Hvor meget filter til 900 liter

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Generelt
Visninger : 2336

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger SØK (Inaktiv) - 22/10-2011 10:44 22/10-2011 10:44
Hey folket.

Hvor meget filter / Back to Nature moduler med filter skal man bruge til en 900 liters tank ? Hvor mange monduler og hvilke ville i sætte i ?
Tanken måler 200x60x75 og der kommer til at gå ca. 60 mbuna i baljen, måske lidt mindre :)
Hvor store Powerhead skal der i de forskellige monduler ?

Evt. billeder af filteropbygningen i monduler er velkommen så jeg kan se hvordan i har gjort :)

Mvh
Søren

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger JohnT - 22/10-2011 12:08 22/10-2011 12:08
jeg vil sige 30-40 liter minimum.. du kan jo putte så mange moduler i du vil..
men et H modul F.eks er allerede 23 l. filter..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 22/10-2011 12:25 22/10-2011 12:25
Det er ikke specielt vigtigt hvor meget filter der laves, man skal bare være opmærksom på at jo mindre filteret er, jo oftere skal det renses.

BTN moduler er grundlæggende ikke egnede til at bruges som filterbeholdere, med mindre belastningen på akvariet er så lille, at man kan regne med at filtrene ikke skal renses, hvilket næppe bliver tilfældet her.

Der er i mine øjne to driftsikre løsninger; Enten en stor spandpumpe eller et par svampe af bioskum med påmonterede powerheads (se billede)

De to forslag har selvfølgelig fordele og ulemper;

Spandpumpen kan helt klart stå længst mellem rensningerne og der er ingen forstyrrelse i akvariet når disse rensninger foretages. Den fylder heller ikke i akvariet, og ind/udløb kan med lidt snilde let skjules helt. Den er til gengæld meget dyr, hvis den skal være stor nok, og have en rimelig kvalitet.

Svampene er billige, og de tilhørende powerheads koster heller ikke meget. Svampenes størrelse er dikteret af modulernes form og dimensioner, hvis de skal holdes skjult, hvilket lægger kraftige begrænsninger. Deres mindre størrelse gør, at de ofte skal renses, og det kan ikke undgåes at man forstyrrer fiskene og taber lidt af det opsamlede snavs ud i vandet igen, når man tager svampene op. Svampene er til gengæld lette at rengøre og man slipper for at have slanger med vand ind og ud af akvariet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger SØK (Inaktiv) - 22/10-2011 12:55 22/10-2011 12:55
Grunden til jeg godt vil have filter i monduler er at jeg ikke vil have slanger ind og ud af akvariet, da der så er en mulighed for utætheder, holder man filteret i akvariet er det "kun" akvariet der kan blive utæt :)

Jeg vil heller ikke kunne se filtersvampe eller powerheads i akvariet, men hvis det ikke virker med filter i monduler så er der jo kun baggrundsfilter tilbage ?.. Med mindre man som #2 skriver, at man kan bruge H monduler, der skal jo så bare være 3-4 stykker af dem ? Og så skal de renses hver 3 månede ca. ?

For mig ser det let ud at rense filter i mondulerne, lampen af, op med filteret, nyt filter i og lampen på igen, kan vel gøres på 10 minutter hvis man har 4 monduler.. Så, så meget forstyrre man jo heller ikke fiskene ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger JohnT - 22/10-2011 14:39 22/10-2011 14:39
det er rigtigt hvad kim siger... men jeg har af samme årsag også filter i moduler og baggrunde da jeg ikke vil se på alt det teknik..
belastningen på filteret har meget og sige.. men hvis du fylder modulerne op med biobolde, vat og til sidst en svamp og så powerhead.. så skal du bare skifte filtervat hver halve år ca..
jeg har tropheus og petrochromis som vi må sige jo belaster filteret.. og det køre fint..
om du har baggrund eller moduler er Kim`s pointe den samme..
men jeg havde en baggrund i min gamle 720 `er med tropheus og petrochromis.. 50-100 fisk af gangen i et helt år.. og jeg gjorde INTET ved filteret overhovedet.. men skift filtervat ind imellem... så kan du sagtens have btn moduler i... tag en snak med ole ( unimati ) han ved lige hvilke moduler du skal bruge osv.. ellers er der rockzolid riverstone moduler i glasfiber.. de kan osse ha rigtig meget filter i.. og fordelen er at de ikke skal limes i.. dem kan du tage op og tømme og rense...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger SØK (Inaktiv) - 22/10-2011 15:49 22/10-2011 15:49
Jeg må prøve og ringe til ole fra unimati en dag, eller køre en tur over til ham, det er sikkert noget af en oplevelse at se hans nye butik :)

Måske bliver det en tur ind til CC i Vallensbæk, der får man også rigtig god service til fornuftige penge :)

Det jeg kan fostå på jer er at man godt kan køre filter i monduler, og det vil jeg så prøve :)
Tak for svar :)

Annoncører
Annoncører