Dau hvad er det for en fisk?

Postet under : Siden - Akvarieforeninger, messer og lign.
Visninger : 7530

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 26/05-2011 15:39 26/05-2011 15:39
Ja som overskriften siger, så ved jeg ikke så meget om den!
Jeg ved at det står for Dansk Akvarie Union, men hvem er det og hvad laver de?

Kom frem, jeg er nysgerig! *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jery (Inaktiv) - 26/05-2011 16:03 26/05-2011 16:03

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 26/05-2011 16:25 26/05-2011 16:25
Man kan hvad det er og hvad de laver ud af vedtægterne:
Sammenslutningens navn er Dansk Akvarie Union. Officiel forkortelse DAU
DAU’s formål er:
At udbrede og fremme kendskabet til akvariehobbyen.
At varetage akvariehobbyens interesser udadtil, herunder over for offentlige myndigheder.
At samle alle danske akvarister, akvarieforeninger og -klubber samt foreninger af beslægtet art.
At arrangere konkurrencer på landsbasis, eventuelt i samarbejde med andre sammenslutninger med samme interesser
At forvalte registreringen af danske førsteopdræt af akvariefisk.
At opretholde kontakten til de øvrige nordiske akvarieforbund.

Man kan se hvem de er under bestyrelse:
Formand: Hans Ole Kofoed, Holbæk Akvarieforening.
Næstformand: Tage Falz Billeskov, Århus Akvarieforening.
Kasserer: Tonny Brandt Andersen, Københavns Akvarieforening.
Sekretær: Ole G. Nielsen, Ølstykke Akvarieforening.

DAU stifter man nok mest bekendtskab med, hvis man deltager aktivt i en akvarieforening som er medlem af DAU.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Pennut (Inaktiv) - 26/05-2011 18:28 26/05-2011 18:28
Hvad kan DAU gøre for mig, mine klubkammerater og vores klub, som bruger vores tid på at avle guppy'er efter en europæisk standard til udstilling?

Og hvad kan vi gøre for DAU?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 26/05-2011 20:42 26/05-2011 20:42
Det link fik jeg så ikke svar på mit ? af!

Jeg er medlem af Skiv akvarie forening!

Jeg spørger af interesse, ikke for at gener nogle!
Og som Kaja skriver så er det også fordi vi har en tråd om vi skal være medlem fra Danish show guppy, jeg mener grundlæggende at det ville være en god ting men hvad laver foreningen som er til gavn for mig? Hvad kan jeg bidrage med?

/Dennis

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 26/05-2011 22:56 26/05-2011 22:56
#4 Det er vel nærliggende at spørge DAU's formand om dette.

#5 Du er medlem af Skive Akvarieforening, og Skive Akvarieforening er medlem af DAU, så dit spørgsmål kan besvares af en fra bestyrelsen i den forening du er medlem af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 26/05-2011 23:03 26/05-2011 23:03
I starten af 1990'erne var der meget tale om at indføre positivlister. Altså en liste over hvilke dyr man måtte holde. Jeg tror listen indeholdt omkring 30 akvariefisk. Der var meget dabat, og dengang blev DAU brugt som talerør for alle akvarister. DAU er en form for fælles overbygning på de akvarieforeninger i Danmark der ønsker at være medlem. Og så har DAU kontakt til forskellige myndigheder og brancheforeninger, således at akvaristerne virker som en samlet flok, når der tales politik og lignende.
DAU har også kontakt til de øvrige skandinaviske akvarieunioner, og deltager i nordiske møder.
For 20 år siden var der mange foreninger i DAU, men der er desværre ikke så mange foreninger med mere. Foreningerne har nok i sig selv i dag, og kan ikke se den forskel det vil være, at være mange der står sammen, hvis der igen kommer forskellige lovkrav til hold af hobbydyr.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 26/05-2011 23:12 26/05-2011 23:12
Pennut skrev :
Hvad kan DAU gøre for mig, mine klubkammerater og vores klub, som bruger vores tid på at avle guppy'er efter en europæisk standard til udstilling?
Og hvad kan vi gøre for DAU?

Forestil dig at din forening skal ud og kæmpe imod en eller anden regel, som myndighederne gerne vil indfører. Hvem vil stå stærkest i sådan en dabat en guppyforening eller Dansk Akvarie Union.

Forvent i øvrigt at alle private opdrættere af akvariefisk i Danmark i løbet af ganske få år skal registreres og have jævnlige dyrelæge kontrol besøg. Der arbejdes med nye regler for handel med dyr. Hvilket vil betyde, at man ikke må arbejde i en dyrehandel uden at have en uddannelse, og at man formodenlig ikke må opdrætte fisk uden at være registreret og godkendt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Pennut (Inaktiv) - 26/05-2011 23:15 26/05-2011 23:15
Helt rigtig Tonny vi kan ikke se hvad DAU kan gøre for vores del af hobbyen og i den tid jeg har været på akvariesider, ser man ingen aktivitet fra DAU.

Hvis DAU virkelig vil noget og have flere med, så skal de være aktive på sider som akvariesiden og lignende fora. Så vi her kunne få svar på spørgsmålene vi har til DAU, svarende her vil så måske animere flere til at gøre deres akvarie klub eller forening medlem af DAU, men når svaret bare er kontakt DAU formanden eller spørg din akvarieforening, ja undskyld mig, så virker DAU ikke særlig interesseret i mig og min interesse i akvarie verden og hvad skal jeg så bruge DAU til?????? :( :( :( :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Peter Larsen (Inaktiv) - 26/05-2011 23:20 26/05-2011 23:20
Jeg har det lidt med DAU som med DMJU Dansk modeljernbane union, det styres af en flok gammel mænd som ikke rigtigt har fingeren på pulsen mere, så som Kaya er inden på, skal de være mere aktive, og ikke bare være en gammel mands "klub"

Mvh.

Peter
Spørg ikke hvad dit akvarium kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for dit akvarium

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 26/05-2011 23:25 26/05-2011 23:25
#9 Hvis du har spørgsmål til DAU, var det så ikke en ide at stille dem til DAU, i stedet for at forlange at DAU skal besøge alle danske internetsider, for at se om der er spørgsmål til DAU på siderne. Der er altså pænt mange side at holde øje med.

Hvis du har spørgsmål og ikke gider stille dem til DAU, så er det da ikke DAU der er problemet :D :D
Du behøver ikke flytte røven fra stolen, du kan sidde og formulerer dit spørgsmål til DAU via en anden internetside.

Hvis jeg har et spørgsmål om hvorfor min bil ikke vil køre, så stiller jeg mig da ikke ned hos bageren og snakker om det i forventning om at mekanikeren også er der :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 26/05-2011 23:33 26/05-2011 23:33
#10 Det kan godt være at jeg er en gammel mand, men jeg føler da stadig at jeg har fingeren på pulsen. Jeg er bare kun kasserer i DAU og jeg har frabet mig andre opgaver i DAU, så derfor henviser jeg til formanden.

DAU og DMJU er kun så aktive som foreningerne gør dem. Gider foreningerne ikke deltage i unionens arbejde, så går unionen i stå. Jeg fatter bare slet ikke personer der sidder og råber op her på siden over at de ikke får svar fra en union som de ikke har kontaktet. Ta' dog for "#%&/#" at gøre noget for sagen selv. Hvis man vil noget må man gøre noget. Hvis man ikke gør noget så sker der ikke en skid. Vil jeg gerne på sommerferie, så bestiller jeg en rejse, hvis ikke jeg bestiller en rejse kommer jeg ikke afsted, og så kan jeg da ikke sidde og blive sure på Star Tours, over at de ikke har ringet til mig og spurgt om jeg vil en smut på ferie. *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 26/05-2011 23:39 26/05-2011 23:39
#9 Vil det sige, at hvis du har bestilt nogle varer på min internetside, og du så har et spørgsmål om leveringstiden, så ville du stille det her på akvariesiden.dk og forventer at jeg er så aktiv, at jeg ser spørgsmålet og besvarer det?
Det kan være det er mig der er gammeldags, men jeg vil da forvente at hvis man har spørgsmål til mig så skriver man til mig, hvis man har spørgsmål til kommunen så skriver man til kommunen og hvis man har spørgsmål til DAU, så skriver man til DAU.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 26/05-2011 23:43 26/05-2011 23:43

Tonny, nu sidder du jo også i bestyrelsen i DAU og hr derfor mulighed for at udtale dig på DAU's vejne og fremkomme med oplysninger til de forespørgsler der måtte komme på div. internet fora, hvor du som den eneste fra DAU´s bestyrelse jo er ret aktiv.
Jeg sidder som formand i Danish Show Guppy og har spurgt i vores forum om det ikke kunne være en god idé, hvis vi også var med i DAU på lige fod med f.eks. poecilla, og jeg har netop sendt en mail med forespørgsel til DAU´s formand, hvor jeg fik et svar tilbage rimelig hurtig.

Men som du jo selv er klar over Tonny, så vil det være ret svært for os at registrer første opdræt på guppyer, og da vi oftest køre med barbunds akvarier og kun lidt flyde planter, ja så vil akvarie bedømmelses konkurencen heller ikke være noget vi vil kunne deltage i, så helt konkret bliver der her spurgt hvad kan og vil DAU nu og i fremtiden?

Jeg ved godt at DAU´s side har været nede i lang tid, og nu er den så online igen, men så sker der heller ikke så meget mere. Så for os vil det være rigtig godt hvis DAU, her representeret af dig Tonny, kom mere på banen med aktiviteter og forskellige tiltag der måtte komme fra DAU. Ellers er jeg da bange for at den smule i har fået sat igang med at lukke de forskellige kredse og lade de enkelte akvarieforeninger om selv at melde sig ind i DAU.

Så jeg vil helt sikkert opfordre jer kraftigt til at komme ud af busken og fortælle den brede del af akvariehobbyen om de planer og tiltag jeg må antage og forventer at i har gang i..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Pennut (Inaktiv) - 26/05-2011 23:45 26/05-2011 23:45
Problemet er sådan set at DAU ikke har et forum jeg kan stille spørgsmålet i. Jeg skal sende en mail til en mand jeg ikke kender og ikke engang ved om han gider svare. Jeg har aldrig hørt om manden og det kunne jo være andre DAU folk kunne komme på andre gode ting DAU gør.

Du er utrolig aktiv her på siden og godt inde i hvad DAU er for en størrelse, så hvorfor ikke på en pæn måde svare på mine spørgsmål med noget jeg kunne forholde mig til og havde jeg så yderlige dybte gående spørgsmål, kunne jeg så henvises til at tage direkte kontakt. I stedet for arrogant bede mig om at tage direkte kontakt og ikke gide svare på en simpel med akvarist's spørgsmål.

Desuden synes jeg faktisk, at mange andre akvarister kunne have stor glæde af de svar, der måtte komme på mine spørgsmål og ved at gide svare på dem her, fik flere mere indsigt i DAU og måske får en mere positiv oplevelse af DAU frem for den oplevelse Peter Larsen og sikkert mange andre siddr med. Jeg selv betragter DAU som en død sild, der desperat kæmper for at komme i vandet igen.

Jeg siger ikke at DAU skal sidde konstant på alle akvariesider, men hvis de vil fange folks opmærksomhed, bør de være aktiv her på siden som helt klar er den side, der rummer flere tallet af de danske akvarister og svare pænt på de forespørgelser, der måtte komme her. Ellers bliver det vist ikke nemt, at få de danske akvarister i tale og bakke op omkring DAU.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Pennut (Inaktiv) - 26/05-2011 23:55 26/05-2011 23:55
Indlægget er rettet 27/05-2011 00:02 27/05-2011 00:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#13 Tonny for mig er der noget kun forskel på at jeg har fortaget en privat handel hos dig, som kun kommer dig og mig ved.

Her er det et spørgsmål, som vi ikke kun i Danish Show Guppy lige har taget op, det var også oppe for 3 år siden i den da eksisterende klub Dansk Guppy Klub og her 3 år senere ved jeg stadigvæk ikke hvad det er DAU kan gøre for mig og hvad jeg kan gøre for dem.

Desuden bliver DAU heller aldrig nævnt i min akvarie forening, så også her tvivler jeg på at DAU er en brugbar organisation.

Og med din holdning og svar herinde, så vil jeg personligt kæmpe med næb og klør for at Danish Show Guppy IKKE skal være medlem af DAU. For vi har absolut ikke noget at bruge en forening hvor bestyrelsen ikke en gang gider høfligt svare på nogle simple spørgsmål, der bliver fremstillet i et velfungerende offentligt forum.

Hvor svarende måske kunne inspirere andre akvarister til at arbejde aktivt for at netop deres klub eller forening også blev medlem af DAU. Hvis i ønsker nogle aktive medlem, så skal i også selv være aktiv, der hvor der kan være medlemmer at hente.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 27/05-2011 00:02 27/05-2011 00:02
Jeg representerer IKKE DAU. Jeg har sagt ja til at være kasserer i en periode på et par år, på et tidspunkt hvor DAU var truet af lukning, fordi der ikke var nogen der gad at give en hånd med. Jeg gider ikke sidde her aften efter aften og debaterer DAU. Jeg har netop betinget mig, at jeg kun har én opgave, og det er at modtage kontingentindbetalinger og så lave en debitpost, en kreditpost og et årsregnskab.

Jeg ved godt at der er mange der sidder fast på akvariesiden, og tror at det er hele verdens omdrejningspunkt, men det forarger en gammel mand som mig, at man forlanger af DAU, at de skal sidde her i debatten i stedet for at passe deres familieliv. Hans og Ole sidder klar ved deres mail eller telefon, hvis man vil spørge DAU om noget, men de kan kun svare hvis de får spørgsmålene.

Hvis man mener at DAU styres af gamle mænd, så er det kun fordi der ikke er nogle af de unge der gider. For to år siden måtte man afslutte en generalforsamling uden af have fundet en bestyrelse. Der blev arbejdet på en nødplan i et halvt år, og så afholdt man en ny generalforsamling og havde med nød og næppe fundet en ny bestyrelse. Kun fordi nogle trofaste gamle mænd trådte til har vi et DAU i dag. Havde vi skulle bygge på ungdommen, så var der ikke sket en skid.

#14 Du har intet at bruge DAU til lige nu. Men den dag at EU vil forbyde hold af guppy i akvarier, så ville du måske ønske dig et DAU der kunne samarbejde med de øvrige unioner om at lave en holdningsændring. Det er som med en a-kasse. Hvad skal vi dog betale til den for.
Det var noget andet hvis du kunne deltage i diverse konkurrencer men der arbdjer I jo med andre regler end DAU, og der er vel ikke nogen fra guppyforeningerne der GIDER KONTAKTE DAU for at få DAU til at tage guppyforeningernes bedømmelsesregler til sig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 27/05-2011 00:24 27/05-2011 00:24
Pennut skrev :
Problemet er sådan set at DAU ikke har et forum jeg kan stille spørgsmålet i. Jeg skal sende en mail til en mand jeg ikke kender og ikke engang ved om han gider svare.
Vis mod, spring ud i det. Han bider ikke. Jeg har kendt ham i 20 år, og han er ganske flink.

Pennut skrev :
I stedet for arrogant bede mig om at tage direkte kontakt og ikke gide svare på en simpel med akvarist's spørgsmål.
Beklager hvis jeg lyder arrogant, det er ikke meningen. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor du ikke stiller dit spørgsmål til den som skal svarer. Jeg ved ikke hvad man planlægger i DAU, for jeg deltager ikke i det øvrige bestyrelsesarbejde KUN i kassererposten, og kun til man har fundet en anden.

#16 Jeg representerer ikke DAU, jeg fører deres regnskab, og vil gerne slippe for det i går, hvis det var muligt. Om du eller din forening melder dig ind i DAU er fuldstændig ligegyldig for mig. Det eneste der sker for mig er, at jeg skal give besked videre til bestyrelsen, om at I har betalt, andet laver jeg ikke for DAU, og hvis du mener det er et problem at jeg er i DAU, så stopper jeg da hjertens gerne på kassererposten med det samme.
Men synte du ikke at du skulle se lidt på dig selv først, inden du klager over hvad DAU ikke gør. Du skriver at du har brugt 3 år på at tænke over medlemsskab af DAU, men at du efter 3 år stadig ikke har undersøgt hvad DAU er for noget. Man kan så spørge sig selv, hvem der er mest handlingslammet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 27/05-2011 00:39 27/05-2011 00:39
Sammen med det senest udsendte DAU-Nyt var også programmet for Akva-dag:

DAU Region Sjælland og Karlemosens Akvarieklub afholder Akva-dag
Søndag den 30. oktober 2011 i Karlemoseparkens Beboerlokaler, Karlemosevej 73B, Ølby, 4600 Køge

Dagens program:
Kl. 10.00 Indskrivning af auktionsnumre Der kan max. indskrives 10 numre pr. deltager) Bemærk: 10% af hammerslagsprisen fratrækkes til dækning af regionens udgifter.
Kl. 11.00 Velkomst og Regionsmesterskab i aqua-quiz. Quizmaster er Hans Ole Kofoed, HAK
Kl. 11.45 Bjarne Larsen, VATK holder foredrag om rejer I fordraget vises et udsnit af de mange rejetyper, der kan fås i handelen i dag. Bjarne kommer også ind på rejernes levevilkår og pasning i akvarier.
Kl. 12.30 Pause
Kl. 13.00 John Møller Andersen, RAF holder foredrag om opdræt af selskabsakvariets fisk
Kl. 13.45 Pause
Kl. 14.00 Auktion over de indskrevne auktionsnumre.
Der fratrækkes 10% af salgsprisen til dækning af regionens udgifter.
De angivne tider er ca.-tider.
Der er mulighed for at købe
pølser, brød, kaffe, øl og vand
ALLE INTERESSEREDE ER VELKOMNE

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger benja1 (Inaktiv) - 27/05-2011 01:26 27/05-2011 01:26
#19 det skal jeg da helt sikker til :P tak for infoen Tonny :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 27/05-2011 05:18 27/05-2011 05:18
Kan ikke lave log ind eller finde nogle at kontakte på DAU´s side!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Qvist (Inaktiv) - 27/05-2011 06:10 27/05-2011 06:10

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Patrick (Inaktiv) - 27/05-2011 07:37 27/05-2011 07:37
God stil :D :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 27/05-2011 09:52 27/05-2011 09:52
#21 Hvis du læser lige over det felt hvor du skal skrive brugernavn, så står der Login kun muligt for brugere registreret af DAU. Oversat til dansk betyder det, at du ikke kan logge ind, hvis du ikke er medlem af DAU. Du må nøjes med de dele af siden som alle kan se. Siderne som er forbeholdt medlemsforeningerne kræver login.

#21 At du ikke kan finde nogen at kontakte, er nok fordi klokken er 05:18. Prøv igen når du er vågen, og hvis du stadig ikke kan finde menupunktet "ALT OM DAU" og derunder finde "BESTYRELSEN", så prøv med det link som Qvist så hjælpsomt har lagt ind i #22.

Jeg vil nu droppe at se mere i denne tråd. Enten er flere af disse indlæg lavet som rene provokationer, eller også kan man bare ikke "se skoven for træer". Jeg mener vi efterhånden er kommet dertil hvor brugerer vil begynde at oprette tråde med spørgsmål om hvad klokken er, i stedet for at se nederst i højre hjørne af pc'en eller på et ur. At man gerne vil i kontakt med DAU, men ikke kan finde ud af at kontakte en navngiven person per brev, e-mail eller telefon, det kan ikke være rigtigt. Min nevø på 9 ville kunne finde ud af det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 27/05-2011 16:04 27/05-2011 16:04
Tak, den kunne jeg ikke finde!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 27/05-2011 20:36 27/05-2011 20:36

Der er bestemt ikke nogen af de indlæg der er skrevet i denne tråd som er ment som en provokation, og dog, det kunne jo være vi kunne vække nogen fra DAU's bestyrelse til at komme lidt på banen, og det kunne vi så åbenbart, dog er det så "kun" Tonny, der følger lidt med hvad der sker rundt omkring i akvarie Danmark.

Tonny, du er kasserer i DAU og som du skriver er det fordi at ingen andre ønskede at påtage sig den opgave, er det så ikke det samme som dem der sidder i DAU's repræsentantskab ikke ønsker fremskridt.. Det er jeg desværre bange for at det forholder sig sådan..

Tiden er løbet fra DAU og den måde organisationen er opbygget på og igen set fra min stol, så er tiden moden til overvejelse om der ikke skal ske noget nyt på den front der hedder en stærk sammenslutning i DK.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Pennut (Inaktiv) - 27/05-2011 21:21 27/05-2011 21:21
For mig og se er det en fallit erklæring fra DAU, at man er nød til at have en kasserer som er fløjtende ligeglad med DAU og når vedkommende så åbner munden og giver et negativt indtryk af DAU. Her burde han nok have holdt tand for tunge og håbet på at en fra de akvarieforeninger der er medlem af DAU var kommet på banen

Og mærkeligt nok er det selv samme person, der gør opmærksom på at det nu er tid til hjemmeakvarie bedømmelse og akvadag. Det får så bare mig til at tænke, at han heller ikke tror på DAU og derfor ikke kan sælge varen. For en rigtig god handelsmand burde kunne sælge varen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger KasperK/Lolland - 28/05-2011 00:53 28/05-2011 00:53
Bo Jensen skrev :

Der er bestemt ikke nogen af de indlæg der er skrevet i denne tråd som er ment som en provokation, og dog, det kunne jo være vi kunne vække nogen fra DAU's bestyrelse til at komme lidt på banen, og det kunne vi så åbenbart, dog er det så "kun" Tonny, der følger lidt med hvad der sker rundt omkring i akvarie Danmark.

Tonny, du er kasserer i DAU og som du skriver er det fordi at ingen andre ønskede at påtage sig den opgave, er det så ikke det samme som dem der sidder i DAU's repræsentantskab ikke ønsker fremskridt.. Det er jeg desværre bange for at det forholder sig sådan..

Tiden er løbet fra DAU og den måde organisationen er opbygget på og igen set fra min stol, så er tiden moden til overvejelse om der ikke skal ske noget nyt på den front der hedder en stærk sammenslutning i DK.
Pennut skrev :
For mig og se er det en fallit erklæring fra DAU, at man er nød til at have en kasserer som er fløjtende ligeglad med DAU og når vedkommende så åbner munden og giver et negativt indtryk af DAU. Her burde han nok have holdt tand for tunge og håbet på at en fra de akvarieforeninger der er medlem af DAU var kommet på banen

Og mærkeligt nok er det selv samme person, der gør opmærksom på at det nu er tid til hjemmeakvarie bedømmelse og akvadag. Det får så bare mig til at tænke, at han heller ikke tror på DAU og derfor ikke kan sælge varen. For en rigtig god handelsmand burde kunne sælge varen.

Jamen så kan man vel forvente, at een af jer, muligvis jer begge, stiller op til valg i DAU ved den næste generalforsikring, således at man kan få nogle friske kræfter ind i billedet! For ellers klinger jeres postulater da lidt hult i mine øren!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger jery (Inaktiv) - 28/05-2011 01:01 28/05-2011 01:01
#27: desværre er det sådan i det virkelige liv - især i paraplyorganisationerne - kassererposten er den absolut sværeste at få besat, så det er bestemt at foretrække, at man overhovedet kan finde en mand M/K, der kan klare posten.
Derfor er det faktisk flere steder vedtægtsbestemt, at en kasserer kan vælges uden for bestyrelsen.
I paraplyorganisationen Felis Danica, der repræsenterer de danske racekatteklubber i den internationale katteverden, måtte vedtægterne ændres for nu snart en del år siden, således at kassereren kan vælges af forretningsudvalget og udefra.
Simpel nødvendighed.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Hugo - 28/05-2011 08:52 28/05-2011 08:52
Hele denne tråd er for mig, som hvis en israelsk akvarieklub og dens virkemåde bliver diskuteret herinde................ Man skal ikke forvente at den israelske akvarieklub skal være aktiv i debatten her. Og som Tonny skrev i et af de første indlæg: Han er kasser og har frabedt sig andre opgaver!!
Dog er han villig til aligevel at give nogle oplysninger, således at man har muglighed for at kontakte DAU.

Akvariesiden er et privatejet fora, ikke verdens centrum og aj heller DAU medie, så hvorfor hunden skulle de være fremtrædende her?

DAU er en paraply for akvarieklubberne i landet.................... Altså, hvis nogen skal være aktive! Så er det klubberne,

Næste punkt! Medlemskabet af DAU koster så latterligt lidt, at jeg vil tillade mig at betragte det som spild af tid at diskutere :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 28/05-2011 08:58 28/05-2011 08:58

Kasper, hvis DAU virkelig var parat til at "ryste" posen og lave en mere moderne union, ville jeg gerne stille op til valget.

Dog vil jeg sige at DAU på ingen måde leve op til deres egen formåls paragraf, som er nedfældet i vedtægterne og det er synd.

Hvornår har man sidst set DAU repræsentater udtale sig i pressen om emner der vedrører akvariehobbyen..? Nej vel.
Hvem kan uden at kigge på DAU's web side, sætte navn på bare formanden for deres bestyrelse.? Nej vel.

Jeg har det sådan, at en formand bør være den der tegner en forening eller en sammenslutning udad til, men som der også kan læses i denne tråd, ja så vil der hver gang DAU bringes op til debat, kun komme forsvar af det de gør fra unionen.
Så er det bare vi spørger, hvad er det de gør..?

Det har vi stadig tilgode at få svar på.

Og vi står tvivlende overfor om vi som klub skal melde os ind i DAU, og denne tråd skaber på ingen måde større tillid til at DAU kan være os til nogen gavn.

Jeg vil lige pointere at jeg personligt meget gerne ser en stærk sammenslutning af akvarister i Danmark, men jeg tvivler på at det er DAU, der er denne stærke sammenslutning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger crone12 (Inaktiv) - 28/05-2011 09:22 28/05-2011 09:22
men hvad er det for en fisk i deres logo?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Hugo - 28/05-2011 09:24 28/05-2011 09:24

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Pennut (Inaktiv) - 28/05-2011 09:58 28/05-2011 09:58
# 28 Kasper når jeg går ind i et foretagende, så er det fordi jeg tror på det og brænder for det, ellers er der ingen grundt til at gå ind i det.

Her på siden burde der være nogen der ved hvad DAU er for en fisk og derfor et rigtig godt sted at rejse en debat om emnet, og ja det har været rigtig godt for mig og min klub, for vi har nemlig kunne bevise over for fortalerne for DAU, at det er en død sild som ikke er værd at smide penge efter, selvom et beløb på 150,00 kr, ikke er noget særligt, men så vil jeg da heller smide de 150,00 kr. efter en gang øl og vand til et af klubbens mange arrangementer

# 29 Ja kassereren kan være rigtig svær at finde, fordi jo større en organisation er, jo flere ting er da man skal vide som kasserer, og regnskabsloven er ikke almindelig almen viden og derfor er der store foreninger som DKK og Felis Danica ofte nødvendigt at have en der har det som sit arbejde. Og det kan være svært for det kan være meget stort arbejde i sådan store organisationer og ikke mange har lyst til at gøre deres arbejde i deres fritid også, for det netop er i deres fritid de lader energien om til deres arbejde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger KasperK/Lolland - 28/05-2011 10:00 28/05-2011 10:00
Bo Jensen skrev :

Kasper, hvis DAU virkelig var parat til at "ryste" posen og lave en mere moderne union, ville jeg gerne stille op til valget.

Jamen det tror jeg da også, at DAU er villige til. Det kræver blot en person, der går i gang med arbejdet og som er villig til at lade familien passe sig selv i en periode. Så kom du blot i arbejdstøjet og sæt nogen handling bag dine ord. Det kunne jo være dig, der er bestemt for at føre DAU ind i det spil, hvor medierne står i kø for at få dine udtalelser.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
johnny9900 (Slettet) - 28/05-2011 10:07 28/05-2011 10:07
#35 Hvornår er der valg til bestyrelse ? En af de foreinger jeg er med i er medlem i DAU jeg har aldrig set nogen form af info fra bestyrelsen på vores forenings hjemmeside.Vidste engang hvem bestyrelsen var før jeg læste tråden her og jeg troede DAU døde samtidigt med akvariebladet,og det må da være i deres interesse at vise hvad DAU står for i Danmarks største fora istedet for at komme med sure opstød fra en kasserer der ikke gider at være det,og selvom han ikke gider at være det repræsenter han stadigvæk DAU som medlem af dens bestyrelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 28/05-2011 10:09 28/05-2011 10:09

Kasper, det kunne det måske, men så længe DAU holder fast i at der skal være hjemmebedømmelser, opdrætskonkurencer og at det skal være det der fylder mest for unionen, ja så ser jeg netop ikke at de skulle være parat til at ryste posen.

Det er gammeldags og hvor mange kan i virkeligheden stille op med et biotops korrekt akvarie..?

Jeg har fulgt med på sidelinjen længe og da DAU holdt ekstra ordinær generalforsamling i februar, håbede jeg at nu måtte der ske noget,og jeg har så forholdt mig tavs i nogle måneder, for at se om ikke der kom noget nytækning ud fra bestyrelsen, men der er desværre ikke kommet noget nyt fra den front og hvorfor ikke?

Jeg tror simpelthen at toppen i DAU er bange for at lave noget nyt, nye tiltag og samtidig afskaffe nogle af de gamle kæpheste, og hvorfor er de så det, ja det er netop det vi gerne vil have belyst for alle akvarister, og hvad er mere nærliggende at bringe debatten op på det fora i DK hvor flest akvarister kommer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
johnny9900 (Slettet) - 28/05-2011 10:12 28/05-2011 10:12
Indlægget er rettet 28/05-2011 10:15 28/05-2011 10:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hugo skrev :
Akvariesiden er et privatejet fora, ikke verdens centrum og aj heller DAU medie, så hvorfor hunden skulle de være fremtrædende her?

Når de ikke har Akvariebladet mere som informationskilde og har en hjemmeside der næsten ikke virker og aldrig skriver på deres foreningers hjemmeside,burde det så ikke være i deres eget interesse at vise hvad DAU står for på Danmarks største akvafora ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger KasperK/Lolland - 28/05-2011 10:31 28/05-2011 10:31
Som jeg læser det, så vil folk gerne have et slutprodukt men gider ikke selv at tage fat. Det er også mest bekvemt, at sidde i sofaen og påpege andres fejl!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Hugo - 28/05-2011 10:32 28/05-2011 10:32
Jeg har et problem med at se hvorfor hjemmebedømmelser skal afskaffes, for at der kan ske nye tiltag.
Akvariebedømmelse er netop en af de ting jeg har overvejet at arbejde med, og noget af det, som vi har set aktivitet omkring.

Man behøver vel ikke fjerne bedømmelse af pryd akvarier og biotop, for at kunne bedømme gupser ?

Og husk! Stadig er det i klubberne der skal arbejdes :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Hugo - 28/05-2011 10:34 28/05-2011 10:34
johnny9900 skrev :
Hugo skrev :

Når de ikke har Akvariebladet mere som informationskilde og har en hjemmeside der næsten ikke virker og aldrig skriver på deres foreningers hjemmeside,burde det så ikke være i deres eget interesse at vise hvad DAU står for på Danmarks største akvafora ?

NEJ! ....... Men klubberne som ikke gør noget, bør klandres, meningen med en paraplyorginisation er at tingene formidles derigennem :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
johnny9900 (Slettet) - 28/05-2011 10:43 28/05-2011 10:43
#41 der er jeg enig med dig Hugo,men når der ikke er noget at formidle bliver det svært ;) :D

#39 Sådan er det jo i alle foreninger,orginisationer,hjemmesider m.m det er få der tager det store slæb,de såkaldte ildsjæle.Men det fratager ikke ansvaret fra en paraplyorginisation at lade ansvaret ligge på foreninger for et arbejde de burde gøre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Hugo - 28/05-2011 10:52 28/05-2011 10:52
#42 Det er jo den anden vej! Klubberne melder aktiviteter ind til DAU, som så kan lade gå vidre og evnt. være behjælpelig, med at pege på en dommer eller andet.

Det er rigtig få klubber som aktivt sender noget til DAU og hvad skal de så gå vidre med ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Rasmus Hurup (Inaktiv) - 28/05-2011 13:48 28/05-2011 13:48
Synes det er lidt synd denne tråd har taget denne drejning. Men bestemt et relevant spørgsmål som Dennis kommer med.

Jeg har lige et par punkter som jeg synes jeg vil komme med.

1. DAU kan gøre meget for dig som akvarist - hvis du synes deres tiltage er noget som interessere dig.
2. DAU, har haft chancen hvor jeg sad der i 3 år - Men desværre var processerne i tiltagene så lange og foreningerne støttet meget lidt op omkring organisationen.

3. DAU's informations/deltagelses niveauet er elendigt - Så vidt jeg kunne se var det Poecilia som have et møde med Naturstyrelsen omkring naturbevaring (Ret mig hvis jeg tager fejl Thue.) Men hvorfor er DAU ikke med her?

4. DAU, burde nok kigge på deres organisationsplan og finde ud af hvad er det man vil med DAU. Skal det være politisk niveau, foreningsplan, medlemmer eller andet også fokuser på hvad de kunne gøre.

Mvh. Rasmus Hurup Hansen
Tidligere formand i Dansk Akvarie Union.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 29/05-2011 13:35 29/05-2011 13:35

Hugo, det jeg læser du skriver er at ingen gør noget, hverken klubber eller DAU, er der så ikke noget galt i strukturen..?

Jeg tror efterhåden at tiden er løbet fra DAU og at der skal nye tiltag igang, om ikke andet så for at kunne få politikere i tale.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Hugo - 29/05-2011 14:12 29/05-2011 14:12
Nu tror jeg at vi nærmer os enighed Bo :D

DAU er ikke helt død, jeg ved et par som lægger en del tid deri, men det er jo mest bagved, så det ses ikke umidelbart.
Klubberne er nok det mest døde, kun få af dem er aktive

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger Pennut (Inaktiv) - 29/05-2011 14:33 29/05-2011 14:33
Hugo problemet er jo at hvis ikke DAU's top ikke er aktiv og viser sig, der hvor der er aktivitet. Så er der ingen der ved at de er til og at der stadigvæk er liv i dem.

Det er helt fint der er folk der arbejder i baggrunden for dem kan man som organisation og klub slet ikke undvære, men hvis ikke man som organisation eller klub/forening ikke er synlig, der hvor der er akvarister, Hvordan skal man så vide de eksistere????

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Hugo - 29/05-2011 15:05 29/05-2011 15:05
Indlægget er rettet 29/05-2011 15:11 29/05-2011 15:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Som jeg ser det.................... Klubberne er jo nødt til at fodre DAU, inden de kan gøre noget, da det jo er en paraply, så ER det klubberne, som skal få fingren ud!

Når nogle klubber så yderligt vil gantte sig om ved det og debatere 10kr/medlem ca.
Sidde på den flade og forlange op, uden selv at ydde noget........................ tjaee!!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger jf (Inaktiv) - 29/05-2011 15:35 29/05-2011 15:35
Den her tråd fortæller meget godt hvad retning foreninger er på vej til i DK. Hvis man gider at sidde på et forum og diskutere hvorvidt det kan betale sig for en klub at betale kr. 150,- årligt for at blive medlem af DAU. Mere koster det faktisk ikke for at blive associeret medlem af DAU. Da DAU er en paraplyorganisation for danske akvarieforeninger, er det en god ide at tage den diskussion ude i klubberne, hvor man tager den slags beslutninger og tillige har erfaring med DAU.

Det er altid nemt at anklage andre for at være inaktive, men inden man gør det er det nok en god ide at rette øjnene mod sig selv.
Fordi man logger på her 5 gange om dagen og svarer på guldfisk/bowler spørgsmål, det er ikke at være aktiv i foreningsverdenen. Fordi man deltager i små kaffe/citronmåne møder, det er heller ikke rigtige foreninger efter min målestok. Og når man kommer med kritik, er det altid en god ide at komme med forslag til, hvad DAU skal lave af aktiviteter - det har jeg ikke set endnu. - På hvilken måde skal DAU være mere aktive?

Som jeg ser fremtiden for akvarieforeninger, så ser fremtiden ikke lys ud. Primær årsag er manglende aktivitet hos medlemmerne. Er der kun aktivitet i foreningerne, vil der også kun være lidt aktivitet i DAU. Aktiviteterne skal komme fra medlemmerne. I dag ser folk mest på hvad de får for deres kontingent og vil have topunderholdning for kr. 100-200 om året. Så passive medlemmer giver passive klubber der igen giver et passivt DAU. Aktiviterene skal komme nedefra.

En anden årsag kan være at det simpelthen er for kedeligt at være medlem af en akvarieforening. Er fisk kedelige? Er akvarister kedelige? En gang i mellem har jeg da stillet mig det spørgsmål om det ikke er lidt overkilled at være medlem af en akvarieforening B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 29/05-2011 15:47 29/05-2011 15:47

For at tage det sidste først.. Hvorfor være medlem af en akvarieforening, nej du har helt ret, man kan da også grave et hul ude i haven og spille golf der, man behøver da ikke nogen klub, eller begynde at svømme ved stranden i stedet for i svømmeklubben.. man kan også selv løbe en tur det behøver man da heller ikke en klub til, sådan kunne vi blive ved..

Jeg tror netop at når folk melder sig ind i en klub eller en forening, ja så er det fordi man gerne vil det sammenhold denne form giver.
Jeg ser slet ikke en akvarie sammenslutning som et sted hvor der skal holdes kaffe og citronmåne møder, jeg tror mere det er en størrelse der skal blande sig i den offentlige debat, som måtte vedrøre hobbyen i alle afskygninger, lige fra høje vand afgifter til at den brasilianske regering vedtager at bygge en dæmning over Rio Xingu, og så lade special klubber og akvarieforeningerne tage sig af kaffe møder, som for øvrigt er meget hyggelige og ofte sjove og lærerige at deltage i..

Denne her debat handler ikke om hvor meget det koster at være medlem, for har man et ønske om at være med, så er man også villig til at betale kontingent, denne debat handler mere om hvad DAU kan og vil kontra hvad DAU gør og skal..

Og set fra min stol i akvarieverdenen i DK, så gør DAU ikke en dythverken på de ydre eller på de indre linjer, og nu er der sikkert mange der skriver at jeg da bare kan melde mig ind og så begynde at gøre noget, men nej det kan man ikke bare, det prøvede Rasmus på i flere år, men han kunne slet ikke komme igennem med nogle at de tiltag han gerne ville..

Så for mig er DAU en død sild..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger Pennut (Inaktiv) - 29/05-2011 16:24 29/05-2011 16:24
Akvariesiden her plejer at være et rigtig godt sted at få nogle oplysninger og andres erfaringen med et eller andet.

Det har det så også været i dette tilfælde, for som jeg ser det, så er der mange der måske ikke engang har hørt om DAU og kender ikke denne fisk.

Desuden er der heller ikke kommet mange positive tilkendegivelser om at DAU er en spirende organisation, som er værd at støtte. Og derfor er jeg nået til den konklusion at DAU står der hvor de gjorde for 3 år siden, da jeg var med i en diskussion om medlemsskab, hvor klubbens medlemerne dengang ikke mente der var noget DAU bortset fra navnet.

Og selvom DAU kun er en paraly organisation, så skal den stadigvæk være synlig der hvor akvaristerne er.

Hvor ville DKK og Felis Danica have været henne i dag hvis de ikke var synlig og aktiv overfor de special klubber, der er medlem i de paraply organisationer?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Hugo - 29/05-2011 16:27 29/05-2011 16:27
Sidder og smågriner................... Men jeg ved faktisk ikke hvad DKK og Felis Danica er for noget :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Pennut (Inaktiv) - 29/05-2011 16:39 29/05-2011 16:39
# 52 Nemlig Hugo du ved ikke hvad DKK eller Felis Danica er, da de ikke har noget med akvarie fisk at gøre, men de fleste som køber og udstiller hund eller kat ved hvad det er.

Derfor er det jo for mig at se også helt ude i skoven, at mange akvarister ikke ved hvad eller hvem DAU er, på en akvarie relatere side. Og at ingen kan fortælle det. Og at faktisk ingen her på siden har stiftet bekendtskab med DAU.

For det er godt nok begrænset hvad erfaringer med DAU der er kommet i denne tråd, hvilket ikke normalt finder sted her på siden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Ellen (Inaktiv) - 29/05-2011 16:40 29/05-2011 16:40
Hvis nu DAU skulle administrere og udskrive stamtræ på vores fisk, kunne det da være vi ville benytte os af deres service, ellers kunne man jo lige så godt have mixguppyer i baljen, det er altså ikke en sammligning man kan bruge til en prut ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 29/05-2011 16:50 29/05-2011 16:50
Jeg der startede denne vilde tråd, det var abselut, staves, ikke min mening!

Jeg kan godt se at de selvf. skal have meldinger ind fra klubberne, men vi (medlemmerne af klubber) bør vel også vide at de eksister for at kunne melde ind!

Jeg synes jeg kan finde mange ting i akvarie verden jeg godt vil hjælpe med at ændre, som en parply organisation vil være et godt talerør i forbindelse med og det vedrør mange af os!

Vandaflednings afgifter, opdræts afgifter/ fradrag (skat), import problamatikken (hvis den er der, men synes det er dyrt at få fisk udleveret i lufthavnen) Hvordan kan vi Akvarvister være med til at bevare truede arter! Måden som nogle lande behandler store områder hvor vores fisk lever! Jeg er ikke i tvivl om at det kan være svært at komme igennem med og for taleret hos dem der bestemmer, men jo flere vi er, der sammen fortæller at vi ikke synes at de tiltag som er gjort nogle sted ikke er okai og rammer de forkerte, jo bedre og nemmer kan vi komme igennem!

Jeg håber at DAU kommer til Risskov og viser flaget!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 29/05-2011 20:06 29/05-2011 20:06
johnny9900 skrev :
jeg troede DAU døde samtidigt med akvariebladet
Akvariebladet har INTET med DAU at gøre. Akvariebladet stoppede som landsdækkende Akvarieblad i 2002, og det sidste år det eksisterede sad jeg med alt arbejdet. Jeg fik ansvaret for annonceaftaler i 1989, redaktørposten i 1995, layout i 1998 og forretningsførerposten i 2000 eller 2001.
Akvariebladet udgives af Københavns Akvarieforening og det gør det stadig. Det er nu reduceret til et medlemsblad for foreningens medlemmer. Annoncer og redaktør overtog jeg fordi jeg syntes det var sjovt, resten overtog jeg fordi der ikke er andre der gider røre en finger. Bladet stoppede som landsdækkende tidsskrift, fordi vi havde et budget for det kommende år, som sagde yderligere 71.000 kr i underskud. Så vi stoppede på et tidspunkt hvor det kun kostede os 56.000 at lukke bladet. I dag trykkes Akvariebladet i en anden kvalitet og størrelse, men det lever videre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 29/05-2011 20:49 29/05-2011 20:49
Bo Jensen skrev :
hvis DAU virkelig var parat til at "ryste" posen og lave en mere moderne union, ville jeg gerne stille op til valget.
Hold da op en gang vrøvl. Det er det jeg kalder en gratis internetsludder. Nu har DAU igennem kontakter til deres medlemsforeninger, søgt efter personer til samtlige poster i bestyrelsen i næsten et helt år, før den nye bestyrelse blev fundet. Hvis du og 3-4 andre gad at gøre noget som helst af det man siger, så sad du allerede nu som formand, og kunne dreje DAU i nøjagtig den retning DU ville. MEN DET GIDER DU IKKE NÅR DET KOMMER TIL STYKKET, det vil jeg gerne sætte 500 kr på.

Rasmus Hurup skrev :
4. DAU, burde nok kigge på deres organisationsplan og finde ud af hvad er det man vil med DAU. Skal det være politisk niveau, foreningsplan, medlemmer eller andet også fokuser på hvad de kunne gøre.
Mvh. Rasmus Hurup Hansen
Tidligere formand i Dansk Akvarie Union.
Er det ikke lidt sent, alle har ville lave DAU om de seneste 20 år. Hvorfor skete det for eksempel ikke i din tid som formand?

jf skrev :
Så passive medlemmer giver passive klubber der igen giver et passivt DAU. Aktiviterene skal komme nedefra.
DAU er foreningernes organitation, så sker der ikke noget i DAU, så er det fordi foreningerne ikke sætter noget igang.
En generalforsamling i dag i DAU tager vel 1-2 timer. Jeg har været med til, at vi har siddet i over dobbelt så lang tid, dengang jeg var kasserer i DAU's region 1. Det var fordi der var aktive akvarister dengang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Pennut (Inaktiv) - 29/05-2011 21:22 29/05-2011 21:22
#57 måske de aktive akvarister der eri dag, starter deres egne foreninger eller klubber fordi de ikke ved, der er noget der hedder DAU, da organisationen er totalt usynlig i den danske akvarie verden.

Vi ser hverken deres tilstedeværelse eller logo nogen steder, og man kommer ikke med en lille info stand på de forskellige messer rundt om i landet. Man forsøger ikke skabe en dialog med de danske akvarister.

Nej DAU læner sig tilbage og sker der ikke noget, ja så er det foreningernes egen skyld. Dette er dog en underlig måde at drive en organisation på, man er da nød til at gøre sig selv synlig og skabe dialog, hvis man ønsker en aktiv medlemsskare.

Tror du Danish Show Guppy har opnået det klubben har opnået fordi bestyrelsen har lænt sig tilbage, og lade det være op til medlemmerne at komme med alle ideer og tiltag????

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger cj (Inaktiv) - 30/05-2011 09:37 30/05-2011 09:37
Nu sidder jeg i bestyrelsen i en akvarieklub der er med i DAU. Derfor vil jeg da også komme med lidt ytringer. Jeg kan godt forstå mange af de indlæg der ligger ovenfor - både for og imod - men må nok trække debatten ind på det spor som hedder præmissen for DAU: nemlig at der er tale om en paraplyorganisation for de akvarister som er medlem af en akvarieforening. Hverken mere eller mindre.

Man kan så altid diskutere præmissen. Det gør man sandelig også i DAU. Der har været - også i Rasmus´ formandstid - nedsat udvalg m.v. der netop skulle se på om strukturen i DAU er optimal i forhold til medlemmernes (altså indtil videre foreningerne) ønsker og behov.

Så set fra den enkelte akvarists side - trådstarteren der spørger "hvad er det for en fisk" - da er DAU "usynlig". Det er korrekt opfattet. Men for mig - som sidder i en forening og dermed er med i foreningsarbejdet - ja da er DAU ikke usynlig.

Om det så er optimalt at DAU på den måde er talerør for akvarister der er medlem af en forening kan man nok fremadrettet diskutere, al den stund at foreningerne bliver mindre og mindre og - hånden på hjertet - idag ikke kan siges at repræsentere / mønstre hovedparten af akvaristerne i Danmark. Dette er da også et emne som er oppe i DAU i øjeblikket, dvs. man ser på muligheden for at organisere sig anderledes og måske at have en anden medlemsstruktur. Sidstnævnte er dog en vanskelig balance, da mange foreninger så kommer til at se DAU som en "konkurrent" til deres daglige virke (jeg nævner det, fordi dette var den største stopklods tidligere). Desuden vil det formentlig kræve en lidt anden kontingentbetaling hvis man skal til at organisere på anden vis.

Der spørges om stande m.v. på messer. Dette er efter min overbevisning ikke problemet. Problemet ligger hos bestyrelsen i den enkelte forening der enten ikke ved hvad de skal sige eller ikke synes det er relevant at nævne DAU i medlemssammenhæng. Hvis medlemsforeningerne der arrangerer messer m.v. ønsker at DAU skal ud at stå med stand, ja da er det da bare at arrangere det.

Foreningslivet er også en udfordring som DAU implicit bliver en del af. Mange af de tidligere så velbjærgede foreninger - min egen inklusive - har ikke nået at omstille os fra de ønsker som akvarister havde tidligere og så det verdensbillede der eksisterer idag. Vi sidder lidt i en tidslomme og dermed kommer DAU til at gøre det samme og det er synd. Da jeg var knægt var vi en masse juniorer i foreningen. Idag er der ingen. Der er nok det samme antal mennesker der holder akvarie, men de får dækket behovene for "forening" andetsteds. Når vi ikke har juniorer, da får vi på sigt heller ikke dækket rekrutteringsbehovet til bestyrelser og dermed i sidste ende organisationsarbejdet i bl.a. DAU.

Denne trend er gængs også fra andre foreninger og diskussionen om organisering kan køres med samme parallel f.eks. indenfor lystfiskeri o.lign.

Jeg synes at det er synd på flere måder. Først og fremmest fordi vi ender med ikke at organisere os fordi det er få mennesker der tager debatten (denne tråd er der under 15 som deltager i, men i skrivende stund over 750 der har klikket på - hvad mener resten?). Sekundært fordi vi som akvarister ikke får vist hobbyen. Et eksempel er den flotte akvariedag / udstilling som Aarhus holder i oktober. Der er kun gubbyklubber tilmeldt udstillingen. Ikke noget forkert i gubbyer, tværtimod, men hvor pokker er alle danmarks foreninger? Hvad skal akvaristen der har et planteakvarie eller cichlideakvarie se på? Hvad med konkurrencerne? Hvad med dommerne? Strukturen findes jo allerede, men det kræver at vi ser at komme ud af hullerne alle sammen.

Bolden hermed givet. Også til de passive på sidelinien.

/Christian
KAK

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 30/05-2011 10:56 30/05-2011 10:56
Indlægget er rettet 30/05-2011 11:00 30/05-2011 11:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#49 + #59 Jeg er fuldstændig enig.

Jeg har siden 2002, hvor jeg begyndte at følge med i diverse fora, gang på gang set personer der ville oprette akvarieklubber i områder hvor der allerede var akvarieklubber. Der har sågar været et par steder, hvor den gamle forening var i færd med at lukke, fordi de ikke kunne få personer til at gå ind i bestyrelsen, og samtidig startede der en ny fordi man ikke var interesseret i den måde den gamle kørte på. I stedet for at overtage den gamle klub, så lukkede men den og startede noget nyt.
Jeg undre mig faktisk lidt over, at der ikke allerede er kommet et forslag om at oprette et DAS (Danske Akvarieforeningers Sammenslutning).

Dansk Akvarie Union er ikke en forening for akvarister. Dansk Akvarie Union er en forening for akvarieforeninger og - klubber.
Det er på samme måde som hvis du arbejder i et firma og det firma er medlem af Dansk Industri.
DAU er en samarbejdsorganisation, som er lavet for at skabe kontakt mellem foreninger. De senere år har dog vist, at der sidder folk i toppen af mange foreninger, som ikke tænker sig om, eller ikke stikker fingeren i jorden for at få gavnlig viden, eller bare ikke ved at DAU er der for at hjælpe. Gennem kontakt i DAU's regioner, har foreninger tidligere talt om deres planer for kommende Aquadage og udstillinger, således at 2 naboforeninger ikke lagde Aquadag, foredrag eller messe i samme weekend. Det er kun et par år siden, at der var noget der blev lagt oveni hinanden i jeg tro det var Randers- Viborg- Silkeborg- Århus området. Man sidder i sin egen "osteklokke" og gennemfører en god ide, men den bliver så ødelagt af, at der er et andet arrangement der trækker i en by 50 km væk. Jeg måtte et år sige nej til en stand på messen i Randers, fordi jeg skulle til stor messe i Tyskland. Man tror rundt omkring, at internettet informerer en om alt, men glemmer at en kontakt til DAU, dyrehandlere og grossister kan være en smart ide, hvis man skal lave noget, man vil have andre til at deltage i. Det sidste jeg har hørt er, at den store udstilling i Århus åbenbart er lagt i samme weekend som der er noget stort i Stockholm. Jeg ved godt der er mange ting man skal have til at hænge sammen, og på et eller andet tidspunkt må man vælge om man vil have en stor foredragsholder som koster penge, men som også kan trække en masse gæster, eller man vil have nogle af de store grossister med til at fylde de mange stande der sikkert bliver plads til. Dette er ikke ment som nogen kritik af Århus Akvarieforening, de er nok den eneste forening i Danmark der kan løfte en opgave så stor, men det er ment som en illustration af, at samarbejde er vigtigt hvis man vil noget ud over sit eget lille akvarium. Akvaristerne i dag er desværre i stor grad ikke til samarbejde. Der er kun en ting der tæller HVAD KAN JEG FÅ UD AF DET. Jeg hører/læser meget sjældent (læs aldrig) akvarister sige HVAD KAN JEG GØRE AF GAVN HER.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger cj (Inaktiv) - 30/05-2011 11:59 30/05-2011 11:59
#60 DAS er jo taget af Dansk Akvariedommer Sammenslutning ;)

Et iøvrigt fortrinligt organ under DAU til brug for foreningerne i relation til konkurrencer m.v., men nok så væsentligt: dommerne tager gerne ud og holder foredrag i den enkelte forening. Akvariedommere ved ikke alt om fisk, men de ved noget om bedømmelsesreglerne og kan udfra det vejlede den enkelte akvarist i foreningen til (måske) at blive bedre til at opbygge et akvarie. Hvorfor det? Fordi ved at konkurrere og blive bedre, ja da gavner man hobbyen eksternt f.eks. på udstillinger (som jeg er inde på ovenfor i #59). Så det er ren win-win.

Jeg sprang lidt off-topic dér...

/Christian
KAK

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 30/05-2011 13:42 30/05-2011 13:42
Pennut skrev :
Tror du Danish Show Guppy har opnået det klubben har opnået fordi bestyrelsen har lænt sig tilbage, og lade det være op til medlemmerne at komme med alle ideer og tiltag????
Det ved jeg ikke, jeg kender mere til DAU end DSG. Det eneste jeg ved om Guppyforeninger i Danmark er, at det lige siden jeg hørte om det første gang, ikke har været andet end ballade som jeg ikke kunne finde hoved og hale på. Jeg ved bestemt intet om, om de foreninger der findes er de samme som jeg hørte om for 8-10 år siden. Jeg hørte om én forening, og kort tid senere hørte jeg om én mere. Så hørte jeg rygter om at en af dem eller begge var lukket, og nogle år senere var der igen 2 foreninger og en masse ballade.
Jeg tror desværre der er mange i vores dejlige hobby der går mere op i egoer, end det at arbejde sammen med andre foreninger til hobbyens bedste.
Hvis en bestyrelse i en forening spørger medlemmerne, om de vil med i DAU, er det også bestyrelsens opgave samtidig, at informerer om hvad DAU er, ellers kan medlemmerne jo ikke svarer på spørgsmålet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Superbruger Bølle Bob (Inaktiv) - 30/05-2011 14:01 30/05-2011 14:01
Nu har jeg ikke nærlæst samtlige indlæg, men problemet, for mig at se, er ikke DAU's. Men, de enkelte bestyrelser, som ikke fortæller deres medlemmer hvad DAU er, og hvorfor det findes. Det ville samtidig hjælpe med, at skaffe nye emner til bestyrelsen.

Jeg har selv set lignende situationer i de bestyrelser, som jeg selv har været frivillig i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 30/05-2011 15:14 30/05-2011 15:14
#63 Nemlig!! Jeg kender eksempler på at formænd har misinformeret deres foreninger, efter at have været til DAU's møder, alene af den grund at de personlig selv var imod nogle beslutninger som blev taget i DAU.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger thues (Inaktiv) - 30/05-2011 15:47 30/05-2011 15:47
Til Rasmus. Ja, vi har haft et møde med Naturstyrelsen, men anledningen var, at vi havde besøg fra Mexico af en af de biologer, der arbejder med at bevare habiteter for truede arter af fisk i det centrale Mexico. Et projekt, vi som bekendt støtter i Poecilia Scandinavia uden, at vi vil redde hele verden - ikke en gang alle ungefødende fisk.
DAU eller en anden paraplyorganisation kunne da sagtens have været med - det havde ikke generet mig. Men baggrunden skal altså også lige med. Mødet er naturligvis også med til at vise, at der er akvarister, som også interesserer sig for den side af sagen :-)

Derudover: Diskussionen om DAU er ikke ny. En lidt mindre "stiv" organisation kunne være rart - om det er så DAU eller noget helt nyt er jeg i og for sig ligeglad med. At det er en paraplyorganisation for foreningerne ved jeg, men måske skulle det ikke kun være det? Jeg har ikke noget endegyldigt eller færdigt svar, men i den tid, jeg har været med (hovedsalig i Poecilia Scandinavia), har DAU ikke fungeret særlig godt. Det er ikke nødvendigvis "kun" DAUs egen skyld, men nogle overvejelser også om struktur (og jeg ved godt, den har været endnu tungere - en kæmpe krop på lerfødder) kunne være godt, tror jeg. En enkel og beslutningskraftig organisation for både foreninger og enkeltmedlemmer måske, det kunne måske også effekten som "politisk talerør" for hobbyen - som en del af det. Hvis ikke der sker et eller andet, er det vel helt rimeligt at overveje, om det er besværet værd - ikke kun i forhold til udgiften, men også i forhold til at lægge kræfter i det...At nogle gør sig de overvejelser, forstår jeg i hvert fald godt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 03/06-2011 20:45 03/06-2011 20:45
Hvad jeg gider og ikke gider syntes jeg du skal blande dig udenom Tonny, den der var under lavmål for en saglig diskution. ;(

Når du nu så endda med store bogstaver beskylder mig for ikke at gide, ja så vil jeg henvise til starten på denne tråd, vores klub Danish Show Guppy er ikke medlem af DAU og derfor kan jeg jo ikke stille op til noget valg, og i første indlæg spørger Dennis så nok så høfligt om hvad DAU er og kan, og hvad får Dennis og for såvidt alle andre i denne tråd som svar, jo nu vil jeg lige ridse op Tonny. Her er lidt af det du har skrevet om os.

Dennis bliver sammenlignet med din 9 årige nevø

Jeg bliver kaldt ugiderlig

Og hvis man ellers læser hvad du skriver så er du kassere i DAU uanset om du har frabedt dig alt andet i bestyrelsen, så er kasseren en del af DAU's bestyrelse uanset om du vil det eller ej, og at skrive som du gør i denne tråd er at gå rigtig meget over stregen i forhold til en sober debat og et ønske fra Dennis om at få oplysninger om hvad DAU er.

Og jeg vil så tilføje at jeg finder det ganske sørgeligt at DAU ikke bruger de muligheder der findes i dag med internet at komme mere frem i skoen og henvender sig direkte til alle akvarister istedet for at det skal gennem en lokal akvarieforening og så formidles den vej ud.
Jeg slutter min deltagelse i denne tråd med dette indlæg, da jeg finder at de svar der kommer fra DAU's kassere er så langt under lavmålet for offentlig debat at jeg ikke ønsker at diskutere det her.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 04/06-2011 10:25 04/06-2011 10:25
Bo Jensen skrev :
#57 Hvad jeg gider og ikke gider syntes jeg du skal blande dig udenom Tonny, den der var under lavmål for en saglig diskution. ;(
Så tager du min kasserer post på næste generalforsamling. Det vil glæde mig, hvis du gjorde mine ord til skamme, men jeg tror ikke på at jeg kommer af med mine 500 kr.

Bo Jensen skrev :
Dennis bliver sammenlignet med din 9 årige nevø
Sådan kan du godt vælge at tolke det. Det jeg siger er at min 9 årige nevø ville kunne finde de oplysninger på DAU's side. Jeg vil endda tro at du kan finde de børn på 7 eller 8 år som kan det. Man skal bare kunne stave til "Alt om DAU".

Bo Jensen skrev :
Jeg bliver kaldt ugiderlig
Jeg mindes ikke at have brugt det ord, men jeg tror på at dit tilbud om at tage en bestyrelsespost i DAU er tom snak, meget tom snak. Det er det nemmeste i verden at komme med dårlig kritik af en person eller forening, og det er åbenbart blevet til en hobby for medlemmerne og bestyrelsen af guppy-klubben. Jeg forstår så udemærket hvorfor at der findes 2 guppy-foreninger. Er balladen mellem de to foreninger stilnet så meget af, at I har set jer nødsaget til at kaste jer over andre i stedet.

Jeg syntes det er under lavmålet, at Danish Show Guppy beskylder DAU for ikke at være fremme i skoene, når ALT med tydelighed viser at der er flere i denne tråd, der ikke kan finde en tydelig adresse på en internetside, og i flere år ikke har gidet tage kontakt til DAU. Det er da ikke DAU's skyld at folk ikke kan læse og ikke gider skrive en e-mail eller ringe til en DAU kontaktperson. At en bestyrelse beder sine medlemmer tage stilling til et spørgsmål, uden samtidig at give information om, hvad de skal tage stilling til, er tegn på en inkomptetent bestyrelse.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger KimJ - 04/06-2011 19:57 04/06-2011 19:57
Spøjs dislussion her *skeptisk*

Det DAU er under beskydning for, er vel i princippet at organisationen ikke opfører sig som en akvarieklub?

Det vidner om, at nogle af kritikerne ikke helt har tænkt sagen igennem;

Hvad ville der ske, hvis DAU begyndte at gå de enkelte klubber i bedende og begyndte at holde møder for alle, arrangere foredrag uden om klubberne, lave "hyggemøder" hos de enkelte medlemmer eller noget af alt det andet som "foreningsfolket" finder spændende?

Mit bud er, at der ville blive et ramaskrig over at DAU optræder som en direkte konkurrent til de klubber der betaler kontingent til dem!

En paraplyorganisation kan naturligvis ikke samtidig optræde som et af sine medlemmer, det burde vel være til at gennemskue.

Problemet er i mine øjne, at tiden måske generelt er løbet lidt fra de "gammeldags" organisationer, som har svært ved at konkurrere med de tilbud der tilflyder ganske gratis via internettet, både i form af sider som denne og de uformelle kontakter det medfører at færdes her.

Det sidste er i min verden langt mere værd end de direkte debatter, og også mere værd end medlemsskab af en "rigtig" akvarieforening, som desværre ofte er præget af at en del af de mennesker der færdes her, går mere op i foreningen end akvarierne, hvilket jo også afspejler sig i de latterlige stridigheder der findes foreningerne mellem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger Qvist (Inaktiv) - 04/06-2011 20:53 04/06-2011 20:53
En paraplyorganisation skal naturligvis ikke være en konkurrent til de eksisterende foreninger, men være organisationen bag dem. Når det er sagt må man også tænke på den tidsalder vi lever i, den "gammeldags" foreningsstruktur, som i dag præger mange foreninger, trænger i høj grad til nytænkning. Her kunne DAU passende være den fornyelse, som så mange tilsyneladende efterspørger. Hvis DAU "ryster posen" og ændre sit formål, så det passer til vores mere moderne tidsalder (det vil man også sige om 10 år), kunne det blive en organisation der tilgodeser både foreninger og enkeltmedlemmer i en spændende symbiose.
Der findes mange landsdækkende organisationer man kan finde inspiration fra, nævnes kan FDM - som tilbyder sine medlemmer en lang række fordele, rabatter, service og lignende. Et moderne DAU kunne sagtens arbejde for lignende tiltag.
Et landsdækkende akvarieblad er jo også en oplagt opgave for DAU - selvom mange mener tiden er løbet fra det trykte medie!

-kq

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
johnny9900 (Slettet) - 05/06-2011 00:33 05/06-2011 00:33
Mit ønske var at DAU tog affære med det uhyrlige der sker i sydamerika og har sket i årtier vi har snart ikke mere regnskov tilbage dyrearter dør ud dagligt inc. fiskearter,nogle arter inden de bliver kendte ,Dette burde jo have alle akvaristers interesse her burde der fra DAU side lægges en press på b.l.a brasiliens ambassade og på udenrigsministeriet med handel fra de berørte lande.

Danmarks sportfisker forbund er vel den Paraplyorganisation der ligger nærmest os akvarister,og her har vel DAU noget at tage lære af og her er det vel også i vores interesse at være med i kampen de kæmper for vores vandløb og fisk ? har DAU nogensinde støttet deres mange kampe for vores hjemlige fisk og vande ?

Nu er jeg ret sikker på at Bo Jensen ikke kan være en dårligere kasserer end en der offentligt har gået ud med at han ikke gider.

Der er masser DAU kunne kæmpe for i Danmark men intet har jeg set dem lavet,jeg siger ikke at i skal stå foran butiker med skilte der sælger disko fisk eller andre fisk i samme genre.En skrivelse er vel ikke for meget begæret af DAU til myndigheder ?.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 12:16 05/06-2011 12:16
Om dette er en spøjs debat eller ej ved jeg ikke.

Men på akvariesiden plejer man, at kunne få en god information fra andre akvarister om deres erfaring med alt inden for akvarie emnet.

Dette gælder også en organisation som DAU, så kan man jo ligge det i debatten man vil. Men for mig at se så er der vist ikke ret mange her inde, der ved hvad DAU er for en størrelse eller også har dem der har stiftet bekendtskab med DAU ikke noget positivt at sige om DAU.

Så er det jo at diskussionen har taget den drejning at DAU er uden skyld og det er alle de andre foreninger og medlemmer der ikke gør deres arbejde. Og at ingen gider ligge tiden i det frivillige arebjder. Jeg tror faktisk mere på jo mere synlig en organisation eller forening er, jo nemmere er det at få hjælp og andre til at interessere sig lidt for arbejdet.

Se hvordan Vejle akvarieforening og Danisk Show Guppy på meget kort tid, er blevet kendt, fordi de netop bruger internettet til at gøre opmærksom på at de eksistere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Bruger Hugo - 05/06-2011 12:24 05/06-2011 12:24
Det som hele tiden går galt er at: DAU bliver sammenlignet med en forening.

Det svare til at samenligne dansk folkeparti med folketinget!

Folketinget er der kun synligt fordi Dansk folkeparti og en del andre er aktive og arbejder for sagen

Foreningerne skal gøre noget aktivt, og det skal de få den enkelte akvarist til. Det er ikke den enkelte akvarist som skal direkte til DAU, ligesom det heller ikke er den enkelte vælger, som skal stå og braldre i folketings salen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 05/06-2011 13:53 05/06-2011 13:53

Det vil jeg godt give dig ret i, Hugo!
Der fanger du en pointe! Og jeg kan godt se problemet, hvis ikke foreningerne bruger tid og kræfter på at fortælle om DAU, for så havde jeg vel fået flere af de svar jeg søgte i #1. At høre andre akvarister om hvad DAU, laver, jeg har været inde og læse om det på deres side, hvad de har vedtaget at lave men kan ikke finde hvad der er lavet de sidste mange år. Jeg er godt klar over at de arbejder på at lave en struktur ændring og det tager tid og krafter. At Hjemmesiden er under opbygning og det tager tid! At den nuværende bestyrrelse har sagt ja mere af nød end af "lyst" og det synes jeg er flot at de tager det ansvar! Så er mit spørgsmål bare! Hvorfor bruger de lokal klubber ikke DAU noget mere, som en samarbejdspartner i stedet for at tige den ihjel! Det er da vores flagskib som akvarister, det er vort talerør til foketinget mod nogle af de tiltage der luger i baggrunden! Jeg vil opfordre alle landes akvariforeninger til at bruge vores fælles parplyorganisation og så lad os få den op i det gear hvor den kan være med til at gøre en forskel!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 05/06-2011 13:56 05/06-2011 13:56
Til alle!

Jeg tager personligt afstand til de personlige angrib der fortages i denne tråd og er ked af at jeg åbenbart ikke udtrykte mig tydlig nok i #1!

Mit spørgsmål var til brugerne af siden, ikke hvad der står på DAU's hjemmeside, ikke hvad bestyrelsen mener de gør, og ikke en kratik, for jeg kendte ikke til deres gøren og laden!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 16:00 05/06-2011 16:00
#72 Hugo en kommunikation går begge veje.

Hvis hovedorganisationen er "usynlig" eller ikke aktiv, så er foreningerne heller ikke.

Hvis foreningernes bestyrelse og ildsjæle ikke er aktive, så får man heller klubbens andre medlemmer til at tage del i arbejdet, og det er nu engang nemmere at få hjælp, når man er synlig og aktiv.

I DAU har man problemer med at få folk til at tage en simpel kasserer post og er nød til at tage en som ikke gider og som i præncippet er ligeglad med om DAU lever eller ej. Hvis DAU gjorde sig lidt mere synlig der hvor akvaristerne er at finde, kunne de måske finde nogen som gerne ville hjælpe og som ville arbejde positivt for at DAU blev mere kendt blandt akvaristerne.

Rigtig mange ved faktisk ikke at der stadigvæk er liv i DAU, og det er ikke kun foreningernes opgave at vise det. Det er nemlig en del af DAU's arbejdsopgave synliggørelse af organisationen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger Hugo - 05/06-2011 16:20 05/06-2011 16:20
Det er rigtigt Pennut:
Men komunikationen foregår jo ikke til klubber som ikke er medlem!
Hvis der ikke er komunikation, hos en medlemsklub, så ligger det ved ledelsen af pågældende klub, da det netop er dem som skal formidle den mellem klubmedlemmer og DAU.
Det betyder: Vil du have kommunikation, så må du sørge for at din klub er medlem, og selv være med i ledelsen og stå for det, eller holde ledelsen op på det.

Og hvis disse betingelser ikke er opfyldt: Så skal man have ca. lige så meget mening og indflydelse, som jeg har på ledelsen af Dansk folkeparti og SF

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 16:37 05/06-2011 16:37
#77 Hugo det kræver jo netop at jeg som medlem ved at DAU lever og er synlig. Jeg vil sgu se den kransekage figur der står i spidsen for organisationen DAU.

Nu har DAU så ikke tv tid lige som folketinget og politikkerne har. Men der er akvarieforums og messer, hvor ville det være dejligt at kunne gå hen på en stand og sig hej dejligt at se jer, er der noget nyt under solen, er der noget vi kan hjælpe med lige pt. Skal jeg bage kagen til generalforsamlingen.

Hvis DAU er synlig der hvor jeg er og hvor jeg kommer, så har jeg også meget nemmere ved at påvirke min specialklub og min akvarieforening til medlemsskab af DAU. Men hvordan sælger jeg en vare man ikke kan se????

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 16:44 05/06-2011 16:44
Desuden tager DAU så kontakt til de nye akvarieforeninger og specialklubber der er kommet???

Hvis ikke hvordan skal de så vide at DAU eksistere, da DAU ikke er synlig nogen steder?

Man kan altså ike give nystartet foreninger og klubber skylden for at DAU ikke fungere for man ved jo netop ikke og de er levende eller døde. Da de ikke er at finde nogen steder i aktiv forstand. Og en hjemmeside er altså ikke nok.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Bruger Hugo - 05/06-2011 16:52 05/06-2011 16:52
Jeg nægter at tro på, at der skulle findes en klub, uden at nogen af medlemmerne ved at DAU findes.

Selv en nystartet klub, er ikke uden folk som ved at de findes, men man kan af forskellige årsager vælge at tie stille.

Hvad kan jeg gøre!. Burde være tanken, snare end : Hvad kan jeg få!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 17:01 05/06-2011 17:01
Hugo problemet er sådan set for mig lever DAU eller lever DAU ikke? For 3 år siden var de halvdøde og i de 3 år der er gået har jeg ikke set noget tegn på liv fra dem.

Og jeg beklager Hugo, men jeg tror faktisk rigtig mange tror at DAU er døende eller helt død, og hvis de ikke vil gøre sig selv synlig og bare ligge opgaven videre til akvarieforeningerne, ja så kommer de aldrig videre.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 05/06-2011 17:37 05/06-2011 17:37
Fra en insider ved jeg, at DAU godt er klar over, at de ikke har formået at få fat på "internetakvaristerne" og at der skal gøres noget. Ja, det er tordenskjolds soldater ved roret, men de gør en indsats for at få unionen op igen.
Måske vi kunne dreje debatten her over i, hvordan I mener DAU skulle være.

MVH

Kasper Rossing

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
johnny9900 (Slettet) - 05/06-2011 17:46 05/06-2011 17:46
Hugo skrev :
Jeg nægter at tro på, at der skulle findes en klub, uden at nogen af medlemmerne ved at DAU findes.

Selv en nystartet klub, er ikke uden folk som ved at de findes, men man kan af forskellige årsager vælge at tie stille.

Vi er begge to medlemmer af Poecilia Hugo,der er medlem af DAU....har du set nogen info på vores hjemmeside fra DAU og at de søgte folk til deres bestyrelse ?
Jeg er helt sikker på at vores bestyrelse ikke skulle tie hvis der skulle komme nogen info fra deres side uden at de skulle lægge det på vores fora.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
johnny9900 (Slettet) - 05/06-2011 17:47 05/06-2011 17:47
#82 Det jeg vil DAU skal være skrev jeg i #70

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 05/06-2011 17:56 05/06-2011 17:56
Tak Kasper, endelig noget seriøst at arbejde med, fra en der kender DAU og ved hvad der sker.. Det var dejligt. :)

For det første trænger DAU til en reform af de helt store til en mere nutidig og strømlinet organisation, her kunne man nemt skæve til andre organisationer, som f.eks. FDM, DKK, Ældre Sagen, uden at jeg dermed mener at DAU skal blive til noget i den størrelse, for det tror jeg ikke vi kan.

Jeg ser gerne at DAU vil starte med en offentlig debat med alle akvarister, det kunne jo fint være her på akvariesiden, da det er langt den største akvarieforum i DK, jeg ser gerne at DAU også tager fat på deres web side, den var nede i rigtig lang tid og langt om længe kom den online igen, og så skete der ikke mere, desværre.

DAU bør være tilsteder på alle de akvamesser der er rundt om i DK, som velfungerende akvarieforeninger laver, hvorfor ikke vise flaget..?

Jeg vil stoppe nu, for jeg kunne blive ved længe endnu, men vi skal jo starte et sted..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 18:48 05/06-2011 18:48
Indlægget er rettet 05/06-2011 18:56 05/06-2011 18:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

DAU skal være en aktiv og synlig organisation, der er hvor danske akvarister er at finde, det vil sige på internettet og diverse messer. Man kunne hurtigt dele den opgave ud på flere hænder, så det ikke var de sammen 2 der var "tvunget" ind på akvariesiderne.

Bestyrelsen behøver ikke stå der hver gang og hver dag, her kan man passende lave en aftale om at bestyrelsen dækker den dag hvor akvaristerne er tilstede og en af foreningsmedlemmerne tager den dag hvor familien Danmark ligger vejen forbi.

Når der opstår en ny specialklub eller forening, så tager DAU kontakt til klubben for at fortælle hvem de er og hvad de kan hjælpe med og især hvad kan klubben/foreningen være behjælpelig med i DAU. Det kunne tænkes at en ny klub havde behov for at få hjælp til at lavet vedtægter, svar på hvordan man indkalder og afholder en generalforsamling og videre i den stil. Der kunnee jo netop i en af de specialklubber eller foreninger sidde den mand/kvinde som DAU lige havde behov for.

At DAU følger med i de debatter, lovgivning og ændringer, der kan få betydning for vores hobby, og her må de meget gerne oprette en tråd på de forskellige akvariefora for at give almindelig akvarister indsigt i hvad der kan være ved at ske, måske akvaristerne også sad med gode ideer til hvordan man kunne få ændret på noget til fordel for vores hobby.

Kort sagt DAU skal ændres fra at være en gammelmands kaffeklub, hvor her gør vi som vi plejer for sådan har vi altid gjort. Til en aktiv og synlig organisation hvor der er plads til at alle må komme med ideer og ændringsforslag. Hvor alle kan følge sig velkommen og hørt uanset om man er formand i den akvarieforening eller en almindelig akvarist med et 54 liters hyggeakvarie.

Ja jeg ved det godt jeg bruger tit vendingen gammel mandskaffeklub, men for mig giver den et rigtig godt billede af en lille sammentømret gruppe af personer, der ikke ønsker/er bange for ændringer. Og gerne vil have at alt er som man plejer at gøre det. Og det skal ingen komme og lave om på, for så fryser vi dem bare ude.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #87
Bruger nc - 05/06-2011 18:57 05/06-2011 18:57
Meget interessant diskussion her :)

Jeg er selv formand for en forening hvor jeg har kæmpet for at få lov til at melde foreningen tilbage under DAU's faner. Det er så lykkedes og jeg må indrømme at jeg er utroligt ked af jeg ikke har tid til at tage til møder hos DAU, for det ville da være rart at være med til at præge udviklingen. Det jeg håber er at med de beskedne beløb min forening betaler at der blive penge til oplysning omkring DAU og lignende. Jeg er utroligt glad for dem der forsøge at få det til at løbe rundt men problemet er jo at mere og mere flyttes ud på internettet. Det er langt sjovere for folk at gemme sig bag et navn der hedder SuperFiskeEkspert og så ellers sidde og fyre gejl af istedet for at møde op og tale ansigt til ansigt med andre akvarister. Der er få tilbage der gider tager slæbet og de bliver færre hvert år. Akvarieforeningerne er alle på retræte når det kommer til medlemstal. For nyligt afgik Helsingør Akvarie forening ved døden på grund af manglende aktivitet. Selvfølgelig er det op til klubberne at lave noget der er sjovt for alle, men det er lige så meget til den enkelte at møde op og komme med ideer til ting der skulle til.
Min forening bliver ved med at støtte DAU, for uden penge kommer man ihvertfald ikke langt. At jeg så ikke kan ligge tiden er selvfølgeligt ærgeligt men så kan jeg jo heller ikke klage ! :)

Jeg glæder mig til at se hvilke initiativer der kommer i kommende år og hvem ved måske bliver der en dag tid til at man selv kunne komme igang med sparke boldene i luften :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr
Formand for Nivå Kokkedal Akvarieklub

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #88
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 05/06-2011 19:07 05/06-2011 19:07

Niels Christian, at man ikke har tid er en ærlig sag, men jeg tror at i misforstår langt de fleste akvarister, når i mener at folk har nok i at gemme sig bag et brugernavn på internettet, vi har i går lørdag holdt workshop/medlemsmøde i Ikast i vores klub, Danish Show Guppy og vi var i alt 10 personer og der var folk fra sjælland og det meste af jylland der samledes til 5 timers hygge omkring vores hobby, så jeg mener at bare emnet er godt nok, så kommer folk også. Se på Vejle akvarieforening, rimelig ny og de har allerede en stor akvamesse med knap 1000 betalende gæster over en weekend, så det kan altså lade sig gøre. Skive akvarieforening kan det samme, og jeg ved jo at du selv var en tur til akvadag i Viborg, så min påstand er at bare emnet er godt nok, så kalder det også folk af huse..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #89
Bruger Hugo - 05/06-2011 19:13 05/06-2011 19:13
johnny9900 skrev :
Hugo skrev :

Vi er begge to medlemmer af Poecilia Hugo,der er medlem af DAU....har du set nogen info på vores hjemmeside fra DAU og at de søgte folk til deres bestyrelse ?
Jeg er helt sikker på at vores bestyrelse ikke skulle tie hvis der skulle komme nogen info fra deres side uden at de skulle lægge det på vores fora.

Jeg har hørt om det gennem min akvarieklub, og der blev spurt om nogen af os havde lyst til at representere klubben der. Eksternt link www.eos.dk
Jeg valgte det fra, da det kniber med at kunne planlægge pga. mit job.
poecilia har da mig bekendt ikke været med ret længe, er det ikke ca ½ år siden spørgsmålet blev rejst i poecilia ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #90
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 19:17 05/06-2011 19:17
# 87 Netop at meget snak er blevet internet basseret, gør jo at DAU jo må ud og møde akvaristerne face to face på de forskellige akvariemesser.

Med job, familie og børns fritidsaktiviter, madlavning, rengøring og passe 130 akvarier kan det jo netop knibe med at finde tid en hverdags aften og mødes med andre akvarister face to face, der imod er det meget nemmer at finde tid til en god debat her på siden, for det kan klares når ungerne er ude og lege eller lagt i seng.

Jeg indrømmer jeg har endnu ikke været til et aftens arrangement i min akvarieforening, da jeg simpelthen ikke har energi og overskud til at skulle køre ca 1 time hver vej en almindelige tirsdag, når jeg først er kommet hjem fra arbejde, der skal laves mad og spises også nå til Skive til klokken 19. Der imod deltager jeg gerne på både aguadagen og Skive akvariemesse, såfremt der ikke ligger et familiebryllup og barnedåb, man er tvunget til at deltage i for ikke at blive uvenner med hele den pukkelrygget familie. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #91
Bruger Billen (Inaktiv) - 05/06-2011 19:19 05/06-2011 19:19
Vi ER igang med at reformere DAU til en mere moderne organisation (Det står skrevet længere oppe). ;)

Vi TAGER kontakt til de nye foreninger som opstår rundt om i landet, dog KUN de foreninger og klubber som kommer til vores (tilfældige) kendskab ;)

Man kan på forsiden af DAU´s hjemmeside se at man kan tilmelde sig et nyhedsbrev, som udsendes med de sidste nye tiltag rundt om i foreningerne - og I DAU..! Dette nyhedsbrev udsendes ca 1 gang månedligt, og man kan som enkeltakvarist tilmelde sig dette - UANSET om man er medlem af en forening eller ej... ;)

Altså bli´r det til 3 X ;) som så må blive et flot :)

Tage Falz Billeskov
Næstformand og webslave for DAU

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #92
Bruger Billen (Inaktiv) - 05/06-2011 19:35 05/06-2011 19:35
Pennut skrev :

Ja jeg ved det godt jeg bruger tit vendingen gammel mandskaffeklub, men for mig giver den et rigtig godt billede af en lille sammentømret gruppe af personer, der ikke ønsker/er bange for ændringer. Og gerne vil have at alt er som man plejer at gøre det. Og det skal ingen komme og lave om på, for så fryser vi dem bare ude.

Det var dog det værste sludder jeg længe har måtte lægge pupiller til - véd du i det hele taget hvad du skriver om??? *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #93
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 05/06-2011 19:47 05/06-2011 19:47

Nej Tage vi ved netop ikke hvad DAU er og derfor blev spørgsmålet stillet her i denne tråd og jeg er personligt rigtig glad for at du nu deltager i debatten, det har været længe ventet.. :)

Og du kan jo se det virker at du og andre bliver kaldt en "gammelmands kaffeklub".. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #94
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 19:47 05/06-2011 19:47
# 92 Ja det ved jeg faktisk godt og når jeg bruger denne vending, så har det vist sig at de gamle mænd vågner og op springer op af stolen :D :D :D

En rigtig fed vending der giver tegn på liv negativ som positiv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #95
Bruger Billen (Inaktiv) - 05/06-2011 19:50 05/06-2011 19:50
#93 og #94: Det var ikke derfor at jeg skrev #91 *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #96
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 05/06-2011 19:57 05/06-2011 19:57

Nej det ved vi godt, men helt konkret Tage, hvad gøres der så i DAU for at skabe reformer og fornyelse..?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #97
Bruger Billen (Inaktiv) - 05/06-2011 20:20 05/06-2011 20:20
Lige nu arbejdes der på at finde ud af om vi kan/skal optage enkeltmedlemmer i DAU - Er det ikke bare at sige enten ja eller nej til det, spørger du (og andre) sikkert om?

Nixen-bixen..! For hvis vi anbefaler et ja, så skal der lige findes ud af, hvad det enkelte medlem skal betale i kontingent, og har vedkommende så stemmeret på generalforsamlingen? Hvis ja - hvor meget værdi skal hans/hendes stemme så have, når foreningerne med mange medlemmer kun har 2? Vil vedkommende i det hele få noget ud af det, for sine penge udover at han kan deltage i opdrætskonkurrencen og hjemmebedømmelsen?

Opdrætskonkurrencen giver ikke andet en ære, overfor dem som (tilfældigvis) kommer forbi DAU´s hjemmeside, og hjemmebedømmelsen deltager han/hun højst sandsynligt ikke i, da konkurrencen er koncentreret omkring hovedstaden (af en-eller-anden grund)

Fordelen ligge vistnok lige pt kun hos DAU i form af at kunne fremvise en større medlemstal (og dermed mere vægt overfor diverse myndigheder).

Så der skal tilbydes medlemmet noget ud over dette - vedkommende bestiller jo ikke en foredragsholder hjem til sig (tror jeg da ikke).

Og så arbejder vi stadig på at få hjemmesiden HELT op at køre. Den blev lukket p.gr.a. at den blev hacket til spamudsendelse, og arbejdet består i at få alle oplysninger siden 2006 ført ind igen.

Derudover arbejdes der på højtryk for at få digitaliseret ALT vores billedmateriale - det være sig dias, video og dvd - til download til medlemmerne. I øvrigt et arbejde som udføres af formanden og ÉN frivillig (Formanden for Vestsjællands Akvarie-, og Terrarieklub, Per Kyllesbech, som i forvejen lægger et stort stykke arbejde, både i hans forening, hans Region og også DAU).

Det var lige pt. hvad jeg lige kan ryste ud af ærmet.

Til slut vil jeg lige nævne, at emnet om et forum på hjemmesiden også har været oppe og vende, men vi har ingen frivillige til at sidde dag ud og aften/nat ind, for at følge med om folk opfører sig ordenligt, så vi "nøjes" med at deltage her og på AV når vi får kendskab til oprettede tråde.

(Denne tråd fik vi f.eks kendskab til ved at der var én som henvendte sig direkte til formanden).

Men vi er absolut lydhøre overfor nye tiltag og ideer, men de skal også kunne realiseres for FÅ midler og et absolut minimum af arbejdskraft - det sidste kan I jo læse om længere oppe - det findes jo ikke... B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #98
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 05/06-2011 20:26 05/06-2011 20:26

Nu vil jeg starte med at sige tak endnu en gang Tage, for hvis denne udredning var kommet meget før, ja så kunne mange negative ting i denne tråd have været undgået, men pyt. Jeg syntes det er rigtig flot at Per alene tager det slæb med at digitalisere alt billed matriale, der tager jeg hatten af.

Men hvis en konkurence som hjemmebedømmelser kun virker i hovedstads området er det så noget DAU skal bruge tid og kræfter på er det så ikke et anlæggende for KAK..?

Har DAU et overblik over hvor mange akvarieforeninger der er medlem af DAU og hvor mange medlemmer der er i disse..?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #99
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 20:32 05/06-2011 20:32
Tak Tage nu lyder det da som om DAU lever, det var en længe ventet reaktion jeg personligt har higet efter. For så kan min special klub også nemmere se et formål med at være medlem af DAU.

Jeg personligt så gerne at formændende for akvarierforeninger og sepcial klubber der er medlem automatisk er medlem af DAU's bestyrelse, ud af den bestyrelsen vælges der så en daglig ledelse. Hvorfor nu det, jo dem der er formænd for deres forening/klub har i forvejen vist at de har en vis interesse i hobbyen, de kender deres aktive medlemmer og kan lettere får folk til at bidrag med det de nu kan. Men det kan være at der skal en kæmpe vedtægts ændring til for at den form kan bruges.

Jeg synes det vil være dejligt, hvis man for et symbolsk beløb kunne være medlem som enkelt person, og det jeg får for mine kroner er retten til at komme med min mening på møder og generalforsamling. Dog kan jeg ikke stemme, men har forhåbentlig kunne påvirke min forening eller klub til at stemme for det jeg synes om. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #101
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 05/06-2011 20:45 05/06-2011 20:45
Jo Hugo, det der har jeg også læst, men er alle akvarieforeninger medlem af DAU eller er det mere ment som oplysning til borgere om samfundet..?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #102
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 20:48 05/06-2011 20:48
# Hugo dette kort viser jo bare hvilke foreninger og sepcialklubber DAU kender til ikke hvor vidt de er medlem :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #103
Bruger michael jørgensen (Inaktiv) - 05/06-2011 21:50 05/06-2011 21:50
Pennut. Kortet er på de foreninger der er medlem! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #104
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 21:52 05/06-2011 21:52
# 103 Ikke helt for Danish Show Guppy står under special klubber og de er ikke medlem, og jeg tror ikke at Skive er medlem mere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #105
Bruger Billen (Inaktiv) - 05/06-2011 21:54 05/06-2011 21:54
#98: Rettelse - Per sidder ikke med digitaliseringen alene - formanden er skam oss med i´et.

Hjemmebedømmelse: Nej - fordi at det er et DM, samt at dommerne er i DAS (Dansk Akvariedommer Sammenslutning) som er et samarbejdende organ med DAU. Grunden til at det er lokaliseret omkring hovedstadsområdet er, at foreningerne/klubberne ikke følger op på konkurrencen i deres foreninger/klubber, som de gør i hovedstadsområdet.

Jeg var engang en varm fortaler for hjemmebedømmelsen (er jeg dog stadig, men bruger krudtet andetsteds nu), og jeg gjorde et stort nummer ud af en forestående hjemmebedømmelse (afholdes i foråret), med dommere indkaldt som foredragsholdere, og skrev artikler i vores blad, om det at være med i hjemmebedømmelsen. Det gav (såvidt jeg husker) 6 tilmeldinger det år.

Året efter var det 4 selvom der ikke blev gjort noget nummer ud af konkurrencen, og året efter igen var tilmeldingen 0 - simpelthen fordi at der ikke blev snakket om det.

Så hvis foreningerne rundt om gjorde lidt for det - med ovennævnte midler - blev hjemmebedømmelsen landsdækkende - VIOLA..!

Medlemstal: DAU har overblik over hvor mange foreninger som er medlem, men kan kun bestemme disses medlemstal ud fra den kontingent som de betaler. Tallene figurerer ikke på hjemmesiden (det burde de måske), og jeg har ikke oplysningerne liggende her, men de kan skaffes...

Måske Tonny ville være behjælpelig med dette her på AS - vil du det Tonny?

#99: Faktsik kan man godt sige at medlemsforeningernes formænd er "medlem af bestyrelsen". De har ihvertfald alle rettigheder til at deltage i disse bestyrelsesmøder (men gør det yderst sjældent). Den daglige ledelse er så bestyrelsen som den er idag.

Førhen var bestyrelsen udgjort af Hovedbestyrelsen som var alle formændene, og ud fra dem valgtes et forretningsudvag som skulle varetage DAU´s og alle dets foreninger og klubbers interesser (paraplyorganisationen).

Denne model/styrelsesform var dog af så´n en karakter, at den blev kaldt for en kolos på lerfødder, med lange og tunge forretningsgange - hvilket oss var sandt..!

Denne styrelsesform blev for få år siden (2 tror jeg) kasseret og smidt på møddingen i fornyelsens hellige navn, til det vi kender idag.

Er du medlem i en klub eller en forening, har du alle rettigheder til at deltage i møder og generalforsamlinger afholdt i DAU. Du har oss taleretten på generalforsamlingen, dog uden egen stemmeret - så det du efterlyser har du allerede - hvis du altså er medlem af en forening som er medlem af DAU ;)

Håber at ha´ bragt lidt lys over forespørgslerne B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #106
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/06-2011 22:22 05/06-2011 22:22
johnny9900 skrev :
DAU udsender jævnligt et nyhedsbrev til dets medlemmer. Hvis modtagerne af DAU-Nyt ikke videreformidler det DAU skriver til foreningernes medlemmer, er det vel ikke noget DAU kan lastes for. Går det dårligt for DAU, skyldes det passivitet hos medlemsforeningerne, for det er deres DAU og dem der former DAU.

Jeg ser Vejle Akvarieforening nævnt som en forening der er blevet stor på få år. Ja, Vejle er et godt eksempel på en forening der er aktiv og udadvendt. Jeg kender til dem fordi jeg har holdt foredrag hos dem flere gange, og jeg har deltaget i deres seneste messe. Det er da en forening hvor der sker noget, og bestemt en forening jeg ville melde mig ind i hvis min hobby var akvariefisk. Vejle Akvarieforening er medlem af DAU, så helt usynlig har DAU da ikke været :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #107
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 05/06-2011 22:31 05/06-2011 22:31
Indlægget er rettet 05/06-2011 22:49 05/06-2011 22:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg vil også godt takke dig Tage!
Endelig en der kom med noget konkret i stedet for at svine mig til og kalde mig mere dum end en 9 årig!
Til det oppe i #21
Må jeg forslå at der kommer en fane der hedder kontakt på forsiden, det vil hjælpe mig og mine andre 7 årige venner som Tonny så pænt må kalde mig, for han betaler jo til denne side!

Jeg kan godt se at det er en kæmpe opgave der ligger for det er en meget stor omgang der er igang, jeg håber I kommer igennem den og der så bliver overskud til lidt mere synlighed og en anden kasser!

For så er jeg slet ikke i tvivl om at jeg stemmer for et medlemsskab!
For jeg mener helt klart at Danmark har brug for en parply organisation som talerør for os akvaister!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #108
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/06-2011 22:44 05/06-2011 22:44
#100 Det er en liste over foreninger som DAU har kendskab til.
Da man indførte denne totalliste, var jeg i DAU-kreds 1 pga bestyrelsesarbejde i et par foreninger i København, og jeg talte imod en totalliste. Jeg mener stadig at listen kun skal indeholde foreninger, som er medlem af DAU.

#104 Skive er medlem af DAU i 2011.

For et par år siden talte jeg med daværende DAU formand Rasmus Hurup, og foreslog at man genoplivede DAU's medlemsblad Dansk Akvarie Blad, som stoppede i starten af 1970'erne. Jeg mente at bladet kunne fremstilles, således at det var annoncebetalt, og således at alle medlemmer i DAU's medlemsforeninger kunne få bladet uden ekstraomkostninger. Det var der ikke interesse for på det tidspunkt, og jeg kan da godt se, at hvis man har svært ved at samle en bestyrelse, så bliver det nok ikke mindre svært at fremskaffe en redaktion.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #109
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 22:48 05/06-2011 22:48
Helt klar er der kastet lidt mere lys over DAU, som også gør mig selv lidt mere interesseret i organisationen.

For mig er det vigtigt at en organisation er synlig og selv skaber viden om sin eksistens og især hvis medlems foreningerne ikke varetager den del.

Internettet må siges at være kommet for at blive, AS er kommet for at blive, derfor er det en oplagt mulighed at benytte dette medie til at synliggøre organisationen, og mon ikke der sidder flere formænd rundt omkring, der ligger vejen forbi AS og andre akvariesider og der kunne de jo godt lige blive bedt om at vifte med DAU flaget når der er behov for dette.

Og igen ser jeg gerne DAU med et lille bord og info materiale på de forskellige akvariemesser.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #110
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/06-2011 23:02 05/06-2011 23:02
dennis langvad skrev :
det vil hjælpe mig og mine andre 7 årige venner som Tonny så pænt må kalde mig, for han betaler jo til denne side!
Hvis jeg havde kaldt dig for et eller andet, så havde jeg nok fået en henstilling uanset om jeg betaler annonce eller ej. Har du måske særlige rettigheder fordi du har en sponsorfisk, nej vel.
Jeg har skrevet at et barn kunne finde informationen, så at du ikke kunne finde informationen, tyder vel på at du ikke er et barn :D
Du har vel ingen grund til at afsporer denne debat igen, når du netop takker og er glad for at have fundet den information du søgte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #111
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 23:08 05/06-2011 23:08
#108 Et trykt akvarieblad ville være kanon, men er Danmark så stor at vi kan skaffe annonceør nok til at at få betalt trykning og porto til fremsendelse. Vi har jo desværre ikke lige så store producenter, som Tyskland har.

For jeg er da sikker på at der nemt kan skaffes godt materialle og artikler til sådan et blad. Jeg er ikke nogen ørn i redaktør, men har da lavet min del af klippe klistre afdelingsblade og lige som publisher kom på banen var jeg da med til det. Jeg er så ikke nogen god korrekturlæser, da jeg har en tendes til at læse det der burde stå og ikke hvad der faktisk stå *rødmer*

Tak Tonny, så er jeg da medlem af DAU :D

Man kunne måske også på DAU's side ligge ting ud på deres hjemmeside om ting eller personer, der er brug for i en kortere ellelr længere periode i forbindelse med ting der skal laves eller sættes igang. Der ligger jo uanet af talenter liggende i akvarie verden og mange er måske ikke så vild med en bestyrelsespost, men vil gerne hjælpe men en lille arbejdsopgave, som man gerne vil lave, så kan man få frigjort nogle af bestyrelsens kræfter til de større og tungere arbejdsopgaver.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #112
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/06-2011 23:13 05/06-2011 23:13
Pennut skrev :
Og igen ser jeg gerne DAU med et lille bord og info materiale på de forskellige akvariemesser.

Må jeg igen gøre opmærksom på #19.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #113
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 23:19 05/06-2011 23:19
Ja nu siger man jo godt nok at Sjælland er Danmark :D :D

Jeg vil gerne se dem i Jylland også ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #114
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/06-2011 23:26 05/06-2011 23:26
#111 Da Dansk Cichlide Selskab skulle beslutte om de skulle indstille deres blad "Cichliden", for et par år siden, talte jeg med en i bestyrelsen om, at jeg gerne ville stå for budgettet, så foreningen bare skulle lave blad, men vi kom frem til, at det lige så meget var arbejdet med bladet, som økonomien der gjorde, at man ville indstille det.
Selvfølgelig kan et blad løbe rundt, især når det er landsdækkende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #115
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/06-2011 23:36 05/06-2011 23:36
#113 Rasmus fra Akvarieviden.dk har været formand i et par år, og stået på messer i blandt andet Skive. Jeg blev valgt til kasserer i DAU på en messe eller akvadag i Vejle i 2010, hvor DAU var til stede og holdt generalforsamling. Den store udstilling i Århus for et par år siden, det var samtidig Akvariets Dag som er skandinavisk, med deltagelse fra svenske akvaristers forbund, norsk akvarie union og dansk akvarie union. Jeg husker ikke om finnerne var til stede. Under denne udstilling var der også DAU generalforsamling. DAU's generalforsamling holdes i forbindelse med DAU's medlemsforeningers afholdelse af Akvadag. Jeg har selv deltaget i Skive, Viborg, Haderslev, Middelfart, Odense, København o.a.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #116
Bruger Pennut (Inaktiv) - 05/06-2011 23:45 05/06-2011 23:45
Hvis jeg for 10 kr. om året kunne få til sendt et flot akvarieblad med billeder og gode artikler 4-6 gange om året, så skal jeg sgu være medlem af DAU. Bare dette kunne måske få flere til at melde sig ind i en akvarie forening. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #117
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 06/06-2011 00:01 06/06-2011 00:01
108# Københavns Akvarieforening har jo deres eget blad Akvariebladet, men kun for medlemmer. Med fare for at få ørerne i maskinen kunen man måske overveje at gøre det til DAU´s blad, så alle der er medlem af en forening (under DAU) kunne få det.

Ved godt, at vi har haft det før, og at Tonny var primus motor,.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #118
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 06/06-2011 00:07 06/06-2011 00:07
#117 Man får nok ikke Århus Akvarieforening (Gælletidende) og/eller Københavns Akvarieforening (Akvariebladet) til at opgive de blade som de har. Men når DAU har haft deres eget blad (Dansk Akvarie Blad) fra 1945 til 1972, så behøves det jo heller ikke.
Det er nok bare en god ide at lære at krybe før man vil gå :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #119
Bruger KimJ - 06/06-2011 00:16 06/06-2011 00:16
Det kan godt være at det ville være kanon med et trykt akvarieblad, men det kniber altså lidt med at kunne skrabe kvalificeret stof sammen til det. Et af de få professionelt udseende blade på dansk, er medlemsbladet for DCS, hvor der ind imellem optræder ganske gode artikler og rigtig godt billedmateriale, må jo nærmest gå tiggergang hos medlemmerne for at få leveret nogle duelige artikler. Det er nok det største problem i den forbindelse.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt at DAU skal være aktiv på AS? AS er en privatejet, kommerciel virksomhed der unddrager sig enhver kontrol fra DAU, og som derfor ikke kan bruges som et pålideligt kommunikationsmiddel.

Jeg ville hilse det meget velkomment, hvis DAU gav akvarister mulighed for at melde sig ind individuelt, men det må være muligt at lave en model der tillader alle at have stemmeret. Man kunne jo komme ud over ulighederne i indflydelse, ved at give en stemme til hvert medlem i de respektive foreninger der er tilmeldt, hvilket også må være det mest rimelige; der er vel ingen grund til at en specialforening fra Østre Mudderhul med 15 medlemmer skal have samme stemmevægt som en alsidig forening med 200 medlemmer? Her vil det så også være på sin plads at afstemme kontingentet, så det afhænger af hvor mange medlemmer/stemmer man tilmelder?

De forskellige mere eller mindre infantile krav til hvordan DAU iøvrigt skal agere for at være interessant, virker ærlig talt lidt dilettantiske i forhold til hvad der, efter min mening, egentlig er en paraply-organisations eksistensberettigelse:

I mine øjne er DAU`s vigtigste opgave at skaffe akvarister som en gruppe, et repræsentativt talerør, og helst et talerør der har den vægt det giver at kunne fremstille sig selv som repræsentant for en væsentlig del af de danske akvarister. Der er nok trods alt lidt mere vægt bag en organisation med opbakning fra f.eks. 50000 vælgere, end En med 50 forskruede separatister B)

Der har politisk været ret stille om vores hobby i et stykke tid, men tag ikke fejl; Der VIL komme en øget kontrol med de fisk der importeres, og der vil med sikkerhed komme forsøg på restriktioner ang. hvilke arter der importeres!

Til den tid, ville det være rigtig smart med en forening der samlet kan fremkomme med vores synspunkter, også selv om de ikke har haft tid til at chatte her...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #120
Bruger Pennut (Inaktiv) - 06/06-2011 00:42 06/06-2011 00:42
#119 KimJ hvis DAU skal skaffe flere medlemmer, så de vægter som et større talerør, så skal de altså også være synlig. For hvis ikke ny og gamle akvarister ikke ved de er aktive og eksistere hvordan skal der så kommer flere medlemmer?

Hvis ikke de forskellige akvarieforhandler og butikker har annoncer de steder hvor akvaristerne findes og kommer, hvordan skal man så kunne vide de er der.

Man er nød til at gøre opmærksom på sig selv ellers vi det kun være de ganske få der ved de er til.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #121
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 06/06-2011 01:21 06/06-2011 01:21
KimJ skrev :
Her vil det så også være på sin plads at afstemme kontingentet, så det afhænger af hvor mange medlemmer/stemmer man tilmelder?
Det er jo godt, for så gør DAU da noget rigtig. Kontingentet til DAU er 10 kr for hvert medlem akvarieforeningen har. Betalingen for kontingent 2011 beregnes således ud fra medlemstallet 31.12.2010.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #122
Bruger KimJ - 06/06-2011 07:35 06/06-2011 07:35
Woohoo :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #123
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 06/06-2011 07:53 06/06-2011 07:53
118# da jeg var medlem i Roskilde Akvarieforening modtog vi der akvariebladet, indtil det stoppede en gang i 90´erne. Ærgeligt for det var et rigtigt godt blad.
Det er selvfølgelig svært at konkurrere mod AS. Min artikel valgte jeg da også at komme på AS i stedet for min forenings medlemsblad. Af den grund, at flere kunne få glæde af den.
Rent personligt ser jeg et medlemsblad som en smule spild af tid. I AKfyn udsender vi nyhedsbreve og bruger vores sparsomme tid på at planlægge og afholde arrangementer i stedet for at nedsætte en redaktion. Der er rigtigt meget arbejde forbundet med et blad, og jeg har stor respekt for de frivillige der gør det.
Mht DAU syens jeg pt at se en bedring. Der bliver nu regelmæssigt udsendt nyhedsbreve til foreningerne. Det har været et kæmpe arbejde at rydde op på deres hjemmeside. Ideen med at enkelte kan være medlem synes jeg på en måde er god nok, men 10 kr per medlem er ikke meget, men hvad med at DAU tilbød nye foreninger et års gratis medlemsskab, hvor de herunder sender et par repræsentater over til en mødeaften til at fortælle lidt om, hvad DAU vil og kan?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #124
Bruger thues (Inaktiv) - 06/06-2011 09:10 06/06-2011 09:10
Omkring blade kan problemet ganske rigtigt være at få stof. Det gælder både billeder og artikler af en passende kvalitet - i hvert fald hvis det skal virke nogenlunde professionelt, som vi gerne vil med Poecilia Bladet: Eksternt link http://www.poecilia.org/start/default.asp?page=79
Det problem vil et landsdækkende og ikke så specialiseret blad også få i et eller andet omfang, men det er vel ikke ensbetydende med, at det ikke skal forsøges, og der kan tænkes flere modeller. Og jeg tror personligt, det har en funktion også i disse digitale tider. De forskellige medier har forskellige muligheder og styrker.
Mine erfaringer fra Poecilia Bladet er, at det somme tider er nemmere end andre. Og ikke altid lige nemt - men det lykkes ;)

Omkring information. Vi er ganske rigtig i Poecilia Scandinavia associeret medlem af DAU - i hvert fald endnu. Nyhedsbrevet får vi også. Nu er vi jo en skandinavisk forening, og vi informerer ikke om alt, der står i nyhedsbrevet. Vi er ikke en lokalforening og ikke medlem på samme måde som en lokalforening. Hvis det er noget, som har betydning for ungefødende fisk (og hold af dem), naturbevaringsarbejde og lignende, som vi selv er engagerede i (for vores vedkommende i Mexico) og andet informerer vi om det. Ellers er ALLE jo i øvrigt velkomne til at abbonnere på DAUs nyhedsbrev pr. email, som jeg også får...

For nogle år holdt DAU en konference om netop nogle af de her spørgsmål, og det skrev vi ret udførligt om i Poecilia Blad - som indeholder foreningsstof, men mere har magasinpræg end præg af traditionelt foreningsblad: Der bruger vi i højere grad nettet - email og hjemmeside. Men siden har DAU i en længere periode været stort set død - nu er der så lidt mere liv patienten igen. Måske.

Omkring DAU. Jeg er enig med dem, der mener, at strukturen bør diskuteres - også med henblik på enkeltmedlemsskab (til en relativ lav pris). At det også som alt andet indeholder udfordringer er klart. Det skal selvsagt ikke være i modstrid med de lokale foreninger - og under alle omstændigheder bliver det en sej opgave, er jeg bange for...Men det nytter ikke noget bare at gå i forsvarsposition, når debatten rejses!

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #125
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 07/06-2011 02:51 07/06-2011 02:51
Jeg forstår slet ikke kritikken?

En forening der har været med til at præge hvordan vores hobby ser ud idag.
En sammenslutning for alle akvarie-hobbyister.

Der sker altid det i gamle og hårdt arbejdende orgenistationer - de har behov for generationskifte.
Men når de værste kampe er kæmpet og rampelyset forsvinder.
Så forsvinder folks kamplyst også, og tilbage sidder de som har lagt mange år i den forening.
Som normalt gerne så en overdragelse, men ikke nænner at lukke et så godt initiativ.
Noget de har kæmpe for og med.

Og hvad får de brok? Brok fordi de ikke er på foras, fordi de ikke har fingeren på pulsen?

Hvorfor får de ikke hjælp?
Hvordan kan man vide man ikke vil ofre 150 kr på dette uden at have deltaget bare i een ting?
Jeg er sikker på man er velkommen hvis man spørger.

Hvad er problemet i at sende manden en mail?
Hvor f********** er forskellen på at trykke "send" på et forum og så en mail?

Hvorfor kan man ringe til en person man ikke kender på en annonce, men ikke i en forening?

Jeg forstår ikke denne mangel på sammenhold?
Hvis man gerne vil udbrede ens hobby generelt - og gerne vil gøre det aktivt.
Meld jer ind.
Alle har en stemme på en generalforsamling.
Og nye ideer er ofte meget velkommende.

Det kan godt være der skal kæmpes omkring orgenisatoriske tiltag/ændringer.
Men er det et problem? Hvis det fremmer ens vision?

Jeg syntes det synd at lænestols (hængekøje) mentaliteten, er så fremherskende.
Og ingen tænker på det arbejde der er lagt i foreningen forinden.

Siger 2003 noget hos nogen?
Akvariehobbyen gik MEGET flot igennem!

Og det er skutte et online forum man skal takke...

Ja jeg syntes det vagt.
Det kan godt være man har nok i sig selv og evt lokalforening.
Men så forvent ikke at andre ikke har nok i samme.

Det ikke blevet forbudt at lave opsøgende arbejde.

Ja jeg syntes det er en træls tendens...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #126
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 07/06-2011 05:35 07/06-2011 05:35
Jeg prøvede lige at google på akvarie! :( på side 9 kom DAU, efter en masse klubber og salgsanoncer!
Jeg går aldrig til side 9 normal, i min hjerne er det ikke aktivt og meget lidt relevant hvis ikke jeg for det på de føreste 3 sider!

På akvanet er der en afstemning "hvilken region af DAU, kommer du fra?" Det er det enste jeg havde set om DAU før jeg lavede denne tråd, men jeg er også ny, det ved jeg godt!

Jeg tror ikke at det kun er ment som kretik at vi ønsker mere synlighed og at det vil skabe flere medlemmer, der er vist af dem der forslå det lige så meget et ønske og forslag!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #127
Bruger jery (Inaktiv) - 07/06-2011 06:59 07/06-2011 06:59
#126: det ville være mere naturligt at søge på "akvarieforeninger". Prøv det, prøv det...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #128
Superbruger Bølle Bob (Inaktiv) - 07/06-2011 07:28 07/06-2011 07:28
#125 Jeg kunne ikke være mere enig. Nu har jeg kun være med i Ølstykke i få måneder, ellers kunne jeg godt tænke mig, at give en hånd med. Det er da ikke for meget forlangt, at man gør en indsats istedet for at kritisere. Det er fuldstændig om i politik, ønsker du et parti går frem, så må du også ud på gaden i både i regnvejr og solskin.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #129
Bruger jery (Inaktiv) - 07/06-2011 07:58 07/06-2011 07:58
Så kan der vel ikke koges mere suppe på den pølsepind?
Jeg låser tråden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #130
Bruger jery (Inaktiv) - 07/06-2011 23:06 07/06-2011 23:06
...og låser den op igen på opfordring.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #131
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 08/06-2011 13:06 08/06-2011 13:06

Thue vi er jo som vi plejer helt enige. :)

En debat skal tages når den er der, så længe den kan føres på en sober og fornuftig måde, det gør de fleste i denne tråd heldigvis også.

Hvis DAU nu også er parat til forandringer, så må det være forholdsvis let at ændre på de arbejdsgange der findes i organisationen, det er vel bare at bestyrelsen tager fat i de ting der bør ændres og så spørger deres medlemmer. Sådan foregår det normalt i en forening..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #132
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 08/06-2011 20:22 08/06-2011 20:22
Det er det jo ikke! :D

Det gav så heller ikke noget! :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #133
Bruger KimJ - 08/06-2011 23:29 08/06-2011 23:29

Det forklarer jo en hel del omkring dine problemer, hvis du ikke mener at få noget ud af en søgning på akvarieforeninger *skeptisk* .

Første hit: Eksternt link http://www.trekantensakvarieforening.dk/index.php?option=com_webl...

Hvad er det mon lige for en forening der står nævnt som den første?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #134
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 13/06-2011 21:20 13/06-2011 21:20
dennis langvad skrev :
Jeg prøvede lige at google på akvarie! :( på side 9 kom DAU, efter en masse klubber og salgsanoncer!
Jeg går aldrig til side 9 normal, i min hjerne er det ikke aktivt og meget lidt relevant hvis ikke jeg for det på de føreste 3 sider!
Det kan godt være at din hjerne ikke kan komme helt over på side 9, men hvorfor skulle den også det.

Du vil gerne vide noget om DAU eller som du kalder det i dit indlæg #1 Dansk Akvarie Union. Det er så sjovt at du søger på akvarie i stedet for Dansk Akvarie Union. Havde du søgt på DAU var Dansk Akvarie Union kommet op som nr. 3 på Google.dk. Og hvis du havde søgt på Dansk Akvarie Union kommer de overraskende nok op som nr. 1.

Hvis jeg vil vide noget om en Fiat 127, så kan jeg heller ikke forvente, at finde noget hvis jeg bruger søgeordet "Biler" på google.dk. Søg efter det man vil finde, så skal man nok finde det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #135
Bruger Pennut (Inaktiv) - 13/06-2011 23:29 13/06-2011 23:29
# 134 Tonny kom nu ind i kampen, som helt ny akvarist ved man ikke der er noget der hedder DAU eller Dansk Akvarie Union, så hvorfor skulle en helt ny akvarist søge på disse to navne.

Dennis og jeg selv kender jo netop kun til fænoment DAU og Dansk Akvarie Union fordi en hvis formand har taget emnet op i en special klub.

Endnu en gang et bevis på at DAU er totalt usynlig for nye akvarister og man lære kun navnet ´et kende hvis det udarter sig til en eller anden større debat op akvarieseiden. *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #136
Bruger KimJ - 13/06-2011 23:51 13/06-2011 23:51
Ikke desto mindre er DAU altså nævnt som den første forening i det første hit man får, hvis man søger på "akvarieforening" i den suverænt mest benyttede søgemaskine. Det kan vel næsten ikke blive lettere?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #137
Bruger Pennut (Inaktiv) - 14/06-2011 00:50 14/06-2011 00:50
#133+136 Og hvorfor i alverden skulle jeg der bor i Ulstrup og Dennis der bor i Ikast gå ind og nærstudere noget der hedder trekantsakvarieforening, da vi bor rimelig langt fra trekant området og derfor aldrig vil blive en aktiv del af foreningen, så jeg vil punkt 1 aldrig går ind på deres hjemmeside punkt 2 så ville jeg slet ikke nå til punktet links, da jeg allerede har fundet ud af at foreningen ligger meget labgt fra min bopæl???

I kan råber og skrive lige så meget i vil, men DAU er og bliver meget usynlig for helt nye akvarister. Og hvor en stor del af de nye akvarister ligger vejen forbi netop på akvariesiden, ja selv der ser man hverken DAU's logo eller aktivitet fra deres side. Og hvis nogen her i deres døde periode (de sidste 3 år) er stødt på dem, er de nok gået udfra at de ikke lever mere.

Sorry men det kræver altså rigtig meget, at være en paraply organisation, der skulle være akvaristernes talerør, hvis organisationen ikke er synlig, der hvor akvaristerne er. Og især hvis medlemsforeningerne ikke forsøger, at gøre den synlig for deres medlemmer og eventuelle ny medlemmer. Også kan man jo som organisation vælge at læne sig tilbage, men sin kop kaffe og sige det er ikke vores opgave, det er foreningerne der ikke gør deres arbejde.

Også kan vi jo så vurdere, har vi så overhovedet noget at bruge DAU til, hvis medlemsforeningerne ikke mener det er nødvendig at fortælle om DAU, og DAU ikke mener det er deres opgave at gøre sig selv synlig??????? :o

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #139
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 14/06-2011 01:52 14/06-2011 01:52
Pennut.

Som ny akvarist, hvor stort er behovet for at kende til DAU?
Netop med den opbygning organisationen har, er det jo op til den "lokale" akvarieforening at gøre opmærksom på DAU, så fremt denne er medlem af DAU.

Derfor mener jeg i bund og grund din kritik er 100% uberettiget.

At argumentere for at DAU skulle komme fra ved en "akvarieforening søgning", kan jeg heller ikke se holder vand.
Hvorfor skulle den det? Den er ikke på linje med en almindelig akvarieforening, en er en union for disse.

Måske var det netop op til medlems foreningerne at sætte gang i noget, istedet for at forholde sig passive.

En forening er ikke mere end hvad medlemmerne gør den til!
Og mener i at have ramt sømmet på hovedet, meld jer ind.
Arbejd for det i mener er vigtigt, ved denne hobby.

Jeg må igen sige, jeg synes det er en sørgelig tendens at alt viden skal falde i hovede på en - intet fodarbejde skal laves for at blive oplyst.

Hvorfor kan dyrenes beskyttelse have så stor indflydelse? De er en forening på ligefod med alle andre foreninger?
Fordi de står sammen, fordi de heletiden arbejder med emner som berøre deres medlemmer.

Som skrevet tidligere.
Jeg forstår godt at folk ikke lægger sit hjerteblod - et projekt der faktisk har haft konkret indflydelse på denne hobby (2003!).
Hvorfor skal det glemmes og kritiseres - hvorfor ikke trække i arbejdstøjet og hjælpe dem/den sag som har gavnet så mange og hæmmet så få!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #140
Bruger KimJ - 14/06-2011 07:17 14/06-2011 07:17
Jamen så lad os da bare gå ud fra at der er tale om en akvarist der ikke er i besiddelse af nogen form for forestillingsevner *skeptisk*

Selv en sådan type kan vel ikke helt undgå at blive fanget ind af en tekst som denne: "DAU er en paraplyorganisation for danske akvarieforeninger og -klubber. Her kan du finde din lokale akvarieforening og se om der nogle arrangementer i ..." Det er hvad der står på søgesiden om Hit nr. 5 fra oven, altså 4 pladser ned fra det først foreslåede.

Indtil DAU begynder at tage enkeltmedlemmer ind, er der vel ingen grund til at de forsøger at gøre kontakten lettere end det?

Jeg mener stadig at DAU har som vigtigste område at være akvaristernes politiske organ, og uanset hvad du eller andre måtte mene, kan I være helt sikker på at det er DAU der vil blive spurgt, hvis en eller anden politiker skulle få brug for at høre akvaristers holdning til en given ting, ligesom det kun vil være DAU der er i stand til at kunne påtage sig rollen som repræsentant for danske akvarister, al den stund der ikke er et eneste alternativ.

Man kan naturligvis sagtens være sur og lade være med at melde sin forening ind i DAU, men det eneste man opnår, udover at spare det nærmest symbolske beløb i kontingent, er at man ikke vil blive hørt den dag de næste forsøg på indgreb kommer.

Min påstand er, at den enkelte forening har mere brug for DAU end omvendt. Det skal ikke forståes sådan at DAU ikke skal gøre noget for at tilpasse sig den "moderne" måde akvarister kommunikerer på idag, men realistisk set kan man kun påvirke DAU indefra, så hvis man brænder for sagen, er der ikke rigtig nogen vej uden om en opstilling til deres bestyrelse.

Hvis forholdene er som skitseret, ligger der faktisk en mulighed for nogle friske fyre, for over en ret kort periode at overtage styringen af en fuldt færdig organisation, med alle de fordele en sådan har, og derfra forme den efter eget ønske. Det kræver naturligvis at man selv er villig til at gøre mere end at brokke sig på en internet side B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #141
Bruger michael jørgensen (Inaktiv) - 14/06-2011 07:50 14/06-2011 07:50
Godmorgen :P

Sikke en morgen læsning :D

Som dau er lige nu kan man kun få noget ud af dau hvis man er medlem af en de akvarieforeninger der er medlem. Jeg er ikke tvivl om at foreninger ( formandag - kasserern ) Kan fortælle nye medlemmer om dau.

Så som Kaja og Dennis der bege er medlem af skive akvarieforening tag fadt i knud erik. Eller kim m. Kim m arebjder indag for dau med forstegangs opdræt.

Så syndes ikke noget det nytter at blive ved med og sige dau ikke er aktiv osv ... :) Man skal være medlem af en forening som er medlem af dau som det er pt.

Men men. Vi kan alle blive enige om dau nok er lidt slitte i tråeden og meget gammeldags. Og det har jeg som sådan set intet i mod gamle ting kan jo også være gode nok heh... Men syndes man skal lave mere arbejde medlemmerne nogen mere detalijeret nyheds breve osv osv.

Ved det kræver folk til og lave det osv. Men næste gang der er valg til dau er der rigtig mange der kan stille op :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #142
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 08:01 14/06-2011 08:01
Pennut skrev :
# 134 Tonny kom nu ind i kampen, som helt ny akvarist ved man ikke der er noget der hedder DAU eller Dansk Akvarie Union, så hvorfor skulle en helt ny akvarist søge på disse to navne.
Som helt ny akvarist har du INTET at bruge DAU til. Du har INTET behov for at vide hvad DAU laver. Du kan ikke blive medlem af DAU. Hvis du melder dig ind i en forening/klub, så kan det være den forening/klub er medlem af DAU, og så kan den forening/klub fortælle dig hvad DAU laver, hvis bestyrelsen gør deres arbejde.
Jeg har været med i kampen lige fra starten af denne tråd, men der sidder nogle personer, der ikke fatter at DAU er en forening hvor foreninger bliver medlem. DAU skal ikke ud og henvende sig til nystartede akvarister, for så trædder vi vores medlemsforeninger over futterne. Det er DAU's medlemsforeningers bestyrelser der forsømmer deres arbejde, hvis man i en forening ikke ved at man er medlem af DAU.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #143
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 08:16 14/06-2011 08:16
SogneprQsten skrev :
Jeg må igen sige, jeg synes det er en sørgelig tendens at alt viden skal falde i hovede på en - intet fodarbejde skal laves for at blive oplyst.
Jeg glemmer aldrig hvad vores gamle kasserer Lars i Dansk Cichlide Selskab sagde i 1990. MEDLEMMERNE SIDDER OG VENTER PÅ AT DE STEGTE DUER FLYVER IND I MUNDEN PÅ DEM. Lars havde altid en spøjs måde at sige tingene på, men det er bestemt meget rammende, og gælder den dag i dag.

michael jørgensen skrev :
Men men. Vi kan alle blive enige om dau nok er lidt slitte i tråeden og meget gammeldags.
DAU's bestyrelse består af personer fra foreningerne som er medlem af DAU. Det er generelt i foreningerne det seriøse arbejde laves. Personer der ikke engang gider at melde sig ind i en forening, og bestyrelser der ikke gider hente oplysninger om DAU hos DAU, er for mig at se personer der ikke bør komme med et eneste negativt ord om DAU, for de er netop årsagen til, at der ikke sker noget. DAU er kun så slidt og gammeldags som medlemmerne gør DAU til. Men der er jo ikke en eneste i denne tråd der gider lætte røven og melde sig til bestyrelsesarbejde i DAU. Det eneste de gider er at brokke sig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #144
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 08:27 14/06-2011 08:27
KimJ skrev :
Man kan naturligvis sagtens være sur og lade være med at melde sin forening ind i DAU, men det eneste man opnår, udover at spare det nærmest symbolske beløb i kontingent, er at man ikke vil blive hørt den dag de næste forsøg på indgreb kommer.
I Sverige lavede man en lov som gør det forbudt at holde fisk i akvarier under 45 liter. I Østrig findes en lov om hvor store akvarier forskellige fisk skal have. En Ferskvandsrokke skal, hvis jeg husker rigtig, have et akvarium på 4x4 meter i bundmål. I Danmark arbejder man i øjeblikket på en lov, som gør at alle der opdrætter dyr, skal registreres af myndighederne og dyrelægekontrolleres. Uden en saglig debat mellem politikere og en repræsentant for akvaristerne, kan det blive noget være hø i praksis.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #145
Bruger jery (Inaktiv) - 14/06-2011 08:38 14/06-2011 08:38
#144: og der er for snart 1 år siden trådt en justitsministeriel bekendtgørelse i kraft på hundeområdet, så dine sidste linier er skam allerede virkelighed. Dog skal det tilføjes, at der også er et krav om uddannelse, før der kan opdrættes.
Der er noget lignende i støbeskeen for katte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #146
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 08:53 14/06-2011 08:53
#145 Jeg kunne godt forestille mig, at vi har set den sidste akvariemesse i Danmark meget snart. Jeg tror på, at loven gør det svært at sælge fisk på møder i akvarieforeninger og på akvariemesser/udstillinger. Og det at en person sælger lidt fisk fra opdræt i hjemmet, det vil der helt sikkert en dag være en anden person der bliver sur over, og så begynder akvarister at anmelde hinanden.
Man skal måske endda som akvarist gå den anden vej, og sørge for at ens navn står på så få medlemslister som muligt, hvis man vil til at være illegal opdrætter, men spørgsmålet er hvorlænge man kan være usynlig, for man vil jo gerne sælge sit opdræt. En medlemsliste over Dansk Show Guppy er jo = en liste over opdrættere der SKAL registreres af myndighederne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #147
Bruger jery (Inaktiv) - 14/06-2011 08:57 14/06-2011 08:57
#146: ja, det skulle ikke undre mig, om kaniner, hamstre, akvariefisk og diverse reptiler står næst i køen efter hunde og katte.

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #148
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 14/06-2011 10:56 14/06-2011 10:56
#Jery - West

Tilbage i 2003, blev der nedsat et tre-mandsråd.
Dette råd havde til opgave at Gennemgå de ramte dyregrupper og komme med en liste som ville være "forsvarlig" for privat hold.

Desværre arbejdes der ikke altid sådan længere.
Hvis man ser på hundeloven, som er ganske fint eksempel på hvordan DB, kan have indflydelse på mediedækning og folkestemning.
Og hvordan der efterfølgende bliver reageret, ud fra et så spinkelt grundlag - sammenlignet med kommisions arbejdet i 2003.

Er det den vej/måde vores hobbyer bearbejdes efter/på.

Så ville jeg som akvarist nødigt være uden DAU.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #149
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 11:22 14/06-2011 11:22

Tonny, hvis det står sådan til hvor langt er DAU så i kontakten til ministre og medlemmer af folketinget, der har interesse i en sådan lov, hvor meget lobby arbejde bliver der fra DAUs side lagt i dette?

For jeg vil da sige hvis de er lige så sløve på den front, som de er i den offentlige debat, ja så er det da på tide vi får et andet alternativ. DAU skal da netop som en paraplyorganisation for akvarister og akvariehobbyen, være rigtig meget fremme i skoen for at gøre opmærksom på hvem vi er og hvad vi vil.. Så Tonny, for at bruge dit eget citat med de stegte duer, så er det vel lige nøjagtig det DAU gør, sidder og venter på at politikkerne ringer og spørger dem tilråds, der tror jeg så desvære at de kommer til at vente forgæves.

Du skriver at du nødigt vil være uden DAU, men har du et konkret bevis på at DAU er blevet spurgt om noget, fra politisk hold, gennem de sidste 10 år..?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #150
Bruger Pennut (Inaktiv) - 14/06-2011 11:32 14/06-2011 11:32
Indlægget er rettet 14/06-2011 11:45 14/06-2011 11:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Da jeg startede som akvarist, ja der var jeg ikke engang på nettet for at søge oplysninger, jeg startede bare mit selskabsakvarie op, rendte ind i samme problemer som de fleste nybegynder. Men over vandt problemerne ude hjælp fra andre akvarister og internet. Jeg havde ikke på noget tidspunkt tænkt over at der kunne være akvarieforeninger og endnu mindre en paraply organisation.

Jeg blev så siden hen medlem af Dansk Guppy Klub.

Hvorfor er jeg medlem af en akvarieforening?????

Jeg stiftede bekendtskab med Skive akvarieforening i 2008 ved et tilfælde, da Dansk Guppy Klub, blev spurgt om de ikke kunne tænke sig at komme med en stand. (I 2007 var jeg både til akvadag i Viborg og Skive akvariemesse, som nysgerrig tilskuer uden overhovedet at tænke forening) Som aktiv medlem af DGK deltog jeg fra fredag til søndag i messen og var vidne til et kæmpe arbejde, der blev gjort for at få det arrangament til at klappe.

Derfor meldt jeg mig ind Skive akvarieforening for at støtte arrangementet økonomisk. Jeg har siden hen aldrig været til deres aftenmøde og render kun sammen med dem ved Skive akvariemesse og det er fint for mig da jeg har en mere specifik interesse i akvarie hobby'en og er derfor et aktiv medlem af Danish Show Guppy. Den klub beskæftiger sig med den del af akvarie verden der har min interesse. Derfor når en fra klubben stiller spørgsmål om klubben skal være medlem af DAU, ja så vil man jo gerne vide hvad DAU er, og hvor i Danmark finder man svar på dette spørgsmål. Ja for mig ville det være meget naturligt at spørge på akvariesiden, for her sidder rigtig mange dygtige akvarister, så der vil helt sikkert være nogen der har erfaring med hvad DAU er for en størrelse og deres arbejde.

Og det første man faktisk finder ud af er at DAU ikke er synlig, ud over en kasserer der ikke gider jobbet, men kun sidder der fordi ingen andre gider. At han er fløjtende ligeglad med DAU og alt der har med DAU gøre???????

Og derfor køre denne debat, og her af kan man udlede af dette er, at det er et begrænset antal af akvaister her inde, der har noget positivt at sige om DAU, at mange faktisk ikke ved at DAU eksistere, at mange tror at DAU er død og begravet. Og at DAU kun laver noget når medlemsforeningern giver dem noget at lave. Så har akvarieforeningen overhovedet interresse i DAU??? For hvis de havde ville DAU da være kendt af en hver akvarist, der ligger vejen forbi akvariesiden og akvariemesser.

Og noget helt andet er, det eneste man får at vide er, hvis du er utilfreds med hvordan DAU gør tingene så gå ind og påtag dig noget arbejde selv og ændre det du er utilfreds med. Men det var jo overhovedet ikke derfor trådstarter og jeg er i denne debat, vi var sådan set bare interesseret i hvad DAU er og hvad de laver og regnede med, at det viste de gamle og garvede folk her på siden. Men ak nej det gjorde de så ikke, de er faktisk lige så uvidende om det som Dennis og jeg er. Derfor så har både Dennis og jeg så fået noget at tænke over og gøre op med os selv om vi kan støtte op omkring et medlemsskab af DAU i vores lille specialklub

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #151
Bruger jery (Inaktiv) - 14/06-2011 11:48 14/06-2011 11:48
#148: går ud fra, at du med DB mener Dyrenes Beskyttelse? De har altså haft absolut ingen indflydelse på loven om erhversmæssigt opdræt etc.

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #152
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 14/06-2011 12:15 14/06-2011 12:15
jery skrev :
#148: går ud fra, at du med DB mener Dyrenes Beskyttelse? De har altså haft absolut ingen indflydelse på loven om erhversmæssigt opdræt etc.

ja :)

Når jeg henviser til DB, så er det for at illustrere hvor meget medie tid de fik.
Og kom ud med deres meninger og budskaber.

149 skrev :
Så vidt jeg ved havde de da en ret stor medlemsfremgang.
(ikke at jeg er tilhænger af DB, de vil nemlig gerne lukke for min hobby).

Jeg ved DAU, blev spurgt til råds i 2003 - men da jeg beskæftigede mig mere med reptilverdenen har jeg ikke noget konkret.
MEN, prøv at maile DAU?

Ellers skal jeg med glæde maile en af de personer som sidder/sad i tremandsrådet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #153
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 13:11 14/06-2011 13:11

Når et lovforslag er ude i en høringsfase, ja så bliver man ikke spurgt tilråds, men for lov til at komme med sit syn på en given sag. Det er noget helt andet.

Men hvis DAU blev bedt om at komme med deres syn på en sag i 2003, hvorfor kan man så ikke finde deres navn under de foreninger og rigtig mange andre der fik lov til at komme med høringssvar på lovforslag vedr. dyr og dyrehold i 2003..?

Og hvor kan man læse deres indlæg i debatten..?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #154
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 13:28 14/06-2011 13:28
Bo Jensen skrev :
#146 Tonny, hvis det står sådan til hvor langt er DAU så i kontakten til ministre og medlemmer af folketinget, der har interesse i en sådan lov, hvor meget lobby arbejde bliver der fra DAUs side lagt i dette?
Som sagt tidligere, så er jeg ikke med i DAU arbejdet, jeg sidder udelukkende med regnskabet, og stopper når jeg er på valg.
Det er meget meget ærgeligt, at DAU har været uden bestyrelse i et par år, for det er vel et ret vigtigt arbejde DAU kunne have stået for i den periode, men der manglede desværre personer der ville yde lidt for hobbyen. Denne tråd tyder ellers på at de har tid nok.

Pennut skrev :
Og det første man faktisk finder ud af er at DAU ikke er synlig, ud over en kasserer der ikke gider jobbet, men kun sidder der fordi ingen andre gider. At han er fløjtende ligeglad med DAU og alt der har med DAU gøre???????
Vil du ikke nok sparer mig for dit lort. Jeg er træt af udtalelser fra en person der ikke gider røre en finger, med mindre det er for at sværte tastaturet til med beskyldninger.
Jeg har igennem de sidste 20 år lavet mere positivt for akvariehobbyen, end du nogen sinde vil komme til med din holdning. Jeg syntes helt ærligt at du skulle holde din kæft, hvis ikke du kan komme med noget konstruktivt til diskutionen.

Jeg er der ofte når noget er ved at falde fra hinanden, og har mange gange tilbudt mig til poster i foreninger DCS, SRGS, KA og nu DAU. Jeg forlanger ikke at man skal falde på halen og klappe i de små hænder, men jeg vil fandeme heller ikke finde mig i at blive sværtet til fordi man gør noget for hobbyen i en svær stund. Jeg har tilbudt mig til bestyrelsen i DAU, fordi alternativet var at lukke DAU. Der er nogle der er taknemmelige for sådan arbejde (for eksempel Københavns Akvarieforening) Eksternt link http://kobenhavnsakvarieforening.dk/default.asp?id=142 og så er der nogle intetforstående idioter, der ikke kan finde ud af at deltage postitivt i foreningsarbejde.

Slip tastaturet og lav noget fornuftigt, som vi alle kunne have gavn af!!!!

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #155
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 14/06-2011 13:31 14/06-2011 13:31
Bo Jensen skrev :

Når et lovforslag er ude i en høringsfase, ja så bliver man ikke spurgt tilråds, men for lov til at komme med sit syn på en given sag. Det er noget helt andet.

Men hvis DAU blev bedt om at komme med deres syn på en sag i 2003, hvorfor kan man så ikke finde deres navn under de foreninger og rigtig mange andre der fik lov til at komme med høringssvar på lovforslag vedr. dyr og dyrehold i 2003..?

Og hvor kan man læse deres indlæg i debatten..?

Hej Bo.
Det rigtig når det er i hørringsfase.
Men tremands rådet blev nedsat for at udarbejde en arts liste til gældende lov (den nu værende lov).
Som sagt vil jeg meget gerne skrive til en person fra rådet og forhøre mig om hvorvidt DAU var inde over.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #156
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 13:31 14/06-2011 13:31
#153 Ja, der må vi helt klart forlange, at folketinget delagtigører AS's brugere, ved at være synlige her på AS. Det må være i deres interesse at sætte det i høring her på siden, alt andet vil være uacceptabel :D :D :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #157
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 13:35 14/06-2011 13:35
Tonny, jeg syntes bestemt heller ikke din måde at skrive på til folk, bidrager ret meget i debatten, uanset hvordan du mener at netop du hjælper med at holde liv i DAU, og hvis det kun er KA der mener at DAU er så vigtig, hvorfor så holde det i live..?

Jeg syntes det er utroligt at en mand som dig, der driver en forretning, samt i mange år har været et stort aktiv i vores hobby, på den måde sviner folk til på en utrolig nedladende måde, som slet ikke bør finde sted i et offentlig forum.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #158
Bruger jery (Inaktiv) - 14/06-2011 13:36 14/06-2011 13:36
#152: Dyrenes Beskyttelse fik overhovedet ingen medieomtale, de blandede sig ikke og var slet ikke høringsberettiget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #159
Bruger Pennut (Inaktiv) - 14/06-2011 13:38 14/06-2011 13:38
Pennut skrev :

Tonny's svar: Vil du ikke nok sparer mig for dit lort. Jeg er træt af udtalelser fra en person der ikke gider røre en finger, med mindre det er for at sværte tastaturet til med beskyldninger.
Jeg har igennem de sidste 20 år lavet mere positivt for akvariehobbyen, end du nogen sinde vil komme til med din holdning. Jeg syntes helt ærligt at du skulle holde din kæft, hvis ikke du kan komme med noget konstruktivt til diskutionen.

Tja det viser jo helt klart en voksen person, der vil føre en saglig debat her på siden, heldigvis for ham er han beskyttet af en uskrevne lov her på AS, at når man er sponor, ja så må man kalde folk alt muligt uden at man kan straffes for det. *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #160
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 13:39 14/06-2011 13:39

Tonny.. Jeg beder ikke om noget i den stil overhovedet.. Men hvis DAU var indenover i en hørringsfase, ja så burde det vel fremgå at DAUs hjemmeside, så alle intresserede akvarister kan læse det.. Men det er måske hemmeligt..?

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #161
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 14/06-2011 13:41 14/06-2011 13:41
jery skrev :
#152: Dyrenes Beskyttelse fik overhovedet ingen medieomtale, de blandede sig ikke og var slet ikke høringsberettiget.

Så vidt jeg husker var DB da inde over og snakke om hold af andre dyregrupper en gængsen.

Rigtig at det primært var DKK som var optræden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #162
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 13:42 14/06-2011 13:42

Ja hvis andre "almindelige" brugere her på siden, tillod sig at bruge den form for udgydelser, ja så ville det koste mindst 14 dage i køleskabet..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #163
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 13:45 14/06-2011 13:45
#159 Der må være grænser for hvad jeg skal finde mig i.

Jeg trækker gerne hele mit sponsorat per dags dato, således at vi kan se, at det intet har med sagen at gøre, men det sætter helt sikkert ikke nogen stopper for dine grundløse beskyldninger.
Jeg kan ikke tillade mig mere end du gør, og med det lort du lukker ud, er det da tydeligt at der er lige så lang snor til dig som til mig.
DU ER KUN UDE PÅ AT LAVE BALLADE.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #164
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 13:49 14/06-2011 13:49
#159 #162 Jeg er udemærket klar over, at jeg var sponsor for en pokal til Dansk Show Guppy sidste år, og nu sidder der mindst 3 personer fra Dansk Show Guppy, som er pisse sure over at jeg ikke ville være sponsor igen i år, så nu skal jeg sables ned i en tråd på Akvariesiden.dk. Tag dog for fanden og hold jeres ballade for jer selv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #165
Bruger Pennut (Inaktiv) - 14/06-2011 13:53 14/06-2011 13:53
Akvarie West skrev :
#159 Der må være grænser for hvad jeg skal finde mig i.

Jeg trækker gerne hele mit sponsorat per dags dato, således at vi kan se, at det intet har med sagen at gøre, men det sætter helt sikkert ikke nogen stopper for dine grundløse beskyldninger.
Jeg kan ikke tillade mig mere end du gør, og med det lort du lukker ud, er det da tydeligt at der er lige så lang snor til dig som til mig.
DU ER KUN UDE PÅ AT LAVE BALLADE.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D Ja hold da op en ballade jeg laver :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Har vi det ikke sjovt nu :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Sorry Tonny men jeg laver altså ikke ballade, du lader dig bare hidse unødvendigt op. :D :D :D :D :D Og det fortæller vist mere om dig end om mig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #166
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 14:00 14/06-2011 14:00

Tonny, hvad er det du mener du skal finde dig i..? Der er ingen der har kladt dig for noget som helst udover kassere i DAU og det er du uanset om det så kun er mere af navn eller af gavn.. Det er fakta.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #167
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 14:04 14/06-2011 14:04
#165 Dit indlæg siger da vist alt hvad der skal siges. Mit råd må være bliv voksen eller søg læge... eller begge dele :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #168
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 14:05 14/06-2011 14:05

Tonny.. Det er da noget vrøvl.. Jeg er super glad for at du gav os den pokal sidste år og at du ikke føler du kunne være med i år er da helt fint.. Jeg vil lige gøre dig opmærksom på at jeg rent faktisk har handlet hos dig efter du har sagt nej til at sponsere i år.

Denne debat har ikke noget med hverken din butik, eller din person eller Danish Show Guppy at gøre.

Du bliver ikke sablet ned i nogen tråd på AS, der bliver spurgt indtil hvad DAU gør, kan og vil.. Dette føler du så åbenbart er en personlig forfølgning af dig og din person, hvilken det på ingen måde er.

Du gør derimod denne debat til noget omkring dig og din person.. ikke hverken Kaja, Dennis eller jeg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #169
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 14:07 14/06-2011 14:07
#165 + #166 FUCK YOU !

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #170
Bruger Pennut (Inaktiv) - 14/06-2011 14:09 14/06-2011 14:09
Indlægget er rettet 14/06-2011 14:15 14/06-2011 14:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 164 Gad nok vide hvad et sponsorat af en pokal til Danish Show Guppy har med sagen om DAU at gøre????? *blink*

Vi skam ikke sure på dig Tonny, du har jo helt klart i dine indlæg give udtryk for at du kun er kasserer for DAU og så er du i bund og grund ligeglad med DAU og deres medlemmer og om der kommer nye til. Du har i denne debat ikke en eneste gang sat DAU i et positivt lys, blot bekræftet det mange af os tror om DAU, et den organisation er død eller i et dødvande, som den ikke kan komme ud af pt.

Tilgengæld bliver du sur på os fordi vi efterlyser synlighed fra DAU's side og bede os om at tage støvlerne på og gøre arbejdet. Problemet er jo så bare lige, at jeg personligt ikke gider arbejde for en organisation jeg ikke tror på, og den måde du skriver på får mig til at tror, at du heller ikke tror på den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #171
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 14:11 14/06-2011 14:11

Det er da en god og saglig måde at debattere et emne på.. Sørgeligt..

Hvis dette ikke giver tid i køleskabet, så ved jeg da ikke hvad der skal til i fremtiden for at komme der i..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #172
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 14:14 14/06-2011 14:14
#171 Det var min afslutning. Jeg nedlægger min bruger nu, så kan I fortsætte med at svine mig til bag min ryg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #173
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 14:16 14/06-2011 14:16

Der er ingen der har svinet dig til Tonny, på ingen måde.
Vi stiller spørgsmålstegn ved DAU og så føler du dig personligt forfulgt..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #174
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 14/06-2011 14:37 14/06-2011 14:37
Det viste jeg så ikke! Min rektion er kun fra denne tråd!
DU kender da ikke til vores eksisten! ;) #62
Jeg skulle også kende Bo og Kaja meget skidt, hvis dette er et angrab på dig fordi du ikke vil sponcer en pokal i år. Du gjorde det sidste år og det synes jeg er flot af dig! Jeg gener ikke og handler da sted der ikke har givet sponcereter! (Staves)

Mine opslag omkring hvor svær DAU er og finde, er ikke lavet fordi jeg ikke kan finde dem!
Det hjalp Jette mig jo med i #2 :D

Jeg var ude efter om DAU detager i debatten og i høringer da jeg startede denne tråd og når jeg sorter grundig i denne tråd så kan jeg se at de har gang i mange ting bag kulisserne og at de har været aktive i et eller andet omfang i fortiden!

De arbejder i 1.gangs opdræt og hjemmebedømmelser, men det er mest KBH og Ølstykke der deltager der! Jeg har heller ikke en chance for at detage med mine små fisk og akvarier, så det gener mig mindre. I DSG er vi også med i en parply organisation hvor vi jo så kan møde andre med guppyer som speciale og få dem dømt der!

Men jeg er helt enig med KimJ i #140 om at det vigtigste må da være det politiske talerør omkring de emner der vedrør vor hobby!
Så må digitalisering, messer, fordrag og konkurancer komme i anden række!

Det er dog blot mine tanker om den sag, jeg er dog ikke klar til at tage kampen op mod de højre magter, bor lige langt nok væk fra KBH. til at jeg har mulighed for at komme til høringer i folketinget når der er noget oppe og vende som har indflydelse på vor hobby! Så jeg er glad for det arbejde Bestyrlsen og ders hjælper laver og håber at de får mere vind i sejlene igen og DAU bliver en stærk parply organisation igen, som der bliver lyttet til!

/Dennis

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #175
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 14:42 14/06-2011 14:42
#174 Kan jeg ikke lige så godt komme med en sådan beskyldning mod Jer, som jeg skal lægge øre til Pennut hele tråden igennem.
Jeg har givet besked om at admin skal slette min bruger, jeg kunne ikke selv finde en knap at gøre det med, så jeg logger ud nu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #176
Bruger Pennut (Inaktiv) - 14/06-2011 15:13 14/06-2011 15:13
#175 Tonny jeg har igennem hele tråden, kun brugt det du selv har skrevet om din deltagelse og interesse i DAU. Jeg har gjort opmærksom på, at det ikke er særligt heldig for DAU at en af deres "egne" hjælper, skríver at man er ligeglad med den organisation, man er frivillig hjælper i. Det får organisationen til at virke negativ og uden arrangement.

Jeg har skrevet at jeg gerne så DAU synlig og på banen, for at fange ny som gamle akvaristers opmærksonhed og skabe en interesse for organisationen og for at finde ildsjæle der gerne vil ligge tid og arbejde i organisationen.

Jeg har i #159 gjort opmærksom på at du langer ud efter mig som person, men at jeg tvivler på du får en løftet pegefinger for den foreelse, da vi tidligere her på AS har kunne konstartere, at sponsor på siden må bruge ord og vendinger, som ikke sponsore ikke på. En anden bruger her på siden blev slettet fordi han kaldte mig en idiot og tråden blev slettet.

Jeg har ikke på noget tidspunkt i tråden angrebet din person, kun din måde at takle emnet DAU og deres arbejde og virke.

Og hvis du vælger at blive tøsse fornærmet og få slette din profil her på siden, ja så er det dig der har et problem og ikke mig. Så lad være med at give mig skylden for din handle måde. Du hverken kender mig som person eller mit arrangement i min del af akvarie hobby'en.

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #177
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 14/06-2011 15:20 14/06-2011 15:20
Jeg tror i misforstår Tonny.

Han er ikke ligeglad med DAU, derfor han er kasser.
Han har valgt at træde til så foreningen ikke lukker.
Men har ikke lyst til at deltage i foreninges arbejdet på anden vis - netop fordi han har deltaget i så mange år.

Derfor berøre det en person som Tonny så dybt at blive anklaget for at være ligegyldig overfor dette emne og DAU.

Også fordi at det virker (ja på mig i hvert fald), absurt at man stille sig op med korslagte arme og siger ! DET IKKE SYNLIT LUK DET.

Uden at sende en mail til personerne for faktisk at få indsigt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #178
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 15:22 14/06-2011 15:22
Pennut skrev :
En anden bruger her på siden blev slettet fordi han kaldte mig en idiot og tråden blev slettet.
Den effekt har dit skriveri åbenbart. Måske du skulle til at opfører dig ordentlig overfor andre her på siden. Hvis altså ikke det er blevet en sport for dig. Det er der da noget der tyder på.

#173 bob, bob, bob ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #179
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/06-2011 15:25 14/06-2011 15:25
#177 Bravo.
Jeg har siddet i bestyrelser i 20 år. Det er ikke min tur længere!
Jeg siger ja til lige det der skal til for at holde noget i live, og så er jeg væk igen, så snart der er andre til at tage over, er der ikke nogen der vil, så stopper jeg også.
Jeg har taget min tørn.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #180
Bruger dennis langvad (Inaktiv) - 14/06-2011 15:30 14/06-2011 15:30
Det gjore jeg lige så snart at jeg fandt frem til dem og så kom de også på banen!
Vi er ikke så onde som I gerne vil gøre os til, vi unders måske bare og stiller spørgsmålstegn!
Hvis du ser i et indlæg som #7 så er det sådan noget jeg kan bruge til en konstruktiv dialog og ikke der hvor han ender!
Jeg ser også en mand der føler sig angrebet, men det har vi flere gange skrevet at det ikke er!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #181
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 15:33 14/06-2011 15:33

Der er skam blevet sendt mail og der er også kommet svar, men er man i bestyrelsen i en forening og blander sig i en debat om denne, ja så tegner man foreningen uanset om man vil det eller ej.

Vi sidder jo netop ikke med korslagte arme, vi forsøger at finde ud af hvad DAU er for en størrelse og om vikan bidrage med noget og om DAU kan give os noget.. Derfor er denne tråd startet..

Tonny, tag lige og sæt dig stille ned og læs tråden fra begyndelsen, der er ingen der er efter dig. Du har fra starten i dine indlæg i denne tråd været nedladende og til tider ret så grov i dine beskyldninger mod andre i tråden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #182
Bruger Pennut (Inaktiv) - 14/06-2011 15:38 14/06-2011 15:38
#178 Nu må jeg jo opføre mig ganske ordentlig her på siden ellers var det jo mig der blev slette ellers lagt på is, men mærkligt nok finder du ingen steder hvor jeg offentligt skriver, at jeg synes en person er dum eller komplet idiot. At jeg så tænker det er jo en helt anden sag. :D

#177 Hvis man ikke er synlig der hvor de aktive akvarister er, hvordan skulle man så finde nogle nye ildsjæle, der gerne vil give en hånd med i organisationen. Man skal jo nok ikke lige frem forvente at telefonen gløder hos DAU's formand med ivrige akvarister der gerne vil hjælpe, når de fleste ikke ved om organisatione er død eller om den stadigvæk trækker vejret. Derfor er synlighed som jeg ser det meget nødvendig for en paraply organisation, især når det nu viser sige at medlemsforeningerne ikke gør noget for at synliggøre organisationen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #183
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 16:16 14/06-2011 16:16
Nu har Tonny, så slettet sin bruger det er da kedeligt at en debat om en akvarie organisation som DAU, kan få en ellers fornuftig mand til at kamme over på den måde som det er sket her i tråden og så ende med at slette sin bruger.

Jeg vil nu stadig fastholde at vi i DK har brug for en stærk organisation og en organisation der er synlige i den offentlige debat, og har DAU ikke lyst til at være synlige, ja så kommer debatten så om det er dem vi her i 2011 skal satse på til at varetage hobbyens interesser nu og i fremtiden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #184
Bruger Peter Dyhr (Inaktiv) - 14/06-2011 16:59 14/06-2011 16:59
Må alle godt skrive "FUCK YOU" til alle herinde?
Jeg synes der er en admin der burde sidde med lidt røde ører nu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #185
Bruger KimJ - 14/06-2011 17:00 14/06-2011 17:00
Indlægget er rettet 14/06-2011 17:06 14/06-2011 17:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Denne debat har med al tydelighed afsløret at ingen af de mennesker der kritiserer DAU har den ringeste lyst til selv at yde noget i organisationen.

Det kan næppe heller komme som en overraskelse at personer der ikkeer medlem af DAU bliver tillagt nogen større betydning af DAU`s bestyrelse; Tænk lidt over hvor megen vægt I ville tillægge ytringer fra mennesker I ingen tilknytning har til..

Tilbage står, at intet har ændret sig: DAU kan ikke nedlægges via en debat på AS, og da slet ikke af mennesker der ikke er. og ikke vil være medlemmer.

Tør man spørge om hvad d`herrer og damer har fået ud af debatten, og hvem I så vil satse på, der kan repræsentere lige så mange af Danmarks akvarister?

Hvorfor det? Den pågældenes profil er lige blevet slettet...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #186
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 14/06-2011 17:07 14/06-2011 17:07
KimJ skrev :

Hvorfor det? Den pågældenes profil er lige blevet slettet...

Ja, men kun fordi brugeren selv ønskede det ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #187
Bruger KimJ - 14/06-2011 17:13 14/06-2011 17:13
Det må jo blive et gæt, hvad der ville være sket hvis ikke det var tilfældet. Mon ikke også west ville have afstået fra den vending, hvis han ikke allerede havde besluttet sig for at smutte?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #188
Bruger Pennut (Inaktiv) - 14/06-2011 17:14 14/06-2011 17:14
#185 Nu generalisere du. Der er ingen af os der ikke vil kæmpe og arbejde for en stærk fælles union, men vi vil nu altså gerne vide hvad det er for en såkaldt fælles union, det er vi skal ligge vores kræfter i.

Også kan du og andre himle op fra nu af og så til der kommer 2 søndage i samme uge, men kendsgerning er at ingen akvarierforeninger eller medlemmer af akvarier foreninger har i denne tråd formået, at skabe overbevisning om at DAU er på vej til at ændre sig, de er og bliver usynlig for den almene akvarist og medlemsforeningerne gør heller ikke meget ud af at informere om DAU.

Det må i min verden betyder, at der skal et eller andet nyt til for at ændre på dette. Men spørgsmået er så bare lige hvad er det der skal til. Mit bud er mere synlighed fra DAU's side, men det er så ikke faldet i god jord. Så må jeg jo så vente på at der kommer et andet ud spil.

PS: Jeg er medlem af DAU, da jeg er medlem af Skive akvarieforening. Hvor man heller ikke får information om DAU og hvad DAU skal gøre godt for.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #189
Bruger KimJ - 14/06-2011 17:27 14/06-2011 17:27
Det der skal til, skal jo i hvert fald besluttes i DAU, som faktisk er de eneste der kan gøre noget ved sagen. Alt hvad der er foregået her i debatten, er komplet ligegyldigt, bortset fra at det nok bliver vanskeligere at finde villige hænder blandt AS brugere :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #190
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 17:58 14/06-2011 17:58

Kim, jeg tror derimod at en mere synlighed fra DAUs side netop ville gøre at flere var villige til at tage en tørn, både i bestyrelsesarbejde og med alt det praktiske der også skal laves både lokalt og på landsplan..

Jeg vil da som en indskudt bemærkning her, lige sige at det var mit forslag at vi ( Danish Show Guppy ) skulle melde os ind i DAU på lige fod med poecilla, men med de grove beskyldninger der er kommet i denne tråd, ja så står DSG vist ikke lige umiddelbart foran en indmelding i DAU.

Nu vil mange sikkert sige, at jeg så bare kan melde mig ind i en akvarieforening, ja det kan jeg godt, men jeg har ingen bil og er derfor ikke rigtig i stand til at komme til møder i foreningen, selv om jeg gerne ville.

Hvis DAU laver så man kan blive personligt medlem, ja så melder jeg mig ind omgående og stiller gerne op til bestyrelsesvalg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #191
Bruger Pennut (Inaktiv) - 14/06-2011 18:06 14/06-2011 18:06
# 190 Ja DAU er de enste der kan ændre noget, DAU's bestyrelse er åbenbart de eneste der ved hvad det er de laver og hvad det er de vil lave i fremtiden. Og hvis man ikke vil dele sine mål og visioner med akvaristerne og være der hvor akvaristerne er, ja så får de jo i hvert fald ikke nye krafter til organisationen.

DAU har ikke et forum hvor man åbent kan tage en snak om hvad er DAU i dag og hvad skal DAU være om 5 år. Og hvilke nye tiltag skal sættes i gang for at nå de mål.

Nu ville Tonny og Tage jo så nok sige, at jeg bare kan deltage i et af deres møde, da det har jeg ret til, da jeg er medlem af DAU, jeg kan så bare ikke på DAU's hjemmeside finde ud af hvor og hvornår de sidst havde møde og hvilken dagsorden der var elelr referat fra mødet. Jeg heller ikke se hvor og hvornår næste møde er, det gør det jo så lidt svært at møde op.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #192
Bruger KimJ - 14/06-2011 18:29 14/06-2011 18:29
Jeg vil ikke sige at nogen der ikke har lyst, skal melde sig ind i en akvarieforening (jeg er ikke selv medlem nogen steder), men det forekommer mig at debatten fra starten har haft en drejning der næsten kun har kunne bruges til at uddlele nogle "gratis" slag i luften. Forslag til ændringer i en hvilken som helst organisation, kan nu engang kun fremlægges internt i organisationen.

Der har jo faktisk været et medlem af DAU`s bestyrelse ind over og gjort opmærksom på at der arbejdes på sagen, hvilket vel egentlig skulle være anledning til at debatten sluttede der (hvilket der jo også var en vågen Admin der prøvede, hvilket ville have sparet os for det efterfølgende pinlige forløb).

Det meste af hvad der er foregået derefter, har ikke tjent andet formål end at brokke sig for fonøjelsens skyld *skeptisk*

Jeg er ikke inde i de interne forhold guppyfolkene mellem, så jeg ved ikke hvorfor der er to foreninger der har samme interessegrundlag, men jeg vil gætte på, at hvis der opstår en situation hvor guppyfolkene har brug for at blive hørt, bliver det den forening der er medlem af DAU der kommer til orde!

Det er jo det der gør at man ikke kan lade være med at sidde og småklukke lidt bag skærmen; kritikerne der tror at de på en eller anden måde får "ram på" DAU ved at himle op her, og antyde at de ikke vil være med, når realiteterne er at deres manglende medlemsskab eller lyst til samme, ikke ændrer det mindste ved at DAU er det eneste duelige talerør og samlingspunkt for akvarister i DK. Det kan kun ændres ved at nogen kan stable en organisation på benene, der kan mønstre en større opbakning, og DET vil kræve en del arbejde. Dermed opnår man intet andet end at sætte sig selv udenfor døren, ved ikke at være medlem :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #193
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 18:40 14/06-2011 18:40

Kim.. Jeg sætter mig netop ikke udenfor døren, jeg havde håbet der ville komme en del mere om hvad DAU kan, gør og ikke mindst gerne vil.
Det kom så ikke, desværre, jo Tage kom med lidt saglig til debatten og det takkkede vi også for, men han forsvandt desværre fra debatten igen..
At tråden blev låst og låst op igen ved jeg ikke hvorfor, det var ikke på min foranledning, jeg ser det som admins opgave at beslutte når et tråd skal låses og der med slutte en debat. Men den måde Tonny valgte at debattere i denne tråd på er helt uhørt og direkte under lavmål for en sober debat i et offentlig forum...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #194
Bruger michael jørgensen (Inaktiv) - 14/06-2011 18:48 14/06-2011 18:48
Ja jeg ønsker også denne tråde ikke blev gennemåbnet så jeg gik ind og forslog da jeg håbet der vil komme en god debat ud af det. Men ender i muderkast føj ;(

Ikke sådan vi gøre DAU stærk!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #195
Bruger KimJ - 14/06-2011 19:03 14/06-2011 19:03
Vi er ikke uenige om at debatformen degenererede mod slutningen... :D

Der står faktisk noget om DAU på deres hjemmeside, men ja, det er ikke det mest ophidsende læsning, og jeg er enig i, at det ikke er så smart at deres egne bestyrelsesmøder ikke er at finde på siden (både referater og kommende møder).

At DAU ikke er helt med på beatet når det gælder nye kommunikationsveje, skyldes måske, at en stor del af de aktive bestyrelsesmedlemmer er lidt oppe i årene og, ikke uden grund, ser med en vis skepsis på disse. Enhver der har fulgt lidt med i diverse fora, vil være klar over at man skal passe på med at regne med at det der foregår i disse, er udtryk for hvad vej man skal gå. Jeg synes dog at det virker som om at også det er noget der arbejdes på.

Det eneste jeg egentlig ønsker mig yderligere af DAU, er muligheden for individuelt medlemsskab.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #196
Bruger Bo Jensen (Inaktiv) - 14/06-2011 19:10 14/06-2011 19:10

Der er vi enige Kim.. Så når de får det på plads så regner jeg da med at du og jeg mødes engang til et møde i DAU.. :)

Annoncører
Annoncører