Skiftning af grus

Postet under : Akvariesiden.dk - Dekoration
Visninger : 2048

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fiske_røven (Inaktiv) - 05/08-2011 23:45 05/08-2011 23:45
Kære alle på Akvariesiden.com!! :D
Jeg har hvidtgrus i min lille bajle og er ved at være træt af det, da det altid ser så beskidt ud :|
Så nu vil jeg skifte til sortgrus ;)
Jeg har et lille reserve akvarie på cirka 20 liter (tror jeg!)
Men nu er spørgsmålene så;
Hvor længe skal fiskene være i reserve akvariet inden de må komme tilbage i gammel bajle (Det vand fra akvariet jeg har nu kommer over reserve og kommer med tilbage når jeg har lagt grus)?
Sker der noget ved planterne hvis jeg skifter gruset?
På Forhånd Tak :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Rendbo (Inaktiv) - 06/08-2011 00:27 06/08-2011 00:27
jeg har prøvet det før unden at der skete noget
men sør for at du har alt klar inden du går i gang
sør for at de nye sten er kogte først så du er klar så når du er så langt så op med planterne
og igang med at fange dine fisk

jeg kom selv mine over i et lille akvarie sammen med planterne og en luftsten
også ellers bare om at arbejde på højtryk med at tømme og fylde igen
og da jeg selv var klar igen så i med planter og fisk samt det vand som du i første omgang har taget fra dit akvarie
så der er nogle at de bakterier så de ikke går helt
og hos mig er det går helt godt efter

vh kenneth

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fiske_røven (Inaktiv) - 06/08-2011 02:57 06/08-2011 02:57
Okay tak ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Sølz - 06/08-2011 09:36 06/08-2011 09:36
Det er sådan set ikke særligt problematisk. :)
Du flytter blot fisk og planter over i reserveakvariet, hvor du har akvarievand fra det store - holder pumpen/filteret aktivt i akvarievandet. Så tømmer du akvariet - gør det rent ved samme lejlighed - skyller det nye grus rent - lægger det i akvariet - kommer noget frisk vand i - planter dine planter - og tager noget af det gamle akvarievand med over i akvariet igen - pumpe/filter flyttes over i baljen - derefter flyttes fiskene retur - og så har du et akvarium med nyt grus. Blot sørg for, at temperaturen i akvarievandet nogenlunde svarer til den temperatur, det gamle akvarievand, hvor fiskene har opholdt, er nogenlunde ens.

Denne enkle metode er brugt adskillige gange her i huset uden problemer. Det vigtigste af det hele er, at du holder pumpe/gfilter aktivt i akvarievand under processen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Fiske_røven (Inaktiv) - 06/08-2011 11:42 06/08-2011 11:42
Men skal de bare over i akvarie samme dag? ;)
Nu tænker jeg lidt på at proppe alle fiskene over i et større nyt akvarie, så hvor langt tid skal de så være i reserve akvariet? ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger martinjensen123 (Inaktiv) - 06/08-2011 11:45 06/08-2011 11:45
Jeg har gjort præcis som Sølz skriver, og det virkede perfekt, det hele var klaret på en formiddag...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Sølz - 06/08-2011 12:04 06/08-2011 12:04
Du kan roligt flytte dem tilbage til samme akvarium med nyt grus, når du er færdig. Det, som fiskene får ud af det, er jo i princippet blot et stort vandskift.
Det væsentlige i den beskrevne proces er, at du holder din pumpe/filter aktiv (uden rengøring selvfølgelig), da det bla. er der de gode bakterier findes. At de gode bakterier også findes overalt i akvariet i øvrigt gør mindre, hvis blot du gør hele øvelsen med en velindkørt pumpe/filter.
Held & lykke med projektet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Fiske_røven (Inaktiv) - 06/08-2011 13:40 06/08-2011 13:40
tak :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger PBdiscus (Inaktiv) - 27/08-2011 18:48 27/08-2011 18:48
Hopper lige på her *rødmer*

Kan godt forstå at pumpe skal kører osv. Men Men hvad så hvis man som jeg har et baggrunds filter ???? nogen gode ideer, har sort grus men vil gerne have hvidt grus istedet for, da jeg er blevet klar over at farvene kommer mere frem på mine discus.

størrelsen på min bajle er 530 liter.

Hilsen Peter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger 10nnitus - 27/08-2011 18:55 27/08-2011 18:55
@ PBdiscus
PBdiscus skrev :
Kan godt forstå at pumpe skal kører osv. Men Men hvad så hvis man som jeg har et baggrunds filter ???? nogen gode ideer, har sort grus men vil gerne have hvidt grus istedet for, da jeg er blevet klar over at farvene kommer mere frem på mine discus.
Hilsen Peter

En lys bund kan gøre fisk stredset og nervøse deraf vil fisk i admindelighed miste deres farvepragt, så her må du gerne lige forklare lidt nærmere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger PBdiscus (Inaktiv) - 27/08-2011 19:09 27/08-2011 19:09
Det kan du selvfølge have ret i.....

Men ikke stresset fisk vil da vise hele deres farvepragt frem, og den mørke baggrund ( bunden ) få det til at se noget mørker ud ind ellers med en lys baggrund ( bunden )

Lige som hvis du stå ved en strand med mørk himmel vil vandet se mørk og kedelig, der imod er solen op ser vandet meget lækket ud.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger joffe (Inaktiv) - 27/08-2011 19:15 27/08-2011 19:15
PBdiscus skrev :

Hilsen Peter

jeg har gjordt det i et 576 l discus akvarie , jeg lukkede 50 % vand ud fjernede gruset og erstattede det med lyst flod grus og fyldte akvariet op, atl imens mine discus var i akvariet

M.v.h Jens

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger PBdiscus (Inaktiv) - 27/08-2011 19:35 27/08-2011 19:35
Hej Jens

Lyder nu godt...... men vil vandet blivet totalt sort og ulækket, og alt det rumsterene vil da gøre dem totalt stesset ???

Har selv 10 stk. discus

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger joffe (Inaktiv) - 28/08-2011 08:56 28/08-2011 08:56
jeg sugede bunden mens jeg lukkede vandet ud,

de stressede ikke over det bare husk rolige bevægelser , hvis de er trygge ved at du har hænderne nede ved dem tager de det stille og roligt

M.v.h jens

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger PBdiscus (Inaktiv) - 28/08-2011 09:48 28/08-2011 09:48
Hej Jens

Super det tror jeg vil prøve af, i løbet af efteråret.... hvad dine erfaringer med hensyn til lyst flod grus?? tænker på om det ikke bliver hurtig beskidt at se på???

Peter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger joffe (Inaktiv) - 28/08-2011 09:52 28/08-2011 09:52
PBdiscus skrev :
Hej Jens

Super det tror jeg vil prøve af, i løbet af efteråret.... hvad dine erfaringer med hensyn til lyst flod grus?? tænker på om det ikke bliver hurtig beskidt at se på???

Peter

Jeg har kørt med lyst flodgrus/ sand i snart 2 år og jeg syntes at det fungere helt fint, mener korn str hedder 0,8-1,2 ,

M.v.h jens

Annoncører
Annoncører