Kan violinsmerlinge tåle varmekur? Og er det ok med ny kur allerede?

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 1789

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger LadyDay - 23/06-2011 17:03 23/06-2011 17:03
Ak ja. Mine scalare var lige begyndt at stortrives og tage godt på og alle symptomer fra det tidligere sygdomsangreb jeg havde var væk, så jeg købte to nye skalare som erstatning for to jeg mistede, samt to violinsmerlinge (Sewelia lineolata).
Nu viser en af de to nye skalare så de samme begyndende symptomer som de andre havde tidligere. Hvid afføring og manglende ædelyst (jeg synes også den er en anelse tynd i det). Jeg købte de to skalare ved den samme dyrehandel hvor jeg købte de gamle. Det var måske også dumt, men dyrehandlen virker glimrende og fiskene er flotte og ser generelt sunde ud der, selvom ekspedienterne ikke har ret stor viden om akvaristik.
Nu er min tanke så at jeg gerne vil give en ny varme- og saltkur, det virkede jo så glimrende sidste gang. Men kan mine violinsmerlinge, som jo foretrækker ret køligt vand, godt holde til en uge med 31-32 grader?
Derudover spekulerer jeg på om jeg kan starte en varme- og saltkur allerede 18 dage efter jeg sluttede den sidste?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger jacob - 23/06-2011 19:09 23/06-2011 19:09
Umiddelbart tror jeg ikke at violinsmerlinger er voldsomt begejstrede for en varmekur.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jea (Inaktiv) - 23/06-2011 22:24 23/06-2011 22:24
Violinsmerlinger tror jeg ikke er glade for varmekur... og salt har jeg aldrig haft held med... så tror vejen frem evt er vandskift...

Hvordan er dine vandskift nu?
hvad temp er dit akvarie?
hvor stort er dit akvarie?
hvor mange fisk er der i det?

Mere info vil hjælpe meget...

evt også billeder.. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger LadyDay - 23/06-2011 23:06 23/06-2011 23:06
Hej Jea.

Du kan se billeder og de andre informationer om fisk etc. på min profil. Akvariet er 360 L og jeg skifter mindst 1/3 vand pr. uge (nok nærmere 1/2). Den fisk der virker skidt flyttede ind for 14 dage siden.
Akvariet er pt 26 grader.

I kan se en forklaring om hvad der gik galt tidligere med mine skalare (som minder om hvad denne nye skalare udviser, med hvid afføring og spisevægring) i denne tråd:

Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1283661

Løsningen var en varmekur sidst (min personlige teori er at det var flagellater), men med to yndige violinsmerlinge er der jo et lille problem!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kimaskov (Inaktiv) - 23/06-2011 23:11 23/06-2011 23:11
Indlægget er rettet 23/06-2011 23:15 23/06-2011 23:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Trist at høre med dine Scalarer.

Det er virkelig en spændende fisk, som personligt er en af mine absolutte favoritter.

Jeg har selv både Scalarer, og Violin smerlinger. Mine har jeg før udsat for varmekure, da jeg også har Discus fisk. Så min umiddelbare erfaring er, at de godt kan tåle en varmekur.

Håber du får bugt med sygdommen :)

Ps.

Kom du iøvrigt nogensinde ned og se de scalarer som de har nede i Tropeland?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger LadyDay - 23/06-2011 23:20 23/06-2011 23:20
Hej Kimaskov.
Ja det er rigtig trist med syge fisk! Heldigvis virker de andre til at have det glimrende, men eftersom jeg ikke ved om der er tale om noget smitsomt vil jeg jo helst gribe ind med det samme, frem for at vente til fiskene bliver alvorligt syge!

Ja, det er fantastiske fisk! Jeg er også selv helt forelsket i de små skalare-basser :)

Det er skisme svært at finde ud af om jeg skal satse og udsætte de to stakkels Violiner for en varmekur, eller om jeg skal høre kæresten (som ikke er på SU) om jeg kan låne penge til at købe et 54 L startersæt og så lade dem gå deri den uges tid til kuren er overstået. Det kan selvfølgelig være smart at have et "nød-akvarium", men jeg er samtidig stærkt i tvivl om hvorvidt jeg overhovedet kan fange de to små bæster!

Nej jeg kom aldrig i Tropeland. Til gengæld har jeg opdaget Petworld i Viby og ville ønske at jeg havde købt skalare-basserne der! De ved skisme hvad de taler om!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger kimaskov (Inaktiv) - 23/06-2011 23:25 23/06-2011 23:25
Ja det kan være det vil være en rigtig god ide, at se om du ikke kan fange scalaren op. Så du kan sætte den i karantæne, uden det kommer til at gå udover smerlingerne. Som sagt, så kunne mine altså godt klare varmekuren, af flere omgange. Men det er naturligvis ingen garanti for, at dine også kan klare det.

Petworld, er bestemt også en kompetent forretning - uden tvivl.

Hvad er det for nogle scalarer du har?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger LadyDay - 23/06-2011 23:35 23/06-2011 23:35
Men tror du det ville være ok at putte en (ung, men ikke just helt lille) skalare i en 54 L balje i en uges tid? Det er jo ALT for lidt plads til en skalare (ihvertfald i længere tid ad gangen), men det er jo ærligt talt noget nemmere at fange en skalare end to violinsmerlinge!!!!

Det er godt at vide at det trods alt er en mulighed, omend langtfra optimalt, at give violinerne en varmekur, når nu økonomien er lidt ekstra presset i øjeblikket.

Det er ganske almindelige Pterophyllum scalare. Ungfisk af de klassisk stribede. To af dem er "pearl scale", hvilket jeg først bemærkede efter jeg fik dem hjem, men det er også ok med lidt "glimmer".

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger LadyDay - 23/06-2011 23:35 23/06-2011 23:35
Indlægget er rettet 23/06-2011 23:39 23/06-2011 23:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ups, dobbeltpost.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger kimaskov (Inaktiv) - 23/06-2011 23:41 23/06-2011 23:41
Uden jeg skal gøre mig til Scalare ekspert, vil jeg mene det godt kan gå, at sætte den i et karantæne akvarium på 54 l i en uges tid.

Det er klart det vil være det mest optimale, hvis du kunne give den behandling i akvariet hvor den går, uden at det kommer til at gå udover de øvrige beboer. Hvor længe har den været syg/haft hvidt afføring?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger LadyDay - 23/06-2011 23:48 23/06-2011 23:48
Ja, jeg tænker jo at behandling i hovedakvariet også vil gøre det af med eventuel smitte... Men jeg vil jo nødig gøre det af med mine violinsmerlinge i samme omgang hvis jeg kan undgå det"

Jeg har observeret den hvide afføring 3 gange i løet af en god uges tid. Samtidig har jeg de sidste par dage bemærket at den ikke har været videre interesseret i foder... Hvilket jo ikke er normalt for en skalare (de andre er nærmest ved at slå hul i glasset af iver så snart jeg nærmer mig akvariet! Haha)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger LadyDay - 23/06-2011 23:50 23/06-2011 23:50
Orv, jeg har iøvrigt lige bemærket at du har Rio Manacapuru. Lucky bastard! Hihi

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger kimaskov (Inaktiv) - 23/06-2011 23:57 23/06-2011 23:57
Ja du har ret i at det er ganske unormalt for en scalare, ikke at være den første til fadet når der bliver fodret. Mine kunne jeg (hvis jeg gad) fodre en helt dag, uden at de ville give op.

Og ja jeg har Rio Manacupuru og VF Peru Scalarer, som jeg er rigtig glad for :)

I starten havde jeg en enkelt Peru, der også pludselig fik hvidt afføring, samt mistede lysten til at spise. Men det gik nu i sig selv igen, uden indgriben fra min side. Andet end at jeg begyndte at fodre med Artemia og Krill, og gik væk fra at fodre med røde myggelarver. Som jeg senere har fundet ud af, blot er det rene slik, og har en stor risiko for at være forurenet, grundet det vand de går i til dagligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger LadyDay - 24/06-2011 00:03 24/06-2011 00:03
Indlægget er rettet 24/06-2011 00:07 24/06-2011 00:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hihi. Hvis jeg tilfældigvis er i skanderborg en dag kan du godt regne med at jeg står på dit dørtrin for at savle over dine fisk! Hihi. Rio Manacapuru er umiddelbart de smukkeste skalare der findes (ud over mine egne skalare naturligvis).

Jeg har også skåret de røde myg ned til en sjælden forkælelse og fodrer med adskillige andre forskellige slags frostfoder (Artemia og Mysis er deres favoritter men de får også meget andet) og kvalitets-flagefoder, så deres kost burde være varieret nok. Mon jeg skulle se tiden lidt an med den ene fisk? Indtil videre virker den jo ikke specielt syg ellers, men på den anden side gik det også hurtigt sidste gang så det over nat pludselig udviklede sig fra "alt ser fint ud" til to døde fisk.
Det var dog først efter at de havde skidt hvidt i det meste af en måned og spist dårligt, men uden at virke kritiskt syge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger kimaskov (Inaktiv) - 24/06-2011 00:07 24/06-2011 00:07
Indlægget er rettet 24/06-2011 00:12 24/06-2011 00:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg tør ikke råde dig til at se tiden an. Hvis du føler for at gribe ind nu, så ville jeg gøre det. Du vil sikkert fortryde, at du ikke gjorde det, hvis det værst tænkelige skulle ske.

Jeg kan kun give dig ret - Rio Manacapuru er den absolut smukkeste Scalare(på ligefod med Altum - som jo ikke er en Scalare :) ). Det var også Rio udgaven der gjorde, at jeg valgte at gå "all in" på Scalare akvariet. Næste projekt er at anskaffe mig nogle Altumér :)

Tropeland i Skanderborg har ofte Rio Manacupuru hjemme, så det kunne da være skulle prøve at høre/Se om de ikke har nogen hjemme, eller kan skaffe dem til dig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger LadyDay - 24/06-2011 00:23 24/06-2011 00:23
Hihi. Jamen nu har jeg jo fyldt akvariet så rigeligt op med mine babies. Og R.M. er vist heller ikke udpræget SU-venlige. Men jeg kan forestille mig at der med tiden skal investeres i nogen!

Tak for dine råd, der er altså bare noget lettende ved at vende tingene med en anden!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger kimaskov (Inaktiv) - 24/06-2011 00:27 24/06-2011 00:27
Nej der kan være noget om prisen på sådan nogle Rioér. Jeg mener jeg gav omkring 150 kr. pr. stk. for mine.

Ja du har ret, det er rart man lige kan få et par bekræftende ord med på vejen, i en presset og frustrerende situation. Man kan hurtigt føle sig rådvild, og "alene" i kampen for de bedste omstændigheder for de kære små. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger LadyDay - 24/06-2011 00:33 24/06-2011 00:33
Ja, og man bliver skisme helt glad for sådan nogle små fisk! Især fordi skalarene var mine første fisk nogensinde :) Så det er jo lidt trist hvis de dør.
Men hey, jeg er også en helt og aldeles blødsøden ung pige, det kan være jeg bliver lidt mere kynisk med tiden. Hihi. Jeg tvivler!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger ulle04 (Inaktiv) - 24/06-2011 09:11 24/06-2011 09:11
Smerlingerne kan efter min egen sørgelige erfaring SLET ikke tåle salt! Varmekur ville jeg bestemt aldrig give en fisk, der trives bedst under 22 grader. Jeg ville fjerne og behandle de syge fisk for sig (ok med 54 l for så kort tid) og lave nogle ekstra vandskift hos de andre.

Annoncører
Annoncører