

Postet under : Saltvandssiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 3543

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 18/11-2011 12:30 18/11-2011 12:30
Jeg oplever en stadig stigende interesse i Korallen-Zucht's ZEO produkter, og jeg tænkte at vi kunne lave en tråd med en kort gennemgang af de enkelte produktet samt vores erfaringer med dem.

Da jeg selv lige er begyndt på kun to produkter (Amino Acid Concentrate og Pohl's Xtra), kan jeg af gode grunde ikke komme med den helt store beskrivelse, men jeg kan kort opridse mine korte erfaringer med disse.

Jeg har brugt Amino Acid Concentrate i halvanden uges tid og Pohl's Xtra i 4-5 dage og i går begyndte jeg at kunne se nogle resultater af det, især på min lilla Montipora Digitata, der står flottere med en utrolig flot lilla farve end nogensinde før. Førhen kunne man godt se at den var lilla, men den var nærmere lidt brun i det, og kun med svagt lilla vækstspidser. Spidserne er nu ekstremt lilla og selve polypperne og stammen på korallen er meget mere livlig i farven og med flottere polypper.

Har I brugt ZEO og hvad er jeres erfaringer?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 18/11-2011 12:49 18/11-2011 12:49
Med al respekt, Tobias, så synes jeg det er synd at vi kun holder os til Zeo i denne tråd. Der er så mange måder at opnå samme resultat på.

Men dét synes jeg til gengæld også kunne være interessant at diskuterer! :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 18/11-2011 13:17 18/11-2011 13:17
Så er det godt, det kun er en uofficiel tråd ;)

Hvilke andre produkter er der lignende KZ's? Der er måske Red Sea's nye program, men det er der måske ikke så mange der endnu har prøvet, eftersom det er helt nyt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/11-2011 13:35 18/11-2011 13:35
Ja Tobias, med al respekt skal vi ikke bare holde os til ZEO produkter, selv har jeg testet rigtig meget for jeg syntes at ZEO produkterne er lidt dyre... Problemet er at man skal teste det i rigtig lang tid.

Gennem 6 mdr har jeg til eks. testet Fe / Jern fra forskellige leverandørere, blandt andet fra Selifert, FaunaMarin (Fe og, Zink) samt ZEO Fe. Det der er slående er at de forskellige beholdere har ca. samme livslængse (2 måneder for mig) men prisen er meget forskellig, det der undre mig mest var at Salifert (tror jeg) skulle doseres 1 gang i ugen? og ZEO er dyrest. Men min test er entydig her, Salifert og FaunaMarine havde absolut ingen indvirkning (hvad jeg kunne se) hvor ZEO virkelig sparkede røv, jeg har en stor "brun" acropora der med ZEO Fe fik flotte grønne tentakler. Nu doserer jeg ikke jern pt. da jeg jo er ved at opgraderer mit lys og jeg vil se hvad nyt lys kommer at gøre ved mine koraller (meget allerede) og ikke blande for meget nyt. Da jeg elsker at teste.

Amino Acid Concentrate eller aminosyre har jeg også teste fra andre end ZEO, det er igen FaunaMarine og Salifert, resultatet er næsten det samme. Salifert er ubrugeligt sammenlignet med Fauna og ZEO, prisen er her stort set det samme og den eneste forskel er vel at ZEO er nemmere at doserer da det bare er 6 dråber hver dag, hvor det er 5 ml med FaunaMarine.

Flere erfaringer kommer herfra :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 18/11-2011 13:40 18/11-2011 13:40
Grunden til at jeg til at starte med kun ville holde tråden om ZEO's elementer og tilsætninger, er at jeg ofte har hørt at andre lignende produkter, ikke er så meget værd.

Men lad os da endelig få erfaringer fra flere produkter.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/11-2011 14:24 18/11-2011 14:24
Jeg syntes det er mega fint at tage udgangspunkt i ZEO produkterne, for jeg har testet en del jeg ikke kan se giver nogen effekt overhovedet, bort set fra ondt i tegnedrengen. Mere om dem senere.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 18/11-2011 14:36 18/11-2011 14:36
Ja, det kunne også være fint om vi fik lavet et lille overblik over zeo's produkter og andre alternativer hertil, her halter jeg lidt selv.

Fx. pohl's Xtra aner jeg ikke hvad er.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 18/11-2011 14:40 18/11-2011 14:40
Pohl's Xtra er et produkt, der styrker korallernes farve og generel sundhed.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 18/11-2011 14:55 18/11-2011 14:55
Tobias Møntegaard skrev :
Pohl's Xtra er et produkt, der styrker korallernes farve og generel sundhed.

Hehe, præcis det jeg mener..

Hvad er det? Aminosyrer? Kulstofforbindelser? eller bare "magi".. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 18/11-2011 14:57 18/11-2011 14:57
Det virker som magi, men helt præcis hvad, skal jeg ikke kunne svare på ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 19/11-2011 10:35 19/11-2011 10:35
Her er hvad jeg ruller med:
ZEOlit i en rigtig reaktor er et must, jeg ser reaktoren som det vigtiste, da det er gennem denne at PO4 bliver fjernet og at korallerne i udbytte får "rigtig" mad dagligt.

ZEOstart har jeg en teori om er alkohol, ZEOfood er sikkert en sukkeropløsning og ZEObak lugter al eddike, eller VsV om man er lidt kritisk. På den anden side er det ikke de store mængder (ud over ZEOstart) man anvender så det velter jo ikke mit budget.

Amino syrer, ja her bruger jeg ZEO, men kommer at teste Aqua Biotice når min forhandler får det hjem.

Det sidste "basik" produkt er Aqua Biotice OrganoTrace som indeholder alle sporemner jeg behøver, TotY 2011 i Sverige anvendte samme "setup" som jeg her beskriver og de billeder jeg har set er helt ekstreme. OrganoTrace erstatter B og P supplementet fra ZEO og naturligvis Pohl's Xtra og det kan mærkes på pengepungen ;-)

Som et ekstra boost til korallerne bruger jeg ZEOspur, os den helt fantastiske Stylo-Pocci Clow, Disse holder meget længe så det ser jeg ikke som noget dyrt.

CoralSnow og ZEOzym har jeg stående og bruger når jeg husker/gider, dog tror jeg det er produkter der er mest velegnet til nystartede akvarier. Jeg ser ingen foskel på om jeg anvender CoralSnow eller ikke, dog er ZEOzym herlig at anvende en gang i ugen da min skummer går ret amok, plejer at bruge den søndag da mine koraller får rigtig mad fredag og lørdag.

Lad og få det hele med for jeg bruger også lidt fra Grotech, Magnesium, Calcium, Calium og Kalkwasser.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 21/11-2011 11:59 21/11-2011 11:59
Stylo-Pocci Glow har jeg hørt ikke skulle være helt så fantastisk igen, men nogen bruger det måske ikke fordi det direkte går ind og påvirker korallen sådan helt fysisk. Hvad siger du til det, Thomas?

Og har du prøvet Coral Vitalizer?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 21/11-2011 13:18 21/11-2011 13:18
Ikke for at skærer alle produkter over en kam men om man ikke har 110% kontrol på alle vandværdier skal man ikke bruge andet end ZEOstart, ZEObak, ZEOfood og ZEOlit.
I et fungerende akvarie kan det tage over 1 år før ZEO begynder at virke, man skal lærer korallerne at leve mere af lys og ikke så meget "rigtig" mad.

Det er 3 gang jeg tester en flaske Stylo-Pocci Glow og jeg har ikke tidligere haft rigtig gode erfaringer med det, men denne gang (efter 1 måned) syntes jeg det er et super produkt.

Coral Vitalizer køber jeg på torsdag ;-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 21/11-2011 13:39 21/11-2011 13:39
Super! Kom endelig med dine erfaringer af det, Thomas. Overvejer nemlig selv at prøve det :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger benjaminkn (Inaktiv) - 27/11-2011 15:46 27/11-2011 15:46
så helt grundlæggende, hvad synes i man skal bruge når værdierne er fine?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/11-2011 16:39 27/11-2011 16:39
De første 6 mdr ville jeg ikke bruge andet end ZEOstart, ZEObak, ZEOfood, ZEOlit, Aminisyre og eventuelt OrganoTrace som er et komplet supplement med alle sporemner. Højt rekomenderet herfra (OrganoTrace).

Når korallerne er blevet van ved kosten så at sige kan man booste med ZEOspur (farligt) eller andre "speciel" produkter.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger benjaminkn (Inaktiv) - 27/11-2011 16:58 27/11-2011 16:58
så det ville være godt at starte med? altså mit akvarie har kørt i 1 års tid, men har kun kørt med lidt koralfoder :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 28/11-2011 21:53 28/11-2011 21:53
Uhh, det der OrganoTrace ser lidt spændende ud, Thomas. Hvad svarer det til i forhold til KZ produkter?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 29/11-2011 10:05 29/11-2011 10:05
OrganeTrace er et "komplet" koncentrat af sporemner, hvad det modsvarer tør jeg ikke udtale mig om, muligvis K og B balance, eventuelt POHL's extra eller noget helt fjerde.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 29/11-2011 10:08 29/11-2011 10:08
#17 ZEOstart, ZEObak, ZEOfood, ZEOlit de første 6 mdr ;-) for et indkørt akvarium kan der gå op til 12+ måneder inden du kan se nogen forskel.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 29/11-2011 10:26 29/11-2011 10:26
Det kunne godt være man skulle prøve sådan en flaske OrganoTrace :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 29/11-2011 10:30 29/11-2011 10:30
ToTY i Sverige 2011 brugte OrganoTrace og deres Aminosyre, sammen med ZEOstart, ZEObak, ZEOfood, ZEOlit og intet andet...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 29/11-2011 11:20 29/11-2011 11:20
Nu har jeg bestilt 250 ml OrganoTrace fra Mrutzek :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 01/12-2011 13:27 01/12-2011 13:27
Og så er første ml OrganoTrace doseret :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 01/12-2011 17:15 01/12-2011 17:15
Nice, det var hurtige ryk, ser meget frem til rsultaterne, se nu til at alle andre værdier er perfekte :-) (2 dage leveringstid, niceee)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 01/12-2011 17:17 01/12-2011 17:17
Ja, sidder ikke på hænderne her. Jeg er også spændt på resultaterne!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 04/01-2012 16:20 04/01-2012 16:20
Grundet manglende reaktor til mine pellets har jeg ikke doseret hverken OrganoTrace, Pohl's Xtra eller Aminosyrer i nogle uger.

Jeg begyndte at kunne se en forandring i farverne på mine SPS, især på min lilla Montipora Digitata, der blev rigtig smuk lilla.

Jeg får ny pellets reaktor inden for et par uger, og så begynder doseringen igen. Overvejer at købe ZeoBak, ZeoStart3 samt ZeoFood7 og dosere det også.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 04/01-2012 21:07 04/01-2012 21:07

Jeg får ny pellets reaktor inden for et par uger, og så begynder doseringen igen. Overvejer at købe ZeoBak, ZeoStart3 samt ZeoFood7 og dosere det også.

Men var vi ikke nået frem til at Zeofood7 var kulstof? altså VSV/Pellets..?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 04/01-2012 21:28 04/01-2012 21:28
AndersGS skrev :

Men var vi ikke nået frem til at Zeofood7 var kulstof? altså VSV/Pellets..?

Thomas mistænker det for at være en sukkeropløsning. "ZEOstart har jeg en teori om er alkohol, ZEOfood er sikkert en sukkeropløsning og ZEObak lugter al eddike, eller VsV om man er lidt kritisk."

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 04/01-2012 21:30 04/01-2012 21:30
Hmm synes ikke zeobak lugter af eddike, men derimod gør zeofood enormt meget. Måske de har lavet om siden sidst jeg har købt?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 04/01-2012 21:34 04/01-2012 21:34
Det ved jeg så ikke noget om. Men vil der i så fald være noget jeg kan undvære af de produkter?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 04/01-2012 22:02 04/01-2012 22:02
Ja, vil da bestemt mene at zeofood er spild, da dine pellets vil sørge for det.

Egentlig ville jeg bare køre med pellets, zeobak og aminoacid - eller vent det gør jeg jo :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 04/01-2012 22:02 04/01-2012 22:02
Ja, vil da bestemt mene at zeofood er spild, da dine pellets vil sørge for det.

Egentlig ville jeg bare køre med pellets, zeobak og aminoacid - eller vent det gør jeg jo :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 04/01-2012 22:37 04/01-2012 22:37
Så Zeobak som det eneste ved siden af amino og Pohl's Xtra/OrganoTrace?

Kan jo egentlig nærmest droppe Pohl's Xtra, hvis jeg bruger OrganoTrace? Hvis det i store træk er det samme.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Han$en (Inaktiv) - 04/01-2012 22:38 04/01-2012 22:38
ZEOfood og ZEObak har jeg stående - Begge hørmer gevaldigt af eddike.. Bakterier på flaske er det ikke - Det er rent kulstof i dyr variant ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 05/01-2012 14:47 05/01-2012 14:47
Han$en skrev :
ZEOfood og ZEObak har jeg stående - Begge hørmer gevaldigt af eddike.. Bakterier på flaske er det ikke - Det er rent kulstof i dyr variant ;)

What a waste..

Er der nogen af jer der ved hvor man kan skaffe Prodibio produkter?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 05/01-2012 14:52 05/01-2012 14:52

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Han$en (Inaktiv) - 05/01-2012 21:17 05/01-2012 21:17
Halleluja for os der nøjes med at fodre bakterierne med kulstof :P

Indtil forskning viser det modsatte, tror jeg ikke på monokultur. Det er jo et mindre økosystem vi holder os, og at der ligefrem skulle opstå monokulturer synes jeg virker utænkeligt. Men skulle det dog alligevel være tilfældet er det vel egentlig ligegyldigt? De gør jo det de skal B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 05/01-2012 21:55 05/01-2012 21:55
Så hvad bruger du af tilsætninger, Mads? ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 05/01-2012 21:56 05/01-2012 21:56
Han$en skrev :
Halleluja for os der nøjes med at fodre bakterierne med kulstof :P

Indtil forskning viser det modsatte, tror jeg ikke på monokultur. Det er jo et mindre økosystem vi holder os, og at der ligefrem skulle opstå monokulturer synes jeg virker utænkeligt. Men skulle det dog alligevel være tilfældet er det vel egentlig ligegyldigt? De gør jo det de skal B)

Jamen jeg er jo egentlig enig - det her fungerer bare godt for mig. Men nu kører jeg heller ikke nitraten helt i kælderen. Hvis jeg gjorde var det måske mere relevant med bakterierne.. Hvem ved?

Man skulle have været biolog, du!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 05/01-2012 21:59 05/01-2012 21:59
Ja, hvis jeg kører nitrat og fosfat helt i bund, hvad behøver/skal jeg så tilsætte?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Han$en (Inaktiv) - 05/01-2012 22:42 05/01-2012 22:42
Så skal du tilsætte Po4 og No3 - Det er koralmad! :)

Jeg kører heller ikke mine værdier i bund - Et system lige på faldegrænsen til at vælte fordi korallerne er udsultede er ikke noget jeg tør.

Tobias - Ja jeg hælder som du ved Amino og Spongepower + Zeofood7 i da jeg fik flaskerne gratis.. Efter nu 8mdr er der absolut ikke den mindste form for forandring at se for mig, så jeg kører flaskerne tomme, og så er det det.

Jeg fodre med næring - Kan godt overleve at mine koraller ikke er urealistisk selvlysende, men at de til gengæld er sunde, og i en foderstand der kan holde til små eventuelle ændringer.

Er pt ved at indkøre en 15cm sandbund i sumpen, som - når den er kommet godt i gang, skal danne grundlag for et refugie. Dette skal så overtage kulstoffets opgave.

Og så bliver der lige krydret med - Formentlig en kalkreaktor her meget snart, så er systemet ved at være i nogenlunde naturlig rotation med tilførsel og nedbrydning.. B)

Men bevares! Fungerende og "gamle" Zeo systemer der bliver passet med en kyshånd er flotte, men ikke noget man ikke kan opnå på anden vis.. Desværre er det folks valg af belysning der gør farverne "meget bedre" end alt andet - Virkeligheden er en anden :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 05/01-2012 22:49 05/01-2012 22:49
No3 er hvert fald Pohl's Xtra - ved ikke om det samme gælder for OrganoTrace, men er det i givet fald.

Men hvis jeg bruger pellets til at køre værdierne helt ned med, og jeg bruger aminosyrer, er det så det?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Han$en (Inaktiv) - 05/01-2012 22:55 05/01-2012 22:55
No3 er hvert fald Pohl's Xtra - ved ikke om det samme gælder for OrganoTrace, men er det i givet fald.

Men hvis jeg bruger pellets til at køre værdierne helt ned med, og jeg bruger aminosyrer, er det så det?

Pellets fodre korallerne, hvis man ikke begår fejlen og lader reaktoren blæse ud foran skummeren - udgangsvandet er bakterier fulde af No3 og Po4 - Perfekt mad til filterfeeders! :)

Jeg er ikke overbevist med Aminosyrer, og har ikek selv oplevet den mindste forskel med dem - Formentlig fordi jeg allerede har næring

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 05/01-2012 23:16 05/01-2012 23:16
Så vil jeg lade udgangen fra reaktoren gå ned i refugiet efter skummeren, så bakterierne kommer ud til korallerne.

Aminosyrer vil jeg fortsætte med, det er helt sikkert. Ved ikke om det er dem eller en blanding af dem og Pohl's Xtra der gjorde korallerne klart flottere, men det har virket for mig.

Når jeg så har helt styr på det, må jeg prøve nogle af de andre produkter for farve og vækst. Er lidt lokket af Stylo-Pocci-Glow og af Coral Vitalizer.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 06/01-2012 09:01 06/01-2012 09:01

Aminosyrer vil jeg fortsætte med, det er helt sikkert. Ved ikke om det er dem eller en blanding af dem og Pohl's Xtra der gjorde korallerne klart flottere, men det har virket for mig.

Stylo-Pocci-Glow

Synes helt sikkert også jeg kan se forskel. Især min lilla stylophora bliver meget flottere når jeg husker at dosere amino fast hver dag.

Stylo-Pocci-Glow

Har fået at vide af flere at det er spild af penge, vand på flaske :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 06/01-2012 11:11 06/01-2012 11:11
Indlægget er rettet 06/01-2012 11:52 06/01-2012 11:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Min Poccilopora bliver også rigtig flot turkis, lilla og grøn når jeg doserer aminosyrer dagligt. Den er jeg sindssygt glad for!

Stylo-Pocci-Glow slår jeg ud af hovedet igen så :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 06/01-2012 11:37 06/01-2012 11:37
Stylo-Pocci-Glow er efter min erfaring et rgtig godt produkt MEN som med alt andet i ZEO skal man først have helt perfekte forhold, aldt skal spille max ellers ser du igen forandringer. Stylo-Pocci-Glow har jeg ingen aning om hvad er men det giver mine koaller lidt mere intensiv "lysende" faver. Det er bare mine mest "lysende" koraller der får mere farve, dem der ikke er kommet så "langt" ser jeg igen forandring på.

Aminosyrer har jeg jo testet lidt med, og jeg kommer for altd at dosere, den eneste jeg har været tilfreds med er den fra korallen.

Pohl's Xtra skal bare anvendes om man er kommet meget langt med ZEO, rigtig langt på grænsen tl at koralerne ikke rigtig kan følge med, så de er langt de færreste der ude der behøver Pohl's Xtra.

Spongepower tester jeg nu her efter ombygningen, da den jo skulle være god om man har koraller der er skadet,, dem har jeg jo mange af da alle koraller er blevet limet på nye pladser, min forhandler roser (naturligvis) Spongepower, jeg vil dog ikke sige at jeg kan se mere polypextension som der "loves".

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 06/01-2012 11:53 06/01-2012 11:53
Der er ikke nogen der har testet Coral Vitalizer?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 07/06-2012 15:42 07/06-2012 15:42
Thomas! Hvad er dine erfaringer med Sponge power efter en lille halvt års brug?

Selv har jeg lige købt det og doseret i en lille uge. Ingen ændring endnu farvemæssigt, men korallernes polypper flyver ud når jeg doserer AAHC og SP samtidig. Spøjst.

Desuden har jeg lagt mærke til, at flere KZ produkter stinker af eddike. Det er vel ikke helt utænkeligt at KZ propper noget i sine flasker, for at sløre andre ingredienser? De kan vel ikke blive ved med at lave nye produkter, hvis det hele bare er carbon/kulstof?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 08/06-2012 09:01 08/06-2012 09:01
Hej Tobias,
Sponge Power er en af de sikre i mit setup fra Korallen, specielt mine LPS er blade for den, har jeg ikke været hjemme i et par dage eller glemt at doserer kan jeg se at flere (ikke alle) LPS er meget mere "puffede"/"udspilede".

Selv er jeg i gang med at teste Flatworm-Stop for at se om den skulle få mine koraller til at vokse endnu hurtigerer.

Ellers er det længe siden vi har set lidt billeder af din tank Tobias...

//Thomas

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 08/06-2012 09:55 08/06-2012 09:55
Tak for dit input, Thomas. Jeg er umiddelbart også selv tilfreds med SP, og fortsætter de, kommer jeg også til at blive ved med det.

Ja, min gamle balje på 91 liter er jo væk, har startet et op på 140 liter - 80x50x35. Der er ingen der har set den endnu, udover dem der har set den fysisk. Der går nok lidt tid før der kommer en tråd :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Bingocaller (Inaktiv) - 08/06-2012 11:19 08/06-2012 11:19
Hvad indeholder SP?

Og er det egentligt muligt at overdosere sporestoffer? Jeg tænker på vores situation med Deecoceans tilsætninger sammen med Organotrace?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 08/06-2012 18:36 08/06-2012 18:36
Rigtig godt spørgsmål bingocaller, det er der bare få mennesker der ved. Fustrationen ved korallen er at man ingen ide har om hvad de indeholder...

Naturligvis kan man overdoserer sporemner, alt i for store mængder er farligt. Man kan jo dø af at drikke for meget vand til eksempel.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 16/06-2012 21:13 16/06-2012 21:13
Nu har jeg så brugt Sponge Power i godt og vel to uger, og jeg kan allerede nu konstatere at det er fast inventar på hylden!

Måske er det ønsketænkning eller måske endda indbildning, men jeg synes at kunne se en forskel på mine SPS og LPS. Mine Acanthastrea, især den ene af mine Rainbows, ser mere puffet og sund ud og har endda fået tydeligere gule farver end før.

Mine SPS ser ud til at regenerere hurtigere. Har en kirurg som åbenbart godt kan lide at lave frags af min lilla Montipora digitata, og det lader til at de åbne 'sår' læger hurtigere.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 16/06-2012 23:47 16/06-2012 23:47
Tobias bruger du ZEOSpur?
Om ikke er det ved at være tid til at du kommer med, ZEOSpur er det ultimative fra korallen, den og Pocci-Glow når du nu efterhånden har fået styr på dine værdier, specieltpå SPS kan du se stor forskel med disse produkter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 17/06-2012 01:45 17/06-2012 01:45
Nej det bruger jeg ikke. Hvad er det helt præcist, det gør?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 17/06-2012 10:12 17/06-2012 10:12
ZEOSpur er gift. Ret kraftig gift også, den dræber en del af de zeohaller (dem der med photosyntese inde i korallerne) med det resultat at korallerne vil have mere lys ned for at få mere gang i photosyntesen.
Eneste måde de kan gøre det er at blive mere gennemsigtige eller lyserer i farven.

ZEOSpur er naturligvis farligt, min akvariemand var på ferie i 2 uger og personalet kom til at mkse Spur med ZEOStart.... Resultatet var HELT hvide koraller, men de overlevede "behandlingen".

Jeg har mine LPS som alarm for dosering af ZEOSpur, specielt min røde Acanthastrea skulle være rigtig følsom over for Spur, om den bliver for hvid ved jeg at jeg skal slappe af med doseringen. Men mine SPS, WOW det giver effekt inden for 48 timer ser korallerne helt anderledes ud, lyserer med mere farverige spidser. Suntes helt klart du skal teste det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 17/06-2012 10:24 17/06-2012 10:24
Jamen det kan da godt være jeg skal prøve en gang ZeoSpur så. Undersøger det lige nærmere :) sådan en flaske holder jo en evighed hvis man kun doserer den én gang hver 8-10 dage.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 17/06-2012 19:02 17/06-2012 19:02
Jeg ville starte med 1½ ml om ugen (8-10 dage er mega svært at huske :P ) så 250 ml holder et par måneder...
Selv doserer jeg nu 7-8 ml hver fredag, jeg startede med 3 ml i ugen og er laaangsomt kommet op på den blegning jeg gerne vil have (næsten) for det er super svært at fange den helt rigtige balance når man har mange forskellige koraller.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 17/06-2012 19:04 17/06-2012 19:04
Ja, det tror jeg fandeme gerne. Jeg er dg lidt betænkelig ved det, tror jeg. Det virker lidt drastisk at gå ind og påvirke korallens "anatomi" og struktur. Men jeg ser på det, laver en masse research og overvejer grundigt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 17/06-2012 19:13 17/06-2012 19:13
lol, det er bare ned til den lokale puscher, er han klog får du første skud gratis, jeg lover dig det er kraftigt vanddannende :-) Selv har jeg efterhånden brugt 2½ flaske og er som du fornemmer hooked.

Det er bare så fedt hver fredag morgen as tilsætte Spur, når man kommer hjem efter arbejde kan man allerede se forandringerne som fortsætter frem til søndag... Har samme oplevelse med Picco Glow bortset fra at det er en forandring der kommer over 30 dage.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 17/06-2012 19:19 17/06-2012 19:19
Thomas for satan, hold kæft hvor du lokker! Du snakker virkelig for din sag!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 17/06-2012 19:25 17/06-2012 19:25
Kommer med et killing blow i min opdatering-tråd MUHAHAHA

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 17/06-2012 19:29 17/06-2012 19:29

Nu blev det ikke så skarpt så billedet kommer her. Dette er en af mine plader, min dyreste (ikke favorit) men den jeg anvender som målepind for da jeg fik den hjem var den næsten helt hvid så jeg dorserede ikke Spur før jeg havde fået den "brun" igen. Så for 14 dage siden gik jeg op på 7-8 ml og den er ved at komme tilbage mod det lyserer, hvid vil jeg dog ikke have den...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 17/06-2012 20:34 17/06-2012 20:34
Thomaaaaaaas!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 18/06-2012 15:51 18/06-2012 15:51
ZeoSpur 2 eller makroelenemte?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/06-2012 15:59 18/06-2012 15:59
ZEOSpur2

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 18/06-2012 16:01 18/06-2012 16:01
Måske overrasker jeg og køber det en af de nærmeste dage ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/06-2012 16:03 18/06-2012 16:03
Indlægget er rettet 18/06-2012 16:03 18/06-2012 16:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Og så doserer du makroelementer dage efter om du vil opnå perfekt resultat. Min teori er dog at makroelementerne får du fra Balling metoden som du jo ruller, jeg får mine makroelementer fra Organotrace.

Men jeg burde vel lige købe en flaske macroelementer også ;-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/06-2012 16:03 18/06-2012 16:03
Jeg trodde du var nede i butikken allerede...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 18/06-2012 16:06 18/06-2012 16:06
ZEOspur Macroelements is a result of further development of the Zeovit system. It is the optimal addition to ZEOspur 2.
Contains a.o. Lithium, Vanadium, Palladium, Boron, Selenium, Yttrium, Ruthenium, Lanthanum, Cesium, Samarium, Cerium, tin.

Alt et barn i voksealderen står og mangler for at blive kraftig i farverne.....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 18/06-2012 16:13 18/06-2012 16:13
Nej men det kommer jeg måske i løbet af ugen. Nu daser jeg bare på sofaen efter endt eksamen ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 22/06-2012 22:58 22/06-2012 22:58
Så fik jeg da selv handlet lidt makroelenemte,men jeg er ærlig og forventer ikke mirakler...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 23/06-2012 10:28 23/06-2012 10:28
Jeg er ikke rigtig kommet videre endnu. Undskyld *rødmer* :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger petercw (Inaktiv) - 10/08-2012 14:21 10/08-2012 14:21
Hey,

Jeg benytter selvet par produkter fra "Easy Life"

Kender i de to produkter og hvad er jeres mening evt. om dem? :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 10/08-2012 14:24 10/08-2012 14:24
Bruger selv A+B.. Men det er der vist ingen grund til du bruger endnu. Det er for at tune stenkorallernes farve..

Det der easylife flydende filter, kan jeg simpelthen ikke se hvad skulle gøre godt for!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Bruger petercw (Inaktiv) - 10/08-2012 15:14 10/08-2012 15:14
Hvad angår den easy-life flydende filter, så står der bagpå flasken tusind ting som den skulle hjælpe. For at være fri for at skrive det hele selv, fandt jeg et eksempel fra den hjemmeside hvor de skriver følgende:

"Eksempler på Easy-Lifes egenskaber i ferksvands- og saltvandssystemer: Forbedrer og stabiliserer vandkvaliteten, accellerere modningsprocessen, fjerner kemikalier, medicinrester, klor, tungmetaller, ammoniak and mange andre skadelige stoffer, forbedrer plantevæksten, yngel vokser bedre, koraller vokser bedre, fjerner alger og forebygger, afstresser fisk og laverestående dyr, neutralisere skadelige bakterier, fremmer opdræt , gør vandet krystal klart og meget mere."

Der står ligefrem på flasken "får fiskene til at yngle" og "modvirker stress" mm.

For en nybegynder som mig, der lyder det jo nærmest som et vidundermiddel sendt fra himlen, hehe!

Det er måske slet ikke rigtigt, alt det som de skriver? For så er jeg da gerne fri for at betale de 150.- kr pr flaske :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 10/08-2012 20:28 10/08-2012 20:28
Altså personligt kender jeg ingen der bruger det - og hvis det lyder for godt til at være sandt - ja, så plejer det også at være det...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 10/08-2012 20:59 10/08-2012 20:59
Jeg skal være den første til at sige at ikke alle produkter fra Korallen (ZEOvit) er værd pengene en blå flaske med en pipette kan koste...

Men visse produkter ER fantastiske (og dyre), så måske det virker, meeeeeenn vær lidt/meget skeptisk!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger petercw (Inaktiv) - 10/08-2012 21:14 10/08-2012 21:14
Okay, hvis i ikke kender folk som bruger det, så har jeg nok ikke behov for det.
Når jeres kan køre uden, så kan mit nok også.

Men i bruger nok andre ting, som jeg ikke bruger. Måske ting som erstatter det?
De Zeo produkter, hvad gør de godt for? Eller rettere, hvornår har man brug for den slags?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 10/08-2012 21:56 10/08-2012 21:56
Når du har 110% styr på alle værdier, og systemet er helt i balance og alle forudsætninger findes for flote SPS koraller, er ZEOvit og andre et alternativ om man vil have "selvlysende" koraller

ZEOvit i den simpleste udgave (Sten, ZEOstart,, ZEOfood, ZEObak) vil jeg gerne anbefale, det koster ikke ret meget, det er effektivt og frem for alt sikkert.

VsV metode funger, det er næsten gratis (dyrt i Swealand :D ) men der er en risiko for monokultur ved overdosering, og jeg mangler stadig at se et VsV akvarium der er over 6 år gammelt.....
Har selv i en periode med elendig økonomi brugt VsV i stedet for ZEOvit metoden og det fungerede aldeles udemærket, måske endda lidt bedre.

Så start efter min mening gerne med VsV eller ZEOvit, ZEOlit men vælger du det billige VsV er mine anbefalinger at du er MEGET forsigtig.

//Thomas

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 11/08-2012 08:59 11/08-2012 08:59
Altså hele denne tråd handler om tricks til at fintune værdierne i akvariet så der kommer max knald på stenkorallerne. Men man skal kravle før man kan gå og har man ikke styr på de mest basale værdier, så får man aldrig succes med ting som Zeovit/VSV/Bio-pellets..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger petercw (Inaktiv) - 11/08-2012 15:41 11/08-2012 15:41
Så tror jeg, at jeg vil lære at kravle først ;)

Annoncører
Annoncører