Planterester i dammen

Postet under : Havedam - Planter
Visninger : 2452

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger wolstrup (Inaktiv) - 31/07-2011 12:22 31/07-2011 12:22
Hej

Ville lige høre om nogen kunne hjælpe mig med et bud på årsagen til at vi har fået alger/planterester i vores dam.

Vi har ikke haft problemet her før og jeg mistænker en ny undervandsplante for at være skyld i de grønne plamager.

Efter vi først på sommeren anskaffede os den omtalte plante er den vokset eksplosivt fra en lille 5-10 cm lang "tråd" til en busk som inden længe når vandoverfladen.

Kort efter vi fik planten begyndte der at komme grønne plamager, og nu ser dammen således ud:

Planten som er mistænkt:

Håber nogen kan kaste lys over sagen så vi kan få be eller afkræftet om det er planten eller der er en anden årsag til problemet :)

På forhånd tak.

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Havfruen (Inaktiv) - 02/08-2011 10:11 02/08-2011 10:11
Planten i sig selv, er næppe årsagen til algerne. Alger optræder ofte i de fleste havedamme, på et eller andet tidspunkt af året, med mindre der bliver gjort et stort arbejde med at holde dem nede. Måle vandværdier, UV-lys mm.
Er det plamager på bunden kun, eller er de fritflydende ?

Er det kun plamager på bunden, er det helt normalt, og vil med sikkerhed ikke volde dig ydeligere problemer.
Min dug skifter farve, flere gange i løbet af året, alt efter hvor "stærk" alger/bakteriefilm er i bassinet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger wolstrup (Inaktiv) - 03/08-2011 19:17 03/08-2011 19:17
Tak for svaret

Plamagerne er både på bunden og fritflydende, men jeg afventer og ser hvad der sker. Blev bare lidt overrasket da det skete meget hurtigt, og oplevede det ikke sidste sommer. Det er sikkert fordi jeg har skiftet til en noget større pumpe i år for at få helt klart vand og algerne på bunden er sikkert et biprodukt af at solen nu ikke svækkes af det lidt grumsede vand jeg havde sidste år.

Annoncører
Annoncører