Bestand / sammensætning

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Generelt
Visninger : 2582

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger musashi (Inaktiv) - 20/09-2011 23:05 20/09-2011 23:05
Der findes jo et hav af tråde om hvordan og hvorledes man skal sætte sin bestand sammen. Har læst en del af dem det seneste stykke, da jeg er i opstart.

Hvis I er med på legen kunne vi her starte en tråd hvor man kan beskrive/diskutere aktuelle bestande...

Jeg synes mange af de forgange tråde tit baseres på kender én der.... har læst... Men der må da være masser af gode/dårlige erfaringer derude? Ex Burundierne lader jo egenetlig ikke til at kunne holdes i akvarier B) hvis man læser om dem i tråde. Jeg vil dog vædde lidt på at de findes et enkelt eller to tilfælde hvor det er lykkedes :)

Håber I har lyst til at kaste et indlæg her med akvariestørrelse, samt sammensætningen af fisk lige nu :) Skal det være vildt kan man jo beskrive lidt om bagtanken med den pågældende sammensætning :-)

mvh
musashi

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Dichen (Inaktiv) - 21/09-2011 18:28 21/09-2011 18:28
Den første cichlide balje jeg havde, var et 530`er og der var alt godt i. Det blev sammensat efter, hvilke farver fisken havde. ikke, hvor de kom fra o.s.v. der var så vidt jeg husker: Prinsesser, leuipi, blå delfin, nogle orange mbunaer, røde juvel cichlider, mulitifasiatus (snegle huslegere), calvus og mener også der var nogle scalare i på et tidspunkt, men der var aldrig problemer med den balje :D :D

Christian

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Scorpion - 21/09-2011 18:37 21/09-2011 18:37
musashi skrev :
Ex Burundierne lader jo egenetlig ikke til at kunne holdes i akvarier B) hvis man læser om dem i tråde. Jeg vil dog vædde lidt på at de findes et enkelt eller to tilfælde hvor det er lykkedes :)

Burundi er et fangststed, hvad er det for arter, som du har læst, ikke kan holdes i akvarier. ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 21/09-2011 19:08 21/09-2011 19:08
Indlægget er rettet 21/09-2011 19:16 21/09-2011 19:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Faktisk er Burundi et land, og Burundier må jo så være landets indbyggere, og nej, de trives med garanti dårligt i et akvarium :D

Problemet med diskussioner af den slags, er at mange af de usædvanlige succeshistorier bunder i ren uvidenhed *skeptisk*

Jeg har selv set masser af eksempler, både her i debatten og IRL, hvor ejeren af et givent akvarium glædestrålende har erklæret at hans/hendes usædvanlige opsætning kørte fint, men hvor det var ret åbenlyst at fiskene ikke rigtigt ville have sagt det samme hvis de kunne... Mit gæt er at den omtalte balje i #2 hører til i den kategori.

Jeg formoder at de omtalte Burundier er N. pulcher, populært kaldet Prinsessen af Burundi, på trods af at den findes mange andre steder i søen end den del der ligger i Burundi. De har ganske rigtigt et dårligt ry, og det skyldes sikkert til dels at de ofte bliver holdt i for små akvarier, under forhold der ligger alt for langt fra deres naturlige. Der hjælper det jo i første række, hvis man faktisk ved hvad det er for fisk man har med at gøre, så man kan læse op på dem B)

Vi har alle hver vores tilgang til hobbyen, men jeg vil mene at en vis forsigtighed er fint, ikke mindst i starten, når det nu drejer sig om levende dyr. I stedet for at starte med at søge grænserne for det mulige, kunne det måske være smart at lytte lidt til de som allerede har kvajet sig (og opdaget det!), og prøve at holde sig til afprøvede løsninger. Så har man et godt fundament til senere at prøve usædvanlige ideer af, og man har måske også flere akvarier til rådighed, så man kan evakuere projekter der kører af sporet...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jensp - 22/09-2011 23:57 22/09-2011 23:57
For mig er det helt forkert at blande arter fra forskellige søer, når det gælder cichlider! (Primært Malawi og Tanga)

For nogle at typerne for fiskens velfærd´s skyld.

Men selvom fiskene er ligeglad, så er det vigtigt for mig at overholde det som naturen har skabt, indenfor min hobby!!!!

Det naturen har skabt er så unikt og spændende, indenfor cichlider, at det i sig selv er det interessante. Derfor er jeg stor modstander at blande noget, som aldrig vil forkomme i naturen!!!!

F.eks. kan man vel godt blande Mbuna fra Malawisøen med Tropheus fra tanga-søen, uden det vil gå udover fiskens trivsel. Men det er forkert alligevel, efter min mening; Fordi når det gælder Malawi og Tanga (mine hovedinteresser) så skal de bare ikke blandes, fordi de aldrig ville mødes i NATUREN. NATURENS eget værk, skal respekteres og det er NATUREN vi vil prøve at vise i vores akvarier!!!!

MVH. Jens

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger kmsfg (Inaktiv) - 23/09-2011 00:01 23/09-2011 00:01
Er 100% enig med #5 :) B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger musashi (Inaktiv) - 04/10-2011 21:19 04/10-2011 21:19
#4 He
Det er naturligvis Brichardi jeg referer til... Men tænkte egentlig på Neolamprologus Brichardi...

Iøvrigt kan jeg da kun tilslutte mig holdningen om, at man så vidt muligt holder sig fra at undlader at blande. Det giver jo også god mening, at man derved også opnår lidt udfordring i at opsætte et velafbalanceret akvarie :-)

musashi

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 04/10-2011 21:32 04/10-2011 21:32
Jeg formoder at du så kun holder fisk samen, der kommer fra samme lokalitet i søen? Ellers blander du jo fisk der aldrig ville møde hinanden i naturen! B)

Jeg må indrømme at jeg også selv foretrækker at holde fisk fra netop Tanganyika- og Malawisøen hver for sig, men jeg er klar over at det udelukkende er resultatet af vanetænkning, og ikke har nogen form for fornuftig begrundelse overfor fiskenes trivsel, ganske som du selv nævner.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jakabov (Inaktiv) - 05/10-2011 10:56 05/10-2011 10:56
Hey

Har et 250l tanganyika akvarie med med følgende opsætning:

1.1 Lamprologus speciosus
3.4 Lamprologus caudopunctatus
2.2(tror jeg) Neolamprologus leleupi
0.1 Ancistrus

Har tidligere haft N. multifasciatus, så synes jeg skulle prøve en anden sneglehusleger denne gang, synes egentlig bestanden går fint sammen og har haft yngel både hos caudopunctatus og speciosus flere gange, men leleupierne har sørget for at de aldrig er blevet til noget, selv om min speciosus han er ret stor og aggressiv er det ikke nok til at holde leleupierne fra fadet. Så kan ikke anbefale leleupier hvis man gerne vil have yngel til at gå med deres forældre, men flotte det er de. Så kan være de bliver skiftet ud med en Julidochromis art snart.

Annoncører
Annoncører