Dobbelt bund

Postet under : Saltvandssiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2291

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Fap (Inaktiv) - 29/05-2011 10:50 29/05-2011 10:50
Indlægget er rettet 29/05-2011 10:56 29/05-2011 10:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Saltvands folk,

Jeg er blevet fortalt at man inden for tropisk ferskvand ofte laver en ekstra bund hævet nogle få centimeter over den relle bund.
Den nye hævet bund forsynes med huller. Et stykke filter-vat lægges over hullerne og derpå lægges det normale bundlag.
Ideen er at det affald som normalt siver ned i bundlaget, vil sive hele vejen ned gennem filter-vattet og den hævede hullede dobbelte bund.
Slam vil så opsamle sig under den hævede bund og kan nemt suges ud ? *uhh*

Jeg synes ideen lydder spændende, men har ikke kunnet finde noget information vedrørende en sådan ekstra bund brugt til saltvand ? *skeptisk*

Jeg håber nogle af jer har erfarring men en sådan løsning, eller ved hvor man kan finde oplysninger :)

Med venlig hilsen
Frank

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 29/05-2011 19:05 29/05-2011 19:05
Jeg ville ikke gøre det, bundlaget er jo meget levende og omsætter store mængder næring. Umiddelbart ser jeg kun at der ville blive skabt en ophobning af næringsstoffer som ikke vil blive omsat.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 30/05-2011 09:15 30/05-2011 09:15
Også kaldet et underfilter. Den med vat er jeg dog ikke så begejstret for da bundlaget i et underfilter skal være ret grovt for at få nemmere cirkulation igennem, Vat er vel efterhånden ikke noget man anvender i akvarier i dag.
I gamle dage var underfilter ret admindeligt, jeg havde et tilbage i 1995 på et 325 Tropheus balje men i dag kan man ikke engang købe dem i en velsorterede saltvandsbtik.
Fordelen opvejes ikke af ulemperne og risikoerne overvej i stedet om du ikke kan anlægge en DSB i sumpen.

Annoncører
Annoncører